Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ainoa keino ottaa keittiövaaka käyttöön ruokamenojen selvittämiseksi?

Vierailija
23.03.2026 |

Haluaisin että tekisimme molemmat omat ruokamme. Asumme siis yhdessä jo 10:ttä vuotta miehen kanssa. Asumme kahdestaan. Olen pitkällä sairaslomalla ja saan todella vähän rahaa kuussa, myöskään miehellä ei jää yhtään rahaa päinvastoin pitää yleensä nipistää viimeinen viikko ennen palkkaa. Ärsyttää kun joudun maksamaan hänen  sillä maksamme puoliksi kulut kaupassa. Hän syö lisäksi töissä omia eväitä toisin kuin minä joka pärjään aika vähällä. Helpointa olisi että molemmat tekisivät ruuat itselleen mutta mies ei halua tehdä itselleen ruokaa kun voi syödä samaa ruokaa kuin minäkin. Ongelma on että ruokakulut ei mene oikein, hän kun syö paljon minua enemmän. Jos teen itselleni keiton, syön sitä 5 päivää. Kun syömme yhdessä niin keitto kestää 2 päivää, tai oikeastaan 1,5 päivää koska ottaa ison annoksen töihin evääksi sitä myös. Pitääkö oikeasti alkaa vaakan kanssa punnitsemaan annokset ja jakamaan kulut? Minua ei haittaa kokata meille ruokaa näin saikulla, kun aikaakin on, mutta ennkyllä molemmille yksin ala kokkaamaan omia ruokia, vaan sitten miehen pitäisi kokata omat syötävänsä itse.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mies maksaa enemmän mm asumisesta tällä hetkellä sillä olen pitkällä saikulla. Hän myös kuluttaa rahojansa täysin turhaan ja siksi ruuastakin joudutaan nipistämään. Mulle kävisi omat rahat ja jyvitettynä asumiskulut, tai erilliset asunnot, jolloin saisin enemmän rahaa itselleni ja voisin ostaa tarpeellisia asioita, mutta olemme tosiaan parisuhteessa olleet 12 vuotta ja asuneet 10v omassa yhteisessä talossa, eikä avioero ole tämän asian takia suunnitelmissa. 

Vierailija
22/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mies maksaa enemmän mm asumisesta tällä hetkellä sillä olen pitkällä saikulla. Hän myös kuluttaa rahojansa täysin turhaan ja siksi ruuastakin joudutaan nipistämään. Mulle kävisi omat rahat ja jyvitettynä asumiskulut, tai erilliset asunnot, jolloin saisin enemmän rahaa itselleni ja voisin ostaa tarpeellisia asioita, mutta olemme tosiaan parisuhteessa olleet 12 vuotta ja asuneet 10v omassa yhteisessä talossa, eikä avioero ole tämän asian takia suunnitelmissa. 

Eli mies maksaa hyvää hyvyyttään sinun kulujasi ja vielä kehtaat valittaa että hän syö enemmän kuin sinä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat mielenterveyssyistä olla saikulla?

Vierailija
24/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menot siis puoliksi ja ruoka keittiövaaalla jaettuna.

Vierailija
25/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaisitko ruveta punnitsemaan ruokia, kuka sen ajan ja kirjaamisen maksaa, kenen lautasesta syödään kenen tiskikone ja harja.

Kuka siivoaa ja kenen välineillä. Kuka ky kaupassa ja kenen autolla.

Kyllä tämä on loputon suo ja on todella pikkumaisuuden huippu.

Vierailija
26/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan eroa. Eihän tuossa ole mitään järkeä, oikeasti. Aikuiset ihmiset.

Vierailija
27/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on oikeus päättää omalla rahalla ostamastasi ruoasta mitä teet ja kuka sen syö. 

Miehet harrastaa paljon taloudellista hyväksikäyttöä. Nainen jotenkin pakotetaan maksamaan enemmän arjessa kuten esim ruokakulut. 

Missä kuplassa elät?! Meillä mies maksaa asumiskulut, minä loput. Minä tienaan himpun verran enemmän kuin mieheni. 

Vierailija
28/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa erota. Ei tuollaine  nipotus tee hyvää.

Ehkä vähän tämän kanssa samaa mieltä. Joku muu teillä nyt oikeasti hiertää, toi ruokakustannus on nyt vaan sen ilmentymä. Onko ongelma siinä, että olet saikulla neljän seinän sisällä ja mies vaan rientää ulkomaailmassa?  Mutta kompromissi: mies ryhtyy ostamaan itse töissä syömänsä ruuat? Sinä maksat teillä kotona syötävät sapuskat.

Vierailija
29/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee halvempia ruokia. Keittoja, joissa on paljon lientä, suolaa ja halpoja aineksia. Jos ne ei kelpaa miehelle, se on hänen ongelmansa.

Oletko kymmeneen vuoteen  tullut ajatelleeksi, että te molemmat voisitte ostaa ruokatarvikkeet erikseen. Osta sinä halpoja, joita itse söisit ja ostakoon mies itse mitä tahtoo. Miksi se olet aina sinä, joka teet ruokaa?

Ei ole ollut mitään tarvetta ajatella erillisiä  ruokia kun rahaa on riittänyt hyvin. Nyt vain yt söi miehen palkkaa ja itse olen pitkällä saikulla, syy myös miksi teen nyt enemmän ruokaa. Mies hoiti kaiken yli kaksi kuukautta, nyt puuhastelu edistää toipumistani. En minä halua syödä keittoja siksi että mies syö liikaa, haluan syödä wokkeja jne, mutta niistä ei riitä evääksi, eikä maistuisi mikron kautta hyvältäkään, lisäksi wokkia pitäisi olla ämpärillinen ja silti miehellä olisi kohta nälkä

Ap

Missä hyvät rasvat ja täysjyvä?

Vierailija
30/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa paskiainen

Vierailija
31/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oon laittanut linssejä ruokaan niin aina oon saanut syödä koko ruuan yksinään.

Soijapavut tuntuu olevan toinen. Ja idut.

No noita kasviestrogeeneja syömällä saa itsensä sairaaksi. Niin miehet kuin naisetkin. Muovien bpa ja mikromuovit on pientä soijaan verrattuna.

Vierailija
32/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee halvempia ruokia. Keittoja, joissa on paljon lientä, suolaa ja halpoja aineksia. Jos ne ei kelpaa miehelle, se on hänen ongelmansa.

Oletko kymmeneen vuoteen  tullut ajatelleeksi, että te molemmat voisitte ostaa ruokatarvikkeet erikseen. Osta sinä halpoja, joita itse söisit ja ostakoon mies itse mitä tahtoo. Miksi se olet aina sinä, joka teet ruokaa?

Ei ole ollut mitään tarvetta ajatella erillisiä  ruokia kun rahaa on riittänyt hyvin. Nyt vain yt söi miehen palkkaa ja itse olen pitkällä saikulla, syy myös miksi teen nyt enemmän ruokaa. Mies hoiti kaiken yli kaksi kuukautta, nyt puuhastelu edistää toipumistani. En minä halua syödä keittoja siksi että mies syö liikaa, haluan syödä wokkeja jne, mutta niistä ei riitä evääksi, eikä maistuisi mikron kautta hyvältäkään, lisäksi wokkia pitäisi olla ämpärillinen ja silti miehellä olisi kohta nälkä

Ap

Kaikki jyvät ovat huonoa ravintoa, sillä kasvi ei hyödy mitään siitä että murskaat kasvin siemenet. Siksi jyvät ovat täynnä myrkkyjä ja ne ovat haitallisia syötynä. Hyviä rasvoja taas on lähinnä eläinrasvat - kasvirasvoista oliiviöljy, avokadoöljy ja kookosöljy parempia edellämainitusta syystä kuin siemenöljyt.

Vierailija
33/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mies maksaa hyvää hyvyyttään sinun kulujasi ja vielä kehtaat valittaa että hän syö enemmän kuin sinä? 

Tyypillinen nainen siis. Valittaisi vaikka mies laittaisi ruoat.

Vierailija
34/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikki jyvät ovat huonoa ravintoa, sillä kasvi ei hyödy mitään siitä että murskaat kasvin siemenet. Siksi jyvät ovat täynnä myrkkyjä ja ne ovat haitallisia syötynä. Hyviä rasvoja taas on lähinnä eläinrasvat - kasvirasvoista oliiviöljy, avokadoöljy ja kookosöljy parempia edellämainitusta syystä kuin siemenöljyt.

Vielä vähemmän se eläin hyötyy siitä, että murskaat sen. Erilaisista ruokavalioista voi olla montaa mieltä, mutta tuo perustelu ontuu pahasti.

Vierailija
35/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä vaaka auta  kun 2 pikkumaista ihmistä riitelee rahasta.

Ei tuo ole pikkumaista, kun rahasta on oikeasti puute.

On se niin pikkumaista, ettei kannata tuollaisessa suhteessa olla. Tulee vaan paha mieli.

Mieti nyt, punnita jotain muutaman euron keittoa ja kieltää ihmistä syömästä.

Kaikki pääsevät helpommalla omassa kodissaan. 

Tai sitten se oikea ratkaisu, että mies alkaa maksaa isomman osan ruokakuluista.

Vierailija
36/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vielä vähemmän se eläin hyötyy siitä, että murskaat sen. Erilaisista ruokavalioista voi olla montaa mieltä, mutta tuo perustelu ontuu pahasti.

Eläin puolustautuu pakenemalla tai kamppailemalla vastaan. Kasveilta ei pakeneminen onnistu joten turvautuvat myrkkyihin.

Vierailija
37/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä vaaka auta  kun 2 pikkumaista ihmistä riitelee rahasta.

Ei tuo ole pikkumaista, kun rahasta on oikeasti puute.

On se niin pikkumaista, ettei kannata tuollaisessa suhteessa olla. Tulee vaan paha mieli.

Mieti nyt, punnita jotain muutaman euron keittoa ja kieltää ihmistä syömästä.

Kaikki pääsevät helpommalla omassa kodissaan. 

Mun käsittääkseni ap kysyi miten järjestää asia. Sinä järjestäisit eroamalla, asia tuli selväksi.

Kyllä. Jokainen voittaa. Mielenterveys kohenee.

Ymmärsinkö nyt oikein että sinun mielestäsi parisuhteen muuttuvissa tilanteissa ei ole järkevää miettiä keinoja selvitä eteenpäin yhdessä vaan ylsiselitteisesti kannattaa erota?

Moni pariskunta tahtoo kuitenkin selvittää ongelmatilanteet ja kasvaa yhdessä. Se on se parisuhteiden paras puoli.

Täällähän on aina ensimmäinen neuvo että eroa. Nämä eivät itse ole parisuhteessa, koska miten se onnistuisi kun aina pitää erota joka asiasta😂 

Monella on nyt rahasta tiukkaa ja on ihan selvä asia että silloin mietitään miten rahat käytetään. Jos miehellä on paljon turhia menoja niin niistä pitäisi karsia ensimmäisenä.

En rupeaisi itsekään tekemään useita eri ruokia, sitä syödään mitä laitetaan ja tingitään joutavista.

Vierailija
38/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyvää hyvyyttään tuo on jos yhdessä eletään? Mieshän voi itse erota jos puolison sairastuminen harmittaa. Olisikohan varaa paremmin maksaa koko talon kulut yksin? Tuskinpa.

Vierailija
39/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyvää hyvyyttään tuo on jos yhdessä eletään? Mieshän voi itse erota jos puolison sairastuminen harmittaa. Olisikohan varaa paremmin maksaa koko talon kulut yksin? Tuskinpa.

No voi sitten miettiä myös toisin päin, että jos se sairastunut itse joutuisi maksamaan asumisensakin kokonaan, niin olisiko paremmin varaa maksaa ne omat ruokansa kun mies ei ole syömässä liikaa? Tuskinpa.

Vierailija
40/101 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs kohtaa sen puolison sairastuminen on harmittanut? Sitä sairastunuttahan tässä vaan harmittaa että mies syö liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän