Kokemuksia psykoterapiasta?
Onko täällä ketään kenellä olisi kokemusta psykoterapiasta? Olen itse hakeutunut terapeutille nyt ensimmäistä kertaa ja aloittamassa prosessia. Taustalla vaikea lapsuus alkoholistiperheessä ja haluaisin karistaa tätä painolastia elämästäni. Olen innoissani mutta myös hyvin peloissani siitä mitä on edessä. Haluaisin kuulla kokemuksia jos niitä täältä löytyisi :)
Kommentit (41)
Minusta itsestäni tämän kaiken täytyy johtua. Vikaa etsitään että mikä minussa on vikana.
Luulen ettei sitä vikaa koskaan löydetä.
Tämähän on se mihin terapiassa tähdätään. Kiusataan ihminen niin, että oppii olemaan uhri ja ymmärtää muita.
Ja jos pidät terapeuttia hulluna, on kyse vain tunteensiirrosta ja terapeutti opettaa kuinka sinä itse olet hullu.
Paitsi jos olet narsisti, opit kiusaamaan muita kahta kauheammin.
Pelkäsin terapeuttia sairaasti ja pirstaloiduin palasiksi enkä tiedä kuka olen.. Sehän se terapian tarkoitus on sinut revitään niin kappaleiksi ja vika on aina vanhemmissasi. Miksi annat muiden kiusata.
Olkaa varovaisia.
Minulla ei auta pelkkä puhuminen, varsinkaan jos toinen ei sano mitään. Tarvitsisin konkreettisia ohjeita ja keinoja millä hallita ahdistusta ja saada ote tunteistani jotka vellovat edestakaisin aivan holtittomasti. En tiedä mikä terapiasuuntaus voisi olla, kognitiivinen?
Kävin useamman vuoden psykoterapiassa (ryhmä). Siitä oli sellaista hyötyä, että opin kauhean paljon toisista ihmisistä ja sitä kautta myös itsestäni. En kuitenkaan pystynyt avautumaan 'syvistä asioistani' edes siellä, mutta silti terapia helpotti oloani.
Sitä kuitenkin ihmettelin, miten helposti porukka tuntui nielevän kaikki terapeutin puheet, kyseenalaistamatta. En myöskään pitänyt jatkuvasta syyllisten hakemisesta - ja yleensähän se syyllinen oli äiti. Kerta toisensa jälkeen rämmittiin tummissa sävyissä ja ongelmissa, vaikka monesti olisi mielestäni ollut aiheellista ja enemmän terapeuttista nähdä asioista myös useammalta kantilta. Jopa huumorin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on se mihin terapiassa tähdätään. Kiusataan ihminen niin, että oppii olemaan uhri ja ymmärtää muita.
Ja jos pidät terapeuttia hulluna, on kyse vain tunteensiirrosta ja terapeutti opettaa kuinka sinä itse olet hullu.
Pelkäsin terapeuttia sairaasti ja pirstaloiduin palasiksi enkä tiedä kuka olen.. Sehän se terapian tarkoitus on sinut revitään niin kappaleiksi ja vika on aina vanhemmissasi. Miksi annat muiden kiusata.
Olkaa varovaisia.
Tämän kommentin yhdistäisin tällä sivustolla kertomaan:
"
Kun ihminen pystyy paremmin tunnistamaan omia tunteitaan ja ajatuksiaan sekä tietää, mihin kokemusmaailmaan ne pohjautuvat, hän pystyy paremmin säätelemään omaa käyttäytymistään. Terapiassa keskustellaan psykoterapiassa olevan henkilön erilaisista elämäntapahtumista: mitä elämässä on tapahtunut, mitä hän on niissä tilanteissa ajatellut, miltä ne ovat tuntuneet ja mikä niissä on hankalaa. Tärkeää on se, että autetaan ihmisiä tavoittamaan sitä, mikä historiassa ja kokemusmaailmassa johtaa siihen, että ihminen kokee tilanteet tietyllä tavalla."
Jos koet, että terapiassa sinua kiusataan, niin kysymys on vain siitä, että sinulla on ollut jotain historiassasi (varhaislapsuudessasi) miksi koet sinua kiusattavan. Terapeutti ei sitä tee, saat terapiassa vain terveemmän käsityksen itsestös (kuinka sairas olet, kun koet dynaamisen terapian kiusaamiseksi. Reaalimaailman ongelmaa ei enään terapiassa ole, vaan ravaat terapeutilla maksaen lähes 100e h selvittämässä sinun ja terapeutin völillä olevaa ongelmaa. Joka on terapeutin todellisuudessa vain sinun varhaislapsuuden kokemusta, miksi kuvittelet vain terapeutin olevan jotain
E
Vierailija kirjoitti:
Kävin läpi pitkän analyyttisen psykoterapian (kesto yli 6 vuotta) ja täytyy sanoa, että se on ollut yksi parhaimpia päätöksiä mitä olen koskaan tehnyt! Analyyttinen terapia sopi minulle, sillä olen kasvanut ympäristössä, jossa asioita ei paljoa pohdiskeltu ja olin sen vuoksi aina vaikeuksissa ihmissuhteissa. Täytyy kuitenkin mainita, että terapiassa täytyy sietää kritiikkiä, jos haluaa itse muuttua ihmisenä - kuka meistä niin täydellinen olisi, ettei koskaan tekisi virheitä? Itse koin koko terapian ajan, että se oli hyvin motivoivaa ja mielenkiintoista, mutta myös todella kovaa työtä, sillä työstin terapiassa todella voimakkaita tunteita ja ajatuksia. Joten terapeutin kanssa synkkaamisella tarkoitetaan lähinnä, että molemmat ymmärtävät toistensa sanomiset oikein. "Pään silittely" voi toisinaan jäädä lähipiirille. Terapeutin suorasanaisuutta ei siis kannata säikähtää. Itse sain monta kertaa huomata, että ne kovalta kuulostavien puheiden on tarkoitus vaikuttaa alitajuntaan ja kuuluu osaltaan työhön. Ihminen on kokonaisuus ja terapiassa voi puhua myös mukavista asioista. Tarkoituksena ei ole pelkästään ratkoa ongelmia vaan tutustua erilaisiin puoliin itsessä. Toivotan antoisia terapia istuntoja :)!
Minun ko kemukseni
- huonossa terapiassasuhteessa hyvin vahingollista
- uudellen traumatisoituminen vahingollista
- kovasanaisuus mitätöintiä ja halveksuntaa = väkivaltaa
- mielen manipulaatiota, kokemusten vöhenksyntä
- empatiaa lähinnä ympäristölle, haukkuja terapiassa kävijälle
- kannustettiin epäterveisiin toimiin
Vierailija kirjoitti:
Minusta itsestäni tämän kaiken täytyy johtua. Vikaa etsitään että mikä minussa on vikana.
Luulen ettei sitä vikaa koskaan löydetä.
Vaiha suuntausta.
Toiset suuntaukset lähtevät siitä, että sen tehtävänäbon paljastaa vikasi ja tehdä sinut tietoiseksi niistä. Jotta voit korjata itse itsesi ja olet riippuvainen terapeutista kun ymmärrät kuinka heikko oletkaan
Kyllä terapiassa minusta tuli uusi ihminen, ihmisisraunio joka oli psykoosin partaalla joka ei enään tiennyt mikä on totta ja mikä on tarua. Jos terapeutti olisi sanoit että olen kissa, olisin korvannut lattialla ja maukunut. Koko minuus purettiin, minusta tehtiin täysin sairas ja riippuvaisen sekä alistettiin täysin. Varsinkin psykodynaaminen ja analyyttinen teoria eivät todellakaan tue työkuntoa vaan se on mielen kiusaamisen ja provokaation prosessi jossa on tarkoitus purkaa ihminen ja saada ihninen riippuvaiseksi terapeuttista ja luoda ihmiselle Freudin teorian mukainen elämäntarina. Jonka takia terapiassa pitää käydä niin kauan kun on rahaa.
On myös tosi huonoja terapeutteja. Kuuntele vaistoasi.
Pääsääntöisesti terapiasta on avuksi ja tueksi.Mutta terapeutteja on niin paljon että joukkoon mahtuu monenlaista kovapokerista viheltäjää. Esim tiedän yhden joka on varastellut avaimia ja tunkeutunut luvatta muiden asuntoihin. Mutta tällainenkin voi läpäistä tarvittavan koulutuksen. Eli kannattaa mahdollisimman hyvin ottaa etukäteen selvää minne menee
Itellä hyviä kokemuksia terapiasta. On niin paljo terapeutista kiinni. Ite löysin sellasen terapeutin joka oikeasti kuuli ja kuunteli ja osasi auttaa mua. Ei tosin ollut psykoterapeutti vaan kognitiivinen lyhytterapeutti. Mä ainaki suosittelen terapiaan menoo.
Psykodynaaminen ja psykoanalyysi ovat kattokäsitteitä terapiassa
"Potilaan ja psykoterapeutin välinen suhde ja siinä heräävät tunteet ovat niin ikään yhdessä tutkimisen kohteena. Psykodynaamisessa ja psykoanalyyttisessa psykoterapiassa tutustumaan tiedostamattomiin puoliin itsessä tai tapoihin suojautua vaikeilta kokemuksilta" lähde terveystalo
Kysytään mitä tapahtuu terapiassa, että päästään tutkimaan suojautumista vaikeilta kokemuksilta terapeutin ja potimaan suhteessa?
Vastaus: terapeutti kerää informaation ja alkaa leikkimään samankaltaisia asioita eli toimii kuten syyt joiden vuoksi asiakas on joutunut terapiaan. Jos potilas ei keksi että tämä on terapiaa ja pitäisi alkaa kertomaan tästä suhteesta syntyneitä tunteita potilas sekoaa.
Eli kyllä nämä kaksi suuntausta ovat hengenvaarallisia ja voivat aiheuttaa pysyviä vaurioita.
Kävin vuosia sitten KELA:n tukeman työkykyni pelastaneet kuntoutuspsykoterapian. Se muutti koko elämäni.
Olen sen jälkeen voinut paremmin kuin koskaan aikaisemmin elämässäni, tehnyt pitkä työuran, kasvattanut lapseni aikuisiksi ja elänyt kaikin puolin ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa varovaisia.
Tämän kommentin yhdistäisin tällä sivustolla kertomaan:
"
Kun ihminen pystyy paremmin tunnistamaan omia tunteitaan ja ajatuksiaan sekä tietää, mihin kokemusmaailmaan ne pohjautuvat, hän pystyy paremmin säätelemään omaa käyttäytymistään. Terapiassa keskustellaan psykoterapiassa olevan henkilön eri
Minä ihan faktuaalisesti tulin terapiassa kiusatuksia, kognitiivisen psykoterapeutin toimesta. Nyt psykodynaamisessa terapiassa, ei kiusaamista vaan vihdoinkin ihkaoikeaa terapiaa.
Psykodynaaminen Terapia lähtee kuuntelusta ja siitä että itse keksit mitä sinun pitää tehdä. Toki terapeutti ottaa siitä kunnian. Koska olet terapiassa saanut oivallukset.
Goolettakaapa kokemuksia psykodynaamisesta terapiasta. Se voi olla tosi vahingollista
Kiusataanko sua?
Ei kiusata. En voi käsittää mistä tämä paha olo johtuu. En käsitä. Täysi mysteeri.
Ollaan kaikki samaa mieltä.