tarviiko 16-vuotias tyttö tosiaan lapsenvahtia?
Kommentit (10)
Tottakai tilanne huomioon ottaen. Mutta, kaipa vanhemmat itse tuntevat lapsensa parhaiten.
normaali 16-vuotias ei tarvitse lapsenvahtia ilman todella hyvää syytä (on tehnyt jotain tyhmää ja on tavallaan arestissa tms).
Ja tietty jos vanhemmat on pitkällä lomalla niin voi joku sukulainen käydä moikkaamassa tyttöä jos siltä tuntuu...
ette i hölmöily kannata? Tai sitten kärsiä itse seurauksista. Bileet ym. ap
Eli omaa tytärtäni tulen vahtimaan kuin haukka ainakin 18v. asti!
Jos vanhemmat viikon lomalla etelässä hankkisin kyllä lapsenvahdin tai ainakin jonkun sukulaisen tai tutun jolle voi soittaa tarvittaessa. Serkkuni asuu niin syrjäisellä paikalla metsän keskellä, että en minäkään 36v olisi sielä yksin öitä.
kyllä 16-vuotiaat tekevät virheitä, raskaitakin.
Hölmöilyn lisäksi vahtia voi tarvita esim huumevieroituksessa oleva nuori, masentunut, itsemurhaa yrittänyt, pahasti vammainen (no sen nyt kyllä ap:kin tietäisi miksi), yksinolemisenpelkoa poteva (en muista nyt sitä virallista -fobianimeä), henkisesti sairas...onhan niitä ja ei sitä päällepäin aina tutut saati tuntemattomat tiedä miksi asiat on kuten on.
Tiedän erään nyt jo päälle 30-vuotiaan joka on aina tarvinnut jonkun kanssaan kotiin, ei pysty olemaan yksin. Jos vanhemmat lähtivät molemmat ulos (pidemmälle kuin kauppaan) oli hänellä aina joku seurana. Ja lisäksi tämä henkilö ei uskalla kovin helposti poistua kotoaan.
Ihan tavalliselle 16-vuotiaalle tytölle tai pojalle ei kukaan kyllä lapsenvahtia pyydä. Jotain siinä on taustalla varmasti.
Vierailija:
Eli omaa tytärtäni tulen vahtimaan kuin haukka ainakin 18v. asti!
Vierailija:
Ihan tavalliselle 16-vuotiaalle tytölle tai pojalle ei kukaan kyllä lapsenvahtia pyydä. Jotain siinä on taustalla varmasti.
Ei pidä paikkansa, kukin perhe taaplaa tavallaan. Me ollaan kaikki sisarukset oltu luotettavia ja tasapainoisia myös teini-iässä, silti meitä ei jätetty koskaan yksin pitkäksi aikaa (lue: pidemmäksi kuin pariksi yöksi) kotiin, ja silloinkin meillä oli " naapurivahdit" (ei toki yöpyneet meillä, mutta pitivät silmällä kotiamme ja olivat käytettävissä).
Vasta kun siskoni oli 19-vuotias, jäin hänen kanssaan kahdestaan kotiin vanhempiemme viikon etelänmatkan ajaksi. Olin silloin 17v ja pikkuveljemme (silloin 13v) lähti reissulle mukaan. Meille annettiin sukulaisen puhelinnumero ongelmatilanteiden varalle. Myös naapurit oli taas valjastettu jelppimään tarvittaessa (esim. jos tulisi vesivahinko, murtovarkaita tai muita kutsumattomia vieraita).
Eikä tässä " ylihuolehtimisessa" ollut minusta mitään kummallista! Ehkä itse luottaisin enempi omiin lapsiini, vaikka se ei järkevää olisikaan. Mutta täysin omilleen en heitä jättäisi, heillehän tulee valtava vastuu kotitalonsa ylläpidosta, jos edes puolivirallisia " lastenvahteja" ei olisi nimetty :( Lapset on vanhemmilleen aina lapsia, aikuisina vain sitten aikuisia lapsia... eikä teini ole vielä edes aikuinen lapsi.
Itse tykkäsin muuten mieluiten mennä jonnekin muualle (esim. mummolaan tai serkuille kylään) kuin olla isossa talossa ilman aikuisia. Eli ei se aina ole kyttäämistä vaan joskus myös nuoren oma toive... Ja ihan itsenäinen minustakin tuli parikymppisenä ;)
Mä olen aina ollut vastuullinen ja olen ollut yksin kotona ja mökilläkin nuorempanakin kuin 16-vuotiaana.
ja syitä voi olla momia, en kyllä ehkä käyttäisi sanaa lapsenvahti kuitenkaan. Mutta hoitajaa ja peräänkatsojaa voi hyvinkin joissain perheissä tarvita 16-vuotiaalle.