Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kolme lääkäriä totesi itsetuhoisen Leenan työkyvyttömäksi Kelan mielestä soveltuva rekkakuskin työhön

Vierailija
18.03.2026 |

Tässä jutussa kerrotaan rekkakuskina työskennelleestä Leenasta, jonka kolme eri lääkäriä arvioi työkyvyttömäksi vakavien psyykkisten oireiden vuoksi. Hän kärsi uupumuksesta, unettomuudesta, masennuksesta, muistihäiriöistä ja itsetuhoisista ajatuksista. Lääkärien mukaan hän ei ollut siinä kunnossa, että voisi turvallisesti ajaa raskasta yhdistelmäajoneuvoa. Silti Kela hylkäsi hänen sairauspäivärahahakemuksensa useaan kertaan ja katsoi hänet työkykyiseksi. Jutun keskeinen ristiriita on siinä, että lääketieteellinen arvio ja Kelan juridinen arvio menivät pahasti eri suuntiin.

Juttu nostaa esiin myös laajemman ongelman: vaikka itsetuhoisuus on vakava asia, sitä ei Leenan mukaan käytännössä huomioitu Kelan päätöksissä samalla painolla kuin olisi voinut odottaa. Kelan mukaan työkyvyttömyys on sairauspäivärahan kannalta juridinen käsite, eikä pelkkä lääkärin arvio vielä ratkaise asiaa. Lopulta jutusta jää kuva järjestelmästä, jossa ihminen voi olla lääkärien mielestä liian sairas vaaralliseen työhön, mutta silti liian terve saadakseen tukea.

Tämä on juuri sellaista byrokratiaa, joka saa tavallisen ihmisen uskon koko järjestelmään murenemaan. Kolme lääkäriä sanoo, että ihminen ei ole työkunnossa, mutta paperikone sanoo toista. Ja vielä puhutaan rekkakuskista, joka ajaa kymmeniä tonneja painavaa yhdistelmää muiden seassa. Jos ihminen on itsetuhoinen, uneton ja muisti pätkii, niin miten ihmeessä joku voi katsoa sen olevan riittävän hyvässä kunnossa ratin taakse? Tässä kohtaa ei enää puhuta pelkästä etuudesta vaan ihan siitä, onko koko systeemi kadottanut järjen.

Pahinta on se, että tällaisissa tapauksissa vastuu tuntuu haihtuvan ilmaan. Lääkärit varoittavat, ihminen itse kertoo olevansa rikki, mutta lopputulos on silti se, että apua ei heru kunnolla, koska jossain raksitaan väärä ruutu oikeasta lomakkeesta. Sitten ihmetellään, miksi ihmiset kokevat olevansa yksin ja miksi viranomaisiin ei enää luoteta. Kuinka monta vastaavaa tapausta pitää tulla vastaan ennen kuin myönnetään, että järjestelmä kohtelee osaa ihmisistä kuin riskiä paperilla eikä ihmistä oikeassa elämässä?

Kommentit (159)

Vierailija
101/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalle tekee vissiin keikkaa vakuutuslääkärit, nuo jumalankin yläpuolella olevat ihmiset. Jumala sentään näkee kaiken jotta tietää kaiken, vakuutuslääkäri tietää näkemättäkin!

Kelan edustajahan sanoi, ettei lääketieteellisin perustein sairauspäivärahoja/ eläkkeitä myönnetä, vaan juridisin. Turha siis lääkäreitä vaivata. Suoraan vaan lakifirmaan hakemusten tekoon. Huippujuristi voi  oikeudessa päihittää kelan juristin, jos hyvin käy. 

Vierailija
102/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan psykoosikohtauksia joissa saatan hyökätä ihmisten kimppuun. Olen työtön työnhakija. Viimeksi minut saatettiin ulos työvoimapalvelusta kun pelkäsivät toisten asiakkaiden puolesta. Sanoin että laittakaa minut vaikka päiväkotiin töihin. Siellä on monta potentiaalista uhria ja eiköhän se joku hoito heltiä ja eläke. 

Miksi alapeukut. Olen vainoamisesta sairastunut ja olen hätääntyneenä käynyt uhkaksi kokemani ihmisen kimppuun muistamatta siitä mitään. Eikä vain yksi kerta. Olen myös kuullut ääniä. Olen kuulemma työkykyinen vaikka minua ei uskalleta työllistää. Jos jättäisin sanomatta sairaudestani ja mitä se tekee olisin esim. Päiväkotiavustaja työllistettynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ton Leenan ajotaito mihinkään ole hävinnyt.
Ei muuta ku tienpäälle, ihme valitusta.
T.Jamppe

Vierailija
104/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nää "itsetuhoiset" koskaan itselleen mitään tee. Kunhan haluavat elää muiden rahoilla ja maata sohvalla. Tulispa eutanasia Suomeen, niin nähtäisiin mihin näistä on. Alkaisi työt maistuu.

Suomessa synkimmät itsemurhatilastot. Kehtaakin vähätellä ihmisten tuskaa. 

Vierailija
105/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun hänellä ei ole mitään henkeä uhkaavia, elimellisiä vaivoja. Siis todellisia sairauksia. Tää nainen on lintsari, mutta voi kostoksi tehdä ihan mitä vaan, jos rekan nuppiin vielä päästetään. 

Vierailija
106/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on todettu, että voi tehdä muuta työtä, jos ei ole täysin työkyvytön. Sitähän voidaan todeta olemaan työkyvytön tekemään omaa työtään, mutta pahimpien oireiden helpottaessa tai väistyttyä varmasti voi olla kykenevä tekemään muuta työtä. 

Esimerkiksi, jos ihminellä on joku fyysinen vamma tai sairaus ei tarkoita, ettei mitään työtä voisi koskaan tehdä tai, että se vamma tai sairaus olisi aina joku loppuelämän haaste. Paljon on myös itsestä kiinni. 

Minä olen elävä esimerkki entisestä itsetuhoisesta ihmisestä, joka olen kyllä pystynyt lyhyehköjä työkyvyttömyysjaksoja lukuunottamatta tekemään töitä. 

Pahin varmaan olisi ollut jäädä vellomaan sinne ahdistukseen ja vaikeaan masennukseen loppuiäksi nuorena aikuisena ja syrjäytyä yhteiskunnasta. 

Mielestäni se on jopa karhunpalvelus, jos hanskat voi heittää tiskiin heti, kun sairastuu tai on vaikeaa. 

Se, että sinä pystyt, ei tarkoita sitä ,että kaikki muutkin pystyvät! Minä olen lääketieteen tohtori. Minä pystyin siihen miksi sinä et? Minä olen pitkä, hoikka, kaunis. Miksi sinä olet lyhyt ruma pullero? Minä synnyin varakkaaseen suomenruotsalaiseen aatelissukuun, miksi sinä olet tavallinen suomalainen?

Vierailija
107/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelalle tekee vissiin keikkaa vakuutuslääkärit, nuo jumalankin yläpuolella olevat ihmiset. Jumala sentään näkee kaiken jotta tietää kaiken, vakuutuslääkäri tietää näkemättäkin!

Joo, mulla on ainakin 9 erikoislääkärin lausunto työkyvyttömyydestä, mutta kieltäydyn enää jäämästä sairauslomalle, koska Kela evää kaikki päivärahat, koska olen työkykyinen.  Mut lähetettiin lääkäriin kauemmaksi ja sain matkakorvauslapun jossa lukee, että saattaja on välttämätön. Töihin on kuitenkin mentävä autolla ja työssä liikuttava autolla, mutta pitäisikö kelan kustantaa mulle kuljettaja siinä tapauksessa töihin? Onneksi en aiheuta vaaraa liikenteessä ennakoimattomilla tajuttomuuskohtauksilla. Ainoa toivo on uuden auton kaistavahti ja ennakoiva vakionopeudensäädin, että en törmäile ainakaan muihin ja auto ehkä pysyy tiellä, vaikka kuski olisikin taju kankaalla. Tuo systeemi pitäisi oikeasti muuttaa. En ymmärrä kuinka joku minua ikinä näkemätön vakuutuslääkäri voi pyyhkiä ahterinsa minua hoitaneiden lääkäreiden lausunnoilla. Toivottavasti ottavat myös aina vastuun, kun selviää, että vahinko johtuu siitä, että työkyvyttömäksi todettu henkilö on Kelan takia vahinkoon joutunut. Todettava on, että syylliseksi jää työnantaja tai työntekijä itse, joka ei pysty jäämään kotiin ilman rahaa itseään parantelemaan.

Ja en ole ainoa kelan kyykyttämä.

Tunnen rekkakuskin, joka ajaa rekkaa pahasta uniapneasta huolimatta. Tunnen syöpäpotilaan, joka tekee isossa tehtaassa vuorotyötä sairaana ja oksennellen, koska sairauspäiväraha evättiin. 

Vierailija
108/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tarina, ilman uskottavaa linkkiä tuo on vain satua.

Vierailija
109/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarttee olla pahasti mielennvikainen että tähänKIN ketjuun ujuttaa persuvihaansa. 

Punikkihan on juuri sitä.

Tuohan olikin sivistynyt, vihasta ja leimaamisesta vapaa kannanotto.

Vierailija
110/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuolta ihmiseltä ei oteta pois ajokorttia, jos uhkailee tahallista liikenneonnettomuutta. Rekalla saa pahaa jälkeä liikenteessä. Jos uhkailisi aseella, vietäisiin ase ja aseenkantolupa välittömästi.

Vierailija
111/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole linkkiä?

Vierailija
112/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa juridisessa puolessa on sekin ongelma, että sairauspäivärahan jälkeen työkykyä arvoista suhteessa kaikkeen työhön. 

Eli jos ei ole kykeneväinen rekkakuskin töihin, voi kela tai vakuutuslääkäri arvioida masentuneen kykenevän pintamaa pimeässä varastossa yksin vaikkapa laatikoita.

Minulle lääkäri sanoi, että kunhan ei mene muuhun työhön, arvioidaan vanhaa ammattia. Mutta jos menet "Prisman kassalle" epätoivoissasi, sinua aletaan arvioida sen mukaan. 

Vierailija
113/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pelkällä UUPUMUS diagnoosilla ei saa sairaslomaa. Idea ilmeisesti on että kun henkilö lepää riittävästi, uupums poistuu ja jaksaa tehdä työtä. Tai voisko kokeilla osa-aikaista työtä. Eihän se työuupumus olekaan kai sairaus, vaan ylirasittuminen. Et tavallaan ymmärrän, mut hänen olisi pitänyt hakea sairaslomaa toisella sairaudella ainoostaan. Mikä sit on se, masennus tms. F-diagnoosilla ei saa sairaslomaa, on kai se sääntö

Kun näitä lukee, pidän lottovoittona omaa pysyvää tk-eläkettäni. Tosin sinnittelin töissä lähes 10 v liian pitkään ja toimintakyvyn piti romahtaa olemattomaksi. 

Vihdoin diagnosoitu krooninen väsymysoireyhtymä, mitä epäilin jo kymmenen vuotta sitten. Ja nyt on vihdoin mahdollisuus yrittää kuntoutua, kun 1. Ei tarvitse ottaa vastaan pahentavia kuntoutus ohjeita vaan voi etsiä toimivat hoitokäytännöt vapaasti itse. 2. Ei tarvitse yrittää miettiä, mistä ja kuinka pitkään saa rahaa. 

Sairaanhoidossa on tähän sairauteen joko puuttuvat tai jos on, väärät ohjeet. Onneksi on  YouTube, tekoäly jne. Muuten olisin ihan vailla toivoa. 

Sympatiani jokaiselle, joka kamppailee uupumuksen ja/tai Kelan ja eläkeyhtiön kanssa. Niistä harvoin saa sitä mitä pyydetään. Aina sitä leikataan jotenkin. 

Jos lääkäri esittää, että olet masentunut, kannattaa mennä mukaan, jos siis olet oikeasti työkyvytön. On edes joku diagnoosi, jolla voi saada tukikorvauksia. 

Lääkäri esitti, että lisättäisiin masennusdiagnoosi, koska oikeat ja todetut fyysiset sairaudet ei näytä riittävän Kelalle ja lääkärin mielestä en ole millään muotoa työkykyinen. En suostunut, koska en ole masentunut, masennus on (kirjallisesti) poissuljettu lääkärin tutkimuksissa ja se diagnoosi seuraa luultavasti aina siten, että en saa enää apua oikeaan sairauteeni kun sen oireet pistettäisiin aina jatkossa masennuksen syyksi. 

Paljonko Suomessa on turhia masennusdiagnooseja tämän takia, että lääkäri joutuu sen lisäämään kun potilas ei muuten saa sairauslomaa tai eläkettä, vaikka terveydentilan takia niitä tarvitsisi? Kyllä moni varmaan lopulta masentuukin, kun riittävän kauan käy toivotonta ja yksipuolista taistelua Kelaa vastaan.

Vierailija
114/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leena on vaan laiska.

Vierailija
115/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi ajanut rekalla seinän läpi kelan toimiston sisään...

Vierailija
116/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpä Minä ihmettelen tässä että eikö yksikään lääkäri älynnyt peruuttaa henkilön ajokorttia? Sen puute olisi varmasti osoittanut kelalle, että henkilö ei ole työkykyinen.

Vierailija
117/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaanpa että moneltakin sairaalta evätään eläke puutteellisen sairaskertomuksen vuoksi, myös kelaan tai eläke yhtiölle  lähetettävä anomus olisi syytä myös potilaan nähdä onko tiedot oikein.

Veikkaanpa että moneltakin sairaalta evätään eläke puutteellisen sairaskertomuksen vuoksi, myös kelaan tai eläke yhtiölle  lähetettävä anomus olisi syytä myös potilaan nähdä onko tiedot oikein.

++++ Niistä voi myös valittaa. Lääkärini pyysi minua pyytämään eläkeyhtiön lääkärin lausunnon (jonka saa siis pyytämällä) ja sen pohjalta tehtiin valituksia tai jätettiin tekemättä. 

Vierailija
118/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuljetusalalla arki oli epäsäännöllistä, kiireistä ja täynnä epäkohtia. Se on erityisen huono yhdistelmä Leenalle, jolla on autismikirjon diagnoosi. Työelämässä se näkyy esimerkiksi niin, että hän kaipaa selkeitä ohjeita ja säännöllisyyttä.

Seitsemän vuoden aikana Leena työskenteli kahdeksassa eri kuljetusfirmassa.

Lähes jokaisessa työpaikassa toistuivat Leenan mielestä samat ongelmat: huonokuntoinen kalusto, ylipitkät työpäivät ja lakien rikkominen.

Leenalle, jolla on autismiin liittyvä ylikorostunut oikeudentaju, tämä oli erityisen vaikeaa. Työn tekeminen virallisia ohjeita tai jopa lakeja vastaan tuntui mahdottomalta.

Pelkäsin toistuvasti, että kaluston huono kunto tai muut puutteet, joita ei ilmoituksista huolimatta korjattu, aiheuttaisivat onnettomuuden."

Täällä nyt ohitetaan syy tämän henkilön tilanteelle ihan täysin. Eikö työnantajilla ole mitään vastuuta?!? 

"Autismin liittyvä ylikorostonut oikeudentaju". Niin mitä ihmettä!? Eikö ihan jokaisen normaalikin oikeudentaju sano, että töitä ei tehdä virallisia ohjeita ja lakeja vastaan??? 

Normaali oikeudentaju sanoo, että töitä ei pitäisi tehdä virallisia ohjeita ja lakeja vastaan, mutta: tekee kuitenkin punnittuaan vaihtoehdot, eli potkut/ irtisanoutuminen/työttömyys. Autistille ainoa vaihtoehto on ehdoton Ei. Ei voi tehdä! Siinä on ero autistin ja ei autistin välillä.  Muuten ei vanhalla, huonolla, rikkinäisellä kalustolla tehtäisi töitä ja kuitenkin tehdään. Joka päivä.

Vierailija
119/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkyvyttömyys on nykyään juridinen, eikä enää ollenkaan lääketieteellinen asia, niin täytyykö sairausloma jatkossa hakea lakimieheltä?

Vierailija
120/159 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pelkällä UUPUMUS diagnoosilla ei saa sairaslomaa. Idea ilmeisesti on että kun henkilö lepää riittävästi, uupums poistuu ja jaksaa tehdä työtä. Tai voisko kokeilla osa-aikaista työtä. Eihän se työuupumus olekaan kai sairaus, vaan ylirasittuminen. Et tavallaan ymmärrän, mut hänen olisi pitänyt hakea sairaslomaa toisella sairaudella ainoostaan. Mikä sit on se, masennus tms. F-diagnoosilla ei saa sairaslomaa, on kai se sääntö

Kun näitä lukee, pidän lottovoittona omaa pysyvää tk-eläkettäni. Tosin sinnittelin töissä lähes 10 v liian pitkään ja toimintakyvyn piti romahtaa olemattomaksi. 

Vihdoin diagnosoitu krooninen väsymysoireyhtymä, mitä epäilin jo kymmenen vuotta sitten. Ja nyt on vihdoin mahdollisuus yrittää kuntoutua, kun 1. Ei tarvitse ottaa vastaan pahentavia kuntoutus ohjeita vaan voi etsiä toimivat hoitokäytännöt vapaasti itse. 2. Ei tarvitse yrittää miettiä, mistä ja kuinka pitkään saa rahaa. 

Sairaanhoidossa on tähän sairauteen joko puuttuvat tai jos on, väärät ohjeet. Onneksi on  YouTube, tekoäly jne. Muuten olisin ihan vailla toivoa. 

Sympatiani jokaiselle, joka kamppailee uupumuksen ja/tai Kelan ja eläkeyhtiön kanssa. Niistä harvoin saa sitä mitä pyydetään. Aina sitä leikataan jotenkin. 

Jos lääkäri esittää, että olet masentunut, kannattaa mennä mukaan, jos siis olet oikeasti työkyvytön. On edes joku diagnoosi, jolla voi saada tukikorvauksia. 

Lääkäri esitti, että lisättäisiin masennusdiagnoosi, koska oikeat ja todetut fyysiset sairaudet ei näytä riittävän Kelalle ja lääkärin mielestä en ole millään muotoa työkykyinen. En suostunut, koska en ole masentunut, masennus on (kirjallisesti) poissuljettu lääkärin tutkimuksissa ja se diagnoosi seuraa luultavasti aina siten, että en saa enää apua oikeaan sairauteeni kun sen oireet pistettäisiin aina jatkossa masennuksen syyksi. 

Paljonko Suomessa on turhia masennusdiagnooseja tämän takia, että lääkäri joutuu sen lisäämään kun potilas ei muuten saa sairauslomaa tai eläkettä, vaikka terveydentilan takia niitä tarvitsisi? Kyllä moni varmaan lopulta masentuukin, kun riittävän kauan käy toivotonta ja yksipuolista taistelua Kelaa vastaan.

Minullekin työterveyslääkäri puhui masennuksesta hyvänä kriteerinä saada tk-eläke. Sanoin, etten tunne itseäni masentuneeksi, vaikken töihin kykenekään. Masennustestin teetettyään lääkäri totesikin, että "ei sulle kyllä masennusta saa tässä mitenkään". Sain työkyvyttömyyseläkkeen ilman sitäkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi