Sijoittajat! Miten aiotte selviytyä huomisesta!
Kommentit (101)
Tosiaan, jos tulee isoja pudotuksia niin kannattaa ostaa. Kiitos muistutuksesta.
Aikaistin juuri kaikkien kuukausisäästösopimusteni ostot lähtemään tällä viikolla, kun on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime romahduksessa mä tyhmänä myin yhden rahaston. Käppyröitä nyt katsoen, myin sen alimmassa kuopassa. Sen jälkeen se rahasto on vain noussut ja noussut.
Siitä viisastuneena en enää ikinä myy romahduksessa, vaan päinvastoin ostan, jos on rahaa. Nyt mulla on hillottuna pari tonnia ollu tässä jonkun aikaa just tämmöisiä romahduksia varten. Eli ostan alhaalta ja sitten katson, kun lähtee nousemaan ja sijoitukseni menee siis heti plussalle.
Sitä romahdusta ei ole vielä tullut pörssit ja rahastot on pudonneet 5 prosenttia..
Romahduksesta lähtee 20 prosenttia
No pointti nyt lähinnä olikin, että oli se sitten pieni tai iso romahdus, ei kannata sopulilauman mukana myydä siellä alimmassa kuopassa.
Ei kukaan täysijärkinen myykään. Minä muuten aikoinaan lopetin Tinder-miehen tapailun koronaromahduksen aikaan juuri siksi, että se oli riittävän hölmö paniikkimyymään perintönä saadut päälle sadan tonnin sijoitusvarat siellä kuopassa. Totesin että nyt on niin tyhmä jätkä että ei jatkoon.
Laiva on uppoamassa niin nyt kannattaa pelastaa se mitä vielä on pelastettavissa, eli kaikki myyntiin niin saa edes suolarahat itselleen.
Media huutaa romahdusta, jostain esille kaivetut professorit antavat tiukkoja asiantuntijalausuntoja "voi käydä tosi huonosti tai sitten ei", kaikkea pelkäävät suomalaiset klikkailevat otsikoita ja varmistelevat rahojaan korottomilla pankkitileillä...minä menen ulos koiran kanssa ja annan rahan loikoilla pörssissä rauhassa. Sitten kun rauhoittuu ostan laatuyhtiöitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyen aikavälin kurssivaihtelut on merkityksettömiä minulle. Sijoitushorisontti on vuosikymmenissä. Kymmenen vuoden kuluttua tämä hetkellinen kahakka Lähi-Idässä on jo valtaosalle ihmisistä unohtunut kokonaan.
Eli jo toisen viiden vuoden päästä voisi ukrainan sotakin olla päättynyt, jee.
Kyllä minusta kannattaa myydä ainakin reippaasti plussalla olevia osakkeita koska miksi katsella niiden valumista nollaan tai miinukselle.
Kortti tuo - kortti vie.
Kurkoo tyrkkää, kurkoo tyrkkää.
Jos kyseessä on viime finanssikriisin tasoinen romahdus niin eihän tässä kannata ostaa vielä aikoihin kun hesan pösänkin yleisindeksillä on varaa lähes puolittua.
Trump on hieno mies, kuten myös Putin ja Netanjahu. Suomalainen piensijoittaja tykkää, kun isot pojat sotii, milloin oikeilla aseilla ja toisinaan tulleilla yms.
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa iso lama...energiakriisin tulee laukaisemaan myös velkaongelmaan joka johtaa finanssikriisin ja luottotappioihin joka johtaa pörssin romahdukseen..
Lisäksi tulee päälle myös pakolaiskriisit...
Eli nyt tulee kaikki 2000 luvun kriisit yhtäaikaa päälle ja kaikki pahempana..
Tulevasta lamasta puhuin 2022 kesällä ja perustelin sen maailmanjärjestyksen muutoksella mikä on nyt täysillä käynnissä.
t. Lammoo pukkaa!
Mutta eikös ns asiantuntijat ole sitä mieltä että osakkeet ovat ainoat mitkä tuottaa joten korkotilillä "ylimääräisiä" ei kannata säilyttää?
Vierailija kirjoitti:
Viime romahduksessa mä tyhmänä myin yhden rahaston. Käppyröitä nyt katsoen, myin sen alimmassa kuopassa. Sen jälkeen se rahasto on vain noussut ja noussut.
Siitä viisastuneena en enää ikinä myy romahduksessa, vaan päinvastoin ostan, jos on rahaa. Nyt mulla on hillottuna pari tonnia ollu tässä jonkun aikaa just tämmöisiä romahduksia varten. Eli ostan alhaalta ja sitten katson, kun lähtee nousemaan ja sijoitukseni menee siis heti plussalle.
No näinpä. Omat sijoitukset on indeksirahastoissa, ei ole hätää. Ostan kuopissa ylimääräisellä lisää.
No onneksi on edes 20% salkussa käteistä, odotellaan kuinka syvä kyykky tulee.
On myös puhuttu miten nykysijoittaja ei ole kunnon kriisiä vielä kokenutkaan josta palautuminen kestää vuosikymmenen eikä tule mitään takaisinpomppaamista jo muutaman kuukauden sisällä. Entä sitten kun se "halpa" onkin uusi normaali hinta pitkän aikaa
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös ns asiantuntijat ole sitä mieltä että osakkeet ovat ainoat mitkä tuottaa joten korkotilillä "ylimääräisiä" ei kannata säilyttää?
Kun korot nousee niin osakkeet laskee ja tilien tuotto kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun korot nousee niin osakkeet laskee ja tilien tuotto kasvaa.
Sitten taas kun rahaprintterit lähtee käyntiin ja korot laskee niin rahamassat siirtyy osakkeisiin ja ne nousee. Eli osakkeenomistajille nyt kylmää kyytiä luvassa.
Muistakaa se että ton yhden pressakausi kestää vielä 3 vuotta.