Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ahdistaako" ketään muuta pyhät kuten joulu ja pääsiäinen?

Vierailija
24.03.2026 |

Laitoin lainausmerkkeihin, koska ahdistun vain lievästi. Mutta joka kerta kyllä.

Jouluna on pimeää ja inhottavaa, pitää pönöttää ja joululaulut ovat synkkiä. Pääsiäisenä vasta kuolemakeskittynyttä onkin, ja jälleen kerran pönötystä. Iänikuiset koristeet ja kauppojen teennäinen hulabaloo. Ihanaa on sitten, kun se on ohi.

Jaksaako kukaan tätä tunnetta?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loma on ihan kivaa.

Vierailija
22/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, jos saan viettää ne omassa rauhassani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä ahdistavia lahkojuhlia. Vaikka valon sanoma on hyvä. Keskityn kevääseen ja koristeluun.

Vierailija
24/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista, kun viis veisaan noista.

Ap ei uskalla rikkoa kaavaa :'c

Vierailija
25/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa itse keksityltä ongelmalta. Aikuinen viettää valitsemallaan tavalla päivän kuin päivän, ja jos jotkut muut tykkää koristella ja leipoa niin miten ihmeessä se voi itseä ahdistaa, mitä muut tykkää tehdä. 

Toisilla on läheisiä, mikä velvoittaa. Ap

Eihän sinua silloin ahdista juhlapyhien olemassaolo, vaan kontrolloiva läheinen.

Vierailija
26/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ahdista, vaan tykkään viettää vuotuisia juhlia.

Miksi ap ei halua koristella omaakin kotiaan parilla tipulla? Silloin hän olisi mukana kollektiivisessa pääsiäisen vietossa, eikä tuntisi oloaan ulkopuoliseksi. Minulla nämä juhlat luovat yhteisöllisyyden tunnetta ja lisäksi merkkaavat vuodenkiertoa mukavasti.

Missä kohdassa sanoin, että ei ole koristeita tai että olen ulkopuolinen? Ap

Vierailija
27/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua vähän ahdistaa, jos ihmiset kyselevät, mitä olen tehnyt esim. joulupyhinä? "No oliko hulinaa, pitikö ehtiä joka paikkaan?" kikatuksen säestyksellä. Miten sanoa, että olin yksin joulun? Pääsiäisen, vapun, juhannuksen? Ei se yksin oleminen sinänsä haittaa yhtään, mutta se oletus, että silloin on "hulinaa" tai kesälomalla matkustetaan ulkomaille. 

Voihan se olla vähän kiusallista jos kysellään asioita joita ei mielellään jakaisi.

Vierailija
28/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua vähän ahdistaa, jos ihmiset kyselevät, mitä olen tehnyt esim. joulupyhinä? "No oliko hulinaa, pitikö ehtiä joka paikkaan?" kikatuksen säestyksellä. Miten sanoa, että olin yksin joulun? Pääsiäisen, vapun, juhannuksen? Ei se yksin oleminen sinänsä haittaa yhtään, mutta se oletus, että silloin on "hulinaa" tai kesälomalla matkustetaan ulkomaille. 

No vastaat vaan, että ihan ok ja käännät keskustelun johonkin muuhun.

Vierailija
29/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen pönötystä jouluun ja pääsiäiseen liittyy? 

Monilla liittyy. Some tulvii kuvia niihin aikoihin, sävy sävyyn koristelut, jopa kakun koristeet mätsää kaikkeen jne. 

Itse en pönötä tai seuraa tuollaisia somekanavia.

Vierailija
30/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole viettänyt juhlapyhiä yli kymmeneen vuoteen. Ne ovat samanlaisia päiviä kuin muutkin. T: Onnellinen yksineläjä 

Vierailija
31/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäinen on mukava. Mikä siinä ahdistaisi kun on iloisen värisiä koristeita, suklaamunia ja meillä Pohjanmaalla pääsiäiskokko. Joulu hieman tympii kun siitä tulee paljon enemmän kyselyjä missä olette miten vietätte.. 

Vierailija
32/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisillä tekemistä silloin kotona tai muualla. Rahaa vai huoli. Tai onko yksin vai kaksin.

Vierailija
33/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa tylsää ilman juhlapyhiä. Joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus jakavat vuoden just kivasti. Kaksi perhekeskeistä, kaksi rymypitoista. Voihan ne viettää kukin tyylillään, vaikka lepäämällä,kun yleensä ovat vapaapäiviä.

Vierailija
34/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista yhtään, jouluna siskolla syömässä ja joulupukkikin tulee. Pääsiäinen kotona, jotain hyvää ruokaa, ehkä lapset tulee.

Vierailija
35/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOOO

HESARIN TOIMITTAJAKO SIELLÄ KYSELEE

Ajattelin vaan, kun niillä on tapana käyttää lääketieteellisiä termejä

On hyvä ettet ole sentään Järkyttynyt

Vierailija
36/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joulusta tykkään. Pääsiäinen on vaan pitkä viikonloppu mulle. Ei sitä vietetty edes mun lapsuudenkodissa. Nuorena oli ankeaa, kun pitkänä perjantaina oikein  mikään ei ollut auki, mutta nykyään se ei ole samanlainen ollenkaan.

Vierailija
37/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Olen juhlapyhät töissä tuplapalkalla.

Minäkin olin ennen, mutta enää ei ole töitä :(  Sinne oli aina kätevä paeta elämätöntä elämää ja yksinäisyyttä.

Mutta ketjun aiheeseen, ahdistaa tai ehkä pikemminkin vituttaa/surettaa koska en saa viettää niitä haluamallani tavalla vaan olen aina yksin. Olisi ollut ihanaa luoda ensin puolison (ja myöhemmin oman perheen) kanssa omia traditioita ihan kaikkiin juhlapyhiin eikä ne välttämättä olisi ihan perinteisiä kaikilta osin olleet. Esim omalta puoleltani ei olisi ollut mitään "sukulaispönötystä" edes tarjolla, mutta toisaalta sitten pääsiäisenä olisi ihanaa lähteä joko mökille tai lappiin keväthangille.

Kotona tulee siis jumitettua tulevakin pääsiäinen vaikka olenkin oppinut olemaan yksin ja tekemään yksin niin en silti vieläkään ole niin epäsosiaalinen erakko että nauttisin yksintehdystä reissusta. 

Tiedän ettei kukaan tule kotoa hakemaan, mutta ei sitä seuraa muualtakaan löydy.

Ei se niin kummoista ole viettää sukujouluja ja juhannuksia. Ehkä sulla on vähän idealistinen käsitys. Kaikki sukulaiset ei tule toimeen keskenään, tulee sanomista. On kateutta, tyytymättömyyttä ja tylsistymistä. Yksi tahtoo tehdä yhtä, toinen toista ja kolmannelle ei sovi mikään. Mulle oli helpotus päästä noista. Vietetään oman näköisiä vapaita, tehdään mitä huvittaa. 

Vierailija
38/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat varmaan. 

HARMITTAAKO

KELJUTTAAKO

ÄRSYTTÄÄKÖ

VIT....AKO

Ajattelin vaan että ahdistus on kyllä ihan lääkärihommia. Siitähän voi kasvaa jättiahdistus, mitenkäs sitte

Vierailija
39/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa mut lähinnä se että en tiiä mitä pitäs tehä. Sama synttäreiden kaa. Arkipäivät parempia kun voi olla vapaasti eikä tarvitse olla itkuinen sen takia. En tiiä, joku ihme juttu tää on mullakin. Ollu nyt ainakin monta vuotta jo tämmöstä juhlapäivien kaa.

Vierailija
40/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa itse keksityltä ongelmalta. Aikuinen viettää valitsemallaan tavalla päivän kuin päivän, ja jos jotkut muut tykkää koristella ja leipoa niin miten ihmeessä se voi itseä ahdistaa, mitä muut tykkää tehdä. 

Samaa mieltä.  En käsitä näitä ahdistujia.

Jokaisella on tässä maassa valinnan vapaus viettää jotain yleistä juhlapäivää tai -aikaa tai olla viettämättä.  Jos kaupassa myydään joulukoristeita tai pääsiäismunia, niin miten hemmetissä se voi ketään ahdistaa????

Minä en osta koskaan esim. mämmiä, kun en siitä tykkää.  Enkä ahdistu tippaakaan, vakka sitä olisi kaupan hyllyt pullollaan.  Minua ei mitenkään häiritse mikään tv- tai radio-ohjelma, missä käsitellään ko. juhlan aikaa.  Kanavat on täynnä muutakin asiaa.  

Pitäisikö minun ahdistua esim. urheilutarjonnasta, jota tulee sekä televisiosta, radiosta että lehdistä sun muista joka ikinen päivä ja ihmiset juttelee keskenään jostain hiihdoista tai mäkihypyistä tai jääkiekosta tai mistä tahansa, vaikka minua taas ei moiset asiat kiinnosta eikä innosta yhtään?  Silti minua ei mitenkään ahdista.  Nytkin oli olympilaiset juuri, ei sitten tippaakaan haitannut minua, vaikka niistä kohistiin ja puhuttiin niin töissä kuin muuallakin.  Yhdellä entisellä työpaikalla oli aina isojen kisojen aikana keskusradio päällä, että kaikki sai seurata niitä.  Ei ahdistanut.

Pistäkää itsenne ruotuun!  Jos joku kysyy,  miten vietit joulusi, niin mitä sitten?  Sairastuitko jotenkin siitä kysymyksestä vai sattuiko johonkin?  Siihenhän on maailman helpoin vastaus vain sanoa, että en mitenkään, kun en oikeastaan välitä joulusta ollenkaan.  Ja sillä siisti.

Vaikka naapurissa kävisi kymmenen joulupukkia, niin ei ne sulle tule, älä pelkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi