Tää työttömyys on kuin eläis painajaisessa.
En nyt kaipaa mitään vääntöä ja jos ei kiinnosta tästä jutella kuinka pahalta tuntuu kuin työttömyys vaa jatkuu, niin ole hyvä ja jätä meitä muita juttelemaan rauhassa tästä. Yöunet menevät täällä stressistä!
Työmarkkinatuki verojen jälkeen noin reilu 500e, asumistuki 300e.
Eli 800 eurosta jää käteen 180e sen jälkeen kun on vuokra maksanut. Tällä summalla pitää ruokaa ja menot kustantaa.
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kenkää ennen joulua. Irtisanomisaika loppui pari kk sitten. Velkaa 250000€, kolme lasta, vaimo matalapalkka alalla. Ansiosidonnaisesta ja menojen minimoinnista huolimatta ollaan 400-500€ miinuksella joka kuukausi.
Pariin haastatteluun olen päässyt noin 30 hakemuksen jälkeen. Ei natsannut. Alkaa olla aika kovat paineet löytää työtä. Vuodenvaihteessa loppuu rahat. Pankki ei ole innostunut lyhennys vapaasta kun niitä on jo äitiysvapaiden takia otettu.
Kämppä myyntiin sitten ja menee pahasti tappiolla jos siihen joudutaan.
surullista mut samalla ihmettelen miten joku voi ottaa niin iso velkaa, ja lisäksi synnytetään 3 lisää hiljalanjälki kuluttajia
Jotkut on ihan aidosti ylpeitä isoista velkavuoristaan. Minunkin tuttu ylpeili, että he sai ison ison velan. Luulevat että se on ilmaista rahaa.
Tässä iässä työttömyys on kuin eläisi paratiisissa.
M55
Vierailija kirjoitti:
Jos olet uskova, niin ajattele, että Jumala rajasi sinut ulos maailmasta, jotta et joutuisi sen pauloihin ja menettäisi Taivasosuuttasi.
Miten rikollisuus aittaa tavaspaikkaan? Rehellinen ihminenkin haluaa vaiston varaisesti pysyä he gissä vaikka rahaa ei ole.
Nii on. Toivo tulevaisuudesta on mennyt. Rahat loppu eikä halvempaa asuntoa löydy. 5 vuotta enkä enää jaksa uskoa parempaan. Pätkä työt tuo vaan epä varmuutta kun on päivä silloin toinen tällöin ja sitten odotus ilman rahaa kun niitä päätetään mitä maksetaan.
Parhaat neuvojat antaa väärää tietoa kun eivät ymmärrä ettei se ihan niin helposti mene kuin voisi luulla.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan järkyttävää tilanne vielä jos asuu yksin.
Mää saan nettona 595 euroa ja siitä maksan kaiken. Onneksi toki omistuskämppä mutta entäs kun tulee remppoja?
Vierailija kirjoitti:
Tässä iässä työttömyys on kuin eläisi paratiisissa.
M55
Olen saman ikäinen ja tämä on kuin painajaista josta ei herää. Töitä ei saa näin vanhana ja eläkkeelle on liian nuori. Työttömyyden aikaiset tuet on saamarin huono vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen pimeitä töitä että pärjään. Muuten olisin jo kuollut nälkään. Ylpeys ei anna periksi että menisin leipäjonoon kerjäämään ruokaa. Onneksi olen saanut pimeitä töitä pitkään.
Kyllä niitä taskurahatöitä on,mutta niistä ei passaa huudella eikä varsinkaan kirjallisia viestejä. Joillakin se todella on niin pimeää,että ei siinä mitään todisteita ole. Saattaa olla vaan että toinen pyytää kahville ja siinä antaa sen korvauksen hommista. Ei siitä voi edes verottaja tai kela päätellä mitään.
Summa on pieni kyllä. Itsekin haen töitä ja työkokemustakin on vuosia, sekä koulutus. Miksi pienituloisia on vaan rokotettu, samalla kun työpaikkoja ei ole samassa suhteessa kuin työnhakijoita? Samalla tänne otetaan työttömiksi ulkomaalaisia, jotka tekevät rikoksia ja joiden työllistyminen voi olla vielä haastavampaa kuin kantasuomalaisten. Lisäksi he voivat saada vielä enemmän tukia käyttöönsä. Ihan ennenkuulumatonta. Monesti vielä jokaisella on juuri hankittavana esimerkiksi silmälaseja, mahdollisia lääkkeitä, tarvetavaroita ja pakollinen kotivakuutus. Samalla kaikki on noussut. Miten talous pyörii, kun ihmisillä on entistä vähemmän "löysää rahaa" kuluttaa. Olis ihan kiva, jos seuraava hallitus miettisi keskivertokansalaisen maksukykyä, eikä vain vähävaraisten rokottamista ja kyykyttämistä yhä enemmän ahtaammalle. En sano, ettei työnhakijan tulisi hakea töitä,mutta mitä jos tarjolla olisi hiukan enemmän paikkoja, johon hakea ja johon on realistista päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää saan nettona 595 euroa ja siitä maksan kaiken. Onneksi toki omistuskämppä mutta entäs kun tulee remppoja?
Minulla sama tilanne. Yritän koko ajan säästää kirppismyynneistä mutta aina tulee jotain pientä johon ne vähäisetkin tulot sitten menee. Nyt odotellaan uutta yhtiövastiketta, varmasti taas nousee kun pari kolme vuotta on pysynyt ennallaan. Sekin korotus on sitten ruoasta pois. Seuraavaksi nousee puhelinliittymän hinta. Sekin korotus on ruoasta pois. Saispa myytyä asunnon, yksiöissä ois satasen halvempi vastike.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen työtön ja sairas. Se on vaan nöyrryttävä ja haettava, ei näillä sairauksilla selviä ilman apua. Älä ole hölmö, hae tukea. Olin minäkin ylpeä ennen kuin sairastuin.
Ei muuta kuin hakemaan maksettuja verorahoja takaisin, kun on tilaisuus.
Töihin vaan, itse etsin Salossa kylpyhuoneen kaakeleiden tekijää ketään en saanut tekemään ja joku sanoi, että liian pieni homma ettei sovi heille?? että näin...
Vierailija kirjoitti:
Töihin vaan, itse etsin Salossa kylpyhuoneen kaakeleiden tekijää ketään en saanut tekemään ja joku sanoi, että liian pieni homma ettei sovi heille?? että näin...
Tää kertoo jo sen, että työtä on mutta ei tekijöitä! Se on yhteiskunnan vika koska työttömyys korvaukset on liian isot siis pärjää hyvin ilman työtä.
Minä saan työttömänä tukia vaan 500e kk.
Koska minulla on omaisuutta jonka omistan sisarusteni kanssa.
He käyvät töissä eivätkä suostu myymään.
Minä olen ainoa työtön..
Ottaa päähän kun asun vuokralla minulla on jonkin verran säästöjä.
Mutta joka kuukausi joudun käyttämään säästöjä että saan kaikki laskut maksettua ja syötyä.
Mihinkään ei olen varaa kaikki rahat menevät laskuihin,ruokaan vuokraan.
Jos joku kysyy miksi en muuta halvempaan?
Kuka vuokraa työttömälle asuntoa jolla ei ole varmuutta työn saannista.
Katson joka päivä avoimet työpaikat ja olen tehnyt 100hakemuksia saamatta työtä.
Harkitsen että myyn omaisuuteni ja lähden lopuilla rahoilla ulkomaille työnhakuun.
Oisko syytä yrittää säästää silloin kun on töitä olis sit puskuria jos sattuu jotain vaikka työttömyyttä. Yksin asuva voi lähteä kotikulmilta kausityohon vaikka lappiin. Siella työnantajat järjestää asumisen. Verovahennyksiin saa maksaman vuokran kun on kirjoilla toisella paikkakunnalla. Vero vahennyksen saa heti ja silloin maksaa pienempää veroprosenttia palkasta. Yleensä kausi kestää marraskuusta huhtikuulle n 5 kuukautta sinä aikana tienaa jo ihan mukavasti. Töitä Lapista löytyy matkailualalta kaupanalalta tietysti ravintola-alan hommia töitä tekevä löytää. Kun taas keväällä palailee kotiin on pankkitililla rahaa. Siinä voi kuukauden lomailla ja samalla hakee kesäduunin ne kestää yleensä n. 3 kuukautta. No nyt sit onkin jo 8 kuukautta tehty hommia. 4 kuukautta vuodesta jäisi auki. Jos vähänkään isaa säästää ei 4 kk työttömyys oo enää paha
Oon just tehny näin talvet Lapissa kesät ahvenanmaalla ja ympari suomen kesäduuneissa. Aina on asunto työantajan toimesta löytynyt. Mukavia ihmisiä oon kohdannut kivoja duuni kavereita huikeita kokemuksia, on tullu matkan varrelta hyviä ystäviä. Jos on yksineläjä on kyllä hyva vaihtoehto. Usein ollu samolla työnantajilla useana vuonna
Työttömät saa syyttää itseään! minä en ole koskaan ollut työttömänä, mutta en myöskään valitse mitä työtä on tarjolla kaikki käy, kun se vaan on rehellistä ja vastaa palkkaa mitä siitä yleisesti maksetaan. Itse olen koulutukseltani merkonomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne. Yritän koko ajan säästää kirppismyynneistä mutta aina tulee jotain pientä johon ne vähäisetkin tulot sitten menee. Nyt odotellaan uutta yhtiövastiketta, varmasti taas nousee kun pari kolme vuotta on pysynyt ennallaan. Sekin korotus on sitten ruoasta pois. Seuraavaksi nousee puhelinliittymän hinta. Sekin korotus on ruoasta pois. Saispa myytyä asunnon, yksiöissä ois satasen halvempi vastike.
Suomalaiset on ylilihavia joten hyvä, että joutuu ruoasta tinkimään.
Yhteiskunta maksaa sulle asunnon ja vielä käyttörahaaki antaa enemmän ku varusmiehet saa päivärahaa kuussa. Kiittämätön.
Oletko tullut ajatelleeksi, että noin miljardi ihmistä maailmassa elää alle dollarilla päivä. Siihen nähden me suomalaiset olemme upporikkaita kaikki.