Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkittynyt yskä

Vierailija
21.03.2026 |

Reilu pari kk kestänyt yskä, millähän saan sen pois? Hunaja ja carmolis auttaa vain hetkeksi. Kerran oli veriyskös, nämä on lääkärin mielestä ihan normaalia.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri lääkärille. Allergia, astma, ärsytysyskä, keuhkoputki, pöly, kemikaali, saippua, tuoksu, pesuaine, muu? Tai kaksi niistä. Saisit reseptillä paremmat tropit. Yskänlääke?

Vierailija
2/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin toiselle lääkärille, jos ensimmäinen ei tutkinut. Kysyy tarkempia määrittelyjä milloin sitä yskää esiintyy. Missä tilanteissa ja onko muita oireita. Mistä veri tuli, onko ikenissä verenvuotoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri lääkärille. Allergia, astma, ärsytysyskä, keuhkoputki, pöly, kemikaali, saippua, tuoksu, pesuaine, muu? Tai kaksi niistä. Saisit reseptillä paremmat tropit. Yskänlääke?

Lääkkeet vasta sitten kun syy on selvitetty tutkimuksilla. 

Vierailija
4/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu, nyt käynnistyy 9. viikko. Kävin lääkärissäkin (mm. keuhkokuvat), ei löytynyt mitään. Nyt on vaan monta infektiota tullut ilmeisesti päällekkäin/peräjälkeen. Ei tähän ole mitään lääkettä, esim. yskänlääkkeet ovat täysin turhia. Yritän ottaa rauhallisesti ja odottaa. Aika toivottavasti auttaa.

Vierailija
5/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi tekee limaisuutta kurkkuun ja sitkeää yskää.

Vierailija
6/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei vaan oo rokotukset voimassa 😩

Vierailija
7/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri neuvoi lopettamaan yskimisen. Aiemmin auttoi, nyt ei.

Vierailija
8/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lisäsin vitamiineja purkista ja söin terveellisemmin kuin yleensä, kun itsellä kesti nuhaa ja aivastelua 3 kk. Aina, kun se meinasi mennä ohi ja lähdin ulos, niin se alkoi taas uudelleen.

D-, C-, E- ja A-vitamiineja pääasiassa ja vaihdellen lisäsin ja siitä alkoi nopeasti asiat korjaantua.

Mutta A:n kanssa saa olla varovainen, ettei saa yliannostusta, samoin kuulemma D:n.

Vierailija
9/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut jo 5 vuotta paha yskä. Olen käynyt lääkäreillä, mutta ketään ei kiinnosta, eikä sitä tutkita.  Kuka oikein pääsee lääkäriin tutkimuksiin nykyään?

Jostain syystä minua ei tutkita muutenkaan, vaikka on diagnooseja vakavista sairauksista. Esimerkiksi lievemmillä oireilla ja paremmilla veriarvoilla muut saavat hoitoa ja heidät otetaan vakavasti, minua ei. 

Minulla on siis yksi syöpäkin, mutta silti ketään ei kiinnosta tutkia vuosikausia jatkunutta kroonista yskää.  Kun mainitsen siitä syöpälääkärille, hän käyttäytyy kuin ei olisi kuullutkaan sitä ja kun luen hänen tekemänsä muistiinpanot Maisasta, hän on jättänyt kokonaan pois maininnan yskästä. Myöskään työterveyslääkäriä ei ole kiinnostanut.

T. Keski-ikäinen nainen, Hki

Vierailija
10/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yskin aina nuhan jälkeen monta kuukautta. Ei ole tavatonta, et pieni nuha (influenssaa mulle ei tule), ensin kuivaa ärsytys yskää. Sit lähtee lima liikkeelle ja sitä riittää ainakin kolme kuukautta.

Vierailija
11/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli muutama vuosi sitten kanssa useamman kuukauden kestävä yskä ja tuollaista kuusenkerkkä yskänlääkettä ostin silloin, auttoi jonkin verran, on kyllä suht arvokasta ja sanoisin annostelusta että kyllä aikuisellekkin riittää tuo 1tl, kestää näin vähän pidempään.

Vierailija
12/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta yskimästä ei se muuten lopu. Minulla on toiminut aina, kun yskittää en yski, kohta huomaa ettei enää yskitä 

Vierailija
14/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap saanut yskän Pallakselta?

Vierailija
15/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriyskä ei ikinä ole normaalia, jotan kannattaa tutkituttaa.

Vierailija
16/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeen ottaminen

Vierailija
17/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama juttu, nyt käynnistyy 9. viikko. Kävin lääkärissäkin (mm. keuhkokuvat), ei löytynyt mitään. Nyt on vaan monta infektiota tullut ilmeisesti päällekkäin/peräjälkeen. Ei tähän ole mitään lääkettä, esim. yskänlääkkeet ovat täysin turhia. Yritän ottaa rauhallisesti ja odottaa. Aika toivottavasti auttaa.

Jos toistuu infektiot usein, niin kannattaa käydä testaamassa ettei ole HIV.

Vierailija
18/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lisäsin vitamiineja purkista ja söin terveellisemmin kuin yleensä, kun itsellä kesti nuhaa ja aivastelua 3 kk. Aina, kun se meinasi mennä ohi ja lähdin ulos, niin se alkoi taas uudelleen.

D-, C-, E- ja A-vitamiineja pääasiassa ja vaihdellen lisäsin ja siitä alkoi nopeasti asiat korjaantua.

Mutta A:n kanssa saa olla varovainen, ettei saa yliannostusta, samoin kuulemma D:n.

Kuten mm. nenässä, myös keuhkoputkissa on limakalvoja, siksi ne limaa erittävät, joten a-vitamiini yms. ovat ihan aiheellisia keuhkojenkin terveyden kannalta. 

Vierailija
19/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olit lääkärillä? Sehän tässä on avainkysymys. Pitkittyneeksi yskää voidaan sanoa kun se on kestänut nelisen viikkoa. Sitä ennen lääkärit eivät yskälle mitään tee. Eli lääkärille uudestaan astma ja allergia tulee ensimmäisenä mieleen. Oletko kokeillut Histecia. Oletan, että et polta. Jos poltat yskä selittynee jo sillä.

Vierailija
20/25 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla hinkuyskä, se voi tulla aikuisellekin jos lapsena saatu rokotus on hiipunut. Ei se aikuiselle ole vaarallinen. Se paranee aikanaan ja sitten sinulla on taas immuniteetti moneksi vuosikymmeneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi