Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko täällä asua pysyvästi matkailuautossa kuten esimerkiksi jenkkilässä?

Vierailija
21.03.2026 |

Suomessa lienee vaikeampaa kuin jenkkilässä koska pakko olla jonkinlainen osoite?

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään myös matkaparkkeja.

On ja aivan ihanissa paikoissa! Joista sitten pienet yhdistykset ym saavat lisätuloa.

Vierailija
162/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen harkinnut minäkin. Tiedän kyllä onnistuvan, kavereita asuu autossa ympäri vuoden ja hyvinhän sitä pärjäisi. Mies on kuitenkin sidottu nykyiselle paikkakunnalle työnsä vuoksi, ja minä kun haluaisin vähän vaihdella paikkaakin.

Sitä olen ajatellut että jos ero tulisi, voisin antaa talon miehelle ja ottaa itse retkipakun. Ja asua koirien kanssa pysyvästi autossa.

Ota suosiolla asuntoauto / matkailuauto  kapisen retkipakun sijaan. On tilavampi ja mukavuuksiakin, ainakin lämpimämpi

En ota. Retkipaku on juuri sopiva, ja näppärämpi muutenkin. Peltikuoresta plussaa!

Mikä siitä peltikuoresta tekee autuaan ?

Peltikopassa ei ole saumoja jotka alkaa ennemmin tai myöhemmin vuotaa.

Ne saumat ovat suojattuja, tiivistettyjä  säänkestävällä materiaalilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palelen jo kerrostaloasunnossakin talvisin. Kykkiminen jossain matkailuautossa Suomen olosuhteissa olisi jotain aivan järkyttävää. Jenkkilässäkin autoissa asuvat ovat pääsääntöisesti asunnottomia, jotka tekevät sitä pakon edessä. Ongelmana huonot pesumahdollisuudet, - henkilökohtainen hygienia jossain huoltoaseman vessassa, miten peset pyykkisi, turvattomuus - olet alttiimpi joutumaan rikok sen uhriksi + viranomaisten kielteinen suhtautuminen asunnottomiin. Amerikoissa sentään sääolosuhteet ovat sellaiset, että aina voi hakeutua leudommille seuduille talveksi.

Mikä ihme alkeellisuuden romantisointi ihmisiä oikein vaivaa?

Mm. meidän retkipakussa on vesihanat sekä keittiössä että vessassa. Kuumaakin vettä tulee. On vessa. On suihku.

Suomessa on paljon itsepalvelupesuloita, jonne viet kasan pyykki, ja tunnin päästä viikkaat ne puhtaina ja kuivina kaappiin. Myös esimerkiksi leirintäalueilta voi ostaa pelkän pesukoneen käytön. Ei ole kallista.

Ei ole ei, mutta onko myöskään järkeä? Jos olisikin jotain konkreettista hyötyä vaihdella paikkaa, kuten ennen vanhaan oli vaikka laiduntaminen, niin ehkä sitten joo. Mutta kun ruoka kulkee autoilla niin ei ole syytä itse autoilla ruuan perässä.

Levottomuutta, vaistonvaraisuutta, ja joissakin tapauksissa halu irrottaa esim. nainen pysyvistä, turvallisista rakenteista.

Huoh ! Et näköjään ymmärrä että, työ, harrastus  ym. syyt vievät eri paikkoihin

Vierailija
164/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko olla osoitetta, voi olla vailla vakinaista asuntoa. Postit on kuitenkin hyvä tulla jonnekin.

Postit voi tulla sähköpostiin. 

Vierailija
165/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoauto ei ole lain mukaan pysyvä asunto, joten siinä ei saa asua edes omalla tontilla pysyvästi. Jonkin verran pitäisi siis kierrellä. Kesämökin pihassa voisi asuntoautossa ehkä asua, mutta ei tyhjällä tontilla.

Pitäisi kerrellä ? ? Ihme ajatus sinulla. Kukaan ei kuule puutu siihen, jos laillisella paikalla   olet siinä  365 pv vuodessa

Kyllä siihen lain mukaan puututaan. Yöpyä saa "missä vaan", leiriytymiseen vaaditaan maanomistajan lupa, mutta vaikkapa viikko samalla paikalla on jo asumista. Se ei käy. Auto ei ole asuinrakennus eikä täytä rakennuspykäliä eikä jätehuoltomääräyksiä. Ei ole väliä, onko tontti oma. 

Tottakai, jos kukaan ei näe eikä välitä, voit tehdä mitä vaan, kunnes tulee joku joka näkee ja välittää.

Ei se ole leiriytymistä jos vaikka  asuntoautossa parkkipaikalla  yöpyy. Lain mukaan ei tunneta leiriytymiseksi, se on jo selvitetty 

Näin on, autossa saa tosiaan nukkua. Mutta sitten on parempi pysytellä sielä sisällä eikä elostella ulkopuolella. 

Monacossa on retkeilyautot kielletty. Siellä ei haluta ihmisrottia tukkimaan katuja. 

Jaa että elostella 🤣

Tiedätkö että voi jopa nostaa tuolin ulos ja  nauttia virvokkeita, jos en nyt ihan parkkiruutuun niitä nosta. Itse olen parkeerannut ruutuun ja nostanut tuolin ja eväät nurmikolle rantapuistossa

Vierailija
166/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen harkinnut minäkin. Tiedän kyllä onnistuvan, kavereita asuu autossa ympäri vuoden ja hyvinhän sitä pärjäisi. Mies on kuitenkin sidottu nykyiselle paikkakunnalle työnsä vuoksi, ja minä kun haluaisin vähän vaihdella paikkaakin.

Sitä olen ajatellut että jos ero tulisi, voisin antaa talon miehelle ja ottaa itse retkipakun. Ja asua koirien kanssa pysyvästi autossa.

Ota suosiolla asuntoauto / matkailuauto  kapisen retkipakun sijaan. On tilavampi ja mukavuuksiakin, ainakin lämpimämpi

En ota. Retkipaku on juuri sopiva, ja näppärämpi muutenkin. Peltikuoresta plussaa!

Ne saumat ovat suojattuja, tiivistettyjä  säänkestävällä materiaalilla

Selvitä vielä lisää.

Vierailija
167/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös perusmatkailuautoihin jos tulee pienikin naarmu, alkaa herkästi tehdä kosteusvauriota. Peltikuorisessa ei tätä ongelmaa ole. 

Voi kultapieni, ne voi korjata🤣

Vierailija
168/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko olla osoitetta, voi olla vailla vakinaista asuntoa. Postit on kuitenkin hyvä tulla jonnekin.

Poste restante.

Auto on hyvä olla kylmimmät tammi ja helmikuun esim. jonkun tutun pihassa, josta saa sähköt lämmitykseen, korvausta vastaan tietenkin. Aggregaatti on hyvä omistaa vähintään varulta.

Ei kai siinä muuta kuin auton hankintaan!

No aika harvinaista sähköllä lämmittää, butaani on yleinen polttoaine

Vierailija
169/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se peltikuorikin rikki menee, ihan vaikka parkkikolhuissa. Vaikeampi korjata. Harvemmin enää näkee peltikuorisia asuntoautoja

Vierailija
170/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoauto ei ole lain mukaan pysyvä asunto, joten siinä ei saa asua edes omalla tontilla pysyvästi. Jonkin verran pitäisi siis kierrellä. Kesämökin pihassa voisi asuntoautossa ehkä asua, mutta ei tyhjällä tontilla.

Pitäisi kerrellä ? ? Ihme ajatus sinulla. Kukaan ei kuule puutu siihen, jos laillisella paikalla   olet siinä  365 pv vuodessa

Kyllä siihen lain mukaan puututaan. Yöpyä saa "missä vaan", leiriytymiseen vaaditaan maanomistajan lupa, mutta vaikkapa viikko samalla paikalla on jo asumista. Se ei käy. Auto ei ole asuinrakennus eikä täytä rakennuspykäliä eikä jätehuoltomääräyksiä. Ei ole väliä, onko tontti oma. 

Tottakai, jos kukaan ei näe eikä välitä, voit tehdä mitä vaan, kunnes tulee joku joka näkee ja välittää.

Ei se ole leiriytymistä jos vaikka  asuntoautossa parkkipaikalla  yöpyy. Lain mukaan ei tunneta leiriytymiseksi, se on jo selvitetty 

Näin on, autossa saa tosiaan nukkua. Mutta sitten on parempi pysytellä sielä sisällä eikä elostella ulkopuolella. 

Monacossa on retkeilyautot kielletty. Siellä ei haluta ihmisrottia tukkimaan katuja. 

Jaa että elostella 🤣

Tiedätkö että voi jopa nostaa tuolin ulos ja  nauttia virvokkeita, jos en nyt ihan parkkiruutuun niitä nosta. Itse olen parkeerannut ruutuun ja nostanut tuolin ja eväät nurmikolle rantapuistossa

Juuri näin. Aivan kuten henkilöautollakin voi tehdä.

Vierailija
171/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se peltikuorikin rikki menee, ihan vaikka parkkikolhuissa. Vaikeampi korjata. Harvemmin enää näkee peltikuorisia asuntoautoja

tämähän aloituksessa oli oleellista..

Vierailija
172/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhe oli retkipakuista. Kannattaa mennä äkisti silmälääkäriin, jos ei näitä näe liikenteessä. Adriaa, Pössliä, jne.

Vierailija
173/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, irtolaisuus on rangaistavaa lain mukaan.

Irtolaisuus ei ole kriminalisoitu Suomesssa! 1986 tehty lakimuutos.

Vierailija
174/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trailer park living (often called mobile home or manufactured housing communities) and RV park living offer different lifestyles, primarily defined by the permanence of the home, the transient nature of the residents, and the amenities provided. Trailer parks are typically designed for long-term, stable, and more spacious housing, while RV parks are geared toward shorter-term, adventurous, or seasonal stays. 

Vierailija
175/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa jostain syrjäseudulta parilla tonnilla purkukuntoisen hometalon, joka seisoo omalla tontilla. Siinä on sitten pysyvä osoite. viranomaispostit saa jo nyt suomipistefi palveluun ja sähköt sun muut laskuttajat lähettävät nekin kaiken jo e-askuina. jäljelle jää postittajiksi kaverit, sukulaiset ja mahdolliset muut ylläritahot. Niitä varten voi harkita poste restantea jonnekin. 

Vierailija
176/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeaikojen suosikki tv-ohjelmassa  "Tracker" pääosan esittäjä on asuntovaunussa asuva ihmisten etsijä jonka työ vie osavaltiosta toiseeen. Koti kulkee aina mukana, ei ole hotellien varassa.

Vierailija
177/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että elostella 🤣

"Yöpyminen vs. leiriytyminen: Matkailuautossa tai -vaunussa yöpyminen (ns. puskaparkki) on sallittua parkkipaikalla, mutta jos autoilija tuo esille grillejä, tuoleja ja markiiseja, kyseessä on leiriytyminen, joka vaatii luvan tai leirintäalueen." ai

Vierailija
178/178 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piknikin voi kyllä pitää yhtä lailla kuin henkilöautollakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme