Vapaaehtoistyö työttömänä
Eli onko vapaaehtoistyö sallittua työttömänä vai menettääkö työttömyyskorvauksen? Onko kenelläkään ajankohtaista tietoa? Olen siis juuri valmistumassa ja olen tehnyt opintojen aikana vapaaehtoistyötä noin 6h viikossa. Todennäköisesti olen nyt ainakin alkuun työtön valmistumisen jälkeen joten mietin pidänkö vapaaehtoistyön ihan omana tietonani. Entä lyhyet muutaman opintopisteen kurssit eli 5-10op per lukukausi? Asumistukea tai tttukea en tule muutenkaan saamaan vaan ainoastaan työttömyyskorvauksen.
Kommentit (41)
Muista myös ettet laita someesi mitään mitä voidaan katsoa työnteoksi esim kuvaa jossa tarjoilet kahvia tms.
Vierailija kirjoitti:
Voi osallistua yleishyödylliseen palkattomaan työhön, miten se sitten määritelläänkään. En ite uskaltaisi kertoa kuin ehkä jonkun vapepan, mutta eipä nyt sitäkään ole syytä kertoa. Ongelma voi tulla siitä että yksi nuttura kireellä oleva työkkärin täti joka ei ola aikoihin saanut kikkeliä niin saattaa täysin mielivaltaisesti tehdä väärän päätöksen, sama mitä joku työministeri selittää että saa tehdä, pitäisi selkeyttää jotenkin lakia niin että ei jää yksittäiselle työkkärin työntekijälle mahdollisuutta tehdä ilkeyttään kiusaa, päätöksistä voi valittaa mutta voi hyvin kauan kestää sen käsittely eikä välttämättä muuta mitään.
Joskus oli sellainen kun joku työtön ylpeänä poseerasi jossain lehtijutussa missä oli talkootyössä ja työkkärin täti bongasi sen lehtijutun ja laittoi tuet poikki.
Juuri tätä samaa olin tulossa sanomaan: ihan mahdotonta antaa mitään ohjetta, koska päätös on joka yksittäisen tulkinta ja riippuu sekä työnhakijan että virkailijan sen päivän pärstäkertoimesta. Sitten sanotaan, että työttömyyskorvausta ei tietenkään evätä (kuulostaa selvältä), mutta samaan hengenvetoon todetaan, että asiasta voidaan tehdä selvitys, mikä käytännössä tarkoittaa, että joutuu olemaan jopa kuukausia ilman kuitenkin, koska käsittely kestää eikä sen aikana makseta mitään.
Ja ihan vähän aikaa sitten työministeri selosti silmät kirkkaina, että saa tehdä, mutta sitten kuitenkin samassa tekstissä sanottiin, että ei saa tehdä oman alan hommia eikä sellaisia, joista jollekin jossakin ehkä joskus maksetaan palkkaa. Käytännössä siis ei yhtään mitään, ja älyttömin on tuo oman alan rajaus, kun sillä nimenomaan voisi pitää yllä osaamista ja tuottaa uutta työkokemusta työnhakua varten. Itsekin olen nimenomaan järjestöpuolella tehnyt pro bono keikkoja, koska se on mun tapani tehdä avustustyötä, mutta jos joutuisin työttömäksi, niin pitäisi lopettaa, vaikka siitä olisi mulle sekä hyötyä että iloa ja vaikka sitä hommaa ei kenellekään rahaa vastaan annettaisi, kun sitä raaa ei ole.
Kun olin lyhyen aikaa työtön, kysyin tuosta opiskelusta. Ajattelin tehdä avoimessa yliopistossa 5-10 op kurssin/lukukausi ja kysyin asiaa työkkäristä onko mahdollista. Ko virkailija sanoi että periaatteessa on mahdollista jos ei enempää tee, mutta ei kuitenkaan suostunut laittamaan siitä kirjallista sopimusta, että näin on sovittu. En ottanut riskiä, sillä mun mielestä vaikutti että saattavat hyvinkin sakottaa siitä. Sanoi että opintopolkua seurataan ja lopullinen päätös mahdollisista sanktioista voi kuitenkin tulla, vaikka hänen kansaan olisin sopinut asiasta aiemmin.
Onneksi ei työttömyyttä ei kestänyt kuin 3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lyhyen aikaa työtön, kysyin tuosta opiskelusta. Ajattelin tehdä avoimessa yliopistossa 5-10 op kurssin/lukukausi ja kysyin asiaa työkkäristä onko mahdollista. Ko virkailija sanoi että periaatteessa on mahdollista jos ei enempää tee, mutta ei kuitenkaan suostunut laittamaan siitä kirjallista sopimusta, että näin on sovittu. En ottanut riskiä, sillä mun mielestä vaikutti että saattavat hyvinkin sakottaa siitä. Sanoi että opintopolkua seurataan ja lopullinen päätös mahdollisista sanktioista voi kuitenkin tulla, vaikka hänen kansaan olisin sopinut asiasta aiemmin.
Onneksi ei työttömyyttä ei kestänyt kuin 3 kk.
Opiskelu juttuun tuli joku muutos muistaakseni tässä syyskuun alussa, en ole paremmin tutusttunut mutta vissiin saa opiskella vaikka noita avoimia yliopistoja, netistä varmaan selviää tarkemmin
Opiskeluun liittyen kierointa on, että työssä ollessa on hyvinkin voinut tehdä sivutoimisia opintoja vaikka kuinka laajasti, mutta jos jää työttömäksi, katsotaankin yllättäen, että opinnot ovat kokoaikaisia ja estävät työmarkkinoiden käytettävissä olemisen, vaikka ne eivät ole estäneet työssä olemista ennen potkuja.
Vapaaehtoistyö voi olla sitä että olet mukana leipäjonokassien teossa ja siellä ruokahuollossa. Ja olet siinä kiinni päivän tai kaksi kuukaudessa. Palkaksi saat itsekin ruoan ahkeroituasi. Minä en ainakaan huutelisi työvoimahallintoon että olen tuollaisessa mukana. Sitä varten on taskuss kännykkä, johon voivat soittaa jos on jotain maailman kaatavaa asiaa ja kerran tuhannessa vuodessa vaikka jokin työtarjous.
Minua häiritsee itseäni tällä hetkellä palkkatyöni, koksa aikaa ei tahdo riitää tarpeeksi kaikelle sille mitä vapaa-aikana olisi tehtävää, vapaaehtoisena ja lisäopintoja.
Ihan hullua, ettei saisi tehdä vapaaehtoistyötä... Sitä kauttahan saa kokemusta ja voi luoda suhteita, mitä kautta taas voi parhaimmassa tapauksessa työllistyä!
Hallituksen narratiivi(erityisesti persujen) on se että työtön on laiska loinen joka vaan makoilee yksiönsä sohvalla ja räkkii kattoon kun ei jaksa tehdä mitään. Samaan aikaan sitten ei anneta vapaasti tehdä yleishyödyllistä töitä edes palkatta, tai ainakin siinä riskin ottaa aina jos asiasta kertoo työkkäriin tai vaikkei kertoisi niin asia voi tulla ilmi vaikka somen tai median kautta. Että sellainen hallitus. Pätkätyön tekemistäkin haluttiin hankaloittaa, vakituiset työpaikat taas on vähentyneet hallituksen politiikan takia.
Voi tehdä, mutta siitä tulee selvityspyyntö. Sinun pitää selvittää siinä, että olet tehnyt samaa vapaaehtoistyötä, saman verran (h/viikko) myös opiskeluaikana. Vapaaehtoistyötä ei saa tehdä toimijalle, joka maksaa samasta työstä jollekin toiselle palkkaa tai palkkiota. Sinä et myöskään saa saada palkkiota tai edes kulukorvauksia tekemästäsi vapaaehtoistyöstä.
Ja selvityksen ajaksi työttömyysetuuden maksu keskeytetään. Selvitys kestää tyypillisesti 2 kk, mutta voi kestää pidempäänkin, jos viranomainen tarvitsee lisäselvitystä asiaan. Jos päätös on, että olet oikeutettu työttömyysetuuteen, se maksetaan takautuvasti.
Selvitys tehdään aina jälkikäteen. Eli vaikka saisit ennakkotiedon, että tekemäsi vapaaehtoistyö on sallittua, siitä tulee selvityspyyntö sen jälkeen kun olet jo tehnyt työttömänä vapaaehtoistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä, mutta siitä tulee selvityspyyntö. Sinun pitää selvittää siinä, että olet tehnyt samaa vapaaehtoistyötä, saman verran (h/viikko) myös opiskeluaikana. Vapaaehtoistyötä ei saa tehdä toimijalle, joka maksaa samasta työstä jollekin toiselle palkkaa tai palkkiota. Sinä et myöskään saa saada palkkiota tai edes kulukorvauksia tekemästäsi vapaaehtoistyöstä.
Ja selvityksen ajaksi työttömyysetuuden maksu keskeytetään. Selvitys kestää tyypillisesti 2 kk, mutta voi kestää pidempäänkin, jos viranomainen tarvitsee lisäselvitystä asiaan. Jos päätös on, että olet oikeutettu työttömyysetuuteen, se maksetaan takautuvasti.
Selvitys tehdään aina jälkikäteen. Eli vaikka saisit ennakkotiedon, että tekemäsi vapaaehtoistyö on sallittua, siitä tulee selvityspyyntö sen jälkeen kun olet jo tehnyt työttömänä vapaaehtoistyötä.
El kannattaa tehdä pimeästi vapaaehtoistyötä, näin Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Riskin otat jos teet.
Nimittäin jos jäät kiinni siitä, niin joudut takautuvasti maksamaan tukiasi.
Vapaaehtoistyö on vastoin persujen arvoja.
Lienee aika selvää, että työvoimaviranomaisille ei lörpötellä yhtään mitään ylimääräisiä. Ei harrastuksista eikä mistään yksityiselämään liittyvästä. Sanotaan vain, että töitä haetaan.
Olen koko ajan tehnyt työttömänä ollessani vapaaehtoistyötä. Koskaan en ole siitä työkkärille kertonut. Ei se estä mun työnhakua tai työn ottamista vastaan. En ole niin rikas, että jättäisin palkkatyön ottamatta vastaa ja voisin pelkällä ilmaisella vapaaehtoistyöllä elää.
Olen myös opiskellut avoimen kursseja työttömänä. Kerran piti tehdä selvitys, kun oli nuori ja kokematon virkailija. Ei haitannut ne opiskelut, koska ei ollut päätoimista. Nykyään saa ihan luvan kanssa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Lienee aika selvää, että työvoimaviranomaisille ei lörpötellä yhtään mitään ylimääräisiä. Ei harrastuksista eikä mistään yksityiselämään liittyvästä. Sanotaan vain, että töitä haetaan.
Sen voi kertoa huoletta että vetää viinaa päivittäin, siitä ei seuraamuksia tule, ei vissiin haittaa työnhakua ja se voitaisiin katsoa sairaudeksi jolloin ei voitaisi velvoittaa töihin tai työnhakuun niin sitten ei vaan välitetä siiä että työtön vetää viiinaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta juuri tuo "jos maksaa palkkaa" käytännössä estää sen vapaaehtoistyön tekemisen monessa tapauksessa. Kuta kuinkin kaikilla järjestöillä on se yksi palkattu alan ammattilainen niihinkin tehtäviin, joita tehdään muuten vapaaehtoisvoimin, jolloin työttömät eivät voi tehdä niitä vapaaehtoishommia, koska on se yksi, joka saa palkkaa.
Esimerkiksi yleishyödyllisessä järjestössä X on palkallinen viestintäpäällikkö, mutta jäsenille jaettava järjestölehti kirjoitetaan ja taitetaan pitkältä vapaaehtoisvoimin (se ammattilainen mukana ohjaajana ja kokoajana) - ja kas, viestintäalan työttömänä olisi kiva tehdä tuota vapaaehtoishommaa, kartuttaa kokemusta ja ylipäätään olla aktiivinen, mutta eipä uskalla, kun se selvityspyyntö voi napsahtaa milloin tahansa ihan vain sen takia, että sille yhdelle maksetaan palkkaa. Järjestö hyötyisi alan vapaaehtoisesta, ja alan vapaaehtoinen hyötyisi siitä työstä, mutta työvoimaviranomaiselle tällainen win-win-tilanne ei missään tapauksessa käy. Ja ei, niitä vapaaehtoisia ei korvata työntekijöillä, vaan lehti loppuu kokonaan, jos vapaaehtoisia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ajan tehnyt työttömänä ollessani vapaaehtoistyötä. Koskaan en ole siitä työkkärille kertonut. Ei se estä mun työnhakua tai työn ottamista vastaan. En ole niin rikas, että jättäisin palkkatyön ottamatta vastaa ja voisin pelkällä ilmaisella vapaaehtoistyöllä elää.
Olen myös opiskellut avoimen kursseja työttömänä. Kerran piti tehdä selvitys, kun oli nuori ja kokematon virkailija. Ei haitannut ne opiskelut, koska ei ollut päätoimista. Nykyään saa ihan luvan kanssa opiskella.
Sulla kävi tuuri, kun opiskelut tulkittiin sivutoimiseksi. Kas kun siihenkään ei ole mitään aukotonta sääntöä, jonka voisi tietää ennakkoon, vaan virkailija nimenomaan voi ja saa tulkita, miten paljon se aikaa vie.
Ei kannata ainakaan julkisesti, lisäksi se voi kääntyä itse asiassa itseä vastaan, jos sattuu saamaan vielä palkkatöitä, työnantajat tarttuvat aina herkästi kaikkeen "ilmaistyöhön".
Työttömän ON OLTAVA työtön ja valmiudessa vastaamaan työvoimaviranomaisen yhteydenottoon tämän ilmoittaessa työmahdollisuuden ilmaantumisesta. Vain pikainen paskallakäynti sallittua ! Tai muuten...
Höpöhöpö. Maailma on täynnä vapaaehtoistyötä, johon ei ole varaa palkata yhtään ketään, ja siksi sitä tehdään vapaaehtoisvoimin. Siis kun ihan varmaan ystävätoiminta, auttavat puhelimet ja löytöeläintalot palkkaisivat satoja työntekijöitä, jos vapaaehtoisia ei olisi.