Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskon olevani ainoa (nainen) joka kärsii näin helvetillisestä liikahikoilusta

Vierailija
16.03.2026 |

Ylipainoa ei ole. Alipainoinen olen ollut, ja silloin kärsin myös tolkuttomasta hikoilusta. 

Hikoilen aina, oli tilanne mikä tahansa. Hikoilen istuessani, maatessani, ollessani kotona. Suihkussa käyn päivittäin ja saippuoin kaikki välit huolellisesti. Vaatteet vaihdan päivittäin. Materiaalit tarkastettu. Kaikki deodorantit kokeiltu. Juon ja syön riittävästi. Hikeni haisee aivan hirveältä kuselta, ihan kuin en olisi peseytynyt viikkoon. 

Jos käyn illalla suihkussa, olen aamupäivään mennessä kusihienhajuinen. Ja siis se haju on karmiva! Virtsamainen, saakelin voimakas. Miten naisesta edes voi lähteä tällainen kusenhaju ilman mitään rasitusta? Ja miksi hikeni edes haisee niin hirveältä? 

Itkettää ja ahdistaa. Olen tehnyt kaiken mitä voin. Hygienia ei auta. Mitä helvettiä teen?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut sairaudet aiheuttaa liikahikoilua. En nyt muista mitkä, mutta voi olla terveysongelma. 

Vierailija
42/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö mitään lääkityksiä? Joissain voi olla hikoilu sivuvaikutuksena tai lääkeaine haista "läpi".

Voi olla hormonaalistakin. Itse hikoilin kuin pieni sika kun söin e-pillereitä, en silloin osannut yhdistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa myös jatkossa käydä suihkussa aamuisin tai sekä että niin ei tarvitse päivällä stressata hajua.

Vierailija
44/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette käy lääkärissä? 

Vierailija
45/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verikokeet on katsottu ja kilppariarvot heitelleet, mutta lääkäri ei katsonut aiheelliseksi jatkaa asian tutkimista. Olen hikoillut ihan aina jäätävästi, mutta nyt on meneillään paskamainen kausi jolloin hikoilen kuin kone, eikä mikään auta. Varaan huomenna sitten kai uuden ajan lääkäriin ja vaadin että tutkivat eri vaihtoehdot. Yleensä määräävät vain deodorantteja. Niistä ei ole itselleni juuri mitään apua. Ap

Sinuna kysyisin toiselta lääkäriltä mielipiteen noista kilppariarvoista. Voi olla sydämelle vaarallista, jos ei hoideta. Apteekista löytyy tujuimmat antiperspirantit, jos vain iho kestää niitä. 

Vierailija
46/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on järkyttävä liikahikoilu, erityisesti kesäisin, mutta hikeni ei tietääkseni haise. Liikahikoilu on erityisesti pään ja selän alueella, hiukset ovat hiestä aivan litimärät, ja paidasta voisi puristaa litran hikeä. Suihkun jälkeen viidessä minuutissa hiki taas virtaa. Tuntuu kuin kehon termostaatti olisi rikki. 

Kilpparikokeet ok, somaattisesti muuten ok, verenpainelääkityksellä korkea verenpaine kurissa. Talvella hikoilu ollut onneksi vähäisempää. Olen viisikymppinen nainen, ja hikoilu alkoi joskus nelikymppisenä ennen vaihdevuosia. Joskus käydessäni lääkärissä muun vaivan vuoksi mainitsin liikahikoilusta ja pyysin lääkettä hikoiluun, sain reseptin, muistaakseni nimi Oxybutynin, auttoi vähän mutta ei poistanut ongelmaa. Ap:n tietysti kannattaa käydä lääkärissä tarkistuttamassa labra- ym. kokeet.

Ajallisesti viittaisi estrogeenin puutteeseen. Oireet alkaa suurimmalla osalla jo ennen menopaussia.

Vierailija
47/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni liika hikoilun aiheutti munuaissairaus.

Alunakivi tai alunapuikko voi auttaa liikahikoiluun kainaloissa. Alunapuikko maksaa noin 10 euroa.

Vierailija
48/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo voi hyvin liittyä kilpirauhaseen. Jos arvot ovat heitelleen (ilmeisti liikatoimintaa oletan, kun paino menee helposti alipainon puolelle). Käy toisella lääkärillä. Pyydä uudestaan labrat ja vaadi lääkkeet jos on häikkää arvoissa. Maksa ja munuaisarvot on myös hyvä katsoa. Hormonaalistakin voi olla. Mutta pitäähän tuo tutkia kunnolla, ja hoitaa. Ruokavaliolla voi yrittää vaikuttaa hajuun (noin ensiapuna). Sipulia ainakin kannattaa välttää. Parsakaali on myös paha, ja runsaasti proteiinia sisältävä ruoka. 

Kiitos! Hyviä vinkkejä. Kilppariarvot tosiaan otettu muistaakseni neljästi, kahdella kerralla olleet normaalit ja kahdella muulla taas selkeästi alle viitearvon. Liikatoiminta tosiaan taitaa silloin olla kyseessä? Mutta lääkäri oli silti sitä mieltä että koska "arvot asettuneet" niin asiaa ei tarvitse tutkia. Kai se on sitten taas vaadittava. Ap

Ei ole ilmeisesti mitattu vasta-aineita (TSHRab) tai ultrattu kilpirauhasta? Onko suvussa kilpirauhassairauksia (jos on tästä tulee ehdottomasti mainita lääkärille)?

Vierailija
49/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette käy lääkärissä? 

Onhan tuo Ap käynyt siellä jo monet kerrat. Taas vastasit vaan aloitusta ja kommentteja lukematta, voi huoh sentään.

Vierailija
50/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä toimisko ap:lla pahimpaan hätään ennen labroja, mutta mä olen pistänyt joskus t-paidan kainaloihin sisäpuolelle kainaloita vasteen terveyssiteet. Ne esti sen ettei koko ajan ollu hikiläikät kainaloissa. Yllättävän hyvin ne maastoutui sinne, ei näkyny päällepäin.

Lainaan itseäni, kun viesti lähti liian aikasin. Mietin omalla kohdalla myös, että pitänee vaihtaa tyyliä sporttisempaan suuntaan. Tähän asti olen ollut lähinnä "kirjastontäti". Tuo sporttisuus sallinee hikoilun paremmin, voi käyttää materiaaleja ja värejä, joista hiki ei niin näy. Toki hajuun se ei auta.

Ei huono idea. Voi esittää, että on muka tulossa treeneistä ja siksi hikoilee kuin sika.

Vierailija
51/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni liika hikoilun aiheutti munuaissairaus.

Alunakivi tai alunapuikko voi auttaa liikahikoiluun kainaloissa. Alunapuikko maksaa noin 10 euroa.

Lähipiirissä on ollut tapaus, jossa vuosikausien pissanhajuisten hikoilujen jälkeen tuli myös usein pissatulehduksia. Vasta sen jälkeen lääkärit aloittivat tutkimaan asiaa paremmin ja huomattiin, että toinen munuainen oli kuihtunut. Se ei selvinnyt koskaan, oliko se sellainen ollut jo kenties syntymästä asti.

Vierailija
52/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on muuten vaihdevuosiin suunniteltuja vaatteita. Itse en ole kokeillut, mutta voisiko niistä olla jotain apua? Onko kukaan kokeillut?

Vierailija
53/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaisin ajan erikoislääkäriltä, endokrinologilta asian selvittämiseksi.

Vierailija
54/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saat apua! Sen vinkin annan (jonka varmaan jo tiedätkin), että jotkin tekokuidut, esim. polyesteri haisevat hien kanssa pahalle. 

Vierailija
55/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette käy lääkärissä? 

Ei sinne niin vain pääse, eikä sieltä välttämättä apua saa. Ap:llekin ehdotettu dödöjä, vaikka kilppariarot pyllyllään.

Vierailija
56/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on muuten vaihdevuosiin suunniteltuja vaatteita. Itse en ole kokeillut, mutta voisiko niistä olla jotain apua? Onko kukaan kokeillut?

Hikoiluun riittää myös salipaita. Itse ostin tuollaisen vahingossa urheilukaupasta, katsoin että onpa kiva teeppari. Positiivinen yllätys tuli hellekesänä kuumassa toimistossa, missä ilmastointi ei toiminut. Välillä hiki lorisi pitkin selkää, mutta hetken päästä oli miellyttävä olo, kun se paita päästi hien kokonaan ulos eikä jättänyt paitaa märäksi.

Vierailija
57/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on myös kilpirauhasen liikatoiminnan oire. Kannattaa ap tutustua kilpirauhasen liikatoiminnan oireisiin (+vajaatoiminna, koska joskus oireet voi mennä ns. ristiin esim. liikatoiminnalla paino nousee, vaikka tyypillinen oire on laihtuminen). Voisi olla hyvä ihan listata kaikki oireet ja antaa oirelista lääkärille.

Vierailija
58/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on myös kilpirauhasen liikatoiminnan oire. Kannattaa ap tutustua kilpirauhasen liikatoiminnan oireisiin (+vajaatoiminna, koska joskus oireet voi mennä ns. ristiin esim. liikatoiminnalla paino nousee, vaikka tyypillinen oire on laihtuminen). Voisi olla hyvä ihan listata kaikki oireet ja antaa oirelista lääkärille.

Joillain voi myös heitellä vajaatoiminnan ja liikatoiminnan välillä.

Vierailija
59/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolmikymppiseksi saakka tuota ongelmaa kans, sen jälkeen alkoi hajut tasaantua. Mutta oli ihan hirveää, kun mulla oli vielä pari tosi ihanaa "ystävää", jotka vittuilivat vaivasta ja monesti vielä ihan muiden nähden nolasivat, antoivat ymmärtää että olen likainen vaikka suihkuttelin päivittäin. Ja nyt taasen perimenopaussia pukkaa, joten hikoilu on taas lisääntynyt, mutta hajut luojan kiitos ei. Käytän tosin apteekin antiperspirantteja ja joskus lisänä talkkia. Ja antiperspiranttia laitan kainaloiden lisäksi rintojen alle ja kesäisin nivustaipeisiinkin. Suihkussa tarvii käydä kahdesti päivässä, ettei iho tulehdu. Palasaippua toimii suihkugeelejä paremmin. Ja vaatekerta pitää vaihtaa puhtaaseen joka päivä. Etikkaliotus poistaa hienhajua vaatteista, ettei pinttyneet tahrat lisää ongelmaa entisestään. Hikilappuja saa ainakin netistä eri kaupoista - ne estää vaatteita kans menemästä pilalle ja voi auttaa siinä, että paitaa ei välttämättä kesken päivän tarvi vaihtaa, jos vaihtaakin vain hikilaput samalla kun käy pesaisemassa kainalot.

Sellainen vinkki noiden hajujen hillitsemiseen vielä, että glykoolihappo voipi olla kokeilemisen arvoista kainaloihin. Se on lempeämpää, kuin desinfioivat aineet. Toimii vissiin niin, että laskee ihon ph:ta ja siten tekee ihosta hajupöpöille huonomman kasvualustan. Mutta jos siellä taustalla on tosiaan jotain munuais- tai kilpparijuttua, niin ei varmaan pelkällä hygienialla korjaannu. Kovasti tsemppiä ap:lle, et ole ainut tän ongelman kanssa painiva. Toivottavasti ongelmaan löytyy sulle ratkaisu!

Vierailija
60/64 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet?