Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ainoa keino ottaa keittiövaaka käyttöön ruokamenojen selvittämiseksi?

Vierailija
23.03.2026 |

Haluaisin että tekisimme molemmat omat ruokamme. Asumme siis yhdessä jo 10:ttä vuotta miehen kanssa. Asumme kahdestaan. Olen pitkällä sairaslomalla ja saan todella vähän rahaa kuussa, myöskään miehellä ei jää yhtään rahaa päinvastoin pitää yleensä nipistää viimeinen viikko ennen palkkaa. Ärsyttää kun joudun maksamaan hänen  sillä maksamme puoliksi kulut kaupassa. Hän syö lisäksi töissä omia eväitä toisin kuin minä joka pärjään aika vähällä. Helpointa olisi että molemmat tekisivät ruuat itselleen mutta mies ei halua tehdä itselleen ruokaa kun voi syödä samaa ruokaa kuin minäkin. Ongelma on että ruokakulut ei mene oikein, hän kun syö paljon minua enemmän. Jos teen itselleni keiton, syön sitä 5 päivää. Kun syömme yhdessä niin keitto kestää 2 päivää, tai oikeastaan 1,5 päivää koska ottaa ison annoksen töihin evääksi sitä myös. Pitääkö oikeasti alkaa vaakan kanssa punnitsemaan annokset ja jakamaan kulut? Minua ei haittaa kokata meille ruokaa näin saikulla, kun aikaakin on, mutta ennkyllä molemmille yksin ala kokkaamaan omia ruokia, vaan sitten miehen pitäisi kokata omat syötävänsä itse.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa erota. Ei tuollaine  nipotus tee hyvää.

Miehet täällä aina valittavat "lokkeilusta".

Kun heidän lokkeilunsa ottaa puheeksi, se on nipottamista. Just.

Vierailija
62/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai miehen kuuluu maksaa kaupassa suurempi osa laskusta, jos hän myös syö enemmän, eikä sinulla ole niin paljon rahaa, että se riittäisi myös hänen osuuteensa. Etkö ap pysty ehdottamaan miehellesi, että jakaisitte ruokalaskun esim. 1/3 + 2/3, jos ruoatkin menevät siinä suhteessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä vaaka auta  kun 2 pikkumaista ihmistä riitelee rahasta.

Ei tuo ole pikkumaista, kun rahasta on oikeasti puute.

On se niin pikkumaista, ettei kannata tuollaisessa suhteessa olla. Tulee vaan paha mieli.

Mieti nyt, punnita jotain muutaman euron keittoa ja kieltää ihmistä syömästä.

Kaikki pääsevät helpommalla omassa kodissaan. 

Sun mielestä on oikein, että ap maksaa miehen syömisiä vähistä rahoistaan. Vähintäänkin mies voisi käydä lounasruokalassa. Tai hankkia itselleen omat eväät.

Vierailija
64/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee halvempia ruokia. Keittoja, joissa on paljon lientä, suolaa ja halpoja aineksia. Jos ne ei kelpaa miehelle, se on hänen ongelmansa.

Oletko kymmeneen vuoteen  tullut ajatelleeksi, että te molemmat voisitte ostaa ruokatarvikkeet erikseen. Osta sinä halpoja, joita itse söisit ja ostakoon mies itse mitä tahtoo. Miksi se olet aina sinä, joka teet ruokaa?

Ei ole ollut mitään tarvetta ajatella erillisiä  ruokia kun rahaa on riittänyt hyvin. Nyt vain yt söi miehen palkkaa ja itse olen pitkällä saikulla, syy myös miksi teen nyt enemmän ruokaa. Mies hoiti kaiken yli kaksi kuukautta, nyt puuhastelu edistää toipumistani. En minä halua syödä keittoja siksi että mies syö liikaa, haluan syödä wokkeja jne, mutta niistä ei riitä evääksi, eikä maistuisi mikron kautta hyvältäkään, lisäksi wokkia pitäisi olla ämpärillinen ja silti miehellä olisi kohta nälkä

Ap

Missä hyvät rasvat ja täysjyvä?

Kaikki jyvät ovat huonoa ravintoa, sillä kasvi ei hyödy mitään siitä että murskaat kasvin siemenet. Siksi jyvät ovat täynnä myrkkyjä ja ne ovat haitallisia syötynä. Hyviä rasvoja taas on lähinnä eläinrasvat - kasvirasvoista oliiviöljy, avokadoöljy ja kookosöljy parempia edellämainitusta syystä kuin siemenöljyt.

Vielä vähemmän se eläin hyötyy siitä, että murskaat sen. Erilaisista ruokavalioista voi olla montaa mieltä, mutta tuo perustelu ontuu pahasti.

Eläin puolustautuu pakenemalla tai kamppailemalla vastaan. Kasveilta ei pakeneminen onnistu joten turvautuvat myrkkyihin.

Noita juttuja on somessa paljon ja se on kyllä ihan netissä leviävää valetietoa. Tämä oksalaattihysteria esim.

Vierailija
65/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee halvempia ruokia. Keittoja, joissa on paljon lientä, suolaa ja halpoja aineksia. Jos ne ei kelpaa miehelle, se on hänen ongelmansa.

Oletko kymmeneen vuoteen  tullut ajatelleeksi, että te molemmat voisitte ostaa ruokatarvikkeet erikseen. Osta sinä halpoja, joita itse söisit ja ostakoon mies itse mitä tahtoo. Miksi se olet aina sinä, joka teet ruokaa?

Ei ole ollut mitään tarvetta ajatella erillisiä  ruokia kun rahaa on riittänyt hyvin. Nyt vain yt söi miehen palkkaa ja itse olen pitkällä saikulla, syy myös miksi teen nyt enemmän ruokaa. Mies hoiti kaiken yli kaksi kuukautta, nyt puuhastelu edistää toipumistani. En minä halua syödä keittoja siksi että mies syö liikaa, haluan syödä wokkeja jne, mutta niistä ei riitä evääksi, eikä maistuisi mikron kautta hyvältäkään, lisäksi wokkia pitäisi olla ämpärillinen ja silti miehellä olisi kohta nälkä

Ap

Missä hyvät rasvat ja täysjyvä?

Kaikki jyvät ovat huonoa ravintoa, sillä kasvi ei hyödy mitään siitä että murskaat kasvin siemenet. Siksi jyvät ovat täynnä myrkkyjä ja ne ovat haitallisia syötynä. Hyviä rasvoja taas on lähinnä eläinrasvat - kasvirasvoista oliiviöljy, avokadoöljy ja kookosöljy parempia edellämainitusta syystä kuin siemenöljyt.

Vielä vähemmän se eläin hyötyy siitä, että murskaat sen. Erilaisista ruokavalioista voi olla montaa mieltä, mutta tuo perustelu ontuu pahasti.

Hän ilmeisesti tarkoittaa tätä:

(AI) Fytaatti eli fytiinihappo on kasvien, erityisesti viljojen ja palkokasvien, siemenissä esiintyvä fosforin varastomuoto, joka toimii niin kutsuttuna antiravintoaineena. Se heikentää kivennäisaineiden, kuten raudan, sinkin, kuparin ja kalsiumin imeytymistä sitomalla ne itseensä. Fytaatin haittavaikutuksia voi vähentää liottamalla, idättämällä ja hapattamalla ruoka-aineita.

Rasva asiaan en ota tässä kantaa.

-eri kirjoittaja

Vierailija
66/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen odottanut päiväraha päätöstä jo yli kuukauden eli en saa tällä hetkellä rahaa. Mies kyllä maksaa laskut ja ruoan eikä kyllä nillitä paljonko syön. Minä osallistun taas kun pystyn. Ja kasvatan kesällä ruokaa. On myös ollut toisinpäin tilanne, 30 v yhdessä eikä mitään keittiövaakoja ole tarvittu. 

Vierailija
67/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää vaan. Me olemme olleet yli 30 vuotta yhdessä ja jakaneet kaikki tulot ja menot aiavan alusta asti, kun yhteen muutimme. Välillä toinen opiskeli, toinen kävi töissä, välillä oli äitiyslomaa, välillä työttömyyttä. Pääsääntöisesti kuitenkin on oltu vuosikymmeniä molemmat töissä, eikä väliä, kumpi tienaa enemmän, kuluja maksetaan vuoronperään ja siirretään tarvittaessa toisn tilille rahaa. Ja ihan varmasti syödään eri verran ja onhan meille siunaantunut lapsikin, joka syö myös elämänsä eri vaiheissa eri verran ja käyttää rahaa erilailla. Eipä olisi tullut elämästä mitään, jos olisi pitänyt alkaa kirjata stoisten kulutusta...

Vierailija
68/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se niin pikkumaista, ettei kannata tuollaisessa suhteessa olla. Tulee vaan paha mieli.

Sun mielestä on oikein, että ap maksaa miehen syömisiä vähistä rahoistaan. Vähintäänkin mies voisi käydä lounasruokalassa. Tai hankkia itselleen omat eväät.

Mies maksaa ap:n mukaan muita kuluja enemmän. Eikö nekin pitäis laittaa puoleksi?

Vierailija
69/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa ap:n mukaan muita kuluja enemmän. Eikö nekin pitäis laittaa puoleksi?

Nimenomaan sen takia mies maksaa nyt tilapäisesti enemmän asumiskuluja, koska ap on sairauslomalla ja ap:n tulot ovat tilapäisesti pienemmät. Oikeudenmukaista on jakaa kulut suhteessa tuloihin. 

Vierailija
70/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairas juttu, jos noinkin pitkässä parisuhteessa lasketaan jokainen toisen syömä leipäpala.  Meillä ollut aina yhteiset rahat ja ruokaa on riittänyt.   Syömme paljon keittoja ja laatikoita, patoja, mutta myös aamupuuron ja päiväsalaatit.  Ei tulisi mieleenkään laskea, kumpi syö enemmän.  Omakotitalossa maalla voi myös kasvattaa itse ruokaa ja kerätä marjoja.  Monilla on myös omenapuita.  Lähetä ukkosi kalaan.

Ei se olekaan ongelma, jos rahat riittävät. Meillä on omat rahat ja molemmat osallistuvat menoihin, eikä ole ollut 25 vuoden aikana kertaakaan rahasta ongelmia. Mutta jos ap pienellä sairauslomarahalla ostaa molemmille ruoat, ja isompituloinen mies syö tuplasti enemmän, eikä hänelle itselleen jää sen takia tarpeeksi rahaa omiin menoihin, niin se on ongelma. 

Eihän ap osta molemmille ruokia, vaan he maksaa ne puoliksi. Plus että mies vielä maksaa ap:n asumiskustannuksia nyt kun ap on saikulla. Niin mikä se on se ongelma? 

Olisko se että rahaa on vähän, ja ap joutuu kokata kokoajan ihan hirveästi samalla kun mies ostelee turhia juttuja🤔

Vierailija
71/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tää on just sitä miesten lokkeilua. Maksetaan suurin osa asumiskuluista ja muista kuluista ja silti mies on lokki, kun joutuu syömään enemmän kuin vaimonsa jaksaakseen käydä töissä. 

Vierailija
72/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin tiukkaa, niin ehkä teidän kannattaisi pyytää pankista vähäksi aikaa lyhennysvapaata asuntolainaan? 

Mä oisin ennemminkin sitä mieltä että otetaan sieltä mistä löysää on. Ei kai kukaan pyydä lyhennysvapaata tilapäisen sairasloman takia jos rahaa on ostella sellaistakin mitä ei tarvi? Itse en ainakaan ottaisi. 

Vierailija
73/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sairas juttu, jos noinkin pitkässä parisuhteessa lasketaan jokainen toisen syömä leipäpala.  Meillä ollut aina yhteiset rahat ja ruokaa on riittänyt.   Syömme paljon keittoja ja laatikoita, patoja, mutta myös aamupuuron ja päiväsalaatit.  Ei tulisi mieleenkään laskea, kumpi syö enemmän.  Omakotitalossa maalla voi myös kasvattaa itse ruokaa ja kerätä marjoja.  Monilla on myös omenapuita.  Lähetä ukkosi kalaan.

Ei se olekaan ongelma, jos rahat riittävät. Meillä on omat rahat ja molemmat osallistuvat menoihin, eikä ole ollut 25 vuoden aikana kertaakaan rahasta ongelmia. Mutta jos ap pienellä sairauslomarahalla ostaa molemmille ruoat, ja isompituloinen mies syö tuplasti enemmän, eikä hänelle itselleen jää sen takia tarpeeksi rahaa omiin menoihin, niin se on ongelma. 

Eihän ap osta molemmille ruokia, vaan he maksaa ne puoliksi. Plus että mies vielä maksaa ap:n asumiskustannuksia nyt kun ap on saikulla. Niin mikä se on se ongelma? 

Ongelma on selvästikin, ettei ap:lla ole varaa maksaa puolia ruokalaskusta, ja hän kokee sen myös vääränä, koska hän ei syö puolia ruoista. 

Jos ap:n tulot ovat nyt sairauslomalla tilapäisesti pienemmät ja mies tulee vastaan maksamalla osan ap:n asumiskuluja, niin se ei auta riittävästi, jos ap kuitenkin maksaa osan miehen ruokalaskusta. Ymmärrätkö, vai tyhmäkö olet?

Voihan ap miehineen sopia, että maksavat yhtä ison osan asumiskuluista, mutta mies sitten puolestaan maksaa ruuasta vähän enemmän. Sitähän ap sitten ilmeisesti ei kokisi vääränä joten ongelma ratkaistu, vaikka raha liikkuukin ihan samalla tavalla kuin ennen. 

Vierailija
74/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kun mies maksaa isomman osuuden asumisesta ja yhtä ison osan ruoasta kuin nainen, niin se on lokkeilua? T:Nainen

Vierailija
75/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai miehen kuuluu maksaa kaupassa suurempi osa laskusta, jos hän myös syö enemmän, eikä sinulla ole niin paljon rahaa, että se riittäisi myös hänen osuuteensa. Etkö ap pysty ehdottamaan miehellesi, että jakaisitte ruokalaskun esim. 1/3 + 2/3, jos ruoatkin menevät siinä suhteessa?

Oikeastiko teillä kaikilla on jotkut toisistaan erilliset rahat mistä maksatte ruokakulut ja mistä asumiskulut? Vai millä ihmeen logiikalla tämä suhdeluku pätee ainoastaan ruokiin? 

Vierailija
76/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaakasta parane, jos miehen palkka ei riitä seuraavaan tilipäivään muutenkaan.  Ero tai asiallinen keskustelu ja taloussuunnittelu.

Vierailija
77/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että itse en voi ostaa yhtään mitään kun on niin tiukkaa, vaikka samalla mies voi ostaa turhaakin. Kyllä koen että jäisi enemmän rahaa esim uusiin sukkiin jos ei tarvisi maksaa ruuasta niin paljon. Olen myös meillä se joka säästää vettä ja sähköä, kilpailuttaa kaiken ja tarkkailee muutenkin mitä mikäkin maksaa. 

Ap

Vierailija
78/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukaa alas ja sopikaa ruoille budjetti. Minkä verran mies tienaa ja mihin hänen rahansa kuluvat? Voisiko hän maksaa vaikka 2/3 ruokakuluista? Entä voitteko leikata ruokaan menevää kokonaissummaa?

Vierailija
79/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko teillä kaikilla on jotkut toisistaan erilliset rahat mistä maksatte ruokakulut ja mistä asumiskulut? Vai millä ihmeen logiikalla tämä suhdeluku pätee ainoastaan ruokiin? 

Meillä ainakin tämä toimii niin, että avattiin yhteinen tili ja sinne siirtyy kuukausittain tietty summa kummaltakin. Ja se summa on laskettu tulojen mukaan. Eli jos toinen tienaa 60% talouden tuloista, niin maksaa myös 60% yhteisistä menoista. 

Vierailija
80/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon nyt vielä, kun selkeästikin luetaan valikoivasti,  että teen mielelläni ruuat meille, mutta en kahta eri ruokaa. Enkä minkään nyt täysin tuloton ole, ei sairasloma sitä tarkoita. Mies ei haluaisi tehdä erikseen vielä ruokaa itselleen, kun minäkin voin sen tehdä, ja edelleen, mielelläni teen. Olen kuitenkin vasta kuntoutumassa leikkauksen jälkeen joten en voi tehdä ihan kaikkea, ja siihen päälle vielä eri ruokia. Nyt on makaronilaatikko ainekset kaapissa joista mies kokkaa itselleen evästä. Koko vuoasta riittää kuitenkin vain muutamalle päivälle töihin. Olen pieniruokainen, syön aamulla puuron, munan ja mustikkaa, mies syö 2, 3 leipää höysteillä, munan jukurtin ja banaanin. Sitten töissä ruuan, ja välipalaleivät täytteillä ja rahkan, sitten ruuan kotona ja iltapalan. Minä syön aamupuuroni lisäksi ruuan, ja illalla kaksi leipää, hedelmän. Jos kivut ovat estäneet nukkumista syön myös lounaan, pikkukipollisen jotain. 
Ongelma on rahojen ja jaksamisen riittävyys masssiivisiin syömisiin, samalla kun miehellä menee rahaa turhuuksiin. Kyllä se minun kukkarossa näkyisi jos maksaisin vain omat syömiseni, kun en paljoa syö. 

Ap

Mulle ei mitenkään aukea että miksi nyt pitäisi tehdä kahta eri ruokaa? Itsehän sanot että mies ei halua tehdä itselleen ruokaa kun voi syödä samaa ruokaa kuin sinäkin. Jos kerran syö samaa niin silloinhan teet vain yhtä ruokaa. Et vaan halua että mies ottaisi evääksi ne jämät, joita sinä kuitenkaan et itse söisi seuraavana päivänä lounaaksi kun et sellaista kerran syö. Mitä nyt en oikein tajua? 

Ei minullekaan, vaikka AP aloittaa ketjun ensimmäisen viestin Haluaisin että mieheni tekisi itse ruokansa.

En tiedä onko tässä nyt ihan vaan kateudesta kysymys, kun mies ansaitsee, ja ilmeisesti on ansainnut aiemminkin paremmin. Ja häneltä jää ylimääräistä rahaa turhuuksiin, AP:n sanoin. Se ei ole minulle selvinnyt, mitä nämä nimeltämainitsemattomat turhuudet ovat. Tai mihin turhuuksiin AP haluaisi käyttää rahojaan sen sijaan että ostaa niillä ruokaa. Minusta ihan reilua, että mies saa syödä niin paljon kuin haluaa, vaikka maksaa vain puolet ruokakuluista. Hän kuitenkin maksaa enemmän asumiskuluja, vaikka AP on se, joka asuntoa, vettä, sähköä, huonekaluja ym käyttää 24 / 7.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän