Rantalomakohde Euroopassa, ei turistirysä
Oon pääni puhki miettinyt mihin matkustais kesällä. Haluttais uima-allas ja ranta ja joku ihana rauhallinen paikka, mutta onko rauhallista paikkaa muualla kuin vuokraamalla talon? Halutaan kuitenkin hotelli ja sen palvelut, mm.ulkoistaa ruokailun.
Kaiken lisäksi pitäis olla budjettireissu. Löytyykö näillä spekseillä mitään? Tyydyttäis yyteriinkin JOS olisi varmaa, että kesäkuussa tarkenis, mutta kun nämä Suomen säät on mitä on varsinkin kesäkuussa.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Ööö, katsoin huvikseni airb & b Menorca. Siellähän on paljon huviloita kesäkuulle vapaana ja hinnat ei päätä huimaa, 1000-2000€ viikko. Aika moni on uima-altaalla ja ilmastoitu. En katsonut, onko lentoja. Vai pitääkö sinne lentää niin että Mallorcalle ja siitä siirtyä.
Minua ärsyttää yleisesti se, että aina kun puhutaan matkoista, ihmisillä on outoja käsityksiä. Väitetään, että ei ole budjettikohde tai että jokin on. Ei ole totta. Esim. Kroatiassa olen matkustanut sekä pienellä budjetilla että isolla. Jos on valmis menemään maalle eikä tarvitse ängetä juuri siihen Splitin keskustaan, löytyy ihan halpoja vaihtoehtoja. Eri asia sitten, miten kiva siellä on olla, jos on keskellä ei-mitään ja änkeää pari kertaa päivässä ohi kulkevaan täyteen bussiin. Sitten jos mennään ihan vuokra-autoilla, niin sehän maksaa. Takseilla olen ajanut myös Kroatiassa, mutta jos on tiukka budjetti, niin sehän maksaa. Muistaakseni viimeksi pelkästään lentokentältä Splitin keskustan hotelliin maksoi yli 50€. Matka kestää puolisen tuntia. Halpaa? Entäs jos ottaa majoituksen jostain muualta, kauempaa vaikka pienestä kylästä, niin ihan turhaa kuvitella, että julkisilla pääsee liikkumaan. Voisin kuvitella, että Menorcalla sama,
Menorcalle pitää mennä Mallorcalta lautalla, ja jos sattuu tuulinen päivä niin lautta täynnä pahoinvoivia ihmisiä, oksennusta ym.
Menorcan ravintolat on jonkin verran kalliimpia.
Ainakin Espanjassa ja Italiassa on viime aikoina ollut kauheat ja laajat vihakampanjat turisteja vastaan, kun sotketaan kaikki, käytetään vettä jota säännöstellään kesäisin kuumuuden takia.
Ainakin Espanjassa ja Italiassa on viime aikoina ollut kauheat ja laajat vihakampanjat turisteja vastaan, kun sotketaan kaikki, käytetään vettä jota säännöstellään kesäisin kuumuuden takia
Muutamassa (turisti)kaupungissa/kylässä. Ei koko maassa.
Mutta eipä sikailevia turisteja kuulukaan sietää.
Ja mikä parasta Puolassa on se, että siellä ei ole huntupäitä! Valkoisen perheen lomaparatiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Balaton Unkarissa. Ei meri, mutta upeat uintimahdollisuudet. Lämmintä ja edullista.
Oot siellä unkarilaisten kanssa kuin sillit suolassa.
Todellinen turistitysä.
Itse odottelisin vaalien yli ennen kuin varaan mitään, siellä voi olla ihan mitä tahansa tulollaan...
Olen miettinyt mikä vetää ihmistä meren rannalle.Uida ei voi jos ja kun aallokko on vaikka metrin korkuinen.Olen toistakymmentä kertaa käynyt etelässä ,vielä ei ole tarvinut kastella varpaita meressä,ehkä syynä on se että pitää käydä suihkussa ennen kun pääsee esim. ruokailemaan. Taidan olla erilainen nuori.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt mikä vetää ihmistä meren rannalle.Uida ei voi jos ja kun aallokko on vaikka metrin korkuinen.Olen toistakymmentä kertaa käynyt etelässä ,vielä ei ole tarvinut kastella varpaita meressä,ehkä syynä on se että pitää käydä suihkussa ennen kun pääsee esim. ruokailemaan. Taidan olla erilainen nuori.
Häh? Asun Välimeren rannalla ja uin huhtikuusta lokakuuhun käytännössä joka päivä, jos ei ole meduusoita. Suihku/ ruokailu????
Vierailija kirjoitti:
Olet aika erilainen. mutta ei se mitään. Itselleni isoihin valtameren aaltoihin kahlaaminen on loman tärkein juttu.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään katsella merelle, mielellään jostain korkealta. Kirkas taivas, sininen meri, saaria jossain kauempana. Sinne kun lähtisi seilaamaan, pääsisi minne vaan.
Tai sitten vaan katselen aaltojen murtumista rantaan, veneitä, laivoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aika erilainen. mutta ei se mitään. Itselleni isoihin valtameren aaltoihin kahlaaminen on loman tärkein juttu.
Kyllä, uiminen kirkkaissa vesissä Mykonoksella tai Sardiniassa on ihan parasta. Kiva katsella kaloja myös. Meren ääni on hyvin rauhoittava, rakastan tehdä pitkiä lenkkejä esim. Marbellan Golden Milella vanhasta kaupungista Peurto Banusiin. Kesäkuusta Lokakuuhun siellä voi myös pysähtyä uimaan, jos tulee liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssasi samoilla linjoilla. En pidä isosta aallokosta enkä suolaisesta merivedestä. Enkä siitä rannalla olevasta ihmispaljoudesta!
Suomalainen tyyni järvi kauniina kesäaamuna ja iltana on ehdoton suosikkini uimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marbella, Capri tai Monaco. Budjettimatkailu onnistuu loistavasti kun budjetti on tarpeeksi suuri
En nähnyt Monacossa uimarantaa, missäpäin on?
Skootterilla ajoin Nizzasta Monacoon, huikeita rantoja sillä matkalla ja Monacossakin pari pientä.
Larvotto Beach Monacossa on tosi hieno remontin jäljiltä. Täynnä ravintoloita, kauppoja ja sosiaalitilat ovat todella siistit. Le Méridien Beach Plaza on ainoa hotelli Monacossa omalla uimarannalla. Hotelli on vähän väsähtänyt, mutta aika siistiä, kun aulasta kadunpuolelle mennessä olet kaupunkilomalla ja rannan puolelle mennessä rantalomalla. Rannalla ja uima-altaissa (2 ulko, 1 sisä) ei ole tungosta. Ei toki mikään budjettikohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö, katsoin huvikseni airb & b Menorca. Siellähän on paljon huviloita kesäkuulle vapaana ja hinnat ei päätä huimaa, 1000-2000€ viikko. Aika moni on uima-altaalla ja ilmastoitu. En katsonut, onko lentoja. Vai pitääkö sinne lentää niin että Mallorcalle ja siitä siirtyä.
Minua ärsyttää yleisesti se, että aina kun puhutaan matkoista, ihmisillä on outoja käsityksiä. Väitetään, että ei ole budjettikohde tai että jokin on. Ei ole totta. Esim. Kroatiassa olen matkustanut sekä pienellä budjetilla että isolla. Jos on valmis menemään maalle eikä tarvitse ängetä juuri siihen Splitin keskustaan, löytyy ihan halpoja vaihtoehtoja. Eri asia sitten, miten kiva siellä on olla, jos on keskellä ei-mitään ja änkeää pari kertaa päivässä ohi kulkevaan täyteen bussiin. Sitten jos mennään ihan vuokra-autoilla, niin sehän maksaa. Takseilla olen ajanut myös Kroatiassa, mutta jos on tiukka budjetti, niin sehän maksaa. Muistaakseni viimeksi pelkästään lentokentältä Splitin keskustan hotelliin maksoi yli 50€. Matka kestää puolisen tuntia. Halpaa? Entäs jos ottaa majoituksen jostain muualta, kauempaa vaikka pienestä kylästä, niin ihan turhaa kuvitella, että julkisilla pääsee liikkumaan. Voisin kuvitella, että Menorcalla sama,Menorcalle pitää mennä Mallorcalta lautalla, ja jos sattuu tuulinen päivä niin lautta täynnä pahoinvoivia ihmisiä, oksennusta ym.
Lautalla? Minä olen ihan lentokoneella lentäen mennyt enkä millään lautalla. Mahonissa on lentokenttä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Asun Välimeren rannalla ja uin huhtikuusta lokakuuhun käytännössä joka päivä, jos ei ole meduusoita. Suihku/ ruokailu????
Hän tarkoittanee suolaa. En ole sama, mutta oma iho ei kestä jos jättää vaikka Välimeren suolat siihen. Käyn aina uinnin jälkeen suihkussa. Ruokailusta en ymmärrä mitä tarkoittaa, ei kai sinne hikisenä muutenkaan mennä, ja jos on hellettä, joka tapauksessa suihku on tarpeen ennen illallista.
Vierailija kirjoitti:
Vesipulan takia voi uima-altaat olla tyhjinä, jos uida haluaa niin meri.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Espanjassa ja Italiassa on viime aikoina ollut kauheat ja laajat vihakampanjat turisteja vastaan, kun sotketaan kaikki, käytetään vettä jota säännöstellään kesäisin kuumuuden takia
Muutamassa (turisti)kaupungissa/kylässä. Ei koko maassa.
Mutta eipä sikailevia turisteja kuulukaan sietää.
Ei siinä kyse ole sikaloista vaan ihan luonnonvaroista. Sähköä kuluu isoissa hotelleissa, uima-altaiden lämmityksessä ja muutoinkin turismista johtuen. Vettä kulutetaan surutta, esim. juuri kohtuuttomat määrät uima-altaita, poreammeita, jopa vesipuistoja. Lisäksi turismi nostaa vuokratasoa. Asuntoja on x määrä, ja kun normaaleja asuntoja myös laitetaan vuokrauskåyttöön, se kuumentaa tunteita. Airb&b on hyvä esimerkki. Turistit sinisilmäisyyttään luulevat, että vuokraavat asunnon, joka muutoin seisoisi tyhjillään. Ehei, huoneistoja ja jopa taloja ostetaan pelkästään vuokraustarkoitusta varten. Sillä tavalla pystyy myös kiertämään turistimääriä hillitsevää toimintaa. Hotellien rakentamista ja muuta ammattimaista majoitustoimintaa yritetään säädellä, mutta ahneus on ihmisen perusominaisuus, minkä takia virallinen tutistimajoitus on vain osa koko kapasiteetista. Onko oikein, että paikalliset käytännössä joutuvat luopumaan asumisesta hyvillä alueilla, kun vuokrat kohoavat pilviin? Onko oikein, että he säännöstelevät veden ja sähkön käyttöä ja turistit tuhlaavat senkin edestä, myös tahtomattaan. Kuinka kiva on pulikoida jättimäisissä uima-altaissa, etenkin jos niissä on lämmitys vuoden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marbella, Capri tai Monaco. Budjettimatkailu onnistuu loistavasti kun budjetti on tarpeeksi suuri
En nähnyt Monacossa uimarantaa, missäpäin on?
Skootterilla ajoin Nizzasta Monacoon, huikeita rantoja sillä matkalla ja Monacossakin pari pientä.
Larvotto Beach Monacossa on tosi hieno remontin jäljiltä. Täynnä ravintoloita, kauppoja ja sosiaalitilat ovat todella siistit. Le Méridien Beach Plaza on ainoa hotelli Monacossa omalla uimarannalla. Hotelli on vähän väsähtänyt, mutta aika siistiä, kun aulasta kadunpuolelle mennessä olet kaupunkilomalla ja rannan puolelle mennessä rantalomalla. Rannalla ja uima-altaissa (2 ulko, 1 sisä) ei ole tungosta. Ei toki mikään budjettikohde.
Minusta Monaco on ihan viimeinen kohde Ranskan Rivieralla. Oma suosikkini on Menton ja hintatasokin siellä hyvin kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää yleisesti se, että aina kun puhutaan matkoista, ihmisillä on outoja käsityksiä. Väitetään, että ei ole budjettikohde tai että jokin on. Ei ole totta. Esim. Kroatiassa olen matkustanut sekä pienellä budjetilla että isolla. Jos on valmis menemään maalle eikä tarvitse ängetä juuri siihen Splitin keskustaan, löytyy ihan halpoja vaihtoehtoja. Eri asia sitten, miten kiva siellä on olla, jos on keskellä ei-mitään ja änkeää pari kertaa päivässä ohi kulkevaan täyteen bussiin. Sitten jos mennään ihan vuokra-autoilla, niin sehän maksaa. Takseilla olen ajanut myös Kroatiassa, mutta jos on tiukka budjetti, niin sehän maksaa. Muistaakseni viimeksi pelkästään lentokentältä Splitin keskustan hotelliin maksoi yli 50€. Matka kestää puolisen tuntia. Halpaa? Entäs jos ottaa majoituksen jostain muualta, kauempaa vaikka pienestä kylästä, niin ihan turhaa kuvitella, että julkisilla pääsee liikkumaan. Voisin kuvitella, että Menorcalla sama,Menorcalle pitää mennä Mallorcalta lautalla, ja jos sattuu tuulinen päivä niin lautta täynnä pahoinvoivia ihmisiä, oksennusta ym.
Lautalla? Minä olen ihan lentokoneella lentäen mennyt enkä millään lautalla. Mahonissa on lentokenttä,
Barcelonasta on useampi lento päivässä.
Olisikohan ollut sama kesä 2018 kun lähdettiin pohjoiseen helteitä pakoon. Kirkkoniemessä oli 32 astetta ja aurinko paistoi yötä päivää. Sitten keksittiin mennä Vardöhön (Vuoreija), joka on Euroopan mantereen ainoa kaupunki jossa on arktinen ilmasto. Siellä olikin leppeät 24 astetta ja raikas Jäämeren tuuli. Hotelli oli karu, mutta yöllä ei tarvinnut hikoilla.