Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko typerämpää asiaa kuin muoti?

Vierailija
19.03.2026 |

Kun järjellä miettii niin onko typerämpää asiaa kuin muoti?

Miksi jonkun toisen ihmisen vaikkapa filmitähden tai muun julkkiksen pitäisi antaa esikuva milloin on sopivaa pitää leveälahkeista ja milloin kapelahkeista farkkua?

Jos tykkää jommastakummasta niin piruako se muille kuuluu.

Sitten välillä taloissa pitää saada puu pintaa ja välillä taas maalataan kaikki valkoiseksi koska se nyt sattuu olemaan muotia. Sitten muutaman vuoden päästä toisinpäin.

Miksi jonkun toisen pitää saada puolestasi päättä milloin pieni silmälasin kehys on nätti ja milloin taas iso?

Minä en toisten anna tyyliäni päättää!

Onko muoti maailman hölmöin asia?

Vaihtoehdot

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muodilla ja tyylikkyydellä ei ole ollut mitään tekemistä keskenään vuosikymmeniin. 

Vierailija
22/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää tai ei, niin muoti on hyvin vanha juttu eikä mikään nykypäivän hömpötys. Itse asiassa muodin seuraamista on tavattu myös simpansseilla:

https://en.wikipedia.org/wiki/Grass-in-ear_behavior

Olipa herttainen fakta! 🥰

Tosiaan, loppupeleissä tämäkin pinnalliselta vaikuttava asia on kai loppupeleissä vaan halua olla yhtä muiden kanssa?

Vai onko niin, että sillä pyritään olemaan ensin muita ylempänä jota muut seuraisi?

Ja onhan jokaisella vähemmistöllä ja erityisryhmällä oma muotinsa jolla viestitään ja korostetaan sitä mitä itse on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin sanonut vaikka esim sodat, väkivalta ja köyhyys mutta en tiiä sit. Kai se muoti on 🤷

Vierailija
24/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajasti ymmärrettynä muoti on äärimmäisen keskeinen asia kulttuurissamme. Oliko Minna Canth tyhmä muodin orja, kun innostui realismista? Yhtäkkiä romanttinen tyyli muuttui realismiksi niin sanataiteessa kuin kuvataiteissakin. Ja parikymmentä vuotta eteenpäin, niin jo oli taas romantiikka muotia hieman uusin höystein. Oliko uusromantikko Eino Leino muodin orja? Ehkäpä. Sama homma arkkitehtuurissa ja musiikissa.

Olisi hyvin omituista, jos esimerkiksi vaatepartemme pysyisi vuosikymmenestä ja vuosisadasta toiseen samana. Uusi sukupolvi haluaa erottua ja tätä tietysti markkinamies käyttää hyväksi. Vanhoja asioita kierrätetään. Klassismin jälkeen tuli uusklassismi. Kapeiden lahkeiden jälkeen leveät ja sitten taas kapeat.

Ihan lapsellista vänkkäillä, miten tyhmää, kun kyseessä on liki luonnonlaki. 

Mikään pakkohan ei yksilön ole uusia vaatteita ostaa, mutta luulenpa, että vanhanaikaisessa on jokin raja ap:llakin. Ei vaan viitsi enää laittaa päälle.

Vierailija
25/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiayhteydessä en tarkoita muodilla sitä, että haluaa pukeutua hyvännäköisesti tai sisustaa kauniista vaan sitä tuuliviiri ilmiötä jossa annat jonkun julkkiksen päättää puolestasi mikä näyttää kivalta juuri tänä vuonna.

Vierailija
26/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti on niille joilla ei ole omaa tyyliä.

Vierailija
27/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä asiayhteydessä en tarkoita muodilla sitä, että haluaa pukeutua hyvännäköisesti tai sisustaa kauniista vaan sitä tuuliviiri ilmiötä jossa annat jonkun julkkiksen päättää puolestasi mikä näyttää kivalta juuri tänä vuonna.

Terveisin

AP

Vierailija
28/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ottaa huomioon sen, että nykyään muoti on pikamuotia niin kyllä, täysin järjetöntä

On eri asia jos muoti vaihtuu noin 10-20 vuoden välein, mutta nykyään ja monen vuoden ajan joka vuosi on näitä artikkeleita tämän kevään/kesän/syksyn/talven "trendi" niin... Ei mitään järkeä, koska pika muoviteollisuus tuottaa todella paljon ylimääräistä jätettä, kun raha on se mikä tässäkin puhuu.

Vierailija
29/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden ja tyylin kautta voi viestiä persoonallisuuttaan ja arvojaan. Tietyt trendit voivat puolestaan yhdistää ihmisiä ja luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kestävään muotiin panostaminen tukee ympäristöystävällistä tuotantoa ja eettisiä toimintatapoja. 

Muoti tarjoaa myös mahdollisuuden kokeilla uusia asioita, yhdistellä tyylejä ja uudistaa omaa ulkonäköä.

Muoti on sitä paitsi laaja käsite, johon sisältyy useita ala-lajeja.

Haute Couture: Uniikkeja, käsityönä valmistettuja mittatilaustöitä, jotka edustavat muodin huippua ja taiteellisuutta.

Valmismuoti: Suunnittelijoiden tekemää, laadukasta valmisvaatemuotia, jota valmistetaan rajoitettu määrä eri kokoina.

Massamuoti: Nopeasti vaihtuvaa, edullista ja massatuotettua muotia, joka seuraa ajankohtaisia trendejä.

Katumuoti: Katukulttuurista, nuorisokulttuurista ja arkipukeutumisesta lähtöisin olevaa muotia, joka on usein rentoa ja mukavaa.

Klassinen muoti: Ajatonta tyyliä, joka ei mene nopeasti pois muodista.

Vintage- ja kierrätysmuoti: Vanhojen vaatteiden tai kierrätysmateriaalien käyttö, joka on ekologista ja persoonallista.

Urheilumuoti: Urheiluvaatteiden käyttö osana arkipukeutumista, korostaen mukavuutta ja käytännöllisyyttä.

Sanoisin, että pikamuoti on se huono juttu.

Vierailija
30/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti on omituinen ilmiö ja varmaan se ei koskaan katoa. Aina joku alkaa matkimaan jotain jossain asiassa. Veikkaan, että nekin ihmiset, jotka eivät seuraa muotia, tekevät kuitenkin jotain muodikkaita asioita. Muotia kun on kaikkialla, ei vain vaatteissa. 

Vaatemuoti taas, joksi muoti yleisimmin mielletään, on aika typerää ja luontoa kuluttavaa. Mutta vaikka pikamuoti poistuisi, veikkaan että joku muoti pukeutumisessakin säilyisi. 

Vierailija
31/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti= pojista pitävien miesten naisille lanseeraamaa ylihintaista shaissea.

Vierailija
32/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilu menee lähelle mutta myönnän, muoti on vielä turhempaa. Siis että juostaan trendien perässä. Eri asioita kuin liikunta ja vaatesuunnittelu jotka ovat tuiki tärkeitä

Muoti ei itse asiassa ole niinkään trendejä, vaan statusta. Muoti ei tarkoita pelkästään esimerkiksi vaatteita, vaan koko ihmiskehoa ja sen osia, onko jossain jotain liikaa tai liian vähän. Esimerkiksi ne ankkahuulet, mitkä on jo ohi muodista, vaikka edelleenkin huulia täytetään. Myös lihavuus ja laihuus on ollut muodissa eri aikoina ja eri kulttuureissa. Nämä on vaihdelleet jatkuvasti. 

Oletko sinä, AP itse täysin vapaa näistä ajatuksista? Eli et arvioi/arvosta ihmisiä ulkonäön puolesta laisinkaan? Sinulle Tokmannin halppis leggins+tunikassa ja linttaan astutuissa kengissä kulkeva köyhä nainen reppu selässään on yhtä viehättävä kuin muotivaatteissa ja korkkareissa kipittävä hyväosainen, jolla on hiuspidennykset, ripsipidennykset ja kynsipidennykset laitettuina ja söötti pikkulaukku?

Vierailija
33/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
34/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka sotiminen on typerämpää.

Vierailija
35/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se typerää, mutta mee nyt itse sitten jossain viktoriaanisen ajan vaatteissa kulkemaan ulkona. Eikä muoti ole pelkästään vaatteet, se on esimerkiksi hygienia käsitykset, mitkä perustuu ihan tieteeseen. 

Nythän ongelmana on se, että ihmisillä mätänee taas hampaat suuhun kuten sata vuotta sitten, kun porukka välttelee fluoria hammastahnoissa. 

Vierailija
36/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilu menee lähelle mutta myönnän, muoti on vielä turhempaa. Siis että juostaan trendien perässä. Eri asioita kuin liikunta ja vaatesuunnittelu jotka ovat tuiki tärkeitä

Muoti ei itse asiassa ole niinkään trendejä, vaan statusta. Muoti ei tarkoita pelkästään esimerkiksi vaatteita, vaan koko ihmiskehoa ja sen osia, onko jossain jotain liikaa tai liian vähän. Esimerkiksi ne ankkahuulet, mitkä on jo ohi muodista, vaikka edelleenkin huulia täytetään. Myös lihavuus ja laihuus on ollut muodissa eri aikoina ja eri kulttuureissa. Nämä on vaihdelleet jatkuvasti. 

Oletko sinä, AP itse täysin vapaa näistä ajatuksista? Eli et arvioi/arvosta ihmisiä ulkonäön puolesta laisinkaan? Sinulle Tokmannin halppis leggins+tunikassa ja linttaan astutuissa kengissä kulkeva köyhä nainen reppu selässään on yhtä viehättävä kuin muotivaatteissa ja korkkareissa kipittävä hyväosainen, jolla on hiuspidennykset, ripsipidennykset ja kynsipidennykset laitettuina ja söötti pikkulaukku?

Tämä "hyväosainen" on naurettava sössöttäjä. Onko tekohampaatkin ?

Vierailija
37/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita, että olis mitenkään huono asia panostaa tyylikkääseen ja laadukkaaseen pukeutumiseen tai sisustukseen, mutta miksi pitää tuuliviirinä mennä jokun julkkiksen tai sometähden mallin mukaan eikä tehdä itse vapaasti päätöksiä. Miksi yht'äkkiä joku kunnoltaan uudenveroinen vaatekappale olisi tänä vuonna ruma päällä jos se toissa kesänä oli sitä kuuminta muotia?

Jatkuvasti uutisia kuinka joku vuosien takainen vaate taas "in" koska joku julkimo pukenut sellaisen taas päälleen.

-AP

Vierailija
38/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ainakin paljon tyhmempi. 

Muotia tulee aina olemaan. Se kuuluu ihmisyyteen. Niin kauan kuin on ihmisiä, on taidetta, estetiikkatajua yms., ja näin ollen, muotia. 

Taide ja estetiikka on eri asia,  kuin vaihtuva muoti. 

Miksi ei voi luottaa siihen omaan näkemykseen että joku vaate on hyvä ja sopii itselle ainoastaan siksi että joku hollywoodyn tuuliviiri on tänä vuonna päättänyt pukeutua eri tavoin kuin viime kesänä?

Huoh. Sinulta meni nyt TÄYSIN ohi pointtini. Minä sanoin, että kaikki ihmiset harrastavat muotia, eivät vain Hollywood-friikit tai ns. huippumuodin kuluttajat. Päälläsi olevat vaatteet juuri nyt ovat nekin muotia, ja valitsit juuri tietyt vaatteet joidenkin toisten sijaan, koska se on osa muotitajuasi. 

Vierailija
39/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaat, tyylikkäät vaatteet on eri asia kuin alati vaihtuvat muodinoikut. Sitäpaitsi monet muotivaatteet on tosihuonolaatuista materiaalia.

Vierailija
40/40 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita, että olis mitenkään huono asia panostaa tyylikkääseen ja laadukkaaseen pukeutumiseen tai sisustukseen, mutta miksi pitää tuuliviirinä mennä jokun julkkiksen tai sometähden mallin mukaan eikä tehdä itse vapaasti päätöksiä. Miksi yht'äkkiä joku kunnoltaan uudenveroinen vaatekappale olisi tänä vuonna ruma päällä jos se toissa kesänä oli sitä kuuminta muotia?

Jatkuvasti uutisia kuinka joku vuosien takainen vaate taas "in" koska joku julkimo pukenut sellaisen taas päälleen.

-AP

No kuinka moni, paitsi kypsymättömät nuoret tai ikääntyneemmät influensserit jaa rikkaat noin edes tekee? Nuorille muoti on tärkeää, koska se kuuluu ikävaiheeseen ja  senhetkiseen maailmaan tutustumiseen, johon sattuivat syntymään. Pitäisikö se mahdollisuus sitten poistaa heiltä ja pukea jokainen samankaltaisiin vaatteisiin? 

Onhan niinkin joskus toimittu? Mutta eihän sekään toiminut. Muoti tarkoittaa niin paljon eri asioita, kehityksen eteen menemistä. 

Voisitko tarkentaa, että mikä sua muodissa ottaa päähän erityisesti? En jotenkin saa siitä kiinni. Itse en koskaan ole seurannut muotia, mutta olinhan minä väkisinkin muodin mukainen nuorena, koska esimerkiksi muunlaisia vaatteita, asusteita ja reppuja ei ollut ostettavissa kuin ne sen aikaisen muodin mukaiset. 

Inhosin suorastaan monia sen ajan muotitrendejä ja niitä pystyi onneksi jonkin verran välttelemäänkin. Esimerkiksi naisten farkuissa alkoi olla se trendi, että lantion osuus on niin matalalla, että persvako vilkkuu kuin rekkamiehillä. 

En koskaan hyväksynyt sitä muotia, mutta muunlaisiakaan farkkuja ei ollut saatavilla, joten huolehdin sitten aina siitä, että mulla on joko pitkä paita, tai en vaan käyttänyt niitä sen ajan farkkuja ollenkaan. 

Toki ne tytöt jotka seuras muotia, oli aina niitä suosittuja, mutta paskat viittasin asialle jo silloin. Toisaalta nykyaikana varmaan on sosiaalisesti pahempi juttu olla erilainen nuori? Kyllä silloin ennen nettiaikaa aina kavereita sai, vaikka olisi vetänyt mitä saamarin isoisän vanhoja henkseleitä housuihinsa. Toisaalta nykyaikana muodit myös sekoittuu, ei ole enää vain se yksi oikea, vaan monia eri ajan tyylejä. Ja sitten niiden lisäksi saa olla ihan neutraali. Eli se. mitä itse oon aina ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan