Rantalomakohde Euroopassa, ei turistirysä
Oon pääni puhki miettinyt mihin matkustais kesällä. Haluttais uima-allas ja ranta ja joku ihana rauhallinen paikka, mutta onko rauhallista paikkaa muualla kuin vuokraamalla talon? Halutaan kuitenkin hotelli ja sen palvelut, mm.ulkoistaa ruokailun.
Kaiken lisäksi pitäis olla budjettireissu. Löytyykö näillä spekseillä mitään? Tyydyttäis yyteriinkin JOS olisi varmaa, että kesäkuussa tarkenis, mutta kun nämä Suomen säät on mitä on varsinkin kesäkuussa.
Kommentit (336)
Georgian Mustanmeren rannikko jos kaipaa hiukan eksoottisempaa ja rouheaa. Batumin ympäristö. Rannat on yleensä pikkukiveä mutta hintataso on halpa. Just ja just kai Euroopaksi tuon voi mieltää.
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavia ideoita täällä. Miksi ei Suomessa lomailla tai siis lomaillaan mutta haluan hetkeksi jonnekin on se, että täällä on usein kesäkuussa todella viileä. Kevyttopan kanssako pitää rannalle mennä, ei kiitos.
Kiitos kaikille, tosi hyviä vinkkejä.
Ap
De nada. Ymmärrän sinua Ap ja kymmenkunta vinkkiä olen laittanut.
Asun nykyään Espanjassa ja kesälomalla käyn Suomessa.
Edullista lomaa etsivälle olisi Balchik, Bulgarian hiljainen satamakaupunki Mustanmeren rannalla. Kaunis luonto!
Tjären pakettimatka, tykättiin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla rantakohteissa on turisteja. Albaniassa, Romaniassa, Puolassa... ne ei ole ehkä niinkään länsieurooppalaisia turisteja, mutta sivan täpötäyttä on kaikkialla.
Sardinialla vähemmän turisteja ja nekin aika valikoituneita, ei mitään Albanian ja Bulgarian lomailijoita... onneksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marbella, Capri tai Monaco. Budjettimatkailu onnistuu loistavasti kun budjetti on tarpeeksi suuri
En nähnyt Monacossa uimarantaa, missäpäin on?
Skootterilla ajoin Nizzasta Monacoon, huikeita rantoja sillä matkalla ja Monacossakin pari pientä.
Vierailija kirjoitti:
Sardinia ihan paras 😍
En tiedä täydellisempää lomakohdetta Euroopassa. Erityisesti pohjois osa Olbiasta ylöspäin, Costa Smeralda, suosikit. 15 v käynyt joka kesä, korona aikaa lukuunottamatta kun saari oli sulussa.
Vierailija kirjoitti:
Edullista lomaa etsivälle olisi Balchik, Bulgarian hiljainen satamakaupunki Mustanmeren rannalla. Kaunis luonto!
Me pidettiin myös. Tosin se on täysin turistikohde. Samoin kuin Sunny beach tai Kultahietiklo tai Albena. Noissa kaikissa palvelut toimii, koska turismi on tärkeää. Sen sijaan palvelut on vähän niin ja näin kun menee pois rannikolta. Pidän itse kovasti isommasta rannikkokaupungista Varnasta, vähän kuin kotiinsa menisi. Keskustassa on menoa, kauppoja, kahviloita, museoita, delfinaario, hyvätasoinen ooppera. Koko ajan on varsinkin keväällä ja kesällä sykettä, ulkoilmakonsertiteja ja vastaavaa. Toisaalta voi mennä vaikka uimarannalle ja pulahtaa uimaan. Tunnelma on kiva, paljon kansainvälisiä opiskelijoita ja puistoja.
Olen itse rakastunut tuohon alueeseen Bulgariassa, ja olen ollut lomalla sekä Balchikissa, Albenasta, kultahietikolla että Varnan kaupungissa. Nämä kaikki ovat lähekkäin rannikolla. Varna eniten on se meidän perheen suosikki, kun ei ole enää pieniä lapsia, 15-vuotias esimerkiksi ei ole enää viihtynyt pelkästään rannalla vaan lomalla täytyy olla muutakin sisältöä. Balchk ehdottomasti on noista kohteista uneliain. Sopiva lepolomalle. Toisaalta jos majoittuu Varnassa, sieltä pääsee myös päiväreissuille bussilla helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me pidettiin myös. Tosin se on täysin turistikohde. Samoin kuin Sunny beach tai Kultahietiklo tai Albena. Noissa kaikissa palvelut toimii, koska turismi on tärkeää. Sen sijaan palvelut on vähän niin ja näin kun menee pois rannikolta. Pidän itse kovasti isommasta rannikkokaupungista Varnasta, vähän kuin kotiinsa menisi. Keskustassa on menoa, kauppoja, kahviloita, museoita, delfinaario, hyvätasoinen ooppera. Koko ajan on varsinkin keväällä ja kesällä sykettä, ulkoilmakonsertiteja ja vastaavaa. Toisaalta voi mennä vaikka uimarannalle ja pulahtaa uimaan. Tunnelma on kiva, paljon kansainvälisiä opiskelijoita ja puistoja.
Olen itse rakastunut tuohon alueeseen Bulgariassa, ja olen ollut lomalla sekä Balchikissa, Albenasta, kultahietikolla että Varnan kaupungissa. Nämä kaikki ovat lähekkäin rannikolla. Varna eniten on se meidän perheen suosikki, kun ei ole enää pieniä lapsia, 15-vuotias esimerkiksi ei ole enää viihtynyt pelkästään rannalla vaan lomalla täytyy olla muutakin sisältöä. Balchk ehdottomasti on noista kohteista uneliain. Sopiva lepolomalle. Toisaalta jos majoittuu Varnassa, sieltä pääsee myös päiväreissuille bussilla helposti.
Samat kokemukset myös meillä!👍
Harmi, että KOKO Bulgaria mielletään vain Sunny Beachiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menorca
Menorca on ihana, mutta ei todellakaan mikään budjettikohde. Saati sitten ehdotettu Napolinlahden rannikko, joka on lisäksi pullollaan turisteja. Bulgarian Sunny beach kuulostaa aloittajan paikalta.
Itse suosittelen Menorcaa. Se on aivan ihana, rauhallisia uimapaikkoja löytyy. Takuuvarma aurinko, kuten Ibizalla tai Mallorcalla, mutta turisteja vähemmän, koska Menorca on säädelty kohde, tiukat turistirajoitukset. Jos saarta haluaa tutkia, auton vuokraaminen on järkevää. Myös pyöriä vuokrataan, ja pyöräily onkin helppoa, kun liikenne on hiljaista.
Ravintoloissa oli ainakin ennen korona-aikaa samat hinnat kuin Suomessa. Meillä oli vuokrattuna villa, ja laitoimme itse usein ruokaa, joka päivä ei pystytty ravintoloissa syömään. Villoissa yleisesti on siellä päin uima-allas. Muistaakseni villan viikon vuokrauksen hinta oli vähän yli 1000€, ja tämä oli siis kesällä ennen koronaa. Auton vuokraus oli hyvin helppoa. Välimatkat on yllättävän pitkiä, jos haluaa käydä eri paikoissa. Mahon on kaupunki, mutta lähtee siitä minne vaan, löytyy luontoa ja vihreää ja on kaunista, pieniä kyliä, upeita maisemia. Rakastuin erityisesti uimarantoihin, joissa on levollinen tunnelma, kirkas vesi, puhdas hiekka jne.
Nähtävyyksiä riittää myös, mutta kaikki maksaa. Juustotilalla ja hevostilalla kannattaa vierailla, tutustua paikallisiin elinkeinoihin. Me kiersimme joka päivä jossain. Välillä lähdettiin itse ajelemaan ja välillä otettiin selvää, onko bussikuljetuksella retkeä. Esim. veneretkelle päästiin puolet halvemmalla mukaan kun mentiin yhden hotellin pihalta pakettimatkalla olleiden retkelle. Veneretkille pääsee myös suoraan satamasta, mutta hinnat puolen päivän retkille olivat ainakin siihen aikaan kovat. Meidän veneessä oli lasilattia/seinät ja pääsi ihan todella tutkimaan eläimiä ja meren alaista maailmaa. Menorcalla muuten on todella hyvää ruokaa, hyviä juustoja, erikoisuuksia, tuoretta ja maistuvaa ruokaa, jos budjetti sallii ruokailut. Yllättävän suuri osa on lähituotettua, oli sitten kyse juustoista tai lihasta tai kalasta tai kasviksista ja hedelmistä.
En tiedä, auttaako tämä nyt aloittajaa, koska Menorca tosiaan säätelee turismia ja siksi on mahdollista, että tälle kesälle ette saa mitään matkaa sinne, ei pakettimatkaa eikä omatoimisesti. Me ainakin varattiin kaikki jo ennen joulua seuraavan kesän reissulle, ja hyvä niin. Mutta ehkä vinkkinä tulevaisuutta ajatellen.Joo, matkastasi on vähän aikaa, sen huomaa. Villat Menorcalla ovat pikemminkin 1000 e/ pv, ei viikko 😂 Kaukana budjettikohteesta.
Sen taas huomaa, että sä et ole jalallaan Menorcalle astunut. Siellä on jokaisessa pienimmässä kylässäkin rannikolla huviloita eli villoja, eivätkä ne ole kalliita. Säännöstelty rakentaminen, minkä vuoksi talot ovat yksikerroksisia ja niiden rakentamiseen on sääntöjä pinta-alan suhteen. Ja uima-altaan koon suhteen ja ympäristön suhteen. Se on ympäristösertifiioitu kohde. Hotellit saavat olla enintään 3-kerroksisia koko saarella. Lennot Menocalle maksavat jonkin verran, koska Suomesta on ainakin aiempina vuosina tehty suosia lentoja vain pakettimatkoille. Mulla on kokemusta myös vaihtaen menosta ja paluusta. Jotain 8 tuntia yhteensä vaihdon kanssa, ja edestakaiset lennot alle 1000€. Melko hintavaa kun melkein sanalla hinnalla viikon pakettimatka majoituksen kanssa. Toisaalta kun me haluttiin olla just omassa huvilassa. Me nähtiin niitä villoja Menorcalla kun oltiin v. 2010, ja silloin jo päätettiin, että joskus vielä vuokrataan. Siellä oli nyt viimeksi ihan talojen seinissä vuokrausiömpituksiw, että soita tähän numeroon ja vuokraa tämä villa, eikä kaikki ole netissä. Espanjalainen tyyli.
Kreikasta löytyy myös hiljasta kohdetta, eikä kesäkuu vielä paha muutenkaan.
Paljon hyviä vinkkejä on ap saanut. Tietysti, että mikä on tärkein kriteeri ja paljonko on budjetti. Onko 1 vai 2 viikon matka jne.
Itse lähtisin Kreetan Rethymnoniin. Oli niin ihana loma siellä, eikä kauheata ryysistäkään, koska ranta on pitkä.
Elokuussa en menisi mihinkään ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäämeren rannallakin on eurooppalaista rantaa, joten sanon Pohjois-Norja.
Me oltiin reissulla Pohjois-Norjassa pari kesää sitten, ja silloin sattui olemaan yli 30-asteen helteet sielläkin. Hassu fiilis, kun ulkona auringossa paistui ja jäämeri oli kuitenkin vielä jääkylmää :) Yykeänperässä eli Skibotnissa oltiin, ainakin jätsiä sai kiskalta.
Samma här. Kesäkuun alkupuolella oltiin matkailuautolla liikkeellä. Yöttömän yön aurinko porotti kuumasti. Eikä sääskiä, ne hyökkäävät tuossa juhannuksen tienoilla ja säistä ei voi koskaan tietää etukäteen...🤔
Vierailija kirjoitti:
Puola ja Rugen (miten se kirjoitetaan oikein?) Saksassa. Näistä olen kuullut pelkkää hyvää tuttavapiiristäni, jotka ovat noissa käyneet. Ei missään nimessä Kreikan saaret eikä Espanja - täysiä turistirysiä. Yäk. Italia siinä ja siinä, rajoilla kannattaako mennä, ettei kompastu muihin turisteihin. Portugalin pieniä rantoja kannattanee käydä katsomassa.
Juu, kaikki Kreikan saaret ja koko Espanja on turistirysää...
Mikä nyt sitten on turistirysä ja mikä ei? Kyllä Suomessakin vaikkapa tunnetuin rantalomakohde Kalajoen hiekkasärkåt on nimenomaan turistirysä! Ei juuri muita asukkaita olekaan kuin turisteja ja lomalaisia. Minusta se on ihan sama minne rantakohteen menee, niin turismilla se elää. Joku kertoi Pärnusta. On todella turistirysä. Tai vaikkapa ne Kroatian rannalla olevat kohteet, ihan turistirysiä kaikki. Espanja, Ranska, Italia. Näissä kaikki rantakohteet on nimenomaan turismilla eläviä. Missä on väkeä, siellä on turismia.
Voihan sitä lähteä jonnekin pikkusaarelle ja maksaa itsensä kipeäksi. Ollaan mekin juuri tänä talvena menty tarkoituksella lomalle Lanzarotelle, siellä oli huoneisto 2 viikon vuokrauksessa, Playa Blancassa, josta lautalla siirryttiin 2 yöksi Fuerteventuralle. Sen saaren suurin elinkeino on muuten matkailu, vaikka onkin rauhallinen saari. Käytiin päiväretki Loboksella, jonne pääsee lautalla ja jossa ei ole juuri lainkaan vakituista asutusta. En silti mene sanomaan, että olisi ollut halpaa, vaikka kaikki suunniteltiin hyvin jo Suomessa. Ei todellakaan, kaikki maksaa, lauttamatkat ja yöpymiset sun muut. Ei voi etsiä halvinta ruokapaikkaa, jos haluaa ehtiä tehdä muutakin. Jos haluaa edullista, suosittelen vakavasti harkitsemaan pakettimatkaa, johon sisältyy mahdollisimman paljon valmiiksi ja mieluiten että on sopivan matkan päässä palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sardinia ihan paras 😍
En tiedä täydellisempää lomakohdetta Euroopassa. Erityisesti pohjois osa Olbiasta ylöspäin, Costa Smeralda, suosikit. 15 v käynyt joka kesä, korona aikaa lukuunottamatta kun saari oli sulussa.
Ihana paikka. Ens kesänä mennään taas Palauhun, La Maddalenan saaristoon ja sieltä veneellä Korsikalle. Yhtä kirkkaat vedet kuin Karibialla ja hiekkarannat puuterimaisia ja pehmeitä.
Kanarialla on paitsi massaturismirantoja, myös syrjäisiä pieniä rantoja joihin vie kilometrien pituinen huonokuntoinen tie tai pelkkä kinttupolku. Mitä vaikeampi päästä perille, oletettavasti sitä vähemmän ihmisiäkin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Albania.
Albania hyvä ehdotus! Vielä rauhallinen ja edullinen kohde.
Tukalan kuuma kesällä.
Eikös tässä etsitään nimenomaan aurinkovarmaa rantakohdetta. Voi mennä myös Kalajoelle jos ei helle houkuta.
Kalajoella voi sataa ja olla +14.
Olimme kesällä Kalajoella, päivällä +14 about, yöllä hytistiin lämmittämättömässä mökissä +9 asteessa. paikallisille sopiva, meille kylmä!!
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan ollut rantalomalla Puolassa? Kuulostaa ehkä ihan älyttömältä mutta siellä on oikeasti kunnon hiekkarantoja ja rantahotelleja.
SOBOT! Euroopan kaunein ranta ja upealla paikalla , Dansigin lähellä. Vieläkin kohtalaisen halpaa ja ihanat ruoat .
Ööö, katsoin huvikseni airb & b Menorca. Siellähän on paljon huviloita kesäkuulle vapaana ja hinnat ei päätä huimaa, 1000-2000€ viikko. Aika moni on uima-altaalla ja ilmastoitu. En katsonut, onko lentoja. Vai pitääkö sinne lentää niin että Mallorcalle ja siitä siirtyä.
Minua ärsyttää yleisesti se, että aina kun puhutaan matkoista, ihmisillä on outoja käsityksiä. Väitetään, että ei ole budjettikohde tai että jokin on. Ei ole totta. Esim. Kroatiassa olen matkustanut sekä pienellä budjetilla että isolla. Jos on valmis menemään maalle eikä tarvitse ängetä juuri siihen Splitin keskustaan, löytyy ihan halpoja vaihtoehtoja. Eri asia sitten, miten kiva siellä on olla, jos on keskellä ei-mitään ja änkeää pari kertaa päivässä ohi kulkevaan täyteen bussiin. Sitten jos mennään ihan vuokra-autoilla, niin sehän maksaa. Takseilla olen ajanut myös Kroatiassa, mutta jos on tiukka budjetti, niin sehän maksaa. Muistaakseni viimeksi pelkästään lentokentältä Splitin keskustan hotelliin maksoi yli 50€. Matka kestää puolisen tuntia. Halpaa? Entäs jos ottaa majoituksen jostain muualta, kauempaa vaikka pienestä kylästä, niin ihan turhaa kuvitella, että julkisilla pääsee liikkumaan. Voisin kuvitella, että Menorcalla sama,