Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruusufinni ja naaman väri kauttaaltaan pinkki. Onko reseptillä saatava Soolantra -voide poistanut tuon värin?

Vierailija
23.03.2026 |

Siis mulla on todettu ruusufinni. Oireena poskien lehahtelut ihan punaisiksi 5-6 tunnin ajaksi putkeen, ilman näkyvää syytä. Sen lisäksi kasvojen väri on muuttunut AIVAN KAUTTAALTAAN pinkiksi 24/7. Kasvojen iho on aivan eri värinen kuin kaula ja koko muu iho kropassani. 

Kasvojeni iho oli aiemmin aivan vaalea, aina ostin vaaleinta meikkivoidettakin. Nyt kun laitan tuota meikkivoidetta kasvoille, niin ero on hurja. Kun sivelen sitä, niin se väriero kasvojen ihon ja meikkivoiteen välillä on suuri, aivan ns. eri väri. Meikkivoide näyttää kuin laittaisin miltei valkoista väriä naamaan, niin pinkki tuo naamani perusväri nykyään on.

Ja tuota meikkivoidetta aiemmin levittäessäni en melkein edes nähnyt, että mihin levitän sitä, kun se oli aivan kasvojeni värinen. Eli kasvojeni väri ei ole tällä hetkellä ns. normaali, vaan muuttunut ihan kestopinkiksi.

Lääkäri määräsi Soolantra -voidetta yöksi 3 kk ajaksi ruusufinnin hoitoon. Soolantra tappaa talipunkit, jotka aiheuttavat ruusufinnin. Talipunkit nousevat öisin ruokailemaan ihon pinnalle ja ne kuolevat sitten, kun siinä on se voide niitä odottamassa. 3 kk kestää, että suurin osa populaatiosta on tapettu.

Kysymys: te, jotka olette käyttäneet soolantra voidetta, palautuiko teidän kasvojen ihon väri normaaliksi, sen värikseksi kuin muu iho? Vai saitteko avun vain siihen lehahteluun? Ainiin, oireileehan mulla silmätkin noista punkeista, mutta luulis senkin parantuvan tän voiteen myötä, vaikkei sitä silmien lähelle saakaan laittaa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
22/27 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako talipunkit ruusufinniä?

Se on yksi teoria, että aiheuttaa. Ja joillakin talipunkkeihin tehoavat lääkeaineet tuntuvat auttavan. Toisilla taas ei. Itselläni ei auttaneet ollenkaan. Eikä pysyvästi myöskään laser. 

Menin toiselle ihotautilääkärille, ja hän oli sitä mieltä sitten, että mun vaiva ei edes ole ruusufinni ollenkaan, vaan vain perinnöllisesti hyvin vahvasti pinnassa olevat hiussuonet + ohut ja vaalea iho jonka läpi ne näkyy vahvana punoituksena. Uskon tämän kyllä, koska mun "ruusufinni" on ollut aina monella tapaa epätyypillinen. Esim. ei ikinä mitään lehahtelua, vaan aina tasaisen punainen poskipäiltä ja nenältä. Eikä iho ole myöskään ollut koskaan ollenkaan herkkä, tuntuu olevan ihan sama mitä aineita käyttää niin iho pysyy samanlaisena, ei pahene eikä parane. Sinänsä tylsä uutinen, että tähän mun vaivaan ei sitten auta pysyvästi mikään, kun on kerran kyse perinnöllisestä ihon ja hiussuonten rakenteesta. Onneksi olen nainen, niin voi ilman stigmaa vaan meikata sinipunaiset posket ja nenän peittoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaako talipunkit ruusufinniä?

Se on yksi teoria, että aiheuttaa. Ja joillakin talipunkkeihin tehoavat lääkeaineet tuntuvat auttavan. Toisilla taas ei. Itselläni ei auttaneet ollenkaan. Eikä pysyvästi myöskään laser. 

Menin toiselle ihotautilääkärille, ja hän oli sitä mieltä sitten, että mun vaiva ei edes ole ruusufinni ollenkaan, vaan vain perinnöllisesti hyvin vahvasti pinnassa olevat hiussuonet + ohut ja vaalea iho jonka läpi ne näkyy vahvana punoituksena. Uskon tämän kyllä, koska mun "ruusufinni" on ollut aina monella tapaa epätyypillinen. Esim. ei ikinä mitään lehahtelua, vaan aina tasaisen punainen poskipäiltä ja nenältä. Eikä iho ole myöskään ollut koskaan ollenkaan herkkä, tuntuu olevan ihan sama mitä aineita käyttää niin iho pysyy samanlaisena, ei pahene eikä parane. Sinänsä tylsä uutinen, että tähän mun vaivaan ei sitten auta pysyvästi mikään, kun on kerran kyse perinnöllisestä ihon ja hiussuonten rakenteesta. Onneksi olen nainen, niin voi ilman stigmaa vaan meikata sinipunaiset posket ja nenän peittoon.

Joo, sulla ei selkeästikään sitten ole ruusufinni.

Vierailija
24/27 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Detrian Arbutin sarja, varsinkin seerumi, on ainakin mun ihon pelastus. Kesällä pelkkä seerumi riittää ja sen avulla kestän aurinkoakin. 🌹

Minulla on couperosaa, ruusufinniä ja ihoni on pintakuiva sekä hyvin herkkä. En voi käyttää aurinkosuojavoiteita ja kosteusvoiteista vain humektania ja cera ve:a, enkä niitäkään aina. Kun iho oikein kuivuu laitan paksulti aqualan l:ää naamioksi ja ärtyneisiin kohtiin bepanthenia. Tuo detrian arbutin seerumi on jokapäiväisessä käytössä, kesät talvet. Se on ainoa tuote mitä ihoni on sietänyt niin kauan kuin muistan. Hölvään sitä kasvoilleni reilusti, en vain paria tippaa. 

Vierailija
25/27 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta sitten diagnosoitu ruusufinni. Tämä on eka kerta, kun kuulen esitettävän, että sen aiheuttaja olisi talipunkki.

Yleisellä tasolla, sitä taas ei valitettavasti pysty ennustamaan mistä jokin tietty oire juuri sinulla johtuu ja tehoaako siihen jokin tietty hoito, vaikka se muilla olisikin vaikuttanut tietyllä tavalla. Toivottavasti tämä hoito sinulla kuitenkin auttaa, tuo kokonaan pinkki iho kuulostaa todella hankalalta oireelta..

Vierailija
26/27 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheuttajana voi olla talipunkki, jos mikään ei auta, mutta niitä tappava voide auttaa.

Vierailija
27/27 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 vuotta sitten diagnosoitu ruusufinni. Tämä on eka kerta, kun kuulen esitettävän, että sen aiheuttaja olisi talipunkki.

Yleisellä tasolla, sitä taas ei valitettavasti pysty ennustamaan mistä jokin tietty oire juuri sinulla johtuu ja tehoaako siihen jokin tietty hoito, vaikka se muilla olisikin vaikuttanut tietyllä tavalla. Toivottavasti tämä hoito sinulla kuitenkin auttaa, tuo kokonaan pinkki iho kuulostaa todella hankalalta oireelta..

Mitä sinulle sanottiin ruusufinnin syyksi? Oletko saanut millään voiteilla tai elämäntavoilla sitä kuriin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi