Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teette vanhoille CD-levyille?

Vierailija
17.03.2026 |

Viettekö sekajätteeseen, kierrätyskeskukseen vai säilytättekö?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelen. Sitä varten ne on hankittu.

Mutta toimiiko ne vielä? Olen kuullut, että se tieto CD:issä säilyy vaan jotain 20 vuotta.

Kaupasta ostetuissa levyissä, mihin tieto on painettu, se tieto säilyy varmaan tuhansia vuosia, mutta tietenkin levyn kunnosta pitää huolehtia. Sitten tieto säilyy vain 10-15 vuotta, jos se on poltettu siihen kotona polttavalla levyasemalla.

Noissa poltetuissakin levyissä on paljon eroja. Halvimmat levyt lakkasivat itselläni toimimasta/alkoivat toimia huonosti 5-7 vuoden iässä. Parempilaatuiset levyt ovat kestäneet helposti yli 15 vuotta. Aika paljon vaikutti myös asema ja polttonopeus.

Vierailija
42/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cd-levylle ei kukaan tunge väliin mainoksia tai pysty sitä oston jälkeen  muokkaamaan, rajoittamaan tai poistamaan. 

Se on minun. 

Hankin mieluiten elokuvani ja musiikkini fyysisenä levynä. Ei kuukausimaksuja tai muuta nykyajan pas*aa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta toimiiko ne vielä? Olen kuullut, että se tieto CD:issä säilyy vaan jotain 20 vuotta.

Hyvin toimii.

Vierailija
44/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen äänenlaadullisesti paras formaatti.

Vierailija
45/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn keräilijöille. Aika hyvät rahat saa.

Ei saa.

Saa, jostain olen saanut enemmän mitä olen maksanut. Pitää vaan olla hyvä musamaku.

Vierailija
46/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ripannut flac-muodossa tietokoneelle. Fyysiset levyt on kyllä tallessa.

Vierailija
47/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luukutan kybällä niin pitkään kunnes on aika luovuttaa se nuoremmalle sukupolvelle ja antaa iskelmän iskeytyä luihin ja ytimiin.

Itse olen omilla rahoilla tämän levykokoelman ostanut hiihtämällä 10 km suuntaansa töihin aamuin illoin kaurapuuroa syöden kun muuhunkaan ei ollut varaa. Pakkasessa boksereissa jotka on 10 kertaa käännelty nurinperin. Hikihatussa painanut ylämäkeä ylös riki sorsan levy takaraivossa kihelmöiden. Munat hangessa porilaisten marssia hyräillen kavunnut viimeisillä voimillani mäen nyppylälle. Raatanut niska limassa kädet savessa kyynel silmäkulmassa jotta saisin sielulleni ravintoa. Veren maku suussa antanut kaikkeni ja vähän päälle jotta tuo vanha virttynyt levy grammarissani joku päivä toisi elämäniloa päiviini jotka askeettisessa elämässäni olivat harvinaisia mutta unohtumattomia.

Vierailija
48/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

CD levyt ovat rumia. En koskaan oppinut pitämään niistä. Ei ole vaikea luopua. Päinvastoin. Jos jotain säästän, niin vinyylit. Upeaa kansitaidetta.

Vierailija
49/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen äänenlaadullisesti paras formaatti.

Mistä lähtien CD on ääniformaatti? Kyllä suoraan tietokoneen kovolle tallentamalla saa helposti paremman äänenlaadun kuin CD:lle voi ikinä saada. Niin ei vain tehdä.

Vierailija
50/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn keräilijöille. Aika hyvät rahat saa.

Ei saa.

Saa, jostain olen saanut enemmän mitä olen maksanut. Pitää vaan olla hyvä musamaku.

Ei pidä. Pitää vain sattua kohdalle tarpeeksi tollo keräilijä.

Vierailija
51/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla kaapissa on vinot pinot jemmassa..... Jouluna kuunneltiin pari kertaa joululauluja 🎄

Samma Här! Tosi satunnaisesti ja harvoin niitä oikeasti tulee kuunneltua. Joskus saan jonkun yksittäisen levyn kohdalla innon kuunnella sitä muutaman kerran putkeen, sitten sekin palaa takaisin kaappiin. Sama juttu LP-levyjen kanssa.

Vierailija
52/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen autossa ja kesämökin vanhalla soittimella. 

Vierailija
53/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuolla firmoja joihin ne saa myytyä yhtenä könttinä, jos ei jaksa erikseen ruveta levyjä kaupittelemaan.

Vierailija
54/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CD levyt ovat rumia. En koskaan oppinut pitämään niistä. Ei ole vaikea luopua. Päinvastoin. Jos jotain säästän, niin vinyylit. Upeaa kansitaidetta.

Totta. Lohkeilevia muovikoteloita. Yök.

Vierailija
55/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain naapurilta hänen muuttaessaan kassillisen cd-levyjä. Hän ei jaksanut lähteä niitä myymään eteenpäin, eikä tiennyt ovatko kunnossakaan. Itse sitten kiikutin ne yhdelle kirpputoriyrittäjälle sanoen, etten tiedä niiden kuntoa, mutta saa joku niistä vaikka askartelumateriaalia linnunpelättimeen. Sovittiin vaihdosta, sain muutaman euron vaihtoon niistä; en enempää odottanutkaan, kun en itse jaksanut niitä alkaa kuuntelemaan. Sain myöhemmin kuulla kirpparimyyjältä, että hän oli kuunnellut ne ja olivat paria lukuunottamatta toimivia, joten hyvä diili oli hälle ja hyvä niin. 

Vierailija
56/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se säilyy pidempään. Mulla on vanhin vuodelta 91. Kotona poltetuista vielä 22v näyttää toimivan.

Vierailija
57/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin hommaamaan vain laatumusaa cd:nä, sellaisista levyistä joista ei ole vinyylipainosta järkevään hintaan saatavilla. Välillä kuitenkin teen karsintaa levyhyllyyn, ja silloin vien läjän kierrätyskeskukseen. Joitain arvokkaampia japsipainoksia saatan kaupitella kavereille. Huuto.netin, Torin ja Fb:n kanssa en enää jaksa minkään pikkusummien takia. 

On mulla käytössä myös Apple Music, ei tarvitse autossa paskoja radiomainoksia kuunnella. "Tuun! En tuu? Tule Puuiloon!" 

Vierailija
58/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se säilyy pidempään. Mulla on vanhin vuodelta 91. Kotona poltetuista vielä 22v näyttää toimivan.

Ei ne sisäisesti kovin nopeasti mätäne, mutta CD:ssä naarmut etikettipuolella tuhoavat levyn melko helposti - toimimattomat ovat usein pyörineet jossain pöydillä/lattioilla ilman kansia.

Vierailija
59/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten myin 3 lp levä ja sain niistä 280e..   vielä on myynnissä eåyli 300lpeetätä  ja noin 250 cd.  Ostin niitä aikoinaan miten enää ikäkkäänä niitä kuuntele.

Vierailija
60/72 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tällä hetkellä tilauksessa muutama uusi CD-levy Levykauppa Äxästä, jotka pitää ilmeisesti hankkia jostain ulkomaisesta keskusvarastosta. Muuten kevyesti yli tuhat CD- ja LP-levyni ovat pääosin aakkosjärjestyksessä samassa huoneessa stereoiden kanssa. Musiikin kuuntelu ja äänitteiden keräily on elinikäinen harrastus, josta ei ole mitään syytä luopua ja joskus se muistuttaa kuin lukisi vanhaa päiväkirjaa. Kuuntelen yhtä sujuvasti 1955 kuin 2025 julkaistua musiikkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi