Hei, eihän olla enään ammattiliiton jäseniä
Samat edut saa Loimaan kassasta alle puoleen hintaan
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakimiespalvelu ei ole ilmainen , jos maksat jäsenmaksua
Loimaan liitollakin on maksullinen lakimiespalvelu joka hoitaa kiistat
Tiekkö mitä? Sun työnantaja ei kuuna päivänä neuvottele Loimaan kassan lakimiehen kanssa. Heittää sen pihalle pas kaisen naurun kanssa.
Sen sijaan oman liiton lakimiehen kanssa on pakko.
Minkä oman liiton? Ei se työnantaja siihen työntekijäliittoon kuulu. Ja samassa työpaikassa voi olla moneen eri liittoon kuuluvia työtekijöitä.
Työnantaja kuuluu myös liittoon. Se työnantajan liitto on nevotellut TESin yhdessä työntekijäliiton kanssa. He ovat yhdessä allekirjoittaneet työehtosopimuksen mitä pitää noudattaa.
Toki samalla työpaikalla voi olla useita sopimuksia esim. Kunnalla on lääkärien, opettajien, kiinteistön, hallinnon jne työehtosopimukset. Nämä kaikki on ta:n liitto myös allekirjoittanut.
Jos olet kunnalla töissä ja kuulut vaikka metalliliittoon, yhteistä tessiä ei ole. Kannattaa siis kuulua liittoon missä on työnantajan kanssa yhteinen tes.
Nämä on ihan perusasioita työntekijän tietää.
Ei ole yksikään oma työnantajani kuulunut työnantajaliittoon, tiedän koska olen talouspuolella töissä ja näen kaikki maksut mitä pankkitililtä lähtee. Yleisimmin kuulutaan paikalliseen Kauppakamariin ja veronmaksajien liittoon.
Työnantajasi olivat siis villejä. Teillä ei noudatettu sitten mitään työehtosopimusta.
Kyllä, työelämä voi sujua täysin vaivattomasti myös ilman liittoja välikäsinä. Yleensä paljon paremmilla ehdoilla kuin liittojen minimi.
Kerrotko esimerkkejä, missä teidän työpaikalla on paremmat ehdot mitä tessissä? Siis muuta kuin palkka.
En tiedä mitä tessissä sovitaan kun ei se puoli kiinnosta, mutta olen todella tyytyväinen työterveyshuoltoon joka kattaa ihan kaiken hammashoitoa myöten. Erikoislääkärille saa mennä suoraan, ei tarvitse oman työterveyslääkärin lähetettä. Työntekijöiden valuutukset ovat myös todella hyvät, meillä on matkavakuutus joka kattaa myös vapaa-ajan matkat. 100% joustava työaika on se mikä on itselleni myös todella tärkeä.
Nuo jutut ei kuulu työehtosopimusiin millään tavalla.
Maksetaanko teillä äitiysvapailta täysi palkka, samoin vuoden mittaisilta sairauslomilta? Kertyykö lomaa enemmän mitä tessissä?
Kuten sanottu, en tiedä mitä on tessissä eikä kiinnosta. En ole lisääntynyt, en tiedä äitiyslomista mitään. Meillä on kattava vakuutus sairastumisia varten (itse sain mm. rintasyöpäleikkauksen sisältäen implantit työnantajan vakuutuksen kautta). Työn ehdot ja edut kerrotaan uusille työntekijöille ennen työsopimuksen allekirjoitusta ja silloin voi päättää hyväksyykö ne.
Tessissä on mm. minimipalkat, loma- ja pyhäkorvaukset, ylityölisät, kilometrikorvaukset, matkakulut yms yms.
MITÄÄN näistä ei olisi ilman liittoja.
Katsopa Finlexistä, moni noista luettelemistasi löytyy ihan laistakin eikä työehtosopimuksesta. Kilometrikorvaukset ja matkakulut määrittää verottaja.
Verottaja määrittelee km-korvauksista ja päivärahoista verottomat maksimit, mutta työnantaja voi maksaa tuota vähemmän tai jättää kokonaan maksamatta, jos työpaikalla ei noudateta mitään työehtosopimusta.
Paljon työmatkoja tekeville nuo määritellään työsopimuksessa.
Riippuu työnantajasta kuinka paljon määritellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille jotka kehuttu neuvottelevanne palkan itse: totta kai palkan voi aina neuvotella tessiä paremmaksi, mutta ajatelkaa millaista olisi neuvotella ilman minkäänlaista tessiä pohjana. Työnantaja sanoisi, että miksi sinulle pitäisi maksaa neljä tonnia, kun joku epätoivoisempi tulee kyllä 1800 eurolla.
Itse olen aloittanut pohjalta 1200 euron palkalla ja kun tietoa ja taitoa on tullut lisää niin tottakai olen neuvotellut aina paremman palkan, nyt se on yli 4000 euroa vaikka olen vaan rivitoimihenkilö. Oudolta tuntuisi jos palkka määräytyisi jonkun taulukon eikä henkilökohtaisen osaamisen mukaan.
Mitä muita etuja olet neuvotellut tessiä paremmiksi?
Palkalliset lomat työpaikan vaihtuessa vaikkei lomaa olisi ehtinyt kertyä. Palkallinen sairausloma omalla ilmoituksella ilman mitään 3-5 päivän aikarajaa tms (en kyllä tiedä sanotaanko tessissä mitään sairauslomista). Ei määrättyä työntekopaikkaa tai -aikaa, eli saan tehdä työni vaikka keskellä yötä kotona jos päivällä minulla on omia menoja.
Nuo on meillä joko liiton neuvottelemana talon omassa TES:ssä tai muuten talon käytännöissä, ei ole tarvinnut erikseen jokaisen neuvotella. Liitto tarkoittaa tässä luottamusmiehiä liiton juristilla vahvistettuna.
Ok. Meillä palkallinen loma ilman lomakertymää neuvotellaan työntekijäkohtaisesti, samoin työaika -ja paikka (tai se että niitä ei ole) joka kirjataan työsopimukseen. Sairauskäytännöt on talon käytäntöjä, niitä ei kirjata työsopimukseen. Ei liittoa välikätenä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiekkö mitä? Sun työnantaja ei kuuna päivänä neuvottele Loimaan kassan lakimiehen kanssa. Heittää sen pihalle pas kaisen naurun kanssa.
Minkä oman liiton? Ei se työnantaja siihen työntekijäliittoon kuulu. Ja samassa työpaikassa voi olla moneen eri liittoon kuuluvia työtekijöitä.
Työnantaja kuuluu myös liittoon. Se työnantajan liitto on nevotellut TESin yhdessä työntekijäliiton kanssa. He ovat yhdessä allekirjoittaneet työehtosopimuksen mitä pitää noudattaa.
Toki samalla työpaikalla voi olla useita sopimuksia esim. Kunnalla on lääkärien, opettajien, kiinteistön, hallinnon jne työehtosopimukset. Nämä kaikki on ta:n liitto myös allekirjoittanut.
Jos olet kunnalla töissä ja kuulut vaikka metalliliittoon, yhteistä tessiä ei ole. Kannattaa siis kuulua liittoon missä on työnantajan kanssa yhteinen tes.
Ei ole yksikään oma työnantajani kuulunut työnantajaliittoon, tiedän koska olen talouspuolella töissä ja näen kaikki maksut mitä pankkitililtä lähtee. Yleisimmin kuulutaan paikalliseen Kauppakamariin ja veronmaksajien liittoon.
Työnantajasi olivat siis villejä. Teillä ei noudatettu sitten mitään työehtosopimusta.
Kyllä, työelämä voi sujua täysin vaivattomasti myös ilman liittoja välikäsinä. Yleensä paljon paremmilla ehdoilla kuin liittojen minimi.
Kerrotko esimerkkejä, missä teidän työpaikalla on paremmat ehdot mitä tessissä? Siis muuta kuin palkka.
En tiedä mitä tessissä sovitaan kun ei se puoli kiinnosta, mutta olen todella tyytyväinen työterveyshuoltoon joka kattaa ihan kaiken hammashoitoa myöten. Erikoislääkärille saa mennä suoraan, ei tarvitse oman työterveyslääkärin lähetettä. Työntekijöiden valuutukset ovat myös todella hyvät, meillä on matkavakuutus joka kattaa myös vapaa-ajan matkat. 100% joustava työaika on se mikä on itselleni myös todella tärkeä.
Maksetaanko teillä äitiysvapailta täysi palkka, samoin vuoden mittaisilta sairauslomilta? Kertyykö lomaa enemmän mitä tessissä?
Kuten sanottu, en tiedä mitä on tessissä eikä kiinnosta. En ole lisääntynyt, en tiedä äitiyslomista mitään. Meillä on kattava vakuutus sairastumisia varten (itse sain mm. rintasyöpäleikkauksen sisältäen implantit työnantajan vakuutuksen kautta). Työn ehdot ja edut kerrotaan uusille työntekijöille ennen työsopimuksen allekirjoitusta ja silloin voi päättää hyväksyykö ne.
Tessissä on mm. minimipalkat, loma- ja pyhäkorvaukset, ylityölisät, kilometrikorvaukset, matkakulut yms yms.
Katsopa Finlexistä, moni noista luettelemistasi löytyy ihan laistakin eikä työehtosopimuksesta. Kilometrikorvaukset ja matkakulut määrittää verottaja.
Verottaja määrittelee km-korvauksista ja päivärahoista verottomat maksimit, mutta työnantaja voi maksaa tuota vähemmän tai jättää kokonaan maksamatta, jos työpaikalla ei noudateta mitään työehtosopimusta.
Niitä maksetaan myös muille, jotka tekevät satunnaisesti työmatkoja. Tai työnantaja käskee käymään jossakin asioilla.
Itse kuulin yhdeltä nuorelta jälkeenpäin, että hänen piti hakea muutaman kerran tukusta työnantajan määräämiä ostoksia ja kuskata ne omalla autollaan työpaikkaan, jonne matkaa oli parikymmentä kilometria. Työnantaja ei maksanut siitä palkkaa eikä kilometrikorvauksia. Jos olisin tiennyt, olisin sanonut, että kieltäytyy.
Isot työnantajat eivät halua neuvotella jokaisen työntekijän kanssa erikseen. Sen vuoksi usein noudattavat jotain TESiä. Työllistäisi hr:ää ja esimiehiä valtavasti, jos jokaisella olisi erilaiset lomat, ylityökorvaukset, etc. Käytännössä vain palkka ja työajan pituus ovat neuvoteltavissa.
Nyt jos koskaan pitää kuulua ammattiliittoon, ja jos et ole vielä liittynyt, liity nyt. Yhtä tärkeää kuin muistaa sitten äänestää vaaleissa. Ala jo harjoitella, jos on eka kerta.
ay punikki siat paniikissa vaalit tulossa ja vaalikassakin syöty ja juotu. miten mahtaakaan vaaleissa käydä. tovereille ei mikään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Isot työnantajat eivät halua neuvotella jokaisen työntekijän kanssa erikseen. Sen vuoksi usein noudattavat jotain TESiä. Työllistäisi hr:ää ja esimiehiä valtavasti, jos jokaisella olisi erilaiset lomat, ylityökorvaukset, etc. Käytännössä vain palkka ja työajan pituus ovat neuvoteltavissa.
Ne onkin tosi reilut neuvottelut, kun toisella puolella on yksi yksittäinen työntekijä ja toisella hr-tiimi, lakimiehiä yksi tai useampi ja vielä työnantajaliitto lakimiesarmeijoineen. Ihan varmasti päästään hyvään lopputulokseen.
En minä ainakaan tarvitse jotain erillistä paperia kertomaan voinko mennä hautajaisiin, lasten kevätjuhlaan tai hammaslääkäriin. Jos näitä menoja on, niin totta kai minä niihin menen. Palkankorotusprisentiksi meillä on sovittu kiinteä 3, niin siihenkään ei tarvita liittoja sotkemaan. Jos pomo alkaa ärsyttää, niin sitten vaihdetaan työpaikkaa, tietenkin.
Ei tarvitse olla minkään jäsen kun en tule päivääkään enää töitä tekemään ja otan elämäntyökseni tulla tälle pelleyhteiskunnalle mahdollisimman kalliiksi.
Eihän tessi tai liitot oikeista palkankorotuksista sovi, vaan kyllähän se ihan itse täytyy sopia. Toki ne vuosittaiset pari prosenttia joo, mutta varsinaiset palkankorotukset joutuu kyllä ihan itse sopimaan.
Niin. Aina voi kuulua työttömyyskassaan kuulumatta ammattiliittoon.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tarvitse jotain erillistä paperia kertomaan voinko mennä hautajaisiin, lasten kevätjuhlaan tai hammaslääkäriin. Jos näitä menoja on, niin totta kai minä niihin menen. Palkankorotusprisentiksi meillä on sovittu kiinteä 3, niin siihenkään ei tarvita liittoja sotkemaan. Jos pomo alkaa ärsyttää, niin sitten vaihdetaan työpaikkaa, tietenkin.
Aina voi mennä ilman palkkaa.
Erosin liitosta kun tajusin, että miksi maksan liittoon 600e vuodessa jotain edunvalvontarahaa? En ole taas vähään aikaan kuullut, että liitto olisi mitenkään aktiivisesti puolustamassa työntekijöiden etuja. Heikennyksiä hyväksytään heikennysten perään ja minä vielä maksoin tuosta. Voi jumankekka että sitä osaa olla typerys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kilometrikorvaukset ja matkakulut saa verottajalta.
MUTTA osalla ne kuuluu myös työehtosopimukseen. Eli TYÖNANTAJA maksaa palkassa tessin mukaisesti kilometrit tai matkakulut. Ilman liittojen neuvottelemia km-korvauksia esim. rakennusalalla pitäisi kulkea koko vuosi omaan piikkiin autolla töihin ja saisi vasta verottajalta syksyllä siitä jonkinlaisen korvauksen. Nyt niistä saa korvauksen palkan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi mennä ilman palkkaa.
No sama kuukausipalkka sinne tilille joka tapauksessa tulee, on noita menoja tai ei. Eikä tessissä määritellä oikeasti tärkeitä asioita eli vapaata työaikaa tai oikeammin työajattomuutta, työnteon paikkaa tai työvälineitä. Oikeastaan loma on ainoa asia, mikä tessissä kiinnostaa ja tämäkin on meillä paikallisesti pidennetty kuuteen viikkoon. Kaikki muu on ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tessi tai liitot oikeista palkankorotuksista sovi, vaan kyllähän se ihan itse täytyy sopia. Toki ne vuosittaiset pari prosenttia joo, mutta varsinaiset palkankorotukset joutuu kyllä ihan itse sopimaan.
Työehdot on paljon muutakin kuin palkkaa. Moni tuntuu sopivan vain palkasta ja joku lisäksi lomista, mutta kaikki muu jää sopimatta.
Tottakai kuulun liittoon jatkossakin ja jos demarit on seuraavassa hallituksessa niin ay-jäsenmaksujen verovähennys oikeus tullaan palauttamaan katsos kun en ole työmaalla se tyyppi jolla on kieli syvällä työnantajan hanurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työehdot on paljon muutakin kuin palkkaa. Moni tuntuu sopivan vain palkasta ja joku lisäksi lomista, mutta kaikki muu jää sopimatta.
Ei kyllä itseäni mikään muu kiinnosta ja tosiaan oikeasti tärkeät asiat ei kuitenkaan tessiin kuulu. Tuntuu, että liittoihin kuuluvat ne toistaitoiset, jotka lähinnä näkevät kaiken ympärillään negatiivisena ja saikuttavat pienemmästäkin murheesta.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajaliittoihin kuuluvat yritykset neuvottelevat paikallisesti korotuksista luottamushenkilön/valtuutetun kanssa korotuksista. Jos sopua ei tule niin sitten perälautana on Tes korotukset.