Mikä oli nuoruudessasi hienoa, mutta ei enää?
- USAssa käyminen
- Teneriffa
- Treenaamalla ja syömättömyydellä laihduttaminen (ei lääkkeillä)
- Oma älykkyys (Ei Googlen tai ai:n tieto)
- Kunnolliset tekstit pop-musiikissa
Muita?
Kommentit (493)
- tatuoinnit
- shokkivärjätyt hiukset
- ryyppääminen
- tupakointi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bodaus
Rusketus
Valkoviini jäillä
Irtokarkit joita myytiin kioskeilla kappalehintaan
Tuo viimeinen tuntuu nykyään tosiaan täydeltä utopialta, kun nykyjään niitä karkkeja lapataan itse pussiin mielin määrin. Kuvaa tosin hyvin sitä, ettei nykyään ole myöskään enää samanlaista palvelukulttuuria kuin ennen.
Tai tuo irtokarkkien kappalehintainen myynti lopahti vain siksi, ettei sillä toiminnalla saa kioskiin palkatun henkilön tuntipalkkaa kasaan. Niin pientä tuntipalkkaa ei voi maksaakaan, että toiminta voisi olla kannattavaa. Toisaalta vois olla hauskaa, jos tuollaisen kiskan harrastusmielessä laittaisi kesäksi pystyyn. Irtokarkkien lisäksi vois myydä vaikka vissyä, ykköskaljaa ja tiekarttoja. Niin ja tietysti myös eltaantuneen grillirasvan makuista sinistä maitoa pikkupurkeissa.
Kyllä ne kioskit myi kaikkea muutakin, melkein kuin ärrät nykyäänkin. Poikkeuksina oli, että myynti tapahtui luukusta ja myynnissä ei ollut siellä kioskissa paistettavia pullia eikä kahvia. Meidän lukion vieressä oleva kioski myi tupakoita yhden kerrallaan, ei tarvinut koko askia ostaa jos röökirinkiin halusi. 80-luvulla tupakan myynti taisi olla kiellettyä alle 15-vuotiaalle, joten lukiolaiselle sai myydä.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuus, uskalsi kulkea missä vain ja milloin vain, ovet voi jättää auki kun kävi kaupassa ja metsää oli enemmän missä kulkea, kerätä marjoja ym. Musiikki oli parempaa 80 luvulla.. Lapsilla oli kotona kuri ja oikea kasvatus, opettajat oli opettajia ja oppilaat tottelivat, tunneilla ei mölisty vaan opittiin.
Mölistiin tunnilla kyllä kasarillakin. Minutkin, ihan keskitason tyttöoppilaan, opettaja paiskasi lukiossa käytävään kun häiritsin oppituntia nauramalla kaverin kanssa. Varsinkin yläasteella oli levotonta oppitunneilla, sellaisia nuoret ovat.
oma älykkyys ei enää hienoa? oikeasti?
Kohta varmaan ei uskalleta mennä vessaan kysymättä AI:lta apua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ulkomaat on hyvä ja tapahtumamessut. Vastaus: Kaakaojuoma, elokuvateatteri, musikaalit ja konsertit, TV, musiikinrenkutukset, markkinat joissa savua ja hälyä, risteilyt, aerobic, Lambada.
Kaakaojuoma? Eiköhän se ole ihan yhtä suosittu lapsiperheissä kuin ennenkin vaikka sinä kasvoit siitä ohi.
Ja kesämarkkinat ovat älyttömän suosittuja edelleen, esimerkiksi Turun keskiaikamarkkinat.
Nykyään jos joku sanoo lähtevänsä USA:an lomamatkalle, reaktio on vähän tyyliä: öö, miks?
Merkkivaatteet oli ennen hienoa. Nykyään ei.
Oli se hienoa, kun ei ollut kännyköitä ja kännyköiden orjia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vl-nuori 80-luvulla. Silloin vkl:t vietettiin käytännössä rauhanyhdistyksellä. Jos oli seuroja, oli oletuksena, että mentiin seuroihin, eikä esim. harrastamaan jotain. Aika ahdasta nyt kun tuota aikaa ajattelee. En ole kyllä vl enää.
Mulla körttitausta, 80-luvun lapsi Pääsiäisenä ei saanut tavata kavereita, vain sukulaisia. Pitkänä perjantaina ei saanut tavata ketään oman perheen ulkopuolista, ei lähteä kotoa tai soittaa kenellekään. Päivä oli nimensä mukaisesti pitkä.
Olen edelleen körtti ja omat lapset saa pääsiäisenä mennä ja tavata vapaasti. Paitsi pitkänä perjantaina, silloin ollaan edelleen kotona.
Miksi pitkäperjantai pitää viettää kotona?
No siksi, että tosikristittyyn perinteeseen oli eläytyä Jeesuksen kärsimyksiin antamalla lapsille piiskaa. Ihan kunnolla risuilla persuuksille.Se oli sitä raamatullista rakkautta.
Enpä ole aikaisemmin tällaisesta tavasta kuullut.
Eiköhän ne samat ole hienoa vieläkin.
Rikkaat vanhemmat, hieno omakotitalo, matkustelu, julkkikset tuttuina ja merkkivaatteet.
Ei se maailma ole siitä muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bodaus
Rusketus
Valkoviini jäillä
Irtokarkit joita myytiin kioskeilla kappalehintaan
Tuo viimeinen tuntuu nykyään tosiaan täydeltä utopialta, kun nykyjään niitä karkkeja lapataan itse pussiin mielin määrin. Kuvaa tosin hyvin sitä, ettei nykyään ole myöskään enää samanlaista palvelukulttuuria kuin ennen.
Tai tuo irtokarkkien kappalehintainen myynti lopahti vain siksi, ettei sillä toiminnalla saa kioskiin palkatun henkilön tuntipalkkaa kasaan. Niin pientä tuntipalkkaa ei voi maksaakaan, että toiminta voisi olla kannattavaa. Toisaalta vois olla hauskaa, jos tuollaisen kiskan harrastusmielessä laittaisi kesäksi pystyyn. Irtokarkkien lisäksi vois myydä vaikka vissyä, ykköskaljaa ja tiekarttoja. Niin ja tietysti myös eltaantuneen grillirasvan makuista sinistä maitoa pikkupurkeissa.
Ne oli kyllä ihan normaaleja kioskeja, mistä ostettiin kaikkea muutakin. Irtokarkit oli vaan yksi tuote muoden joukossa. Kaikki namit oli kappalehinnoiteltuja ja työntekijä niitä toiveiden mukaan pussitti ja laski tietenkin summat yhteen. Päässälaskutaitokin oli kaikilla, niin työntekijöillä kuin asiakkaillaan, ihan toista kuin nykyään, kun kone laskee kaiken valmiiksi.
Täällä on nyt käsitetty kysymys kahdella eri tavalla. Itse ymmärsin niin että mikä ei tunnu ITSELLE enää miltään,niinkuin nuorena. Oma vastaus: viikonlopun tanssireissujen odotus ja suunnittelu likkakaverin kanssa! Usein se etukäteen hehkuttelu oli hauskempaa kuin itse reissu!
Polkeminen kaverin kanssa pyörällä siten, että toinen polki toista poljinta ja itse toista. Kumpikin piti tangosta kiinni. Kummallisen hyvin ja lujaa edettiin ja hauskaa oli. Enää en näe tuossa mitään hohtoa eikä tulisi mieleenkään kokeilla samaa.
bensa-autot, suurennetut rinnat, rantalomat, bailaus, pokaaminen/paneminen
Kermavaahdolla kuorrutettu kakku, välissä mansikkahilloa. Nykyään on kaikenlaisia erikoisuuksia, pelkkä kermakakku ei ole mitään.
Nooo emmä tiiä.. ei mulla ole silleen muuttunut mikään, kun en minä pitänyt nuoruudessanikaan esim. kännäämistä tai seurustelemista hienona.
En siis samaistu sellaisiin jotka selittävät, että nuorena piti olla vaan joku, että on "poikaystävä". Tai että kännääminen oli siistiä. Ei minun mielestäni ollut, vaikka olen alkoholia käyttänyt. Julkisesti selkeästi kännissä oleminen on aina ollut junttia. Ja tupakkaa ei polteta esim. lasten, vanhempien tai isovanhempien ymv. edessä.
Vapaus