Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos autossa palaa rengaspaineanturin valo niin meneekö se katsastuksesta läpi?

Vierailija
19.03.2026 |

Kysymys löytyy otsikosta

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kalibrointi auta välttämätt  mitään, jos renkaista puuttuu ne anturit. Tai jos ne on rikki.

Antureiden puute tai rikkoutuminen on varsin todennäköisesti syy valon palamiselle.

Katsastusmies muistaa korjauskehotuksella, muttei hylkää

Osittain väärää tietoa. Voin kokemuksesta kertoa, että mulla on palanut jo vuosia rengaspaineiden merkkivalo, mutta kertaakaan en ole siitä saanut korjauskehotusta.

Se taitaa olla ainoa vikavalo, mitä ei katsastuksessa huomioida.

Muutenkin ihmetyttää, että onko porukka täällä trollaamassa vai onko pakko vain kirjoitella vaikka asiasta ei tiedä, kun on noin kirjavia vastauksia. Vai onko tuossa joku vuosimalli, jonka jälkeen valo ei saa palaa ja tulee korjauskehotus?

Ihan vinkkinä kaikille, jos netissä joku kysyy jotain, ei kysymykseen ole pakko vastata, ellei tietoa ole.

Vierailija
62/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä valolla sitten ole mitään virkaa, jos toisissa renkaissa toimii ja toisissa ei. 

Voin kertoa, että useamman kerran on säätöä tullut, kun olen ajanut ruuviin ja rengas alkanut tyhjenemään, niin olen valon syttyessä tarkistanut rengaspaineet, täyttänyt renkaan ja käynyt paikkauttamassa renkaan. 

Kuinkahan kalliiksi olisi tullut, kun olisin vaan tyytyväisenä ajanut tyhjenevällä renkaalla 

En voisi edes kuvitella ajavani autolla, jossa joku valo palaa koko ajan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kalibrointi auta välttämätt  mitään, jos renkaista puuttuu ne anturit. Tai jos ne on rikki.

Antureiden puute tai rikkoutuminen on varsin todennäköisesti syy valon palamiselle.

Osittain väärää tietoa. Voin kokemuksesta kertoa, että mulla on palanut jo vuosia rengaspaineiden merkkivalo, mutta kertaakaan en ole siitä saanut korjauskehotusta.

Muutenkin ihmetyttää, että onko porukka täällä trollaamassa vai onko pakko vain kirjoitella vaikka asiasta ei tiedä, kun on noin kirjavia vastauksia. Vai onko tuossa joku vuosimalli, jonka jälkeen valo ei saa palaa ja tulee korjauskehotus?

Ihan vinkkinä kaikille, jos netissä joku kysyy jotain, ei kysymykseen ole pakko vastata, ellei tietoa ole.

Kannattaa siis käytettyä auto ostaessa jo selvittää mistä autosta sen vikavalon saa itse nollattua ja mistä ei 

Normaaleista autoista sen saa nollattua 

Vierailija
64/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka vanhoja nämä ei saa nollattua autot ovat ja minkä merkkisiä?

Vierailija
65/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee

Vierailija
66/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vie ensin huoltoon, sitten vasta katsastukseen.

Yksi katsastusmies ei ainakaan pitänyt tuota hyvänä ideana,eli suoraan vaan yrittämään. 

Vierailija
67/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa siis käytettyä auto ostaessa jo selvittää mistä autosta sen vikavalon saa itse nollattua ja mistä ei 

Niin, siis kyseessä on vikavalo, mikä ei vaikuta katsastukseen ja kun se on nyt vuosia tuossa palanut, ei siihen edes kiinnitä huomiota.

Tietenkin jos sitä ei jaksa katsella, kannattaa hommata auto josta sen saa itse helposti nollattua.

Vierailija
68/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä palaa usein renkaiden vaihdon jälkeen ko. valo. No, tsekkaan paineet ja jos ok niin resetoin valon pois. Ei sitä ole pakko katsella, ihan saa itse resetoitua nappeja painamalla.

Nämä toimii eri autoissa hyvin eri tavoin. On antureita ja on abs:ään perustuvia, on 1 tai 2 rengassarjaa muistavia, autossa itsessään kalibroitavia ja erillisen laitteen vaativia kalibroitavia.

Itsellä erilliset anturit (jotka voi mennä rikki - kallis vaihtaa olemattomaan hyötyyn nähden), jotka täytyy joka renkaanvaihdossa kalibroida. Onneksi tämä hoituu 5€ Aliexpress härvelillä minuutissa, mutta huonoa suunnitteluahan tuo on. 

Vierailija
69/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sillä valolla sitten ole mitään virkaa, jos toisissa renkaissa toimii ja toisissa ei. 

Voin kertoa, että useamman kerran on säätöä tullut, kun olen ajanut ruuviin ja rengas alkanut tyhjenemään, niin olen valon syttyessä tarkistanut rengaspaineet, täyttänyt renkaan ja käynyt paikkauttamassa renkaan. 

Kuinkahan kalliiksi olisi tullut, kun olisin vaan tyytyväisenä ajanut tyhjenevällä renkaalla 

Kyllä sen ohjauksessa huomaa kun se rengas tyhjenee, ei siihen mitään valoa tarvitse sitä huomatakseen.

Vierailija
70/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei sammu ilmanpaineilla niin se voi olla myös laahaava jarru, mistä syystä rengas pyörii hitaammin ja anturit luulee sen olevan litteä. Haiseeko rengas palaneelle?

Mitä helvettiä???😅

Esim fordissa ja skodassa mitä mulla oli, ei ole erillisiä rengaspaineantureita, vaan se laskee abs anturin datan kautta renkaan pyörimisnopeuden perusteella onko joku rengas tyhjempi kuin muut. Tyhjä rengas pyörii hitaammin kuin ehkä rengas.

Väärinpäin meni. Tyhjä rengas on ikäänkuin pienempi, ja mitä pienempi rengas, sitä tiuhempaan sen pitää pyöriä samassa vauhdissa kun isompi rengas pyörii tavallaan hitaammin.

Jos jarru laahaa, niin se pyörii hitaampaa. Kannattaa ainakin edes kokeilla, kun on vähän aikaa ajanut pysähtyy jonnekin ja kokeilee ihan kädellään onko jarrulevy kuuma. Niiden kaikkien kuuluu olla viileät 

Siis, jos olet ensin resetoinut sen valon, eikä auta 

Valitse auton asetukset

-rengaspaine ja siitä ok 

Normaaleissa autoissa sen pystyy nollaamaan 

No ei pyöri hitaammin jos jarru laahaa. 

Vierailija
71/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö lukea auton ohjekirjasta vastaus?

Vierailija
72/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset nollaa sitä?

Toyotassa ei ainakaan pysty nollaamaan.

Kyllä minun Toyotassa ainakin on hanskalokerossa TPM reset nappi josta sen saa nollattua. 

Vierailija
73/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka vanhoja nämä ei saa nollattua autot ovat ja minkä merkkisiä?

No esmes tuossa pihassa on 2016-mallinen Kia Ceed. Ei tiettävästi saa väkisin nollattua kuin huollon diagnostiikkaohjelmalla, mutta - yllätys yllätys - nollautuu ihan itse kun renkaisiin laittaa oikeat paineet. Tässä on siis anturipohjainen järjestelmä. 

Talouden toinen auto on Dacia Sandero. Siinä on ABS:ään ja pyörien kierrosten lasekmiseen perustuva järjestelmä, ei nollaudu automaattisesti. Nollaus onnistuu ajotietokoneen kautta vaikka kesken ajon.

Tuntuu että tässä(kin) ketjussa suuri määrä länkytystä generoituu siitä että ihmiset luulevat tietävänsä, mutta eivät tiedä luulevansa. 

Vierailija
74/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2014 jälkeen rekisteröidyissä autoissa rengaspaineiden valvonta vaaditaan vain ensiasennusrenkailta. Trafin mukaan mittauksen saa myös ottaa pois käytöstä, joten tuskin se on hylkäysperuste.

Vierailija
75/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis kyseessä on vikavalo, mikä ei vaikuta katsastukseen ja kun se on nyt vuosia tuossa palanut, ei siihen edes kiinnitä huomiota.

Tietenkin jos sitä ei jaksa katsella, kannattaa hommata auto josta sen saa itse helposti nollattua.

Se on osoittautunut monta kertaa ihan käteväksi varoitusvaloksi, KUN SE TOIMII

Onneksi omassa autossa on toimivat varoitusvalot 

Vierailija
76/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia ajettu patonki ja vieläkin toimii niin kuin pitää

Kertoisitteko vielä niiden autojen merkit joissa se ei toimi?

Vierailija
77/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei sammu ilmanpaineilla niin se voi olla myös laahaava jarru, mistä syystä rengas pyörii hitaammin ja anturit luulee sen olevan litteä. Haiseeko rengas palaneelle?

Mitä helvettiä???😅

Esim fordissa ja skodassa mitä mulla oli, ei ole erillisiä rengaspaineantureita, vaan se laskee abs anturin datan kautta renkaan pyörimisnopeuden perusteella onko joku rengas tyhjempi kuin muut. Tyhjä rengas pyörii hitaammin kuin ehkä rengas.

Väärinpäin meni. Tyhjä rengas on ikäänkuin pienempi, ja mitä pienempi rengas, sitä tiuhempaan sen pitää pyöriä samassa vauhdissa kun isompi rengas pyörii tavallaan hitaammin.

Jos jarru laahaa, niin se pyörii hitaampaa. Kannattaa ainakin edes kokeilla, kun on vähän aikaa ajanut pysähtyy jonnekin ja kokeilee ihan kädellään onko jarrulevy kuuma. Niiden kaikkien kuuluu olla viileät 

Valitse auton asetukset

-rengaspaine ja siitä ok 

Oletko kokeillut 

Vierailija
78/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen ohjauksessa huomaa kun se rengas tyhjenee, ei siihen mitään valoa tarvitse sitä huomatakseen.

Ei muuten huomaa, varsinkaan takarengasta, eikä varsinkaan sellaista hidasta tyhjenemistä. 

Mutta harrastuksensa kullakin 

Vierailija
79/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä???😅

Valitse auton asetukset

-rengaspaine ja siitä ok 

Oletko kokeillut 

Kyllä, eräässä autossa laahasi jarrut niin että levy oli kuuma koskea ja navankin sai lämpimäksi pidemmällä ajolla. 

Ei abs-antureita kiinnostanut pätkän vertaa.

Vierailija
80/98 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset nollaa sitä?

Toyotassa ei ainakaan pysty nollaamaan.

Kyllä minun Toyotassa ainakin on hanskalokerossa TPM reset nappi josta sen saa nollattua. 

Ei se auta. Rengasliikkeessä tämä on monet kerrat todettu, eivät hekään saa sitä resetoitua. Pitää mennä Toyota-huoltoon, jos haluaa valon sammuvan. Muuten valo palaa aina joko kesä- tai talvirenkailla. Toyotan ainoa huono ominaisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme