Uskon olevani ainoa (nainen) joka kärsii näin helvetillisestä liikahikoilusta
Ylipainoa ei ole. Alipainoinen olen ollut, ja silloin kärsin myös tolkuttomasta hikoilusta.
Hikoilen aina, oli tilanne mikä tahansa. Hikoilen istuessani, maatessani, ollessani kotona. Suihkussa käyn päivittäin ja saippuoin kaikki välit huolellisesti. Vaatteet vaihdan päivittäin. Materiaalit tarkastettu. Kaikki deodorantit kokeiltu. Juon ja syön riittävästi. Hikeni haisee aivan hirveältä kuselta, ihan kuin en olisi peseytynyt viikkoon.
Jos käyn illalla suihkussa, olen aamupäivään mennessä kusihienhajuinen. Ja siis se haju on karmiva! Virtsamainen, saakelin voimakas. Miten naisesta edes voi lähteä tällainen kusenhaju ilman mitään rasitusta? Ja miksi hikeni edes haisee niin hirveältä?
Itkettää ja ahdistaa. Olen tehnyt kaiken mitä voin. Hygienia ei auta. Mitä helvettiä teen?
Kommentit (54)
Ai jaa. Hikoilen runsaasti, mutta hiki ei haise.
Sipuli ja vastaavat ruuat tulee ihon läpi. Hiki haisee karsealle! Myös vitamiinivalmisteet mm. B.
Mulla on järkyttävä liikahikoilu, erityisesti kesäisin, mutta hikeni ei tietääkseni haise. Liikahikoilu on erityisesti pään ja selän alueella, hiukset ovat hiestä aivan litimärät, ja paidasta voisi puristaa litran hikeä. Suihkun jälkeen viidessä minuutissa hiki taas virtaa. Tuntuu kuin kehon termostaatti olisi rikki.
Kilpparikokeet ok, somaattisesti muuten ok, verenpainelääkityksellä korkea verenpaine kurissa. Talvella hikoilu ollut onneksi vähäisempää. Olen viisikymppinen nainen, ja hikoilu alkoi joskus nelikymppisenä ennen vaihdevuosia. Joskus käydessäni lääkärissä muun vaivan vuoksi mainitsin liikahikoilusta ja pyysin lääkettä hikoiluun, sain reseptin, muistaakseni nimi Oxybutynin, auttoi vähän mutta ei poistanut ongelmaa. Ap:n tietysti kannattaa käydä lääkärissä tarkistuttamassa labra- ym. kokeet.
Kyllä tuo voi hyvin liittyä kilpirauhaseen. Jos arvot ovat heitelleen (ilmeisti liikatoimintaa oletan, kun paino menee helposti alipainon puolelle). Käy toisella lääkärillä. Pyydä uudestaan labrat ja vaadi lääkkeet jos on häikkää arvoissa. Maksa ja munuaisarvot on myös hyvä katsoa. Hormonaalistakin voi olla. Mutta pitäähän tuo tutkia kunnolla, ja hoitaa. Ruokavaliolla voi yrittää vaikuttaa hajuun (noin ensiapuna). Sipulia ainakin kannattaa välttää. Parsakaali on myös paha, ja runsaasti proteiinia sisältävä ruoka.
Minkä ikäinen olet? Onko jo esivahdevuodet ? Minäkin kärsin pitkään liikahikoilusta., mutta kun sain rytmihäiriöihin lääkkeen, vaiva hävisi vähitellen.
Kaupan deodoranteista ei ollut apua, käytän edelleen apteekin Batsia illalla sekä aamulla suihkun jälkeen. Suihkussa pesen kainalot Nurmen palasaippualla tai apteekin tuoksuttomalla suhkusaippualla. Ja sheivaus kerran viikossa pitää kainalot ilman hajuja.
Vaatteissa ei saa olla tekokuitua vaan luonnonkuituja. Vaatteiden pitää saada levätä ja tuulettua välillä eli kotiin tullessa heti vaatteiden vaihto ja suihku.
Olen jo vaihdevuosi iän ohittanut ja en saanut lupaa hormonihoidolle sukurasituksen vuoksi. Tällä hetkellä kärsin päänahan hajuista ja hiukset pitää pestä lähes joka päivä. Tsemppiä!
Itselläni "tavallinen" hiki ei juurikaan haise, mutta stressaantuneena erittyvä "stressihiki" haisee pistävälle kissanpissalle. Minulla vasen kainalo haisee pahemmalle ja hikoaa muutenkin enemmän kuin oikea kainalo. Kärsin myös punastelusta ja vasen poskeni punoittaa herkemmin kuin oikea. Olen miettinyt että vaivan täytyy olla jotenkin kytköksissä yliherkkään hermostooni. Olen sellainen stressaava ja jännittävä tyyppi.
Teini-iässä hikoilin huomattavasti enemmän kuin nyt 4-kymppisenä. Silloin Absolut torr -antiperspirantti toimi. Nykyään en onneksi tarvitse noin voimakkaita tuotteita. Pärjään talvisin markettien antiperspiranteilla ja kesällä käytän apteekin Triple Dry -antiperspiranttia.
Ei tuo nyt kyllä ihan normaalilta kuulosta. Mene lääkäriin asiaa selvittämään. Toiset on kovempia hikoilemaan kuin toiset ja terveydellisiä syitäkin sille poikkeavalle liialliselle hikoilulle voi löytyä tai sitten se kehon oma termostaatti vaan reagoi luonnostaan poikkeavasti jos tuota hikoilua on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo voi hyvin liittyä kilpirauhaseen. Jos arvot ovat heitelleen (ilmeisti liikatoimintaa oletan, kun paino menee helposti alipainon puolelle). Käy toisella lääkärillä. Pyydä uudestaan labrat ja vaadi lääkkeet jos on häikkää arvoissa. Maksa ja munuaisarvot on myös hyvä katsoa. Hormonaalistakin voi olla. Mutta pitäähän tuo tutkia kunnolla, ja hoitaa. Ruokavaliolla voi yrittää vaikuttaa hajuun (noin ensiapuna). Sipulia ainakin kannattaa välttää. Parsakaali on myös paha, ja runsaasti proteiinia sisältävä ruoka.
Kiitos! Hyviä vinkkejä. Kilppariarvot tosiaan otettu muistaakseni neljästi, kahdella kerralla olleet normaalit ja kahdella muulla taas selkeästi alle viitearvon. Liikatoiminta tosiaan taitaa silloin olla kyseessä? Mutta lääkäri oli silti sitä mieltä että koska "arvot asettuneet" niin asiaa ei tarvitse tutkia. Kai se on sitten taas vaadittava. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta.
Olen kärsinyt liikahikoilustani pahiten 46-kiloisena nuorena aikuisena, että kiitos vain kehotuksesta. Voitko edes lukea sen aloituksen?
Mitenkäs sulla stressitekijät elämässä? Miten syöt ja nukut, miltä keho tuntuu? Vaihteleeko paino?
Oon itse ollut nuorena kans 45 kiloinen pitkään. Silloin hikoilin, erityisesti öisin.
Oon vasta nyt alkanut yhdistämään kroonisen ylikunnon. En syönyt ja liikuin liikaa, siihen koulu ja ihmissuhteet ja alttius stressata muutenkin tosi paljon.
Jos oon muutaman päivän huonolla ruualla, niin alan löyhkäämään kloorilta, ilmeisesti ketoosi iskee.
Tuo hikoilu on helpottanut vasta kun oon nyt vuoden verran opetellut syömään tarpeeksi, ylikin ja liikun vain sen mitä huvittaa, painokaan ei vaihtele. Stressi pukkaa sen päälle hyvin helposti.
Ja onko sulla lääkityksiä? Jotkut masislääkkeet esim tekee tuota.
En tiedä toimisko ap:lla pahimpaan hätään ennen labroja, mutta mä olen pistänyt joskus t-paidan kainaloihin sisäpuolelle kainaloita vasteen terveyssiteet. Ne esti sen ettei koko ajan ollu hikiläikät kainaloissa. Yllättävän hyvin ne maastoutui sinne, ei näkyny päällepäin.
Ikä 30v ja parin viine vuoden aikana noin viikko ennen kuukautisia hikoilen aivan tolkuttomasti. Paita pitää vaihtaa pari kertaa päivässä. Välillä vaihdan myös alushousuja koska hikoan myös nivusista. Hiki myös haisee todella pahalta.
Jotain hormonihikeä omien päätelmieni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä toimisko ap:lla pahimpaan hätään ennen labroja, mutta mä olen pistänyt joskus t-paidan kainaloihin sisäpuolelle kainaloita vasteen terveyssiteet. Ne esti sen ettei koko ajan ollu hikiläikät kainaloissa. Yllättävän hyvin ne maastoutui sinne, ei näkyny päällepäin.
Lainaan itseäni, kun viesti lähti liian aikasin. Mietin omalla kohdalla myös, että pitänee vaihtaa tyyliä sporttisempaan suuntaan. Tähän asti olen ollut lähinnä "kirjastontäti". Tuo sporttisuus sallinee hikoilun paremmin, voi käyttää materiaaleja ja värejä, joista hiki ei niin näy. Toki hajuun se ei auta.
Itsellä järkyttävä kainalohiki aamusuihkusta ja antiperspirantista huolimatta. Vaikken stressaa asioita, niin se tulee aina töissä.
Paitojen pitää olla väljät kainaloista, ei tule mitään jos hiha kuroutuu kiinni kainaloon, loppupäivä on kissankusta...
Närästys! Se minulla todettiin hikoilun syyksi kun kaikki verikokeet olivat ok. Ei siis mitään muita oireita kuin hikoilu. Joka päivä otan Somac-tabletin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta.
Olen kärsinyt liikahikoilustani pahiten 46-kiloisena nuorena aikuisena, että kiitos vain kehotuksesta. Voitko edes lukea sen aloituksen?
Mitenkäs sulla stressitekijät elämässä? Miten syöt ja nukut, miltä keho tuntuu? Vaihteleeko paino?
Oon itse ollut nuorena kans 45 kiloinen pitkään. Silloin hikoilin, erityisesti öisin.
Oon vasta nyt alkanut yhdistämään kroonisen ylikunnon. En syönyt ja liikuin liikaa, siihen koulu ja ihmissuhteet ja alttius stressata muutenkin tosi paljon.
Jos oon muutaman päivän huonolla ruualla, niin alan löyhkäämään kloorilta, ilmeisesti ketoosi iskee.
Tuo hikoilu on helpottanut vasta kun oon nyt vuoden verran opetellut syömään tarpeeksi, ylikin ja liikun vain sen mitä huvittaa, painokaan ei vaihtele. Stressi pukkaa sen päälle hyvin helposti.
Ja onko sulla lääkityksiä? Jotkut masislääkkeet esim tekee tuota.
Syön ja nukun suhteellisen säännöllisesti. Hikoilen kyllä vaikka nuo ns. perusasiat olisivat kunnossa. Paino ei juuri heittele. Masislääkitys on, mutta tämä vaiva on alkanut 15 vuotta ennen lääkityksen aloitusta :D. Eli ei liity lääkkeeseen. Stressiä on, mutta en tiedä miten siitä pääsen eroon. Olen oikeasti yrittänyt kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani ongelma on se, että hiki haisee. Ei kai ne siteet hienhajua estä?
Täällä jossain toisessa keskustelussa joku neuvoi pyyhkimään kainalot neo-amiseptillä. Itsellä aivan kuin auttaisi ikävään hienhajuun säännöllisesti käytettynä. On toki tujua ainetta.
Kannattaisi varmaan käydä endokrinologilla jos epäilys kilpirauhasen liikatoiminnasta.
Mene lääkäriin. Voi olla jokin sairaus, pahimmillaan syöpä. Kilpirauhasen liikatoiminta mm. aiheuttaa hikoilua. Toki voi olla vaan huono tuuri geenilotossa.
Onko jotain lääkettä käytössä, joka voisi aiheuttaa tuon liikahikoilun?