Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Sami jätti lautaseltaan? Maksumuurin takana taas. Viljatko?🤗

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin lähes 10v sitten lähes täysin perunan, pastan ja riisin ym. hiilaripitoiset lisukkeet. Näitä syön muutaman kerran vuodessa. Samaan aikaan jätin kaikki valmisruoat, einekset, ns. roskaruoan, pl. makkara, nakki ja leikkeleet. Näitä syön pari kertaa viikossa. 5v sitten jätin kaiken gluteenin ja kauran. Syön vain hieman gluteenitonta leipää. Alkoholia, limsoja, mehuja en ole juurikaan käyttänyt 30 vuoteen. Maitoakaan en ole juonut 10 vuoteen. Leivonnaisia muutaman kerran vuodessa. Suklaata ja karkkia kohtuullisesti viikoittain. 

BMI yli 35, eikä paino putoa millään keinolla. Tympii lukea näitä juttuja ihmisten ihmelaihtumisista, kun vain jättää 1 asian pois. Mulle tuo yksi asia olisi kokonaan syöminen. 

"Suklaata ja karkkia kohtuullisesti viikoittain." Siinä se on, se sun laihtumisen este nro 1. Tuli myös mieleen, että mikäli oot nelikymppinen (tai yli) nainen, voi vaihdevuodet olla laihtumisen esteenä. Vaihdevuosissa naisen lihasmassa alkaa vähetä estrogeenin puutoksen takia. Koska lihas kuluttaa enemmän energiaa ja jos lihasta on vähemmän, entinen ruokavalio alkaakin lihottaa.

Vierailija
42/82 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin lähes 10v sitten lähes täysin perunan, pastan ja riisin ym. hiilaripitoiset lisukkeet. Näitä syön muutaman kerran vuodessa. Samaan aikaan jätin kaikki valmisruoat, einekset, ns. roskaruoan, pl. makkara, nakki ja leikkeleet. Näitä syön pari kertaa viikossa. 5v sitten jätin kaiken gluteenin ja kauran. Syön vain hieman gluteenitonta leipää. Alkoholia, limsoja, mehuja en ole juurikaan käyttänyt 30 vuoteen. Maitoakaan en ole juonut 10 vuoteen. Leivonnaisia muutaman kerran vuodessa. Suklaata ja karkkia kohtuullisesti viikoittain. 

BMI yli 35, eikä paino putoa millään keinolla. Tympii lukea näitä juttuja ihmisten ihmelaihtumisista, kun vain jättää 1 asian pois. Mulle tuo yksi asia olisi kokonaan syöminen. 

Suklaa ja karkki pois, muut takaisin.

Nuo hiilarilisukkeet oli pakko jättää pois, koska käytännössä nukahdin aina ruoan jälkeen. Jos ei ollut mahdollista nukahtaa, lupsui silmät kiinni ja työteho+keskittyminen nollassa. Vielä nykyäänkin 3 gluteenitonta leipää kerralla saa minut nukahtamaan. Syön ruokaillessa kasviksia, proteiinin lisänä.

Gluteeni oli jätettävä keliakian vuoksi, sitä en voi palauttaa.

Meinaatko, että aikuisena tarvitsen maitoa, limsaa, mehua? alkoholia? Enkä todellakaan ala syömään eineksiä, teen mielelläni ruoat itse. Vatsa tulee aina kipeäksi kakuista, leivonnaisista, en ole makean ystävä. 

Karkkia ja suklaata syön vain vähän, 100-200g/ viikko. Toki sen voisi puolittaa tai vähentää 1/4, se on totta. Mutta koska ruokavalioni on muutoin terveellinen, tuskin se paljoa painoon vaikuttaa. 

Minulla ei ole diabetesta, ja ns. pitkä sokeri on hyvä, eli hiilarien/ peruna, pasta jne aiheuttama väsähtäminen ei johdu ainakaan siitä. Ei ole myöskään uniapneaa, koska ilman hiilarimättöä olen pirteä. 

Pointti oli kuitenkin se, että monilla ylipainoisilla ongelma on paljon syvemmällä kuin jonkun tietyn ruoka-aineen tai juoman ylisaanti. Etenkin meillä vanhemmilla ikäluokilla ei edes ole ollut samaa burgereilla/ pikaruoalla, limsalla, karkeilla ym. elämisen kulttuuria kuin nuorilla ikäluokilla. Paino hiipii ylös tavallisella kotiruoalla vuosikymmenien aikana. Eikä se kastikkeen, perunan, maidon, pullan, lettujen ym. jättäminen pois vaikuta millään tavalla painoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta, haisevinta paskaa on sellainen että erehdyt klikkaamaan ja evästeiden hyväksymisen ja mainoksien latautumisen jälkeen paljastuu että saatanan klikkipaska on vain maksaville asiakkaille. V**** mitä P*****

!!!!!!! Iltapaskat tuhotkaa itsenne!!!!

Vierailija
44/82 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaa ja karkki pois, muut takaisin.

Nuo hiilarilisukkeet oli pakko jättää pois, koska käytännössä nukahdin aina ruoan jälkeen. Jos ei ollut mahdollista nukahtaa, lupsui silmät kiinni ja työteho+keskittyminen nollassa. Vielä nykyäänkin 3 gluteenitonta leipää kerralla saa minut nukahtamaan. Syön ruokaillessa kasviksia, proteiinin lisänä.

Gluteeni oli jätettävä keliakian vuoksi, sitä en voi palauttaa.

Meinaatko, että aikuisena tarvitsen maitoa, limsaa, mehua? alkoholia? Enkä todellakaan ala syömään eineksiä, teen mielelläni ruoat itse. Vatsa tulee aina kipeäksi kakuista, leivonnaisista, en ole makean ystävä. 

Karkkia ja suklaata syön vain vähän, 100-200g/ viikko. Toki sen voisi puolittaa tai vähentää 1/4, se on totta. Mutta koska ruokavalioni on muutoin terveellinen, tuskin se paljoa painoon vaikuttaa. 

Minulla ei ole diabetesta, ja ns. pitkä sokeri on hyvä, eli hiilarien/ peruna, pasta jne aiheuttama väsähtäminen ei johdu ainakaan siitä. Ei ole myöskään uniapneaa, koska ilman hiilarimättöä olen pirteä. 

Pointti oli kuitenkin se, että monilla ylipainoisilla ongelma on paljon syvemmällä kuin jonkun tietyn ruoka-aineen tai juoman ylisaanti. Etenkin meillä vanhemmilla ikäluokilla ei edes ole ollut samaa burgereilla/ pikaruoalla, limsalla, karkeilla ym. elämisen kulttuuria kuin nuorilla ikäluokilla. Paino hiipii ylös tavallisella kotiruoalla vuosikymmenien aikana. Eikä se kastikkeen, perunan, maidon, pullan, lettujen ym. jättäminen pois vaikuta millään tavalla painoon. 

"Ei ole myöskään uniapneaa, koska ilman hiilarimättöä olen pirteä."

Siis mistä tiedät, ettei sinulla ole uniapneaa? Onko tutkittu unenaikaisia hengityskatkoksia? Mulle lääkäri sanoi, että koska kaulan alueelle oli kertynyt rasvaa (ei esim. näkynyt solisluita), mulla voi olla uniapnea.

Jos laihtuminen ei muuten onnistu, niin suosittelen kokeilemaan näitä uusia laihdutuslääkkeitä. Laihtuminen ei ole pelkästään tahdosta ja itsekurista kiinni vaan paljon monimutkaisempi asia, koska meidän elintavat (liikkumattomuus), tarjolla oleva ruoka, ikä, hormonitoiminta, muu fysiologia, kaikki sotii laihtumista vastaan. Jos elimistöltä kysyttäis, että mitä se haluaa, niin vastaus on: rasvaa ja sokereita tänne, ja äkkiä.

Vierailija
45/82 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei köyhille terveysvinkkejä anneta.

Ilmainen vinkki: hän jätti pois alkoholin.

Vierailija
46/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin

Jätti alkoholin ja mättöruuat. Hampurilaiset ym.

Mutta mikä se yksi elintarvike oli, minkä hän lopetti?

Vierailija
47/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sami lopetti ruokaillessaan lautasten ja muiden ruokailuvälineiden syönnin. Tuon jälkeen samista poistui luonnollista tietä se 50 kiloa astiamuruja jota vatsaan ja suolistoon oli vuosien mittaan kertynyt joten samikin keveni. 

Vierailija
48/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, kai se alkoholikin sitten on elintarvike, mutta tuntuu aika rajulta että pelkällä viinan lopettamisella lähtisi 50 kiloa. On tainnut Sami tintata ihan kaksin käsin, ja varmaan tolla urheilun aloittamisellakin on joku vaikutus ollut. 

Vierailija
49/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nojoo, kai se alkoholikin sitten on elintarvike, mutta tuntuu aika rajulta että pelkällä viinan lopettamisella lähtisi 50 kiloa. On tainnut Sami tintata ihan kaksin käsin, ja varmaan tolla urheilun aloittamisellakin on joku vaikutus ollut. 

Kyllä voi uskoa kun katsoo noita tynnyriä muodoltaan muistuttavia ukkoja ostaripubien nurkilla tupakalla. Samista en toki tiedä miltä tuo näytti, mutta ei noista kaikki ole keski-ikäisiä. 

Vierailija
50/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoja liuottavasta huumeesta käytetään nimitystä "elintarvike".

Yhteiskuntamme on sairas.

Vierailija
51/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jätin pastan ja riisin - putosi 10 kiloa kahdessa kuukaudessa, eikä ole tullut takaisin. Olin normaalipainon rajalla ennen ja sen -10 kg jälkeen alarajalla. Muuten jatkoin entisellä, hyväksi todetulla ruokavaliolla, joka sisältää noin 30% eläinproteiinia ja loput kasviksia.

Miten paljon pitää syödä riisiä ja pastaa, jos sen lopettamisella laihtuu 10kg kahdessa kuukaudessa??

Hiilihydraatit sitovat itseensä vettä: 100 g syötyjä hiilareita + 400 g nestettä. 

Lisäksi aineenvaihdunta alkaa sulattaa tehokkaasti elimistön rasvaa, kun ei ole hiilihydraatteja käytettävissä.

10 kg/ 2 kk on silti tosi paljon.

-Eri

13kg on lähtenyt kuussa kun jättää kaikki hiilihydraatit pois. 10kg / 2 kk on vähän.

Vierailija
52/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarvike se on sillä keho käyttää sen energiana. Huumausaineilla ei ole muuta käyttöä kuin pollan sekoittaminen.

Vierailija
53/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi uskoa kun katsoo noita tynnyriä muodoltaan muistuttavia ukkoja ostaripubien nurkilla tupakalla. Samista en toki tiedä miltä tuo näytti, mutta ei noista kaikki ole keski-ikäisiä. 

Tuskin on paino viinalla hankittua. Leipää, perunaa ja muuta HH-kuonaa ovat mättäneet.

Vierailija
54/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka AP luulee että viljat ovat ainoita lihottavia mitä ihminen suuhunsa laittaa.

Viimeisenä ne tulisi mieleeni.

Mutta se kommentti paljastaa suomalaisten lihavuuden syyn

Vierailija
55/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka AP luulee että viljat ovat ainoita lihottavia mitä ihminen suuhunsa laittaa.

Hiilihydraatit lihottaa ja viljojen tärkkelykset ovat yksi eniten syödyistä lihavuuden aiheuttajista. Taatusti suomalainen saa enemmän energiaa viljoista kuin esim. sokerista.

Vierailija
56/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiilihydraatit lihottaa ja viljojen tärkkelykset ovat yksi eniten syödyistä lihavuuden aiheuttajista. Taatusti suomalainen saa enemmän energiaa viljoista kuin esim. sokerista.

Limsat, karkit ja muu mättöruoka kansan lihottaa.

Ennen 80 lukua ei syöty näitä ja lihavia ei ollut tuskin koskaan.

Silloin syötiin paljon perunaa ja viljaa.

Vierailija
57/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä lihoin teininä ja minua haukuttiin ja pakotettiin liikkumaan. harrastun jalkapalloa ja silti olin lihava lyllerö.

aikuisena yritin laihduttaa, mutta se ei onnistunut. 

nyt kuitenkin pari vuotta sitten onnistuin ja ilmeisesti pysyvästi.

aloitin keto dietin ja nyt syön vh ruokavaliolla joskus menee tietysti hiilarit yli puolet suorituksesta, mutta kilot pysyvät poissa. 

jätin pois myös limsat , pizza , hampurilaiset enkä niitä enää kaipaa ollenkaan.

kauhea suklaan himo on josta ei pääse eroon, mutta onneksi kilot ei takaisin tule.

leipä ja pasta niitä tulee helposti syötyä liikaa ja itse kun tajusin tämän niin laihduin 50 kiloa. 

olin sairaalloisen ylipainoinen eikä mikään auttanut. suhatuduin erittäin skeptisesti ketoon, mutten enää . 

mutta sitä ei tule jatkaa pitkään , eikä se sovi kaikille. 

juopot yleensä laihtuu kun he lopettavat kaljan kittaamisen, jos heillä ne ylimääräiset kalorit nimenomaan tulee siitä kaljasta.

itse kun lopetin juomisen jo kymmenen vuotta sitten en laihtunut ollenkaan, koska join niin harvoin muutenkin ja join sokeri litkuja enemmän.

jos haluaa laihtua pitää olla kalorivaje ja vähä hiilarinen ruokavalio.

mimulle ravitsemus terapeutti sanoi, että jotkut saavat syödä vain 800 kaloria ennen kuin paino alkaa tippua. 

laske sun peruskulutus ensin ja laske sen pohjalta . hyvä kalorivaje on 300-500 , mutta pitää huolehtia vitamiinien saanneista ja hivenaineiden, sekä proteiini.

Vierailija
58/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintarvike se on sillä keho käyttää sen energiana. Huumausaineilla ei ole muuta käyttöä kuin pollan sekoittaminen.

Myös ulosteessa on energiaa. Onko sekin mielestäsi elintarvike?

Vierailija
59/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on huumausaine.

Riippumatta siitä minkä otsikon alle se on lakikirjassa laitettu.

Vierailija
60/82 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeistä roolia juhlissa näytteli alkoholi. Illan tai oikeastaan iltapäivän, illan ja yön aikana saattoi mennä 10 lonkeroa ja puolen litran likööripullo. Noin 3500 kilokaloria kurkusta alas, kun miesten päivittäinen kaloritarve on noin 20003000.

Harva laskee kaloreita silloin, kun menojalkaa vipattaa. Eivätkä ne kalorit yleensä pelkästään juomiin jää. Kostean illan jälkeen Hakuliselle maistui roskaruoka, ja maistui se kyllä muutenkin. Sipsit, karkit ja jäätelöt piti kaivaa kaapista lähes joka ilta.

Se kalorimäärä, joka tulee juomista ja ruokamätöistä on valtava, hän sanoo.

Arkipäivän ruokavalio saattoi muutenkin koostua viidestä mikropizzasta, parista lihapiirakasta ja muutamasta kroissantista. Niin sanotun ultraprosessoidun ruuan terveyshaitoista puhutaan nyt paljon, ja Hakulinen oli sen suurkuluttaja.

Mistään kasviksista en tiennyt mitään.

Peilistä tuijotti sairaalloisen ylipainoinen mies mutta ei Hakulinen sitä tajunnut. Hän oli jo niin tottunut siihen, miltä epäterveellinen elämä ja 120 kiloa tuntui.

Kun mä katson nyt jälkeenpäin noita mun kuvia, niin oon ihan järkyttynyt.