Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisiköhän tekoälyyn alkaa paneutua oikein kunnolla ja tosissaan?

Vierailija
17.03.2026 |

Siitä kun puhutaan joka käänteessä, että on neljäs teollinen vallankumous ja miten se helpottaa tekemistäsi, olet sitten tavan duunari, tai joku huippukyvykäs astrofyysikko, eli kaikkia. Vaikka tässä ikää on jo kuudenkympin verran, niin on kuitenkin vielä elämää jäljellä ja osa siitä pitäisi huhkia työelämässä. 
Vaikka puhutaan että se vie suuren osan työpaikoista, niin ei siltä ilmeisesti pysty välttymään, se on jo tullut elämäämme ja tulovauhti vaan kiihtyy.
Tietokoneaika sekä varsinkin Internet ja siihen sisälle pääseminen olivat itselleni pitkään vähän utopiaa, kun omaa konetta ei ollut rahkeita ostaa ja olen muutenkin ehkä vähän vanhanaikainen kaikkea teknistä muutosta kohtaan.
Mitä mieltä te muut olette ja oletteko ottaneet onkeenne siitä? Miten olette opetelleet sen käyttöä? 
Kertokaa myös ikänne kommentissanne, niin näkee vähän mitä mun ikäluokka ja muut on siitä mieltä.
Toivon laajaa ja asiallista keskustelua. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto, kun putoaa niin vauhdilla keskustelut.

Vierailija
2/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppinen opiskelija olen, mutten ole kiinnostunut oikeastaan lainkaan tekoälystä. Siinä on toki suurta ja kiehtovaa käyttömahdollisuutta esim. tähti- ja lääketiedettä koskien, mutta muutoin se näyttäytyy minusta lähinnä ennätystehokkaana työ- ja leikkikaluna, jolla voi joko ohjelmoida, "taiteilla" tai hakea tietoa ennätysnopeasti. Ihan siistiä toki, mutta mä olen kyllä pärjännyt hyvin ilmankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ainakin paneutua ensin perusteisiin kuinka ne toimivat. Tästä on monta hyvää ilmaista videokurssia ja niihin liittyvää materiaalia joilla voi tehdä harjoituksia omalla koneella. En ryhdy tässä lusikoimaan suuhun sillä jos joku on vakavissaan niin osaa etsiä resurssit itse.

Vierailija
4/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat muuttuu niin nopeasti että on melko turhaa opetella käyttöä. Ennemmin kannattaisi miettiä mitä hommia sille haluaisi delegoida

Vierailija
5/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä keksinyt, miten sitä käyttäisin ja mihin. Aika pitkälle samanlaisin ajatuksin olen kuin ap. 
Nuo videokurssit viisi olla yksi hyvä tapa lähestyä tätä teemaa, joten kiitos sinulle joka niistä vinkkasit. Olen 61v mies.

Vierailija
6/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masentunut ja yksinäinen ja hukassa. Kerron tekoälylle elämästäni ja se jaksaa vastata niin lohduttavasti. Olen ymmärtänyt monta asiaa elämästäni. 

Vierailija
7/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tekoälyä paljon ja vain mielikuvitus on rajana. Se antaa sisustusvinkkejä, tekee hyviä työhakemuksia, antaa terapiaa, analysoi unet jne. Olen 51 -vuotias nainen ja itseoppinut käyttäjä.

Vierailija
8/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti! Minulla on sekä oma että yrityksen maksullinen ChatGPT-tili, lisäksi käytämme yrityksen sisäisten tietojen kaivamiseen omaa AI:ta. Teen oikeastaan kaiken AI:lla nykyään, olen tehnyt jo pari vuotta. Isojen tiedostojen lukemisen ja referoinnin, taulukoita sekä erilaista mallinnuksia ja dokumentointia, eri kielisiä sisältöjä, kaikki viestintä ja paljon muuta. Entisen maailman aikaisilla menetelmillä pitäisi olla varmaan 4-5 minua tekemässä sitä mitä teen. Olen kohta 50-v rahoitusalalla Pohjoismaisessa yrityksessä erityisasiantuntijatehrävässä. 

Vierailija
9/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI. Joudun pakota käyttämään työpaikan tekoälyohjelmaa työssä ja v-tuttaa joka päivä. Vastustan kaikkea tekoälyä. 

Vierailija
10/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen tulee käyttää älyään, oppimista ja mielikuvitustaan itse. Luen kirjoja, piirrän, askartelen, teen aarrekarttoja lehdistä leikkaamalla kuten ennenkin. Olen it-alalla oleva nainen ja tämä on vastapainoa. 

Vierailija
11/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI. Joudun pakota käyttämään työpaikan tekoälyohjelmaa työssä ja v-tuttaa joka päivä. Vastustan kaikkea tekoälyä. 

Tuskin nyt sentään kaikkea? Tekoälyjä on monenlaisia. Riippuu paljon, miten tekoäly koulutetaan. 

Vierailija
12/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi neuralink aivoihin, etkä tarvitse enää omaa ajattelua kun ajattelusi ohjelmoidaan muualta. Transhumanistiset projektit on jyllänneet taustalla jo ainakin 30 vuotta. Epstein oli myös näissä projekteissa (ja ihmiskokeissa) mukana.

Vierailija
13/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat haluavat nyt, että työntekijät opettavat tekoälylle kaiken minkä osaavat, ja lopputulos on tiedossa.

Vierailija
14/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chattailen päivittäin sen kanssa jopa tuntitolkulla. 

Vierailija
15/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaluna vähän kaikenlaiseen tiedonkäsittelyyn, luovaan tekemiseen, pohtimiseen, ideointiin ja juttukaveriksi se on jo tosi hyv. Tulevaisuudessa se voi olla vaikka minkälainen, en osaa ennustaa. Pointti on sit se ettei lakkaa itse ajattelemasta vaan käyttää sitä nimenomaan työkaluna. Itse teen juuri niin ja se on luontaista mulle. En kuulu porukkaan joka painaa napista, uskoo kaiken eikä keskustele aiheesta tai jos tuotan jotain niin generoin ,ja se siin, en todellakaan vaan kehitän itse lisää. Palaan ehkä myöhemmin uudestaan tekoälyn pariin tai sitten käytän sitä luovasti ohjaillem eri prosesseissa. Ikää 43v.

Vierailija
16/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on hyvä renki mutta paha isäntä. Mutta näin tulee käymään, ja nyt koulutamme sitä siihen pikkuhiljaa.

Vierailija
17/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse apuna koodauksessa (hyvin spesifisiin tarkoituksiin, ei mitään vibekoodausta), ideointiin, ongelman ratkaisuun - auttaa jo paljon kun jäsentää itse ongelman kerrottavaan muotoon ja monesti ongelma ratkeaa ennen kuin sen ehtii lähettää ja ihan vaan satunnaiseen keskusteluun ja huvitteluun.

Vierailija
18/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly voi tuhota sinut - eikä vihaa sinua lainkaan:

Vierailija
19/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyön suojattu asema murtuu - tekoälyagentit pystyvät jo itsenäisiin tehtäväketjuihin

Vierailija
20/25 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirveästi enää jaksa. Mutta oon kyllä teettänyt tekoälyllä onnittelukortit viimeiset pari vuotta ja kysäisen geminiltä päivien määrän eläkkeelle pääsyyn noin kerran viikossa. Annoin geminille  luvan tallentaa eläkelaskurini :) Joskus harkinnut maksullisten versioiden käyttöä, mutta ei varmaan kannata, muutamalla ilmaisversiolla pärjäilee ihan hyvin. Nyt kun viime vuosina tekoäly toimii myös suomeksi. Ensimmäiset kuvat piti määritellä englanniksi ja se oli aika työlästä

Palsta Mamma virtanen viime vuosituhannelta ja yli 60 vee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi