Rahastoni vaan sulaa ja sulaa
Olen sijoittanut tuonne vasta vuoden mutta nyt on menty alaspäin vähän liikaa. Onko arvauksia lähteekö nousuun enää koskaan?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin seuraan noita kursseja hulluuden partaalla. Joka aamu käyn katsomassa ja aina vaan miinusta..
Ei niitä kannata joka päivä katsoa. Itse sijoitin muutamaan rahastoon koronan aikoihin n.2020-21, hetki siitä arvo lähti hulluun nousuun, tuli ukrainan sota, romahti, lähti taas pikkuhiljaa kasvuun, sitten Trump sekoili jotain omiaan, taas laskua, sen jälkeen nousua, nyt taas menee vähän alaspäin. Pointtina tässä: kokonaisarvo on silti noussut ja rahaston arvo on isompi kuin 5v sitten.
Tässä ketjussa tullut esiin. Rahastojen kulut.
Jos kulut on 0,3% vs. jonkun heittämä 2,5%, niin siinä on kahdeksankertaisesti kuluja! Katsokaa hyvät ihmiset niitä kuluja, mitä ne onkaan vaikka 20 vuoden aikana noilla esimerkeillä.
Jos on varaa sijoittaa ja tulee takkiin niin kannattaa silti pitää mölyt mahassaan, toisilla ei ole rahaa edes ruokaaan ja lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ne asuntorahastot vieläkään auki ja ihmiset saaneet rahojaan, perintöjään irti?
Op avasi jotain asuntorahastoja muttei ole uutisoitu kuinka isolla miinuksella saa lunastettua.
Trump on saanut koko maailman talouden sekaisin. Hänen hallintonsa yrittää tuhota myös Euroopan tukemalla äärioikeistoa valtaan.
Jos näin tapahtuu niin unohtakaa talouskasvu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan kohta kaikki pois. Ei tämän näin pitänyt mennä.
ap
Miksi et ole sijoittanut nordnet norja indeksiin? Miksi et vaihda rahastoja?
Koska olen ihan aloittelija ja saatanan arka. Uskalsin laittaa kotipankin rahastoon vuosien harkinnan jälkeen tililtä makaamasta ja nyt kävi näin.
ap
Paljonko on pankin kulu? Juuri siksi nyt kansa suosii Nordnettiä, että siellä on matalat kulut indeksirahastoissa. Ja ETF rahastoissa vielä pienemmät. Esim. 0.07% yhdessä ETF:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tullut esiin. Rahastojen kulut.
Jos kulut on 0,3% vs. jonkun heittämä 2,5%, niin siinä on kahdeksankertaisesti kuluja! Katsokaa hyvät ihmiset niitä kuluja, mitä ne onkaan vaikka 20 vuoden aikana noilla esimerkeillä.
Ei ihmiset ymmärrä sellaista asiaa kuin kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin seuraan noita kursseja hulluuden partaalla. Joka aamu käyn katsomassa ja aina vaan miinusta..
Ei niitä kannata joka päivä katsoa. Itse sijoitin muutamaan rahastoon koronan aikoihin n.2020-21, hetki siitä arvo lähti hulluun nousuun, tuli ukrainan sota, romahti, lähti taas pikkuhiljaa kasvuun, sitten Trump sekoili jotain omiaan, taas laskua, sen jälkeen nousua, nyt taas menee vähän alaspäin. Pointtina tässä: kokonaisarvo on silti noussut ja rahaston arvo on isompi kuin 5v sitten.
Onko tuo arvonnousu sitten vastannut miten hyvin ennustetta joka sinulla ehkä oli vuonna 2020?
Riippuu ihan siitä minkä toimialan rahasto ja millä painotuksilla. Jos geneerinen johonkin suurista indekseistä sijoittava niin nousee joskus kyllä taas mutta lasku jatkuu nyt vielä pitkään ja entisten huippujen saavuttamiseen voi mennä yli 10v eikä se inflaatiokorjattuna välttämättä tuo tuottoa seuraavaan 20 vuoteenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Trump on saanut koko maailman talouden sekaisin. Hänen hallintonsa yrittää tuhota myös Euroopan tukemalla äärioikeistoa valtaan.
Jos näin tapahtuu niin unohtakaa talouskasvu.
Persuhullu löysi tämänkin ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Koska olen ihan aloittelija ja saatanan arka. Uskalsin laittaa kotipankin rahastoon vuosien harkinnan jälkeen tililtä makaamasta ja nyt kävi näin.
ap
Paljonko on pankin kulu? Juuri siksi nyt kansa suosii Nordnettiä, että siellä on matalat kulut indeksirahastoissa. Ja ETF rahastoissa vielä pienemmät. Esim. 0.07% yhdessä ETF:ssä.
Kaikki rahastot on huijausta ja tuottaa persnettoa kulut syö pienet tuotot. Vero tuotoista 30%
Vierailija kirjoitti:
ap
Näin ne markkinat toimivat. Raha hakeutuu rahan luo, ja eräät eivät koskaan vaurastu.
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa sijoittaa ja tulee takkiin niin kannattaa silti pitää mölyt mahassaan, toisilla ei ole rahaa edes ruokaaan ja lääkkeisiin.
Kouluttaudu ja mene töihin.
Kumpikin sodan osapuoli uhkaa tällä hetkellä tuhota öljykenttiä ja suolanpoistolaitoksia, joten se joka kuvittelee holdaustensa nousevan pian sietääkin menettää rahansa😂😂
Minulla ei ole rahastoja vaan osakkeita. Varsinkin nämä Trumpin tulli yms sekoilut ovat olleet hyviä ostopaikkoja. Ja nyt kun alkaa osinkokausi, toivon että pudotusta tulee pörssiin vielä lisää että saisin osingoilla enemmän ostettavaa. 20 vuotta olen harrastellut osakesalkkuni kanssa.
Tuolla joku antoi hyvän neuvon että jos nyt hirvittää romahdus niin laittaa tauolle ostot. Myymään en lähtisi, ainakaan kaikkea. Mutta tämä ei ole todellakaan mikään sijoitusneuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo arvonnousu sitten vastannut miten hyvin ennustetta joka sinulla ehkä oli vuonna 2020?
Kokonaisuudessaan arvo on noussut 35%, mitään ennustetta minulla ei ollut. Arvo on ollut paljon korkeampikin, ei ole aikomusta myydä pois ainakaan toistaiseksi. Ja nyt puhutaan siis vain rahastoista, ei osakkeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Sinulle ei ole käynyt yhtään mitään. Jos et myy, niin tappiota ei ole realisoitunut. Yleensäkin kannattaa myydä vain silloin, jos käteiselle on tarvetta.
Osakesijoittamisessa täytyy kestää lyhyen aikavälin heilunta. Pidemmällä aikavälillä se on ylivoimainen sijoitusmuoto.
Olet nyt yhtiöiden omistaja ja saat tulevaisuudessa osuuden yhtiöiden tekemästä voitosta. Tästä osakesijoittamisessa on kysymys. Ei mistään kurssiheilunnasta.
Osakkeita ostetaan osinkojen takia.
Joku ottaa mielellään rahasi. Mikset perusta omaa rahastoa ja koita viedä jonkun toisen rahoja.
Kukaan asioista ymmärtävä ei varmasti ole sanonut, että osakkeisiin sijoittaminen on riskitöntä. Korkea tuotto ja korkea riski kulkevat aina käsi kädessä. Muutenhan yksikään sijoittaja ei ottaisi riskiä.