Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimavirkailijat helisemässä johtaja: Uusilla asiakkailla ei työkykyä jäljellä

Vierailija
20.03.2026 |

Toimeentulotuen hakijoita ohjataan nyt voimakkaasti työllisyyspalveluihin. Virkailijat ovat epäilleet, ovatko kaikki uudet asiakkaat oikeustoimikelpoisia.

Maaliskuun alussa voimaan tullut uudistus kasvattaa työllisyyspalveluiden asiakasmäärää entisestään, mutta sen hyödyt työllisyyden edistämisessä ja säästöjen aikaansaamisessa ovat hyvin kyseenalaisia. Näin sanovat Ylen haastattelemat työllisyysalueiden johtajat.

Uudistus tuo meille asiakkuuteen sellaisia ihmisiä, joilla ei ole käytännössä työhön mahdollisuuksia, eikä työkykyä jäljellä. Aika järjettömältä tämä tuntuu, sanoo Oulun seudun työllisyysalueen johtaja Mari Rautiainen.

Toimeentulotuen ehtoja muutettiin maaliskuun alussa niin, että työtä vailla olevan pitää ensin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hakea työttömyysetuutta, ellei häntä ole erikseen todettu joko työkyvyttömäksi tai työkyvyltään alentuneeksi.

Toimeentulotuella elävien joukossa on ihmisiä, jotka ovat olleet pitkään etäällä työmarkkinoiden arjesta. Heillä voi olla taustalla vyyhtiytyneitä ongelmia ja jopa lääkärin toteama työkyvyttömyys.

Silti he eivät syystä tai toisesta ole päässeet esimerkiksi sairauseläkkeelle, työkyvyttömyyseläkkeelle tai kuntoutustuelle.

Täällä sitten uudelleen aletaan selvitellä, että olisiko sitä työkykyä jostain palannut. Sitten todetaan, että ei ole. Henkilö pääsee ehkä sairauslomalle, ja kun sairauspäiväraha loppuu, niin sitten takaisin toimeentulotukiluukulle ja sieltä sitten taas meille työnhakijaksi. Pyöröovesta tullaan ja mennään, Rautiainen sanoo.

https://yle.fi/a/74-20215432

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeelle päästäminen tulisi kalliimmaksi kuin työttömänä tai toimeentulotuella pitäminen... Miksei siis kehitetä eläkettä, joka olisi saman suuruinen kuin nuo minimituet siihen varsinaiseen eläkeikään asti? Säästöä tulisi sen kautta, että heitä ei enää pyöriteltäisi järjestelmässä (työkkäri, lausunnot terveydenhuollosta).

Ei tarkoitus olekaan säästää vai luuletko että valtio joka houkuttelee kymmeniä tuhansia joka vuosi elätettäväksi ja maksaa näille palkkatukea että vievät vähiä töitä. Kyse on ideologisesta vihasta suomen kansaa kohtaa. Tuhoamista.

Vierailija
102/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työt oppii jos ne kunnolla neuvotaan ja niiden toteutumista seurataan jonkun aikaa.Tosiaan edut pois jos tekijää ei työ kiinnosta.

Sinäkö sen paikan maksat? 

Joillakin on kova into saada kaikenmaailman motivoitumattomia ja toistaitoisia omaan firmaan ja työkaverikseen. 

Mulla oli työparina kaveri, jonka työnteosta ei tullut perehdytykselläkään yhtään mitään. Kuka tällaiselle haluaa palkkaa maksaa, kuka tällaisen perehdytyksestä haluaa maksaa? 

Tällä tyypillä syynä oli ahdh ja toiminnanohjauksen haasteet, ei motivaatio. Monia muitakin vaihtoehtoja on, miksi hommasta vaan ei tule yhtään mitään vaikka kuinka maksettas ja perehdytettäis. Annettas vaan tollaisten olla, keskitytään niiden työllistämiseen ja työllistymiseen, jotka ovat työkykyisiä ja -haluisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaihtoehto? Pistetään heidät takaisin toimeentulotuelle?

Käännäpä katseesi tähän huonoon näytelmään, ja mieti sen mielekkyyttä. Kun työhallinnon leikatut resurssit kohdentuvat hampaattomiin laitapuolen kulkijoihin, niin mitä sillä saavutetaan? Suomi nousuun? 

Niin, voishan sitä jatkaa neljä vuotta vasurien "rahaa on" hallintoa ja maksaa moninkertaiset laskut sitten vasta sitä seuraavalla hallituskaudella?

En näe vasureilta yhtäkään toimivantapaistakaan ratkaisuehdotusta. Pelkkää valitusta että ei saa tehdä sitä ei tätä eikä yhtään mitään. 

Mitä oikein luulet tässä säästettävän? Etkö jo tajua, ettei tämä mitään tuota, jos työhallinnon resurssit kohdentuvat kaikkein huonokuntoisimpiiin, joiden työllistyminen ei ole lainkaan odotettavissa? Jopa virkailijat itse ihmettelevät touhun mielekkyyttä.

Lapsi kulta, aikuisena joskus toivottavasti opit että jos rahaa ei ole niin sitä ei ole, ja sitten säästetään menoissa. Sitä tää hallitus joutuu nyt tekemään kun te aivottomat vasurit pistitte menemään melkein 100 miljardin edestä velkaa ja lisäkuluja neljässä vuodessa "rahaa on" hallituksessanne jota johti "valitut". 

Sinä et ymmärrä valtiontaloudesta mitään, mutta eipä ymmärrä hallituskaan. 

Valtion tulot ei ole vakio niin kuin sinun kuukausipalkkasi, vaan valtio voi menoja leikkaamalla onnistua leikkaamaan myös tulojaan. Ja näin myös tapahtui. 

Kovasti pidettiin melua säästöistä, mutta eipä noita sitten juuri tullutkaan. Velkaa tuli lisää.

Hallitus sai aikaan kulutuskysyntälaman, kukaan ei uskalla kuluttaa enää mihinkään. Mitäs luulet, että se tekee valtiontaloudelle? 

Jep jep,  velkaantuminen jatkuu vauhdilla. 

Vierailija
104/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöläisen maton pidennys alkaa taas. Viimeiset tilaisuudet kikkailla tilastoja paremmiksi ennen seuraavia vaaleja.

Eli työkyvyttömiä ihmisiä ryhdytään nyt patistamaan työpaikkoihin, joita ei ole. 

Jos töitä ei ole edes alojensa osaajille eikä vastavalmistuneille nuorille, jonnekin Lidliin hakee kymmenet tuhannet kesätöihin, hakijoita voi olla 1000 per paikka, niin miten joku puolikuntoinen työllistyy ja minne?

Vierailija
105/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä ei saa hakemalla jos on aukkoja cv:ssä.

Minulla on vuosikausien aukkoja CV ssä ja laitoin pakosta hakemuksen oman alan töihin. Olisin heti päässyt haastatteluun. Pakosta siksi että olen työkyvytön ja kun en saa kelalta mitään muuta kuin työttömyyspäivärahaa niin pakko hakea töitä. No haastatteluun ei kutsuttu kun saivat tietää että olen työkyvytön kipupotilas.

Vierailija
106/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöläisen maton pidennys alkaa taas. Viimeiset tilaisuudet kikkailla tilastoja paremmiksi ennen seuraavia vaaleja.

Eli työkyvyttömiä ihmisiä ryhdytään nyt patistamaan työpaikkoihin, joita ei ole. 

Jos töitä ei ole edes alojensa osaajille eikä vastavalmistuneille nuorille, jonnekin Lidliin hakee kymmenet tuhannet kesätöihin, hakijoita voi olla 1000 per paikka, niin miten joku puolikuntoinen työllistyy ja minne?

Minulle työkkärin virkailija sanoi että kyllä töitä on. Ei vaan kertonut missä. Pitäisi itse löytää piilotyöpaikat. Ei kait yksikään pk yrittäjä niin itsetuhoinen ole että julkisesti hakee? Hukkuu hakemuksiin ja puhelin soi tauotta viikkokausia.

Vierailija
107/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle työkkärin virkailija sanoi että kyllä töitä on. Ei vaan kertonut missä. Pitäisi itse löytää piilotyöpaikat. Ei kait yksikään pk yrittäjä niin itsetuhoinen ole että julkisesti hakee? Hukkuu hakemuksiin ja puhelin soi tauotta viikkokausia.

Mulle sanoi, että töitä ei oikein ole ja ettei työnantajille saa laitella turhia hakemuksia, ovat valittaneet hakemustulvista. Avoimia hakemuksia ja puhelinsoittoja tulee ihan liikaa. Mun työnhakuvelvoite vähennettiinkin sitten yhteen ja sanottiin, että velvoitteen voi täyttää tekemällä esim duunitorin hakuvahdin. 

Vierailija
108/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsensä pitäminen työkykyisenä tulisi olla ehto tukien saamiselle.

Aika moinen pitäminen siinä onkin, jos sairastuu vaikka parantumattomaan  syöpään tai joutuu onnettomuuteen jossa työkyky menee. 

Ruumiillinen työ pitää toisaalta kunnossa, mutta kuitenkin kuormittaa useimmiten enemmän tai vähemmän,  tai lopullisesti tuki- ja liikuntaelinsairauksille. Ihmiset sairastuvat työkyvyttömiksi. 

Eli miten pidetään työkyky yllä? Ei pelkkä ergonomian noudattaminen riitä, nivelet ja paikat kuluvat ja ikääntyminen tuo omat ongelmansa.

Iäkästä ei kannata uudelleen kouluttaa, ja tuskin tavallisella duunarilla kovin on säästöjäkään lähteä opiskelemaan, puhumattakaan työllistymismahdollisuuksista,  ja nuo koulutuksethan ovat tyyliin lähihoitaja. 

Vierailija
109/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän saadaan myös näyttämään siltä, että ei ole sopivia työnhakijoita. On yrityksiä, jotka hakevat työntekijää, mutta eivät palkkaa, koska ei löydy sopivaa. Mikä sitten on vialla? Työkokemuksen puute. Työkokemusta ei saa, kun ei pääse töihin. Poikani on tässä kierteessä. Hakee, hakee, hakee töitä eikä mihinkään valita. Pari kuukautta sitten oli työpaikka auki, hän haki, kävi haastattelussa ja sai ilmoituksen, että valintamme ei kohdistunut sinuun. Sanoin, että soita ja kysy, miksei valittu. Johtaja oli sanonut, ettei valittu ketään kun ei löytynyt työkokemukseltaan sopivaa. Nyt on sama hakuilmoitus uudelleen. Ei oteta töihin, kun ei ole tarpeeksi työkokemusta, mutta ei saa työkokemusta, kun ei pääse töihin.

Asia on niin, että työtön ei kelpaa.

Firmat etsivät juuri oikeaa kokemusta omaavaa työpaikan vaihtajaa, joka tuottaa rahaa taloon 100% teholla heti ensimmäisestä tunnista alkaen.

Vierailija
110/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että köyhtyneellä (asuntokin on kenties jouduttu realisoimaan) pitkäaikaistyöttömällä olisi hurja motivaatio verrattuna jo kenties loppuun palaneeseen työpaikanvaihtajaan. eri

Vierailija
111/111 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typin virkailija kirjoitti lausunnon että olen työkyvytön. Ei ole lääkäri tutkinut minua vaan typin työntekijä siis kirjoitti lausunnon koska olin pitkään ollut työtön. No mikäpä siinä, saan tukia ilman että tarvii tehdä mitään.

Teen kyllä pimeitä töitä kävin salilla ja nostin 100 kg penkistä. SIlti työkkärin akka väitti että olen työkyvytön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi