Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruusufinni ja naaman väri kauttaaltaan pinkki. Onko reseptillä saatava Soolantra -voide poistanut tuon värin?

Vierailija
23.03.2026 |

Siis mulla on todettu ruusufinni. Oireena poskien lehahtelut ihan punaisiksi 5-6 tunnin ajaksi putkeen, ilman näkyvää syytä. Sen lisäksi kasvojen väri on muuttunut AIVAN KAUTTAALTAAN pinkiksi 24/7. Kasvojen iho on aivan eri värinen kuin kaula ja koko muu iho kropassani. 

Kasvojeni iho oli aiemmin aivan vaalea, aina ostin vaaleinta meikkivoidettakin. Nyt kun laitan tuota meikkivoidetta kasvoille, niin ero on hurja. Kun sivelen sitä, niin se väriero kasvojen ihon ja meikkivoiteen välillä on suuri, aivan ns. eri väri. Meikkivoide näyttää kuin laittaisin miltei valkoista väriä naamaan, niin pinkki tuo naamani perusväri nykyään on.

Ja tuota meikkivoidetta aiemmin levittäessäni en melkein edes nähnyt, että mihin levitän sitä, kun se oli aivan kasvojeni värinen. Eli kasvojeni väri ei ole tällä hetkellä ns. normaali, vaan muuttunut ihan kestopinkiksi.

Lääkäri määräsi Soolantra -voidetta yöksi 3 kk ajaksi ruusufinnin hoitoon. Soolantra tappaa talipunkit, jotka aiheuttavat ruusufinnin. Talipunkit nousevat öisin ruokailemaan ihon pinnalle ja ne kuolevat sitten, kun siinä on se voide niitä odottamassa. 3 kk kestää, että suurin osa populaatiosta on tapettu.

Kysymys: te, jotka olette käyttäneet soolantra voidetta, palautuiko teidän kasvojen ihon väri normaaliksi, sen värikseksi kuin muu iho? Vai saitteko avun vain siihen lehahteluun? Ainiin, oireileehan mulla silmätkin noista punkeista, mutta luulis senkin parantuvan tän voiteen myötä, vaikkei sitä silmien lähelle saakaan laittaa.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako talipunkit ruusufinniä?

Ne aiheuttavat ainakin irtoilevia ja sinne tänne sojottavia silmäripsiä, kuivia silmiä, joissa reunat punoittavat. Niihin auttavat  ostettavat demotex-silmäpyyhkeet. 

Vierailija
42/45 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on ruusufinnille oma ryhmä. Siellä on valtavasti keskusteluja siheesta. Ja saat viestin, jos joku vastaa kysymykseesi.  Suosittelen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ruusifinniin liittyvä silmäluomireunantulehdus. Mikä siihen auttaa? Oon kokeillut apteekista ostamaani luomireunapyyhkeitä ilman tulosta.

Kannattaa tehdä lämpimään veteen kastetut kompressit silmäluomille käyttäen pumpulia tai sideharsotaitosta ja antaa niiden olla pestyjen silmäluomien päällä päivittäin. Yhdistä siihen se silmäpyyhehoito vielä lopuksi, että vaikuttavaa ainetta jää iholle. Alkupesun voi tehdä vaikka Lactacydilla. 

Vierailija
44/45 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako talipunkit ruusufinniä?

Ei yleensä. Jos niitä on paljon voi jotakin oireita tulla. Ruusufinni voi olla vaikka kuinka vaikea ilmaan yhtäkään talipunkkia.

Vierailija
45/45 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antibioottikuuri

Kaksi kuukautta kestänyt antibioottikuuri auttoi minulla. Eihän se ikuisesti pidä oireita poissa mutta ainakin jonkin aikaa.