Onko ainoa keino ottaa keittiövaaka käyttöön ruokamenojen selvittämiseksi?
Haluaisin että tekisimme molemmat omat ruokamme. Asumme siis yhdessä jo 10:ttä vuotta miehen kanssa. Asumme kahdestaan. Olen pitkällä sairaslomalla ja saan todella vähän rahaa kuussa, myöskään miehellä ei jää yhtään rahaa päinvastoin pitää yleensä nipistää viimeinen viikko ennen palkkaa. Ärsyttää kun joudun maksamaan hänen sillä maksamme puoliksi kulut kaupassa. Hän syö lisäksi töissä omia eväitä toisin kuin minä joka pärjään aika vähällä. Helpointa olisi että molemmat tekisivät ruuat itselleen mutta mies ei halua tehdä itselleen ruokaa kun voi syödä samaa ruokaa kuin minäkin. Ongelma on että ruokakulut ei mene oikein, hän kun syö paljon minua enemmän. Jos teen itselleni keiton, syön sitä 5 päivää. Kun syömme yhdessä niin keitto kestää 2 päivää, tai oikeastaan 1,5 päivää koska ottaa ison annoksen töihin evääksi sitä myös. Pitääkö oikeasti alkaa vaakan kanssa punnitsemaan annokset ja jakamaan kulut? Minua ei haittaa kokata meille ruokaa näin saikulla, kun aikaakin on, mutta ennkyllä molemmille yksin ala kokkaamaan omia ruokia, vaan sitten miehen pitäisi kokata omat syötävänsä itse.
Kommentit (101)
Vain murrettu leipä on kokonainen leipä.
Ymmärrän että on vaikea tehdä kahta ruokaa, mutta tuossa tilanteessa paras.
Tee halvempia ruokia. Keittoja, joissa on paljon lientä, suolaa ja halpoja aineksia. Jos ne ei kelpaa miehelle, se on hänen ongelmansa.
Oletko kymmeneen vuoteen tullut ajatelleeksi, että te molemmat voisitte ostaa ruokatarvikkeet erikseen. Osta sinä halpoja, joita itse söisit ja ostakoon mies itse mitä tahtoo. Miksi se olet aina sinä, joka teet ruokaa?
Ei siinä vaaka auta kun 2 pikkumaista ihmistä riitelee rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus päättää omalla rahalla ostamastasi ruoasta mitä teet ja kuka sen syö.
Miehet harrastaa paljon taloudellista hyväksikäyttöä. Nainen jotenkin pakotetaan maksamaan enemmän arjessa kuten esim ruokakulut.
Jos on arki noin tiukkaa, niin ehkä kannattaa asua yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tee halvempia ruokia. Keittoja, joissa on paljon lientä, suolaa ja halpoja aineksia. Jos ne ei kelpaa miehelle, se on hänen ongelmansa.
Oletko kymmeneen vuoteen tullut ajatelleeksi, että te molemmat voisitte ostaa ruokatarvikkeet erikseen. Osta sinä halpoja, joita itse söisit ja ostakoon mies itse mitä tahtoo. Miksi se olet aina sinä, joka teet ruokaa?
Ei ole ollut mitään tarvetta ajatella erillisiä ruokia kun rahaa on riittänyt hyvin. Nyt vain yt söi miehen palkkaa ja itse olen pitkällä saikulla, syy myös miksi teen nyt enemmän ruokaa. Mies hoiti kaiken yli kaksi kuukautta, nyt puuhastelu edistää toipumistani. En minä halua syödä keittoja siksi että mies syö liikaa, haluan syödä wokkeja jne, mutta niistä ei riitä evääksi, eikä maistuisi mikron kautta hyvältäkään, lisäksi wokkia pitäisi olla ämpärillinen ja silti miehellä olisi kohta nälkä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole pikkumaista, kun rahasta on oikeasti puute.
Kannattaa erota. Ei tuollaine nipotus tee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se niin pikkumaista, ettei kannata tuollaisessa suhteessa olla. Tulee vaan paha mieli.
Mieti nyt, punnita jotain muutaman euron keittoa ja kieltää ihmistä syömästä.
Kaikki pääsevät helpommalla omassa kodissaan.
EI puntari paljoa maksa, ihan hyvä idea jakaa kulut kulutuksen mukaan.
Useimmissa perheissä kymmenen yhdessäolovuoden jälkeen eletään ainakin ruokataloutta jo yhteisenä. Jos siinä vaiheessa pitää alkaa punnitsemaan ruokia kulujen tasaamiseksi, suhteessa on todella jotain ihan muuta vialla kuin raha. Silloin kun ollaan sairaana twi yt:haasteissa ja väliaikaisesti työttömänä, oikeassa perheessä yleensä tuetaan toisiaan ja eletään sillä, mitä on. Kaikki joutuvat pihistämään. Niin se vaan menee.
Aapeen kannattaa ainakin varovaisesti ja tarkasti laskea ensin kaikki muutkin talouden kulut ja katsoa, miten niiden maksut menevät, jottei käy niin, että kun muutkin kulut sitten jaetaan sen mukaan, kuka enemmän käyttää, hän huomaa maksavansa entistä enemmän entistä kalliimpia kuluja. Voittaa vitosen ruoassa, mutta häviää satasen lämmityskuluissa.
Toki on mahdollista, että mies alkaa ottaa esim voileipiä evääkseen. Mutta ei se keittoa halvemmaksi tule.
Mitäs jos tässä tilanteessa sopisitte että ruoan kustannukset jaetaan niin että myös valmistus huomioidaan? Eli sinun osuutesi kuluista on esim. 30% tarvikkeista + ruoanvalmistus. Ruokamäärä silti jaetaan kahteen osaan, eli sinä syöt niin monta annosta kuin syöt ja mies samaten.
Helpompaa tietysti olisi jos kumpikin hoitaisi omat ostoksensa ja ruoanlaiton mutta se voi syödä suhdetta ja yhteenkuuluvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se niin pikkumaista, ettei kannata tuollaisessa suhteessa olla. Tulee vaan paha mieli.
Mun käsittääkseni ap kysyi miten järjestää asia. Sinä järjestäisit eroamalla, asia tuli selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut mitään tarvetta ajatella erillisiä ruokia kun rahaa on riittänyt hyvin. Nyt vain yt söi miehen palkkaa ja itse olen pitkällä saikulla, syy myös miksi teen nyt enemmän ruokaa. Mies hoiti kaiken yli kaksi kuukautta, nyt puuhastelu edistää toipumistani. En minä halua syödä keittoja siksi että mies syö liikaa, haluan syödä wokkeja jne, mutta niistä ei riitä evääksi, eikä maistuisi mikron kautta hyvältäkään, lisäksi wokkia pitäisi olla ämpärillinen ja silti miehellä olisi kohta nälkä
Ap
Tee itsellesi vokki ja miehelle ruoka niistä aineksista mitä hän ostaa itselleen.
Jos oon laittanut linssejä ruokaan niin aina oon saanut syödä koko ruuan yksinään.
Soijapavut tuntuu olevan toinen. Ja idut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni ap kysyi miten järjestää asia. Sinä järjestäisit eroamalla, asia tuli selväksi.
Kyllä. Jokainen voittaa. Mielenterveys kohenee.
Vierailija kirjoitti:
EI puntari paljoa maksa, ihan hyvä idea jakaa kulut kulutuksen mukaan.
Kai se sitten koskee kaikkea muutakin kulutusta? Lasketaan miten monta palaa vessapaperia kumpikin kuluttaa, melko varmasti naisella menee enemmän. Nainen on päivät kotona niin juo kahvia enemmän, varmaan mattojakin enemmän kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jokainen voittaa. Mielenterveys kohenee.
Ymmärsinkö nyt oikein että sinun mielestäsi parisuhteen muuttuvissa tilanteissa ei ole järkevää miettiä keinoja selvitä eteenpäin yhdessä vaan ylsiselitteisesti kannattaa erota?
Moni pariskunta tahtoo kuitenkin selvittää ongelmatilanteet ja kasvaa yhdessä. Se on se parisuhteiden paras puoli.
Entä jos mies alkaisi itse tekemään ja maksamaan lounaansa ja muuten jatkatte kuten ennenkin?
Eikö kukaan osaisi antaa valiatunutta vinkkiä?
Ap