Pitkittynyt yskä
Reilu pari kk kestänyt yskä, millähän saan sen pois? Hunaja ja carmolis auttaa vain hetkeksi. Kerran oli veriyskös, nämä on lääkärin mielestä ihan normaalia.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Keuhkoahtauma
Pitää keuhkoahtaumakin todeta ja siihenkin on lääkkeitä ja ruokavalio on tärkeä. Ei se ole niin, että se tulee vain tupakoitsijoille. Jotkut tupakoitsijat jatkavat tupakointia vaikka olisikin keuhkoahtaumatauti. Kaikkia ei pidä leimata sen vuoksi.
Ei pitäisi pelotella, ettei sitä voi parantaa ja se vain vaikeutuu. Ja että tulitte liian myöhään. Kas vain mistähän se johtui.
Monet pärjäävät sen kanssa hyvin. Ennen oli huonommin ja jos ihmistä on peloteltu. Tai on lukenut netistä pelottelua.
Olen asunut kesästä lähtien -74 rakennetussa kerrostalossa ja alussa ei ollut yskää. Mitään avaavaa lääkettä en saa ja käyn siis kolme kertaa viikkoon sairaalassa dialyysissä ja munulääkärin mukaan yskiminen ja sydämestä johtuva hengenahdistus ja jalkakipu loppuu kun en juo. Jano sitten on ja suu kuin Sahara. Nesterajoitus on toki litra ja sanoin että menee reilusti alle, noin 5-6 dl päivä, mutta niin sanoi munulääkäri etten saa enää juoda.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta vuotta on jo mennyt yskien ja ajoittain yskä pahenee. Liittyy astmaan ja allergiaan eikä sellaista lääkettä olekaan, joka veisi yskän pois. Refluksilääkekin kuuluu arsenaaliin. Keuhkot on kuvattu ja kaikki kunnossa. Happisaturaatiokin pysyy hyvänä Oxiksen avulla.
Mielestäni yskiminen liittyy siihen, että nenäonteloista valuu jatkuvasti limaa nieluun. Nuha on krooninen eikä nykyään helpotu edes kesäisin kuten ennen. Antihistamiinit eivät tunnu enää tehoavan tai niitä pitäisi ilmeisesti ottaa ainakin kaksi kertaa päivässä.
Tietenkään en tupakoi, kodin sisäilma on moitteetonta, kotieläimiä ei ole ja siivoan kolme kertaa viikossa niin, että imuroin lattiat ja pyyhin pölyt. Kerran viikkoon lattioiden pesu. Kumman paljon tähän uusimpaan asuntoon pölyä kertyykin, en tajua mistä sitä siunaantuu.
Kumman paljon pölyä tähän asuntoon kertyykin, en tajua mistä sitä siunaantuu
Pölyjen ei haise, joten se ei kai näy sisäilmatutkimuksissa, mutta pitää selvittää mistä sitä kertyy. Onko tulo-ja poistoilma koneellista? Uusissa taloissa voi olla. Ajattelin näitä, koska on yskää.
Tässä uudessa asunnossa on koneellinen ilmanvaihto ja tulo- sekä poistoilma hoituvat sen avulla. Täytyykin selvittää, koska ilmastointikanavat on viimeksi putsattu. Niin uusi huoneisto ei ole kyseessä, että esimerkiksi pinnoista erittyisi jotain sisäilmaan. Entisellä työpaikalla korjattiin vesivauriota ja siihen tilaan asennettiin linoleumilattia. Ei ollut asiaa käydä kyseisessä huoneessa hajun vuoksi. Asennusliimasta tai linoleumin alle jääneestä kosteudesta oli ilmeisesti kyse ja siksi tehtiin uusi korjaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut yskä myös vuosikausia. Eräskin lääkäri sanoi, että ethän sinä nytkään yski yhtään. Työkaverit valitti kun häiritsen yskimisellä. Lääkärit kohautti olkiaan. Viimein sain refluksitautiin lääkkeen, sekin muuten oli kiven takana. Kas kummaa, samalla lähti myös yskä kuin kuppa Töölöstä.
Mä olen syönyt vuosikausia happosalpaajia ja itse asiassa epäilen niiden ylläpitävän mun yskää, kun luin, että se voi olla haittavaikutuksena. Sairauden vai lääkkeen vai kummankin aiheuttama? Vaikeeta on, kun asiantuntijatkaan ei mitään osaa sanoa.
Kokeile tauottaa ne happosalpaajat siksi aikaa, että voit seurata, johtuuko yskäsi niistä. Lääkäri voi lopettaa ne tai määrätä sinulle jotain toista valmistetta.
No nyt olen pari viikkoa ottanut lääkettä puolet vähemmän enkä huomaa vaikutusta. Pelkään vaan tietysti että refluksioireet pahenevat ja vatsakivut palaavat. Monia erilaisia lääkkeitä syönyt närästykseen ja refluksiin jo yli 20 vuotta, mutta viimeset 2 vuotta kärsinyt myös yskästä.
Onko se vatsa tähystetty mistä se vatsakipu johtuu? Tai helikobakteeristako johtuu?
Vai johtuuko jostain ärsyttävästä juomasta tai ruoasta. Jostain sopimattomasta ruoastako?
Naapuri sanoi, että maidon juonti auttaa hänellä vatsakipuun, kyse tutkitusta vatsasta, josta ei vikaa löytynyt ja happosalpaajia ei halunnut syödä.
Vierailija kirjoitti:
Eri lääkärille. Allergia, astma, ärsytysyskä, keuhkoputki, pöly, kemikaali, saippua, tuoksu, pesuaine, muu? Tai kaksi niistä. Saisit reseptillä paremmat tropit. Yskänlääke?
Kannattaa käydä toisella lääkärillä jos yskä ei parane.
Puolisollani pitkittyneen yskän syyksi paljastui refluksitauti. Se oli erikoista, sillä hän on hoikka eikä kärsinyt närästyksestä.
Paranemiseen meni pitkä aika vielä senkin jälkeen kun sai lääkityksen refluksiin.
Minulla on ollut 2 vuotta yskä joka alkoi keuhkokuumeen jälkitautina ja nuha on ollut koko elämäni. Käynyt terveyskeskuslääkärillä monta kertaa mutta yskälle ei voi mitään. Pitäisikö kokeilla yksityislääkäriä. Ei ole ainakaan astma eikä refluksi ne on tutkittu. Yskä helpottaa matkoilla lämpimiin maihin joissa toisaalta on hotelleissa ilmastointi mutta silti hotellihuoneessakin yskittää vähemmän kuin kotona. Asun kahdessa paikassa Suomessa joten tuskin molemmissa paikoissa voi olla sisäilmaongelmaa. Muut asukkaat eivät ole valittaneet. Voisiko ilmankosteus vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut kesästä lähtien -74 rakennetussa kerrostalossa ja alussa ei ollut yskää. Mitään avaavaa lääkettä en saa ja käyn siis kolme kertaa viikkoon sairaalassa dialyysissä ja munulääkärin mukaan yskiminen ja sydämestä johtuva hengenahdistus ja jalkakipu loppuu kun en juo. Jano sitten on ja suu kuin Sahara. Nesterajoitus on toki litra ja sanoin että menee reilusti alle, noin 5-6 dl päivä, mutta niin sanoi munulääkäri etten saa enää juoda.
Ap
Sinähän olet jo hoidossa ja munuaislääkäri on kertonut sinulle yskäsi syyn. Sinun pitää noudattaa lääkärin antamia nesterajoituksia. Jos se on litra, se on litra. Kysy onko se rajoitus per 24 tuntia. Kysy lääkäriltäsi tai dialyysihoitajilta miten voit kosteuttaa kuivaa suutasi.
Yskiminen alkoi kiinnostaa sitten, kun olin kuormittanut päivystystä ja osastoa keuhkokuumeella. Astmadiagnoosin ja lääkityksen aloittamisen jälkeen on ollut nolla infektiota.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu, nyt käynnistyy 9. viikko. Kävin lääkärissäkin (mm. keuhkokuvat), ei löytynyt mitään. Nyt on vaan monta infektiota tullut ilmeisesti päällekkäin/peräjälkeen. Ei tähän ole mitään lääkettä, esim. yskänlääkkeet ovat täysin turhia. Yritän ottaa rauhallisesti ja odottaa. Aika toivottavasti auttaa.
Mulle lääkäri määräsi kortisonipohjaista nenäsuihketta, jos nenästä valuu nieluun limaa, joka ärsyttää kurkkua. Jos siis mun pitkittynyt yskä johtuis siitä. Kurkussa ei nimittäin päällisin puolin näkynyt mitään.
Tän suihkeen pitäs kuivattaa jotain nenän polyyppeja. Antoi 3kk kuurin. Pari päivää oon laittanut aamuin illoin suihketta, mutta vielä ainakaan ei oo hirveesti auttanut kurkun ärsytykseen.
Mullakin 5:ttä viikoa yskä. Alkoi muutamia päiviä kestävällä kuumeella ja pari päivää oli nielu kipeä. Yskä jäi kuitenkin päälle, en ole vielä vaivautunut lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinähän olet jo hoidossa ja munuaislääkäri on kertonut sinulle yskäsi syyn. Sinun pitää noudattaa lääkärin antamia nesterajoituksia. Jos se on litra, se on litra. Kysy onko se rajoitus per 24 tuntia. Kysy lääkäriltäsi tai dialyysihoitajilta miten voit kosteuttaa kuivaa suutasi.
Just sanoin etten saa juoda enää ollenkaan, missään vaiheessa ei ole litraa mennyt päivän aikana. Ei ne mulle kerro mistään mitään kun ei niitä kiinnosta. Opettele lukemaan pölvästi vai eikö mene perille!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Just sanoin etten saa juoda enää ollenkaan, missään vaiheessa ei ole litraa mennyt päivän aikana. Ei ne mulle kerro mistään mitään kun ei niitä kiinnosta. Opettele lukemaan pölvästi vai eikö mene perille!!
Ja sanoi vielä lääkäri, ettei asia kuulu hänelle ja nosti kädet pystyyn kaikissa asioissani.
Ap
Menee ohi itsestään. Mulla on kestänyt joskus 3kk yskä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut 2 vuotta yskä joka alkoi keuhkokuumeen jälkitautina ja nuha on ollut koko elämäni. Käynyt terveyskeskuslääkärillä monta kertaa mutta yskälle ei voi mitään. Pitäisikö kokeilla yksityislääkäriä. Ei ole ainakaan astma eikä refluksi ne on tutkittu. Yskä helpottaa matkoilla lämpimiin maihin joissa toisaalta on hotelleissa ilmastointi mutta silti hotellihuoneessakin yskittää vähemmän kuin kotona. Asun kahdessa paikassa Suomessa joten tuskin molemmissa paikoissa voi olla sisäilmaongelmaa. Muut asukkaat eivät ole valittaneet. Voisiko ilmankosteus vaikuttaa?
Ilmankostutin kannattaa hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu, nyt käynnistyy 9. viikko. Kävin lääkärissäkin (mm. keuhkokuvat), ei löytynyt mitään. Nyt on vaan monta infektiota tullut ilmeisesti päällekkäin/peräjälkeen. Ei tähän ole mitään lääkettä, esim. yskänlääkkeet ovat täysin turhia. Yritän ottaa rauhallisesti ja odottaa. Aika toivottavasti auttaa.
Mulle lääkäri määräsi kortisonipohjaista nenäsuihketta, jos nenästä valuu nieluun limaa, joka ärsyttää kurkkua. Jos siis mun pitkittynyt yskä johtuis siitä. Kurkussa ei nimittäin päällisin puolin näkynyt mitään.
Tän suihkeen pitäs kuivattaa jotain nenän polyyppeja. Antoi 3kk kuurin. Pari päivää oon laittanut aamuin illoin suihketta, mutta vielä ainakaan ei oo hirveesti auttanut kurkun ärsytykseen.
Muista käyttää päivittäin ja vaikutus ei ihan parissa päivässä näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankostutin kannattaa hankkia.
Ei auta.
Ap
Mulla noi vitamiinit (c d a e) auttoi myös.
Lisäks syön infektioissa ja välillä muutenkin kalaöljyä (vahva E-Epa vähintään), mikä vähentää tulehdusta kehossa.
Sit jos jää krooninen yskä (tai poskiontelo-oireet) päälle, niin joillain se on johtunut homekämpästä tai hometyöpaikasta.
Meil oli ex työpaikassa yks mukava nainen, jonka kanssa välillä juttelin. Kerran hän tuli töihin haisten hyvin imelälle homeelle. En tiedä, missä oli käynyt. Tämän jälkeen ei enää haissut enää millekään, mut mä en allergisena pystynyt enää olemaan hänen lähellä, kun alkoi yskittää (vaatteissa jotain). Tällä ennen terveellä naisella alkoi myös samaan aikaan kuiva yskä, jota tuli kuunneltua seuraava 1,5 vuotta, kunnes elämä vei muualle.