Syökö teidän lapset joka päivä lämpimän aterian? ev
Kommentit (35)
Meillä on neljä lasta 2-12 vuotiaita ja meille riittää hyvin 3-4 ruokailua päivässä, joista yksi on lämmin ateria (useimmiten, joskus ei yhtään)
Meillä ei kukaan ole aamulla nälkäinen joten aamupala venyy usein n. klo 10 tienoille jos ei tarvi lähteä mihinkään. Silloin syödään leipää tai muroja/ mysliä tai puuroakin joskus. Lämmin ruoka syödään useimmiten joskus kahden-kolmen tienoilla. Jos ollaan syöty aamulla puuroa voi olla ettei viitsitä tehdä lämmintä vaan syödään nyt leipää. Joskus korvataan ateria puurolla tai pizzalla. Iltapala on sitten kuuden-seitsemän aikoihin. Joskus lämmin ruoka on siirretty sinne. Joskus syödään leipää. Telkkari-iltoina tehdään kasvisdippilautanen ja kermaviilikastiketta ja syödään sitä + joskus sipsipussi päälle.
Jos syödään varhaisaamiainen niin siinä on sitten se neljäs ruoka, ellei sitten lounas joku muu ruoka jää syömättä. Kaksivuotias saa ylimääräisiä ruoka-annoksia tissistä pyytäessään.
Ei meillä tämän useammin voitaisi syödä! Jos yritetään, palkaksi saa vaan kauheat valitukset siitä että koko ajan syödään, eikä kukaan syö kuitenkaan mitään.
iltapäivällä välipala, sitten iltaruoka kello viisi, illalla iltapala.
Niin meillä syötiin jo minun lapsuudenkodissani, jossa oli neljä lasta.
Ei siinä syödä vähän väliä...
taitaa olla vanhemmissa vika. Meillä on lapset aina syöneet hyvin koska teen heille maittavia ruokia ja en osta eineksiä. He syövät säännöllliseen aikaan ja eivät puputa leipää jatkuvasti joka vie nälän.
Useasti vika on vanhemmissa kun sanotaan että lapsi ei syö. Ei vain viitsitä laittaa sitä ruokaa säännöllisin ajoin ja annetaan herkkuja ja muuta joka vie nälän. Näin se vaan on!
Tutkimusten mukaan kunnon aamiaisen syövät koululaiset pärjäävät ja jaksavat koulussa paremmin kuin ne, joille aamiainen " ei maistu" .
Omat lapseni syövät lämpimän lounaan ja päivällisen sekä kouluaamuina aamupuuron. Viikonloppuisin aamupalana on yleensä leipää. Myös välipala ja iltapala maistuu lapsille.
taalla Euroopassa on aika tavallista, etta syodaan esim kylmaa pastasalaattia tai ihan leipaa ja juustoja, kylmia makkaroita, leikkeleita, oliivia (tapas tyyyliin) ei siihen kuole jos se ruoka ei ole lamminta. tuntuu taas olevan yksi Suomi ilmioista. Englannissa lapset syovat beans on toast harva se paiva...no onhan ne pavut lampimia niin kauan kuin ovat...
missä päin te asutte? Minustakin tämä kaks puuroa ja kaks lämmintä ateriaa on todellakin Suomi ilmiö. Me asutaan Belgiassa ja ennen asuttiin mm Hollannissa ja pari vuotta Englannissa. Kyllä näissä maissa on tapana syöda lounaalla leipää ja vasta illalla se lämmin ateria. Puuro ei ole niin tavallista myöskään ja hyvin lapset kasvavat.
Minä ainakin tarkoitan lämpimällä aterialla sitä, että kyseessä on ruokailu, joka on muuta kuin vain välipalan tapaan muroja, leipää tai jogurttia. Lämpötila ei ole oleellinen.
Luulen, että ne lapset, jotka saavat 2 lämmintä ateriaa päivässä, syövät monipuolisemmin kuin ne, jotka eivät saa. Viljatuotteita tulee runsaasti jo muutenkin, joten mielestäni peruna (ja riisikin) puolustavat paikkaansa kerran päivässä. " Aterialla" tulee myös huolehdittua yleensä paremmin siitä, että ruokailuun kuuluu selvästi jotain proteiinipitoista lihaa, munaa tai kalaa.
Mielestäni hyviä " lämpimiä aterioita" ovat siis myös tonnikalasalaatti, kylmät lihapullat yhdessä raastelautasen kanssa jne.
taalla ei paljon perunaa tarjoilla
Tarhapäivinä syö päiväkodissa lämpimän ruoan ja hyvin harvoin sitten enää illalla kotona. Kotona syödään leipää, joskus puuroa, joskus jogurttia tms. En tee töiden jälkeen enää lämmintä ruokaa eli itsekin syön töissä päivän ainoan varsinaisen ruoan. Viikonloppuisin joskus tehdään lämmin ruoka, useimmiten syödään ulkona (tänään mennään hampparille) ja lisäksi syödään leipää. Ehkä grillataan illalla.
oletetaan että syötte aamupala klo 8, lounaan klo 11, välipalan klo 2, illallisen klo 17 ja iltapalan klo 20...
Jokaiseen syömiseen menee laittoineen ja jälkisiivouksineen keskimäärin ainakin tunnin verran (riippuu miten alusta ruuat laitetaan), joten ruokailujen väliin jää KORKEINTAAN KAKSI TUNTIA aikaa tehdä jotain muuta. Mitä siinä muka ehtii? Levittää esiin uudessa leikissä tarvittavat vermeet. Juuri ja juuri käydä lähikaupassa? Edes lasten harrastuksiin ja takas ei siinä ajassa kerkiä. Meillä menee lähes joka ilta klo 14.30 / 16 - 19/ 20 väli harrastusmatkoihin. Aamupäivällä en ikinä viitsisi lähteä ulos jonkin tunnin ulkoilun takia, kun mennään niin mennään sitten vähintään kolmeksi tunniksi, että ehtii tehdäkin jotain. Lapset myös vihaavat sitä että leikit täytyy vähän väliä keskeyttää syömisten takia.
34
Muutenkin on hyvä syödä 3 h välein. Et taida 39 olla järjestelykykyinen jos saat tunnin menemään siivoukseen joka kerta ruuan laitan jälkeen..
Ps. oletteko huomanneet että lihavat syövät harvoin? Se on epäterveellistäkin jättää ruokailujen väliin pitkiä aikoja.
järkyttävää että eivät syö mitään 16-20 välisenä aikana.... missaavat täysin lämpimän ruuan. Miten ylipäätään jaksavat harrastaa? Tässä on taas kyse vanhempien viitsimisestä. Uusavuttomuutta sanon minä.
Meillä syödään lämmin iltaruoka joka päivä. Päiväruoan tytöt syövät koulussa ja päiväkodissa. Minä itse olen lapsuudestani tottunut siihen että päivässä on kaksi lämmintä ruokaa. Mielestäni " turhat napostelut" jäävät väliin kun tästä pidetään kiinni. Tiedän että koululaiseni kaveripiirissä ei tehdä enää iltaisin lämmintä ruokaa kotona. Mielestäni tämä on hieman kyseenalaista sillä vanhemmat eivät tiedä paljonko heidän koululaisensa syö koulussa ruokaa. Ja meillä ainakin iltaruoka on perheen yhteinen hetki mikäli minä olen ollut aamuvuorossa.
Vierailija:
järkyttävää että eivät syö mitään 16-20 välisenä aikana.... missaavat täysin lämpimän ruuan. Miten ylipäätään jaksavat harrastaa? Tässä on taas kyse vanhempien viitsimisestä. Uusavuttomuutta sanon minä.
Me syömme sen lämpimän ruuan yleensä joskus 14 tai 15 aikaan, ja napa rutisten lähdetään harrastuksiin. Joskus on tietty niitä päiviä kun täytyy lähteä harrastuksiin heti koulusta ja ruoka kutistuu autossa syödyksi välipalaksi, mutta sitten mässätään kunnon ateria iltapalaksi.
Minusta on ihan naurettavaa tuo " koko ajan on syötävä" -meininki mitä Suomessa harrastetaan. Itse syön vielä harvemmin kuin lapset, usein vain 2 kertaa päivässä. Syön sitten kerralla paljon ja rasvaista ruokaa. Jos syön kolmannen kerran niin se on sitten karkeilla herkuttelua - ehkä pari kertaa viikossa.
Olen hoikka, terve ja jaksavainen 40-vuotias.
Ja mistä sait päähäsi että ruuan jälkeen meillä siivotaan tunti? Sanoin että yhteensä syömiseen menee vähintään tunti noin keskimäärin. Jo lämpimän ruuan laittamiseen menee vähintään se tunti, koska teemme kaiken perusaineksista. Jos yritän tarjota eineksiä niin kukaan ei syö. Vaikka kastike yms olisikin varastoon tehtyä, niin kyllä perunat aina täytyy pestä tai kuoria ja salaatit leikata yms. Ilta- ja aamupaloihin ei mene niin paljon valmisteluaikaa, vaikka leivon kyllä leivät yms itse. Mutta teen sen yleensä yöllä että päiväaikaa ei tuhraannu siihen. Jos yöleipomukset jää tekemättä, pistän sitten yleensä vanhemmat lapseni leipomaan päivällä, kun itselle ei jää aikaa.
Syömiseen menee yhtä ruokahetkeä kohti ainakin puoli tuntia ja sitten se siivous päälle. Meillä on vielä niin porsastelevia lapsia että oikeasti lattiakin kyllä pitäisi lakaista ja luututa joka ruokailu jälkeen, mutta en viitsi enkä jouda kuin kerran päivässä, on muutakin tekemistä.
myös mutta jo pienestä opetettu/totutettu,että syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä.