Rahastoni vaan sulaa ja sulaa
Olen sijoittanut tuonne vasta vuoden mutta nyt on menty alaspäin vähän liikaa. Onko arvauksia lähteekö nousuun enää koskaan?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi painajainen jos rahasto sulaisi kokonaan pois. Tulisin varmaan hulluksi.
Vaatisi sen, että jokainen rahaston yhtiö menisi konkurssiin. Tämä onkin tosi todennäköistä.
Ei vaadi mitään konkurssia, vaan että rahaston ostoajankohdan arvo nollaantuu ja jää alle sen ostoajankohdan arvon. Silloin oma merkintä pysyy jopa miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan kohta kaikki pois. Ei tämän näin pitänyt mennä.
ap
"Sijoittaminen" on pelkkää huuhaata, josta ehkä tulee voittoja tai sitten ei. Treidaus on ainoa oikea tie ottaa pörssiä palleista kiinni👍👍
Juu ja suurin osa treidaajista häviää rahansa.
Senhän se vaatii, että joku häviää ja maksaa voittajien viulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi et ole sijoittanut nordnet norja indeksiin? Miksi et vaihda rahastoja?
Koska olen ihan aloittelija ja saatanan arka. Uskalsin laittaa kotipankin rahastoon vuosien harkinnan jälkeen tililtä makaamasta ja nyt kävi näin.
ap
Sinulle ei ole käynyt yhtään mitään. Jos et myy, niin tappiota ei ole realisoitunut. Yleensäkin kannattaa myydä vain silloin, jos käteiselle on tarvetta.
Osakesijoittamisessa täytyy kestää lyhyen aikavälin heilunta. Pidemmällä aikavälillä se on ylivoimainen sijoitusmuoto.
Olet nyt yhtiöiden omistaja ja saat tulevaisuudessa osuuden yhtiöiden tekemästä voitosta. Tästä osakesijoittamisessa on kysymys. Ei mistään kurssiheilunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yhdessä rahastossa. Kannattaisiko ne hajauttaa useampaan rahastoon? Silloin kuitenkin kulutkin kasvaa.
Miten kulut kasvaa? Eikös kulut mene prosentuaalisesti sijoitetusta summasta riippuen? Ehdottomasti kannattaa hajauttaa. Itselläni meni pari rahastoa hetkessä lähes nollille, koska niihin oli laitettu paljon venäjää.
Nordnetissä ehkä näin, mutta minulla on pankin kautta se rahasto ja siitä menee kulut kun ne sitä hoitaa.
Minulla on rahastoja (Seligsonin lisäksi) Nordeassa eikä kuluihini vaikuta mitenkään se, onko minulla siellä rahoja yhdessä vai kymmenessä rahastossa. Kulut ovat tietty prosenttiosuus sijoitutetusta summasta. Jos minulla on siellä 30 000 yhdessä rahastossa, niin kulut ovat 0,x % 30 000 eurosta. Jos minulla onkin 10 000 euroa kolmessa eri rahastossa, niin kulut ovat kolme kertaa 0,x % 10 000 eurosta. Nämä ovat ihan yhtä paljon.
Tosin eri rahastoissa voi olla eri kuluprosentti, joten sillä tavalla rahaston valinta voi vaikuttaa kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Kun tein aikanaan vuonna 1999 ensimmäisen rahasto sioituksen, laitoin 50 000 mk neljään eri pankin asian tuntijan valitsemaan. Yksi niistä, IT-rahasto oli -60% kun möin sen pois ja vaihdoin muihin. Kukaan pankista ei ottanut yhteyttä, että sinun rahat on menneet ala mäkeen. Ite piti huolehtia. Kalliita rahastoja valitsi pankki minulle ymmärsi jälki käteen. Jossain rahastossa oli 2,5% vuosi kulut. Vaihdoin kaikki matkan varrella alle 1% kuluihin. Älä usko pankin neuvoihin.
Kirjoitan puhelimella. Siksi epäselvä teksti, sorry
Vierailija kirjoitti:
Olkaa varovaisia. En itse sijoittaisi enää mihinkään muuhun kuin kultaa. Sitä tällä planeetalla on, ja sen avulla on määritelty rahan arvo. Back to basics
Ostatko kohta myös bensaa säiliöihin kun hinta tulee huippuunsa?
Kultaan sijoittajat ovat kyllä nyt myöhässä pahemman kerran.
Teidän rahastot sulaa sotiin ja sitten on edessä Mieron tie.
Ovatko ne asuntorahastot vieläkään auki ja ihmiset saaneet rahojaan, perintöjään irti?
Vierailija kirjoitti:
Jos maailman tilanne päätyy sellaiseksi, etteivät rahastojen arvo tule vuosikausiin (esim. 5-10 vuotta) palautumaan, niin sitten rahastojen arvo ei tule olemaan kenellekään se suurin murhe.
Suurin murhe monelle tulee lähivuosina olemaan kun tekoäly vie työpaikan eikä uutta saa maa hanmuuton takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
"Sijoittaminen" on pelkkää huuhaata, josta ehkä tulee voittoja tai sitten ei. Treidaus on ainoa oikea tie ottaa pörssiä palleista kiinni👍👍
Juu ja suurin osa treidaajista häviää rahansa.
Senhän se vaatii, että joku häviää ja maksaa voittajien viulut.
Ja silloin häviäjä voi ihan yhtä hyvin olla omistuksiaan tappiolla myyvä "sijoittaja". Tässä maailmantilanteessa en ainakaan itse holdaisi mitään osaketta muutamaa päivää pidempää.
Ei kannata sijoittaa jos niitä rahoja tarvitsee muualla.
Minäkin seuraan noita kursseja hulluuden partaalla. Joka aamu käyn katsomassa ja aina vaan miinusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatisi sen, että jokainen rahaston yhtiö menisi konkurssiin. Tämä onkin tosi todennäköistä.
Ei vaadi mitään konkurssia, vaan että rahaston ostoajankohdan arvo nollaantuu ja jää alle sen ostoajankohdan arvon. Silloin oma merkintä pysyy jopa miinuksella.
??? WTF. Osakesijoituksen arvo voi mennä nollaan vain eli laskea 100 %, jos yhtiö tekee konkurssin. Ja rahastossa tämä vaatisi, että kaikki rahaston yhtiöt tekisivät konkurssin.
Jos jollain on varaa sijoittaa rahastoihin ja sitte tulee takkiin niin kandee kuitenkin pitää mölyt mahassa, toisilla ei ole edes rahaa ruokaan ja lääkkeisiin!
Kysyin tekoälyltä, miten neuvoisi rahastoja ostamaan:
Konkreettinen esimerkkijako
50 % maailman osakeindeksi
40 % korkorahasto
10 % kulta / raaka-aineet
Tällä historiallinen odotettu tuotto on ollut luokkaa 46 % vuodessa.
🧠 Tärkeät periaatteet
1. Hajautus > ennustaminen
Et voi välttää kaikkia kriisejä, mutta voit hajauttaa niiden vaikutuksen.
2. Vältä yksittäisiä sektoreita
Esim. pelkkä energia tai Lähi-itä = altis geopoliittisille riskeille.
3. Kulut ratkaisevat
Valitse rahasto, jossa kulut alle ~0,5 % vuodessa (indeksirahastot usein 0,10,3 %).
4. Säännöllinen sijoittaminen
Jos mahdollista, sijoita kuukausittain pienentää ajoitusriskiä.
Omat sijoitukset sellaista rahaa, jota en juuri nyt tarvitse. Saavat siis toipua rauhassa ylöspäin ajan kanssa. Ei käyttötilille saa korkoa kuin joku 0,25%, jonka kyllä helposti rahastoilla ylittää.
Viime kevään iso pudotus tullisäätöjen johdosta oli hyvä oston paikka näin jälkikäteen katsoen. Silloin merkitsin rahastoja kyllä, mutta jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut satsata vieläkin enemmän.
Nyt ollaan taas tultu alaspäin. Itse olen jatkanut merkintöjä joka viikko. Mutta vaikea sanoa kuinka alas vielä mennään vai alkaako hidas nousu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi et ole sijoittanut nordnet norja indeksiin? Miksi et vaihda rahastoja?
Koska olen ihan aloittelija ja saatanan arka. Uskalsin laittaa kotipankin rahastoon vuosien harkinnan jälkeen tililtä makaamasta ja nyt kävi näin.
ap
Sinulle ei ole käynyt yhtään mitään. Jos et myy, niin tappiota ei ole realisoitunut. Yleensäkin kannattaa myydä vain silloin, jos käteiselle on tarvetta.
Osakesijoittamisessa täytyy kestää lyhyen aikavälin heilunta. Pidemmällä aikavälillä se on ylivoimainen sijoitusmuoto.
Olet nyt yhtiöiden omistaja ja saat tulevaisuudessa osuuden yhtiöiden tekemästä voitosta. Tästä osakesijoittamisessa on kysymys. Ei mistään kurssiheilunnasta.
En liiemmin seuraile kehityksiä. Viime vuonna tarvitsin käteistä ja nyt näkyi veroilmoituksessa myyntivoittoa 740€ että ei siinä ainakaan tappiota. Olisinko viisi vuotta laittanut rahastoon josta nostin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??? WTF. Osakesijoituksen arvo voi mennä nollaan vain eli laskea 100 %, jos yhtiö tekee konkurssin. Ja rahastossa tämä vaatisi, että kaikki rahaston yhtiöt tekisivät konkurssin.
No jaa, onhan tuota näkynyt, että osake pudonnut 99%, mutta brassaile nyt sillä, että olet vielä prosentin pystyssä.
- eri
Kyllä Trumpinkin sijoitukset laskee, ei se sitä kauaa siedä, sitten rupeaa nousemaan.
Kun tein aikanaan vuonna 1999 ensimmäisen rahasto sioituksen, laitoin 50 000 mk neljään eri pankin asian tuntijan valitsemaan. Yksi niistä, IT-rahasto oli -60% kun möin sen pois ja vaihdoin muihin. Kukaan pankista ei ottanut yhteyttä, että sinun rahat on menneet ala mäkeen. Ite piti huolehtia. Kalliita rahastoja valitsi pankki minulle ymmärsi jälki käteen. Jossain rahastossa oli 2,5% vuosi kulut. Vaihdoin kaikki matkan varrella alle 1% kuluihin. Älä usko pankin neuvoihin.