Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä tästä? Lapsen kaverin työteliäs kamu.

Vierailija
17.03.2026 |

Kyseessä ovat siis noin kymmenvuotiaat kaverukset. Tämä puheenaiheena oleva tyyppi piti pöyristyttävänä, että poikani saa rahaa tehdyistä kotitöistä, huoneensa siivoamisesta, jne. Kuulemma ei voi käsittää moista. En kehdannut sanoa hänelle, että omaan korvaani se kuulostaa omituiselta, että hän itse marjastaa syksyisin myyntiin, myy tekemiään joulukoristeita ja "opettaa" maksua vastaan äidinkieltään. Hän on jopa tarjoutunut vahtimaan taaperoikäisiä tenavia saadakseen rahaa. Hänen perheensä vaikuttaa vauraalta, joten ihmetyttää moinen työteliäisyys. Onko teidän mielestä normaalia ollenkaan? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuleva yrittäjä :)

Vierailija
2/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslainen perhe?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demari ihmettelee, kun joku haluuaa tehdä töitä! : )

Vierailija
4/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä. Väsynyttä. 

Vierailija
5/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nuoret käyttävät aikansa hyödylliseen tekemiseen. 

Jos kaveria ei pakoteta näin toimimaan, hänellä on siltä osin kaikki kunnossa. 

Vierailija
6/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi parempi!

Vierailija
7/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidän pöyristyttävänä, että poikasi saa rahaa tehdyistä kotitöistä, huoneensa siivoamisesta, jne. Ne ovat ne ovat yhteisvastuullisia rutiineja, jotka kuuluu kaikille perheen jäsenille ikätason mukaisesti pienestä pitäen. Rutiinien tekeminen opettaa vastuuta, kun taas niistä maksaminen voi muuttaa ne kaupankäynniksi.

Marjastus, kielenopettaminen, yms ei ole yhteisvastuuseen kuuluvia kotitöitä. 

Vierailija
8/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin lähinnä sitä, miten tuon kaltainen työteliäisyys vaikuttaa lapsen henkiseen kehittymiseen. Hänen kuuluisi saada olla lapsi, eikä miettiä vielä raha-asioita. Niitä ehtii kyllä myöhemminkin. 

Ap

Vierailija
9/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen et sä ihmettelet 10 vuotiaiden sanomisia. 

Vierailija
10/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä ihmettelen et sä ihmettelet 10 vuotiaiden sanomisia." 

Ja sinäkö et kiinnittäisi mitään huomiota lapseesi ja hänen kavereihinsa? 

Ap

Vierailija
11/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöistä ei makseta kenellekään. Ne ovat osa arkipäivää. 
Jos lapsen kaveri ei haluaisi tehdä noita mainitsemiasi töitä, ei varmaan tekisi. Vaikuttaa siltä, että tykkää tienata itsenäisesti rahaa omilla ideoillaan. Ihan hyvä asia minusta.

Vierailija
12/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin lähinnä sitä, miten tuon kaltainen työteliäisyys vaikuttaa lapsen henkiseen kehittymiseen. Hänen kuuluisi saada olla lapsi, eikä miettiä vielä raha-asioita. Niitä ehtii kyllä myöhemminkin. 

Ap

Sinunkin lapsesi saa sitä rahaa, mutta ette mieti raha-asioita? 

Vierailija
13/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ahkera lapsi! Ja joo en minäkään omilleni kotitöistä maksa, kaikki jotka meillä asuvat, osallistuvat kodin siisteyden ylläpitoon ja oman huoneen siivoaminen on itsestäänselvää. 

Vierailija
14/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käyttähän sinäkin kauppaa lapsi kanssa, kun maksat tälle kotitöistä. Siivoa huoneesi saat rahaa, eli alistat lapsesi siivoamaan oman tilansa. 

Vierailija
15/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään makseta kotitöistä, mutta joskus voidaan keksiä jotain ekstraa, jos joku haluaa vaikka kerätä rahaa asiaan x. 

Mutta näin olemme erilaisia. Olen kuullut että toiset maksaa jopa siitä että saa lapset ulos/liikkumaan. Yksi uskis kaveri maksoi muutaman kympin lapselle kun tämä luki Raamatun läpi.

Tuskinpa se lapsesi kaveri aamusta iltaan duunia painaa, jos kuitenkin ehtii kyläillä ja leikkiäkin.

Vierailija
16/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä varmaan jokainen kiinnittää, mutta otatko sä nyt kymmenvuotiaiden keskustelut vähän turhan vakavasti. Kuulostat aika raskaalta persoonalta, juuri semmoiselta vanhemmalta joka koko ajan korvat hörössä kuuntelee ja sitten viestittelee vanhemmille että teidän lapsi sitä ja tätä.

Oma lapseni erään ystävänsä kanssa oli kyläilemässä kolmannen osapuolen luona. Olivat keskustelleet, että eräs paikalla olematon henkilö on aika ilkeä. Tästäpä kyläpaikan emäntä hermostui ja pommitti niin tätä toisen kyläilijän äitiä kuin minua, kuinka nyt lapsemme puhuvat pahaa toisista. Kun sitten molemmat tahoillaan kyselivät, mistä oikein oli kyse, sai tämä kyseinen äitikin kakaistua ulos että ovat puhuneet Y:n olevan ilkeä. 

Samanlainen show nousi, kun tuo toinen kaverus oli ollut kylässä samassa paikassa ja valitellut että typerää kun Esko-Petteri ei pääse paikalle luokan yhteisille synttäreille. Jälleen oli otettu yhteyttä tämän lapsen kotiin, kun on tätä muista puhumista. Asia tuli esille, kun toinen äiti kyseli, onko meillä ollut enemmänkin vastaavia kokemuksia ko perheen kanssa.

Lopputulema: molemmat lapset päätyivät ottamaan etäisyyttä sinänsä kivaan kaveriin. Eikä se äitikään millään tavoin vastenmielinen ihminen ollut, vähän turhan tarkka vain. Kukapa haluaisi olla koko ajan jatkuvan tarkkailun kohteena niin että jokaisesta virheestä raportoidaan. 

Vierailija
17/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No on yks lapsi ihmetellyt mun työtä,miksi mä sitä teen. Eikö se ole tylsää?. Nauroin, et se on kaikkea muuta kun tylsää. Lapset voivat ihmetellä mitä vaan. Eri juttu sit jos aikuinen ei osaa lasten juttuihin reagoida. 

Vierailija
18/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on velvollisuuksia, vastuuta, jotka opitaan nimenomaan osallistumalla oman kodin arjen töihin korvauksitta. Miten muutoin ajattelit opettaa lapsellesi oma-aloitteisuutta ja vastuuntuntoa? Tai pärjäämistä omillaan?
Poikasi kaveri voi olla luonteeltaan ja lahajakkuuksiltaan bisnestyyppejä. Kotona on ehkä sanottu, että jos haluaa jotakin se maksaa ja rahaa ei vaan oteta jostakin. Sitä oppia kutsutaan myös säästämiseksi niin, ettei elämä omistaminen rakentuisi lähinnä lainakorkojen maksamiseen. Tämä on ihan oman taloudenhallinnan perusoppeja, jotka pitäisikin ymmärtää mahdollisimman nuorena.
Ennustan , että poikasi kaveri viettää teiniaikansa kesätöissä ja poikasi ihmettelee miksi ei saa töitä. Maailma ei ole mikään äidin petaama, jossa viikkorahan putoaa käteen ilman vaivaa.

Vierailija
19/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustan ihan eri ikäpolvea ja kymmenvuotiaat olisivat lastenlasteni ikäisiä- jos sellaisia olisi. Muistan kuitenkin oman lapsuuteeni silloin joskus, että meillä oli säästöpossut. Säästin oman säästöpossuni täyteen, kävin yksin pankissa perustamassa oman pankkitilini ja opettelin ymmärtämään rahan käyttöä. Siihen kuului myös kaikenlaiset pikku hommat, joita sai 10-12 vuotiaana muille tehdä niin kuin kasvimaan kitkemiset, lastenhoito yms. Aikuiset kannustivat siihen meitä lapsia ja kehuttiin, jos oli ahkera ja ansaitsi taskurahaa. Vaikka sain pienen viikkorahan, niin kyllä sen lisäksi oli hyvä ansaita muuallakin. Ekat Levikset ostin omilla säästöilläni ja olin hyvinkin ylpeä siitä, että itse ansaitsin ja itse ostin. Se tuntui itsenäiseltä ja tärkeältä. 
On harmi, jos koet poikasi kaverin niin negatiivisesti. Asia silti mietityttää sinua, joten ehkäpä poika osui sinussa johonkin ja joudut vähän seulomaan hänen sanojaan ? Ärtyminen on merkki siitä, että poika puhui ainakin osin totta. 
Lasten suusta jne.

Vierailija
20/20 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sovin 13 v. lapseni kanssa, että maalaavat kaverinsa kanssa ensi kesänä meidän hevosaitojen tolpat pientä maksua vastaan. Aitoja on toista kilometriä 3 m tolppavälillä, joten tolppia on satoja. Ei ole kuulemma mikään ongelma, ja tiedän ettei ole kaverin perheellekään, ovat heppatyttöjä molemmat. Oma lapsi on ollut mukana maalaamassa kaverin perheen ratsastuskentän aitoja ilman palkkaa, mutta se olikin vain päivän homma.

Normaalit tallihommat tekevät ilman palkkoja, ovat tehneet aivan pienestä asti kykyjensä mukaan. Fiksuja ja reippaita tyttöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme