Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ahdistaako" ketään muuta pyhät kuten joulu ja pääsiäinen?

Vierailija
24.03.2026 |

Laitoin lainausmerkkeihin, koska ahdistun vain lievästi. Mutta joka kerta kyllä.

Jouluna on pimeää ja inhottavaa, pitää pönöttää ja joululaulut ovat synkkiä. Pääsiäisenä vasta kuolemakeskittynyttä onkin, ja jälleen kerran pönötystä. Iänikuiset koristeet ja kauppojen teennäinen hulabaloo. Ihanaa on sitten, kun se on ohi.

Jaksaako kukaan tätä tunnetta?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan tunteesi, ap. Eniten ärsyttää nuo kyselyt juhlapyhien vietosta. Ei minulla ole läheisiä, joiden kanssa haluaisin juhlapyhiä viettää. Ihan ok olla yksin kotona, mutta vähän harmittaa kun kaikki harrastukset ovat tauolla ja uimahallikin kiinni.

Minulle sopisi hyvin kun ei olisi mitään yleisiä vapaapäiviä vaan vuosilomaa vastaavasti enemmän. Kukin saisi pitää vapaansa milloin haluaa tai milloin se töiden puolesta sopii. Koululaisilla toki voisi olla kesäloma, syysloma, vuodenvaihteen loma ja kevätloma kuten nykyisinkin.

Vierailija
42/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on kyllä perheelliselle kivoja juhlia. Mutta muistan kyllä ennen että juhlapyhä merkitsi paitsi kivaa vapaa-aikaa myös yksinäisyyttä.  

Olin pitkään poikamiehenä ja alkoi jo nolottaa että vietin joulun äitini kanssa. viivyin hädin tuskin ilta-aterian verran ja lähdin sitten omaan kotiini nauttimaan ja ottamaan iisisti. Jonain jouluna huomasin että kapakka oli avoinna, ja menin sinne äidiltä tullessani ja ajattelin että olisipa hauskaa viettää iloinen aatto ja löytää ehkä joku kiva tonttutyttö mukaan, mutta ei - kaikki joiden kanssa juttelin kokivat tarpeelliseksi selittää miksi he juuri jouluaattona päättivät nopeasti käydä yksillä. Tajusin että olin itsekin ihan vaistomaisesti miettinyt jonkun meriselityksen. En kuitenkaan tarvinnut sitä kun kaikki selitti omaansa. 

Onneksi sitten tuli vaimo ja lapset. Ehkä jos joskus jää yksin viettämään joulua voi ottaa vähän iisimmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen pönötystä jouluun ja pääsiäiseen liittyy? 

Monilla liittyy. Some tulvii kuvia niihin aikoihin, sävy sävyyn koristelut, jopa kakun koristeet mätsää kaikkeen jne. 

Ja someko on syypää siihen ettei ihminen voi elää oman näköistä elämää? 

Some on syynä moneen negatiiviseen ilmiöön. En ole somessa, mutta varsinkin jouluna tunnustan hieman ahdistuvani

Vierailija
44/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, tykkään tosi paljon. 

Vierailija
45/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole viettänyt juhlapyhiä yli kymmeneen vuoteen. Ne ovat samanlaisia päiviä kuin muutkin. T: Onnellinen yksineläjä 

Mikäs sen ihanampaa, kuin elää yksin ja kaikki päivät toistuvat samanlaisina vuodesta toiseen. 

Moni varmaan kadehtii.

Vierailija
46/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa. Pitäisi rauhassa kunnioittaa Jeesusta, mutta todellisuudessa on kauhea hätä ja raivolaittaminen kaikissa valmisteluissa ja velvollisuuksissa. Uupumus.

Vierailija
47/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parasta kun on vähän vapaata töistä. Ei muuta kuin mökille.

Vierailija
48/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa se teennäisyys ja kaupallisuus molemmissa. En enää vietä kumpaakaan vaan olen silloin mieluummin töissä, niin saa joku muu sitten viettää niitä juhlia rauhassa.

Vierailija
49/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessa koko Suomi pistettiin kiinni kaikiksi pyhiksi, se vasta ankeaa oli. Nyt voi elää kuin mitään pyhiä ei olisikaan.

Joo, telkusta tuli vaan joku kärsimysmessu ja ehkä joku uskonnollinen elokuva (vanha ja pitkä tietenkin), kaupat ei ollu auki ja missään ei ollu mitään kivaa. Pääsiäinen oli ankeuden multihuipentuma. Onneksi nyt on asiat jo toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi