Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas huomaan ostavani vaatteita mielikuvitusminälle

Vierailija
19.03.2026 |

Tai en vielä ole ostanut mutta tuossa nettikauppaa selatessani huomasin taas tämän. Eli ostan vaatteita tilanteisiin joita on aika harvoin tai ei ollenkaan; nytkin tulevalle lomalle pitäisi löytää tietynlainen vaate tietynlaiseen tilanteeseen jne. Sitten tuolla vaatteella ei ole kauheasti käyttöä kun arjessa en kumminkaan sitä käytä. Kaapissa on jo ennestään tuollaisia vaatteita. Muilla samaa ongelmaa? 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätin luopua tavoitevaatteista ja sellaisista vaatteista, joita käyttäisin suunnilleen jos elämäni olisi koostettu elokuvakohtauksista. Päätin myös, etten missään nimessä hanki enää tavoitevaatteita enkä osta hieman vääränkokoista, mutta kivannäköistä, vaatetta ajatellen sen sopivan sitten joskus. Rahaa ainakin alkoi säästyä mukavasti tuon päätöksen jälkeen. 

Mä en ole kyllä koskaan harrastanut tuota tavoitevaatteiden ostelua, ihan oikean kokoisia tulee aina ostettua. Mutta kuvitteellisiin tilanteisiin kyllä tulee hankittua. 

Vierailija
22/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi vaatetta on hirveä määrä. Mihin ihmeeseen tarvitsisin niin monta vaatetta? Hyvä, jos edes kahdelle vaatteelle on TARVETTA.

Ei se minullakaan tule aina täyteen mutta, kun siinä on mukana myös kengät ja ulkoiluvaatteet, niin kyllä se äkkiä täyttyy. Esimerkiksi viime vuonna piti ostaa kesäksi tennarit hajonneiden tilalle. Lisäksi ostin kosteuden kestävät hanskat lasten kanssa leikkimiseen. Loput vaatteet löytyi onneksi käytettynä, hame ja villapaita. Nekin hajonneiden tilalle. Tai no edellinen villapaita kutistui vahingossa pesussa. 

Eikä sen viiden vaatteen haasteen ole tarkoitus olla ankeaa kituuttamista, vaan herätellä pohtimaan sitä omaa kulutusta. Viisi vaatetta oli laskettu muistaakseni olevan maapallon kannalta kestävä määrä uusia vaatteita. Suomalainen ostaa keskimäärin 38 uutta vaatetta vuodessa, joten siinä on ajattelemisen aihetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätä osallistua viiden vaatteen vuoteen. Siinä saa ostaa vuoden aikana (uutena) viisi vaatetta. Alusvaatteita ja sukkia ei lasketa mukaan. Se pakottaa miettimään onko sille vaatteelle oikeasti tarvetta vai ei, kun joutuu tekemään päätöksen haluaako sisällyttää sen mukaan siihen viiteen vaatteeseen. 

En mä kyllä halua tuollaiseen osallistua, jotenkin ankean kuuloista. Vaateshoppailu on ihan mukavaa kumminkin. 

Kirppiksillä saa shoppailla miten paljon huvittaa. Eikä kukaan vahdi tai tuomitse ostatko oikeasti viisi vaatetta vai et. Mutta sen kautta ehkä ne mielikuvitusmaailmaa varten ostetut vaatteet jäävät ostamatta, kun on mielessä jokin tavoite.

Vierailija
24/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

43v mies täällä. Itsekin ostelin vaatteita kaapit pullolleen. Kuitenkin käytän samoja muutamaa vaatepartta ympäri vuoden. Onneksi jo hankitut vaatteet sopii päälle. Eipähän tarvitse hankintoja tehdä vuosiin.

Vierailija
25/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätä osallistua viiden vaatteen vuoteen. Siinä saa ostaa vuoden aikana (uutena) viisi vaatetta. Alusvaatteita ja sukkia ei lasketa mukaan. Se pakottaa miettimään onko sille vaatteelle oikeasti tarvetta vai ei, kun joutuu tekemään päätöksen haluaako sisällyttää sen mukaan siihen viiteen vaatteeseen. 

En mä kyllä halua tuollaiseen osallistua, jotenkin ankean kuuloista. Vaateshoppailu on ihan mukavaa kumminkin. 

Kirppiksillä saa shoppailla miten paljon huvittaa. Eikä kukaan vahdi tai tuomitse ostatko oikeasti viisi vaatetta vai et. Mutta sen kautta ehkä ne mielikuvitusmaailmaa varten ostetut vaatteet jäävät ostamatta, kun on mielessä jokin tavoite.

Siis onko tuossa 5 vaatetta vuodessa-jutussa joku sellainen että kirppisvaatetta ei lasketa mukaan? 

Vierailija
26/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tuossa 5 vaatetta vuodessa-jutussa joku sellainen että kirppisvaatetta ei lasketa mukaan? 

Viiden vaatteen vuosi on somevaikuttaja Julia Thurénin ja Aku Varamäen pari vuotta sitten lanseeraama haaste, jossa vuoden aikana saa ostaa korkeintaan viisi uutta vaatetta (alusvaatteita, sukkia ja second hand -vaatteita ei lasketa tähän mukaan). Viiden vaatteen raja perustuu löyhästi Hot or Cool -instituutin raporttiin siitä, paljonko maapallon kannalta kestävä määrä olisi vuosittaiselle vaatteiden ostolle.

Vierailija
27/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa hirveän ankealta tuollainen vain 5 vaatetta ja vieläpä kirppikseltä. Siis hyi olkoon! Ei elämän pidä olla noin masentavaa ja kurjaa jos ei ole ihan pakko.

Vaatteiden ostaminen suunnitteluineen ja unelmoimisineen on kuitenkin niin kivaa, että siitä en aio luopua vaikka kaappiin sitten tulisikin joku vähemmälle käytölle jäävä unelmamekko.

Vierailija
28/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa hirveän ankealta tuollainen vain 5 vaatetta ja vieläpä kirppikseltä. Siis hyi olkoon! Ei elämän pidä olla noin masentavaa ja kurjaa jos ei ole ihan pakko.

Vaatteiden ostaminen suunnitteluineen ja unelmoimisineen on kuitenkin niin kivaa, että siitä en aio luopua vaikka kaappiin sitten tulisikin joku vähemmälle käytölle jäävä unelmamekko.

Samaa mieltä.

Vierailija
29/29 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Ostan vaatteita mielikuvitusminälle, joka pukee päälleen kauniisti laskeutuvan mekon, joka liikkuu viehkosti päälläni kun metrisäärilläni astelen rantakahvilaan. Sitten tuo mekko viruu kaapissa, kun todellinen minä, kollareissa kulkeva mölkkykapula, olen lähdössä ykkösajanviettopaikkaani, ruokakauppaan.

Antakaas kun annan esimerkin tästä asiasta, mä kuulostan ihan pöpiltä kun kerron mihin tilanteeseen nyt etsin vaatetta: haussa mekko jonka puen päälle lennolle ja joka on sen tyyppinen joka päällä voin vaatteita vaihtamatta mennä samantien sitten illan edellä mennä ravintolaan syömään😂 Mutta tällainen mä olen, en voi sille mitään. 

Minä taas toisenlainen pöpi eli kehitän valitettavan säännöllisesti jonkun mielikuvitus / kaukoihastuksen minkä vuoksi luonnollisesti tarvitsen kaikenlaista uutta, koska pitäähän sitä sopivaa treffivaatetta olla.. Todellisuudessa ei ole niitä treffejä eikä ketään kiinnostunutta joka treffeille edes pyytäisi, mutta erilaisia ihania vaateyhdistelmiä riittää joissa näytän lähinnä idi00tilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän