Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenet SDP ottaa mukaan seuraavaan hallitukseen?

Vierailija
17.03.2026 |

Viimeisimpien gallupien perusteella puolueiden kannatus näyttää tältä:

SDP 25,0%
Kokoomus 17,9%
Perussuomalaiset 14,9%
Keskusta 13,2%
Vasemmisto 11,0%
Vihreät 8,2%
RKP 3,4%
Kristillisdemokraatit 3,3%
Liike Nyt 1,0%
Muut 2,1%
 

SDP on linjannut, ettei se lähde samaan hallitukseen perussuomalaisten kanssa, mikä rajaa yhden ilmeisen (ja matemaattisesti vahvan) vaihtoehdon pois. Näin ollen SDP tarvitsee käytännössä toisen ison puolueen tuekseen enemmistön muodostamiseksi.
 

Mahdollisia realistisia vaihtoehtoja:


1. SDP + Kokoomus + pienemmät puolueet 54,5%
Tämä olisi ns. sinipuna-pohja, jota täydennettäisiin esimerkiksi vihreillä, RKP:lla. Numerollisesti vahva ja historiallisesti mahdollinen, mutta ideologiset erot erityisesti talouspolitiikassa voivat tehdä neuvotteluista vaikeat.
 

2. SDP + Keskusta + vihervasemmistoblokki 57,4%
SDP, Keskusta, Vasemmisto ja Vihreät muodostaisivat rungon. Tämä muistuttaisi osin aiempia hallituspohjia. Haasteena on Keskustan halukkuus lähteä mukaan sekä sen asemoituminen suhteessa vihervasemmistoon.


3. SDP + Kokoomus + Keskusta (laaja keskikenttä) 56,1%
Kolmen suuren kompromissihallitus, jota voisi täydentää pienemmillä puolueilla. Tämä olisi erittäin vakaa enemmistö, mutta vaatisi merkittäviä kompromisseja kaikilta osapuolilta ja voisi hämärtää oppositiohallitus-asetelmaa.
 

4. SDP + Keskusta + osa oikealta (esim. KD + RKP) 44,9%
Tässä mallissa SDP nojaa keskustaan ja pienempiin porvaripuolueisiin ilman kokoomusta. Matematiikka kertoo, että tämä jäisi vähemmistöhallitukseksi


Yhteenveto:
Ilman perussuomalaisia SDP realistisimmat vaihtoehdot näyttävät kulkevan joko kokoomuksen tai keskustan kautta. Pelkällä punavihreällä pohjalla ei enemmistö riitä, joten jonkinlainen sillanrakennus keskustaan tai oikealle on väistämätöntä.

Mitä itse veikkaatte nähdäänkö sinipuna vai jokin yllättävämpi kompromissi?

Kommentit (193)

Vierailija
61/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lindtman ei saa hallitusta kokoon ilman kokoomusta. Keskusta ei enää lähde vassarihallitukseen ottamaan turpaansa. 

kyllä lähtee.

Ei lähde. Keskusta ei tee sitä virhettä, että jättää persut oppositiossa räkyttämään heidän äänestysalueilleen ja menee vasemmiston mukana tekemään tyhmää politiikkaa. 

Vierailija
62/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marin lopetti ikiaikaisen käytännön, jossa kaikkien kans tehdään yhteistyötä, ohjelma ratkaisee. 

Sitä saa mitä tilaa. Tulossa on blokkivaalit, mikä on hyvä. Siinä on äänestäjällä enemmän oikeusturvaa.

Siitä seuraa Kok, Ps, Kepu, Kd.  Rkp kipuilee, mutta niillehän käy aina mikä vaan.

Tuo Sannan uhmakas ilmoitus ettei sdp tule hyväksymään persuja oli todella typerä liike ja antoi saman tien valttikortit kokoomuksen käsiin. Oikeastaan ihmettelen miten joku poliitikko voi olla noin ääliö.

Kukaan vähäänkään järkevä ihminen ei ota persuja hallitukseen. Tämä on nyt nähty Orpon hallituksessa mihin se johtaa. 

Mihin se on johtanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko troikka yllättävä kompromissi?

Servot jumiin Vantaalla ja sieltä limusiinilla eduskuntataloon sanelemaan kompromissia. Olisipa saapuneet jo viime vuosituhannella.

Vierailija
64/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsin 1 kk sitten että persut menee keskustan edelle niin että heilahtaa. Kukaan ei uskonut..

Persut menee vielä kokkareidenkin edelle.

Vierailija
65/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistoliitto ei tule olemaan hallituksessa velkajarrusta ulos jättäytymisen vuoksi. Tämän vuoksi demarit, jos sattuvat voittamaan vaalit ovat täysin kokoomuksen ja keskustan altavastaajina. Keskusta ei mihinkään vasemmistohimmeliin lähde, se oppi jo, että se romuttaa sen kannatuksen etenkin, jos persut eivät ole pitämässä maaseudun ääntä hallituksen sisällä vaan ulkona. Kokoomus edellyttää tiukkaa talouskuria jatkossakin. Voidaan olla varmoja, että sosiaaliturvaa ja hyvinvointivaltion palveluja höylätään juustohöylällä jatkossakin. Perintövero poistunee jo tällä hallituskaudella. Demareiden hallitusohjelman kirjoittaa pitkälti kokoomus. Nykyvihreillä ei ole sijaa eikä osaamista hallitukseen. 

Vasemmiston velkajarrukommentit vaikuttavat ihan tietoiselta taktiikalta että eivät vahingossakaan joudu hallitusvastuusen kun tietävät että omia äänestäjiä miellyttävää politiikkaa ei ole edes teoriassa nykyisten talousrealiteettien varjossa tehdä.

Vierailija
66/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ongelma on puoluepolitiikka. Se ei parane puolueilla. On aivan yhdentekevää, mitkä pellet jatkavat Suomen upottamista. Välillä tulee pieni pelastusyritys, minkä jälkeen punaSuomi äänestää ja kusessahan te olette valintoinenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko troikka yllättävä kompromissi?

Tässä maailmanpoliittisessa ajassa erittäin hyvä kompromissi, varsinkin jos nykyhallitus ehtii paaluttamaan tärkeät turvallisuuden perusasiat kuntoon.

Vierailija
68/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitimme Nasima Razmyarin käytöstä kulissien takana. Myös hyvin suoria kommentteja nousi esiin.

Nasima Razmyarin käytös puhuttaa. Selvitimme, mitä on meneillään.

Tällainen SDP:n ensimmäinen varapuheenjohtaja ihmisten mukaan on.

Iltalehti haastatteli useita SDP:n ja muiden puolueiden vaikuttajia ja kysyi heiltä näkemyksiä Razmyarista. Osa Iltalehden tavoittamista politiikan sisäpiiriläisistä antoi myös suoraa kriittistä kommenttia.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/23da0f42-e357-4c33-9119-f57d53916…

Nasima ei osaa käyttäytyä, mutta jokainen joka on nähnyt hänne ala-arvoisen käytöksensä tv:ssä tiesi kyllä sen jo ennestään. Erittäin ylimielinen.

Nazima kuuluukin herrakansan yläluokkaan ja profeetan uskontoon. Tottakai hän on ylimielinen saastaisia länsimaisia kristittyjä kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lindtman ei saa hallitusta kokoon ilman kokoomusta. Keskusta ei enää lähde vassarihallitukseen ottamaan turpaansa. 

kyllä lähtee.

Ei lähde. Keskusta ei tee sitä virhettä, että jättää persut oppositiossa räkyttämään heidän äänestysalueilleen ja menee vasemmiston mukana tekemään tyhmää politiikkaa. 

Keskusta ei ole toipunut vieläkään vasemmistohallituksesta. Kaikkonen ei missään tapauksessa lähde vasemmistohallitukseen, ja jätä persuja oppositioon syömään keskustan muutenkin ohutta kannatusta. Tai jos tekee sen, nähdään miten keskusta painuu pysyväti alle 10% puolueeksi.  

Vierailija
70/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen ongelma on puoluepolitiikka. Se ei parane puolueilla. On aivan yhdentekevää, mitkä pellet jatkavat Suomen upottamista. Välillä tulee pieni pelastusyritys, minkä jälkeen punaSuomi äänestää ja kusessahan te olette valintoinenne.

Tässä on perää. Liian monella puolueella on hillotolppakytköksiä liian moneen suuntaan ja itselle/eturyhmille epäedullisia päätöksiä ei pystytä tekemään millään. Eduskunnan ulkopuolisia puolueita kukaan ei uskalla äänestää, vaikka Liberaalipuolue olisi mahtavaa nähdä laittamassa budjettia ojennukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä myös niin että SDP jätetään pois vaikka voittaa. Jos tietyillä puolueilla etukäteen sopimus. 

Tällä hetkellä todennäköisimpänä pidän kuitenkin sini-puna ehkä vihreät, rkp ( melkein joka hallituksessa) ja kd.

Myös aloittajan 3. Vaihtoehto hyvin mahdollista.

Vierailija
72/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S omalien

D emokraatti

P uolue

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi herkullista, jos Keskusta lähtisi mukaan punahallitukseen. Sen jälkeen keskustaa ei enää olisi, vaan suurin osa heidän äänistään menisi perussuomalaisille ja loput kokoomukselle. Toivottavasti menevät punahallituksen.

Vierailija
74/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SDP+Vasemmisto+Vihreät+KD+Rkp

Ei riitä!

Kristilliset ei, kepu ehkä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin ettei ole ihan pelkästään kyse siitä kenet SDP ottaa mukaansa seuraavaan hallitukseen. Kokoomus lienee ehkä hieman todennäköisempi kumppani kuin kepu ainakin tällä hetkellä, mutta helppoa ei tule olemaan. Lindtman ja Tuppurainen varmaan Kokoomuksen kanssa toimeen tulisivat mutta Kiuru ja Mäkynen lienevät ihan toista mieltä. Ja Kokoomus ei takuulla lähde hallitukseen joka tekee Kiurun ja Mäkysen ajamaa politiikkaa. Kepu taas menisi mielellään demareiden kanssa hallitukseen mutta Vihreät ja varsinkin Vasemmistoliitto lienevät punaisia lippuja. Ja toisaalta kovista gallup-lukemista huolimatta pelkkä demareiden, Vihreiden, Vasemmistoliiton ja Rkp:n varaan rakentuva hallitus lienee epätodennäköinen.


Helppoa ei tule olemaan.

Vierailija
76/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee vasemmistohallitus SDP, Vasemmistoliitto ja lisäksi vihreät ja mahdollisesti RKP. Vasemmistoliiton ja demarien nousu erityisesti nukkuvien äänestäjien parissa mahdollistaa historian ensimmäisen "täysvasemmistohallituksen" yta punahallituksen. 

 

Velkajarrusopimus on täysin tyhjä, kun siihen eivät usko keput eivätkä kokoomuslaisetkaan. Demarit menivät mukaan, kun tiesivät ettei Kokoomuskaan siihen ukso, mutta olisi käyttänyt sitä vaaliaseena muuten.

Vasemmistoliiton kasvu alkaa olla jo tapissa. Kasvu on jo jonkin aikaa tullut SDP:n änkyrävasemmistosiivestä. Laitavassarit siirtyvät äänestämään Vasemmistoliittoa, kun pelkäävät SDP+Kok hallitusta. Samaan aikaan SDP:n kannatus on pysynyt korkealla kun demareihin karkaa äänestäjiä persuista ja kokoomuksesta. Ennen vaaleja tulee käymään niin, että osa äänestäjistä palaa muiden puolueiden taakse, jollon SDP.n kannatus laskee. Lopputulema on, että SDP+Vas. ei pysty kokoamaan ympärilleen hallitusta. 

Sen verran tullut seurattua politiikkaa ja näyttää siltä, ettei vasemmistoliittoa huolita hallitukseen. Eikä pidä huoliakaan. Vasemmistoliitto itse listasi itsensä ulkopuolelle kun ainoana kieltäytyi velkajarrusta, joten miten voi edes päästä hallitukseen.

Vierailija
77/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP+Kok+Kesk. Silloin oppsotio olisi hajallaan kun persut ja vassarit tappelisi keskenään

Tai

Kok+PS+Kesk. "Sipilä II" jatkaisi talouden tervehdyttämistä

Vierailija
78/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha on pettymys demukoilla,kun porvahallitusta pukkaa se on ainoa järjellinen vaihtoehto.

Helvetin järjellistä on tämä kausi ollutkin.

Vierailija
79/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole mitään merkitystä, millainen hallitus seuraava tulee olemaan, talouttamme heikentävät päätökset on jo tehty kuten Nato-jäsenyys ja oven  sulkeminen Venäjän resursseihin.

Vierailija
80/193 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marin lopetti ikiaikaisen käytännön, jossa kaikkien kans tehdään yhteistyötä, ohjelma ratkaisee. 

Sitä saa mitä tilaa. Tulossa on blokkivaalit, mikä on hyvä. Siinä on äänestäjällä enemmän oikeusturvaa.

Siitä seuraa Kok, Ps, Kepu, Kd.  Rkp kipuilee, mutta niillehän käy aina mikä vaan.

Tuo Sannan uhmakas ilmoitus ettei sdp tule hyväksymään persuja oli todella typerä liike ja antoi saman tien valttikortit kokoomuksen käsiin. Oikeastaan ihmettelen miten joku poliitikko voi olla noin ääliö.

Sannuli on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä