Koirien hylkäämisestä on tullut kasvava ongelma 😢
https://www.youtube.com/shorts/X7vSqWLZRyI
🐶 Tarve koiran sijoittamiseen uuteen kotiin on lisääntynyt. Eläinsuojeluyhdistykset saavat jopa päivittäin soittoja ihmisiltä, jotka haluavat luopua lemmikistään.
📈 Keski-Suomen eläinsuojeluyhdistyksen pitkäaikainen aktiivi ja entinen puheenjohtaja Heli Nousiainen kertoo, että uuden kodin tarvitsevien koirien määrä on moninkertaistunut parissa vuodessa. Yhdistys saa yhteydenottoja koiranomistajilta lähes viikoittain.
💬 Aiemmin kotia tarvitsevia koiria oli muutama vuodessa, mutta nyt tapauksia voi olla useita kymmeniä, hän sanoo. Jyväskylässä valvontaeläinlääkärinä toimiva Mikko Kananen kertoo, että Jyväskylän vastuualueella valvontaeläinlääkärit saavat vuosittain noin 300 eläinsuojeluilmoitusta.
🕊 Niistä runsaassa kolmanneksessa tehtiin tarkastus viime vuonna. Yli 50 tapausta johti väliaikaisen hoidon hankkimiseen eläimelle, eläimen myymiseen tai lopettamiseen.
💬 Tilanne on mennyt kummalliseen suuntaan. Aikaisemmin ohjasimme ihmisiä eläimen hoitamisessa tai annoimme määräyksiä. Nykyään joudumme hankkimaan eläimelle kiireellisesti hoitopaikan, sanoo Kananen. Eläinsuojeluyhdistyksistä vahvistetaan, että sijoitusta tarvitsevien koirien määrän lisääntyminen on valtakunnallinen ilmiö.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa naapurustossani on koirapuisto ja sen ympärillä lenkkeilymaastoja. Juuri nyt lumien sulamisen jälkeen nuo lenkkipolut ovat täysin käyttökelvottomassa kunnossa ainakin tuonne toukokuulle asti. Sitä 💩on niin järkyttävät määrät. Ihmettelen, ettei se itse koiranomistajia haittaa??
Kyllä haittaa ja vihastuttaa.
Terveisin koiraomistaja joka ei jätä jätöksiä maahan.
Niinpä. Olen jopa astunut jonkun koiranpaskaan juuri viime viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkikoiran pitäminen on ilmastorikos
sillä pelkästään Suomessa on noin kuusisataatuhatta koiraa
Suomessa oli Kennelliiton tutkimuksen mukaan jo vuonna 2023 yli 800.000 koiraa. Nyt on varmaan jo yli miljoona. Ei saa vähätellä vakavaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa naapurustossani on koirapuisto ja sen ympärillä lenkkeilymaastoja. Juuri nyt lumien sulamisen jälkeen nuo lenkkipolut ovat täysin käyttökelvottomassa kunnossa ainakin tuonne toukokuulle asti. Sitä 💩on niin järkyttävät määrät. Ihmettelen, ettei se itse koiranomistajia haittaa??
Kyllä haittaa ja vihastuttaa.
Terveisin koiraomistaja joka ei jätä jätöksiä maahan.
Niinpä. Olen jopa astunut jonkun koiranpaskaan juuri viime viikolla.
Mitä helkkaria sä meet tallomaan koirankakkaan? Voi sen p*skaläjän väistääkin.
Jos et voi oitää, vie piikille.