Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvila ja Huussi 2026 :)

Vierailija
16.03.2026 |

Uusi kausi alkaa tänään, aiotko katsoa? 😊

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Huvila & Huussi - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (399)

Vierailija
341/398 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytti julkisen paikan viheralueelta, puistolta.

Suunnittelija tai joku selitti lopussa miten isovanhemmatkin pääsevät uimaan tms. Kaksi metriä pystysuoria tikkaita ylös merestä - ei muuten pääse....

Kaikki isovanhemmat eivät olekaan lihavia köntyksiä ;) 

Ei, mutta iäkkäitä saattavat olla ja kipuja jaloissa.

Hop hop, sitten vaan liikettä niveliin. Uiminen on juurikin hyvää, lihaskuntoa pitää nostaa että pystyy kiipeämään ja nousemaan portaita sekä tikkaita. 

Minullakin on kovia jalkakipuja, mutta se nimenomaan on syy liikkua vähintään tunti päivässä kuntopiiriä, jumppaa, lihaskuntotreeniä. 

On myös olemassa sairauksia, joita ei liikunta paranna. Esim. skolioosi aiheuttaa selkäkipua. Nivelet voivat olla kuluneet, vaikka harrastaisi liikuntaa kuinka usein. Voi olla myös hermokipua, joka ei liity liikunnan harrastamiseen mitenkään. Joten älä yleistä, kiitos. Saat anteeksi tietämättömyytesi. 

No jos mökkikin pitää valita sen mukaan, että suvun ainoa puolikuollut pääsee rantaan jossa ei sitten luultavasti jaksa olla kuin hetken, kun joka paikka on paskani niin jo on. 

Eiköhän tuon suvun vanhukset rantaan pääse, kun kerran omaiset niin kertoivat . Pidetään vaan huoli siitä, että ne omat vanhukset  sinne omalle mökkilaiturille pääsee.

Ja pitää siis olla todella huonojalkainen jos ei muutamaan rappua pääse. 

ja elämä nyt vaan on niin, että jos olet tarpeeksi huonossa kunnossa, etkä pysty muutamaan porrasta kulkemaan se sulkee sulta paikkoja, joihin et sitten vaan mene. Ei se elämä siihen lopu, ettet jossain mökillä pääse rantaan. 

Ja eihän tuonne rantaa olisi ne vanhukset päässeet niitä entisiäkään portaita ja silti mökki oli ostettu. Ja  joten olihan nuo uudet portaat ihan eriluokkaa, kuin ne alkuperäiset, jotka oli vaaralliset kelle tahansa. 

Huima parannus entiseen siis. Ja  miten tuollaiseen jyrkkään kallioseinämään muka tekisi menon niin, että siinä ei olisi portaita? Hissi vai? 

Eiköhän ole vain helpointa sen huonojalkaisen joka ei paria porrasta pääse kulkemaan pysyä portaista pois. 

Eihän tuokaan pariskunta ole jättänyt unelmiensa mökkiä ja siihen kuuluvaa jyrkkää kalliorantaa ostamatta sen takia, että vanha mummo ei sitten sinne laiturille pääse.

Kyllä se mökki ostetaan itselle ja omiin tarpeisiin sopiva. Mummo voi nauttia järvinäkymästä terassilla.

Vierailija
342/398 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelija tai joku selitti lopussa miten isovanhemmatkin pääsevät uimaan tms. Kaksi metriä pystysuoria tikkaita ylös merestä - ei muuten pääse....

Minä tulisin kyllä todella surulliseksi, jos minun omainen esim lapsi jättäisi unelmiensa mökin ostamatta sen takia, että minä huonojalkaisena en sitten pääsisi sinne mökkilaiturille.  Eihän sitä mökkiä minun tarpeisiin pidä ostaa. 

Minulle on ihan sama pääsenkö laiturille vai en, jos muutenkin olen niin huono liikkumaan ja jalat kipeänä. Mieluiten pysyttelen siellä terassilla lekottelemassa. 

Oma isäni eli lähes sata vuotiaaksi ja olen ihan varma, ettei häntä olisi juurikaan kiinnostanut se, että pääseekö hän jossakin mökillä laiturille vai ei, vaikka hyvä kuntoinen olikin ja jalat hyvässä kunnossa. Ei tuollaiset asiat ole vanhana enää tärkeitä. 

Elämä tuo tullessaan omat rajoituksensa ja ne asiat, jotka oli nuorena tärkeitä, eivät tässä iässä enää sitä ole. 

Ja eihän moni nuorempikaan pysty vaikka portaita kulkemaan. Täytyy vaan hyväksyä että kaikki ei enää onnistu. Ei se niin vaarallista ole. Iloitaan niistä asioista joita pystytään tekemään, eikä takerruta niihin mitä ei pysty tekemään. Ja ainakaan en halua, että muut rajoittaa elämäänsä minun vaivojen tai kipeiden jalkojeni takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/398 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ihanaa sen kelohonka-katastrofin jälkeen nähdä täydellisesti onnistunut piharemppa! Valtavan haastava alue sen jyrkän kallion takia, vaan Laura teki ihmeitä ja onnistui luomaan joka suhteessa onnistuneen kokonaisuuden. Jopa ne portaat oli saatu madallettua niin, että minäkin ehkä uskaltautuisin tuossa kulmassa laskeutumaan.

Ne muurin pätkät oli myös mun mielestä loistava keksintö! Istui todella hyvin maisemaan. Ainoa mitä olisin itse halunnut jos piha olis ollut mun: Koko tontin matkalta aita siihen kallion yläreunaan ettei vahingossakaan pimeässä muutaman lomalasillisen jälkeen hoipperoisi siitä kallion pystysuorasta pudotuksesta mereen.

Lauralle kuitenkin täydet pisteet tästä kohteesta!

Vierailija
344/398 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oskarin ja vaimonsa pihasta tuli aivan kaamea. Kaikki luonnollisuus hävisi, ja kulkuväylät loistavat teennäisinä. Alueet eivät sovi yhteen toistensa kanssa. Eikä piha sovi yhteen sen mökin kanssa. Ja se bonsaipuu oli kyllä järkyttävyydessään kaiken huippu, ei sovi mökille mäntyjen ja koivujen joukkoon ollenkaan. Budjetti oli kyllä todella iso, tuo valtava saunamökki maksaa varmaan 30000-40000 euroa.

Ruuanteko- ja ruokailupaikka on säiden armoilla eikä sateen suojassa.

Vierailija
345/398 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Kirkkonummen järvimaisema rotko oli alunperin jo mulle kauhistus. Aivan liikaa kaadettu puista. Sitten jätetty ne nolot koivut puolikkaina siihen keskelle pihaa lingoksi. :D No, joo niissä oli perheen omaa huumoria. Sitten ne kaksi mäntyä jätetty siihen myös, juurikin siten näyttävästi, ettei yksikään puun runko olen järvimaiseman edessä.

Se rappusrotko oli mun mielestä kyllä vihoviimeinen. Pelkäisin koko ajan, että joku vielä vierii ne rappuset alas.. Onneksi siihen tekivät kaiteen, jos vanhempiakin ihmisiä oli tarkoitus liikuttaa.

En tykkää yhtään noista kallioisista tonteista. Hyvä, että jolleen kelpaa, niin toisenlaset sitten käypi mulle. :)

En ole suomenolosuhteissa ymmärtänyt pergolan rakentamista, jos siinä ei ole mitään kattoa. Sataa niin paljon, että olisi kiva joskus sateellakin istua ruokapöydän ääressä kuivana.

Koripallokenttä sitten tehtiin kivituhkasta. Se kun siinä sitten pöllyä palloa pompitellessa... ja hemmetin huonosti se pallo pomppikin. Sai tosiaan tehdä duunia, että pallo liikkuu. Autot vielä sulassa sovussa kentän vieressä.

Nuo nyt oli muutamia epäkohtia mun silmiin osuvia epäkohtia. Olihan se ihan kaunis lopputulos, etenkin kun vähän kasvaa ja se monimuotoisuus sulautuu yhteen.

Vierailija
346/398 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista miten tämä kohde jakaa taas mielipiteitä. Toiset tykkää tosi paljon ja toiset ei sitten ollenkaan. 

Itse kaataisin kyllä puut pois maiseman tieltä, siksihän se paikka lienee valittu, että saa maiseman. 

Enkä suostuisi mökkeilemään missään rytsölän keskellä! Avoimet kulkutiet ja pusikot pois ihan jo käärmeiden ja punkkien + kaiken maailman pistiäisten takia. 

Mulle avara maisema ja siisti pihapiiri on ehdoton. Katto kyllä pitäisi olla ruokailupaikan päällä, suomen kesä kun ei aina ole yhtä auringon paistetta.

Vierailija
347/398 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Kirkkonummen järvimaisema rotko oli alunperin jo mulle kauhistus. Aivan liikaa kaadettu puista. Sitten jätetty ne nolot koivut puolikkaina siihen keskelle pihaa lingoksi. :D No, joo niissä oli perheen omaa huumoria. Sitten ne kaksi mäntyä jätetty siihen myös, juurikin siten näyttävästi, ettei yksikään puun runko olen järvimaiseman edessä.

Se rappusrotko oli mun mielestä kyllä vihoviimeinen. Pelkäisin koko ajan, että joku vielä vierii ne rappuset alas.. Onneksi siihen tekivät kaiteen, jos vanhempiakin ihmisiä oli tarkoitus liikuttaa.

En tykkää yhtään noista kallioisista tonteista. Hyvä, että jolleen kelpaa, niin toisenlaset sitten käypi mulle. :)

En ole suomenolosuhteissa ymmärtänyt pergolan rakentamista, jos siinä ei ole mitään kattoa. Sataa niin paljon, että olisi kiva joskus sateellakin istua ruokapöydän ääressä kuivana.

Koripallokenttä sitten tehtiin kivituhkasta. Se kun siinä sitten pöllyä palloa pompitellessa... ja hemmetin huonosti se pallo pomppikin. Sai tosiaan tehdä duunia, että pallo liikkuu. Autot vielä sulassa sovussa kentän vieressä.

Nuo nyt oli muutamia epäkohtia mun silmiin osuvia epäkohtia. Olihan se ihan kaunis lopputulos, etenkin kun vähän kasvaa ja se monimuotoisuus sulautuu yhteen.

Kalloiset tontin on ihania ja komeita. Eihän  sinne mitään koripallokenttää tehty vaan alue missä voidaan harrastaa eri "Olympia lajeja". Ei siinä ole tarkoitus  sen kummemmin palloja pompotella.

Ne rappuset oli kyllä ihmeenkin paljon paremmat ja ei ollenkaan niin jyrkät, kuin mitä se kallio oli ja ne vanhat portaat.  Omistajatkin ihmetteli, miten ne portaat oli saatu niinkin hyviksi. Kyllä noissa pystyy hyvinkin liikkumaan. En ymmärrä mikä peikko monelle on portaat. 

Ei varmaan ole opittu sellaisia käyttämään. 

Sateella voi kokkailla sisällä ja kun ei sada niin ulkona. Perkola ei ole helteelläkään kovin tukala paikka valmistaa ruokaa, koska ei ole niin kuuma, kuin katollinen alue ja lämpö myöskin pääsee haihtumaan kun katto ei ole tiellä. 

Ei minulla ainakaan ole mikään hinku laittaa ruokaa ulkona, kun sataa vaikka katos oliskin. Mukavampaa on kokkailla vesisateella sisällä. 

Hyvällä säällä on sitten mukavaa olla ulkona ja tehdä ruokakin siellä. 

Olisin kyllä hyvin tyytyväinen, jos olisi minun mökki. 

Vierailija
348/398 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tykkäsin tästä Lauran tekemästä pihasta ja ymmärrän todellakin, miksi moni haluaa ns. rakennetun pihan.

Perimme sisarusteni kanssa kolme vuotta sitten vanhempiemme kesämökin, jossa suurin osa pihasta oli ns. luonnonmukaisesta kunnossa. Sammalta, kunttaa ja järven rannassa suureksi kasvaneita koivuja ja mäntyjä. 

Mökin ranta oli todella upea vielä kun vanhempani viettivät mökillä paljon aikaa. Vanhempieni sairastuttua kävimme muutaman kerran kesässä käyttämässä isää mökillä ja teimme pakollisimmat hommat, mutta piha oli lähes täysin hoitamatta kolme kesää. 

Tässä ajassa todella huomasi sen, että luonto ottaa vallan pihassa todella nopeasti. Ennen niin ihana ranta alkoi kasvaa lehtipuiden pusikkoa, kun joka paikasta kasvoi pajua, pihlajaa ja koivua. Tontti on suhteellisen iso, mutta emme ole vielä edes koko tonttia raivattua vesakosta. 

Ymmärrän täysin, miksi näitä helppohoitoisua pihoja rakennetaan. Harvalla meistä on tuhottomasti aikaa käyttää pihatöihin, eikä ns. luonnon tilassakaan oleva piha pysy kunnossa itsestään. Mökillä halutaan nauttia ja rentoutua. 

Vierailija
349/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä terasseja ja portaita ilman kaiteita. Kun lasitus avataan kesäkuumalla ja paljon porukkaa juhlimassa, sieltä putoaa helposti kivien ja kallion päälle. 

Ei kaikki ihmiset juo alkoholia. Juhlia voi myös selvinpäin. Sinulle ilmeisesti uusi vaihtoehto?

Kyllä se alkoholiongelma tuntuu nyt olevan sillä jolle juhlimisesta isolla porukalla tulee ekana mieleen alkoholi. Tuossa viestissähän puhuttiin vain isosta porukasta ja juhlista, jolloin helpommin joku horjahtaa kun väkeä on paljon. Sinä lisäsit siihen alkoholin ihan itse, ja syytit omasta kirjoituksestasi sellaista joka ei alkoholista mitään kirjoittanut.

En tiedä saarimökkien määräyksistä mutta yleensä jos terassilta/rapulta on vähintään 50 cm pudotus siinä pitää olla kaide.

Kyllä ne rakennusmääräykset koskevat kaikkia asuinrakennuksia ja myös kaiteen korkeus on määritelty. Kokonaan avattavan lasituksen ei luulisi vaikuttavan tähän,koska vaara on olemassa kun lasit avataan. Luulisi tosin, että olisivat ottaneet selvää ennen kuin tämän virityksen tekivät, mutta eihän sitä tiedä tuliko edes mieleen.

Vierailija
350/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalloiset tontin on ihania ja komeita. Eihän  sinne mitään koripallokenttää tehty vaan alue missä voidaan harrastaa eri "Olympia lajeja". Ei siinä ole tarkoitus  sen kummemmin palloja pompotella.

Ne rappuset oli kyllä ihmeenkin paljon paremmat ja ei ollenkaan niin jyrkät, kuin mitä se kallio oli ja ne vanhat portaat.  Omistajatkin ihmetteli, miten ne portaat oli saatu niinkin hyviksi. Kyllä noissa pystyy hyvinkin liikkumaan. En ymmärrä mikä peikko monelle on portaat. 

Ei varmaan ole opittu sellaisia käyttämään. 

Sateella voi kokkailla sisällä ja kun ei sada niin ulkona. Perkola ei ole helteelläkään kovin tukala paikka valmistaa ruokaa, koska ei ole niin kuuma, kuin katollinen alue ja lämpö myöskin pääsee haihtumaan kun katto ei ole tiellä. 

Ei minulla ainakaan ole mikään hinku laittaa ruokaa ulkona, kun sataa vaikka katos oliskin. Mukavampaa on kokkailla vesisateella sisällä. 

Hyvällä säällä on sitten mukavaa olla ulkona ja tehdä ruokakin siellä. 

Olisin kyllä hyvin tyytyväinen, jos olisi minun mökki. 

Eikö siinä ollut joku mekanismi jolla ne säl474eet kääntyvät katoksi sateella?

Vierailija
351/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oskarin ja vaimonsa pihasta tuli aivan kaamea. Kaikki luonnollisuus hävisi, ja kulkuväylät loistavat teennäisinä. Alueet eivät sovi yhteen toistensa kanssa. Eikä piha sovi yhteen sen mökin kanssa. Ja se bonsaipuu oli kyllä järkyttävyydessään kaiken huippu, ei sovi mökille mäntyjen ja koivujen joukkoon ollenkaan. Budjetti oli kyllä todella iso, tuo valtava saunamökki maksaa varmaan 30000-40000 euroa.

Etpä paljon katkerammalta enää voisi kuulostaa 🤭

Vierailija
352/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tiedät? Jos itse olet jäykkäkoipinen niin ei se tarkoita, että kaikki ovat.

Vierailija
353/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hop hop, sitten vaan liikettä niveliin. Uiminen on juurikin hyvää, lihaskuntoa pitää nostaa että pystyy kiipeämään ja nousemaan portaita sekä tikkaita. 

Minullakin on kovia jalkakipuja, mutta se nimenomaan on syy liikkua vähintään tunti päivässä kuntopiiriä, jumppaa, lihaskuntotreeniä. 

On myös olemassa sairauksia, joita ei liikunta paranna. Esim. skolioosi aiheuttaa selkäkipua. Nivelet voivat olla kuluneet, vaikka harrastaisi liikuntaa kuinka usein. Voi olla myös hermokipua, joka ei liity liikunnan harrastamiseen mitenkään. Joten älä yleistä, kiitos. Saat anteeksi tietämättömyytesi. 

No jos mökkikin pitää valita sen mukaan, että suvun ainoa puolikuollut pääsee rantaan jossa ei sitten luultavasti jaksa olla kuin hetken, kun joka paikka on paskani niin jo on. 

Eiköhän tuon suvun vanhukset rantaan pääse, kun kerran omaiset niin kertoivat . Pidetään vaan huoli siitä, että ne omat vanhukset  sinne omalle mökkilaiturille pääsee.

Ja pitää siis olla todella huonojalkainen jos ei muutamaan rappua pääse. 

ja elämä nyt vaan on niin, että jos olet tarpeeksi huonossa kunnossa, etkä pysty muutamaan porrasta kulkemaan se sulkee sulta paikkoja, joihin et sitten vaan mene. Ei se elämä siihen lopu, ettet jossain mökillä pääse rantaan. 

Ja eihän tuonne rantaa olisi ne vanhukset päässeet niitä entisiäkään portaita ja silti mökki oli ostettu. Ja  joten olihan nuo uudet portaat ihan eriluokkaa, kuin ne alkuperäiset, jotka oli vaaralliset kelle tahansa. 

Huima parannus entiseen siis. Ja  miten tuollaiseen jyrkkään kallioseinämään muka tekisi menon niin, että siinä ei olisi portaita? Hissi vai? 

Eiköhän ole vain helpointa sen huonojalkaisen joka ei paria porrasta pääse kulkemaan pysyä portaista pois. 

Eihän tuokaan pariskunta ole jättänyt unelmiensa mökkiä ja siihen kuuluvaa jyrkkää kalliorantaa ostamatta sen takia, että vanha mummo ei sitten sinne laiturille pääse.

Kyllä se mökki ostetaan itselle ja omiin tarpeisiin sopiva. Mummo voi nauttia järvinäkymästä terassilla.

👍

Vierailija
354/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuanteko- ja ruokailupaikka on säiden armoilla eikä sateen suojassa.

Voihan siihen katolle heittää pressun, jos haluaa sateessa kokata ulkona mutta heillä on ihan varmasti myös mökin sisällä keittiö joten huolesi on täysin turha.

Vierailija
355/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mukava pariskunta. Mies oli aika söötti. Pihasta tuli kaunis. Ainoa omituisuus oli, kun Laura oli kattanut tarjolle kilokaupalla sitruunoita. Eihän niitä kukaan syö sellaisenaan. Roskiin meni.

Vierailija
356/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten tämä kohde jakaa taas mielipiteitä. Toiset tykkää tosi paljon ja toiset ei sitten ollenkaan. 

Itse kaataisin kyllä puut pois maiseman tieltä, siksihän se paikka lienee valittu, että saa maiseman. 

Enkä suostuisi mökkeilemään missään rytsölän keskellä! Avoimet kulkutiet ja pusikot pois ihan jo käärmeiden ja punkkien + kaiken maailman pistiäisten takia. 

Mulle avara maisema ja siisti pihapiiri on ehdoton. Katto kyllä pitäisi olla ruokailupaikan päällä, suomen kesä kun ei aina ole yhtä auringon paistetta.

Suosittelen sinulle peltotontin ostamista.

Rantarakentamista ohjaa rakennusjärjestys, joka kunnioittaa luontoa ja maisemakuvaa määräten näin:

"" Rakennuspaikalla tulee ranta-alueen puusto pääosin säilyttää ja vain sen harventaminen on sallittua. 

Rakennusten / rakennelmien ja rantaviivan väliin tulee jättää olemassa olevaa suojapuustoa ja uuden kasvamista tulee edistää niin, ettei maisemakuva heikkene

Rantaviivaan rajautuville tai muutoin näkyville avokallioille ei tule sijoittaa rakennusta.""" /lainaus /Kuntaliitto 

( >> eli olipa Onni että kalliolla oli jo mökki, sillä tuskin tuolle paljaaksi hakatulle kummulle olisi saanut enää rakennuslupaa).

Vierailija
357/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse tykkäsin tästä Lauran tekemästä pihasta ja ymmärrän todellakin, miksi moni haluaa ns. rakennetun pihan.

Perimme sisarusteni kanssa kolme vuotta sitten vanhempiemme kesämökin, jossa suurin osa pihasta oli ns. luonnonmukaisesta kunnossa. Sammalta, kunttaa ja järven rannassa suureksi kasvaneita koivuja ja mäntyjä. 

Mökin ranta oli todella upea vielä kun vanhempani viettivät mökillä paljon aikaa. Vanhempieni sairastuttua kävimme muutaman kerran kesässä käyttämässä isää mökillä ja teimme pakollisimmat hommat, mutta piha oli lähes täysin hoitamatta kolme kesää. 

Tässä ajassa todella huomasi sen, että luonto ottaa vallan pihassa todella nopeasti. Ennen niin ihana ranta alkoi kasvaa lehtipuiden pusikkoa, kun joka paikasta kasvoi pajua, pihlajaa ja koivua. Tontti on suhteellisen iso, mutta emme ole vielä edes koko tonttia raivattua vesakosta. 

Ymmärrän täysin, miksi näitä helppohoitoisua pihoja rakennetaan. Harvalla meistä on tuhottomasti aikaa käyttää pihatöihin, eikä ns. luonnon tilassakaan oleva piha pysy kunnossa itsestään. Mökillä halutaan nauttia ja rentoutua. 

Luonto kyllä valtaa alaa mielettömällä voimalla.  Ja kun koiranputki, nokkonen, horsma, pajukko ja vatukko saa jalansijan, on peli menetetty. 

Ei vaan jaksa olla koko ajan repimässä, kuokkimassa ja myrkyttämässä. Varsinkin kun tulosta ei näy. Seuraava kesä on vielä pahempi.

Käsivoimin ei pärjää millään vaan tarvitaan järeämmät otteet ja koneet paikalle. 

Kauhulla jo odotan tulevaa kesää. Ja vaikka kesä on ihanaa aikaa, monesti  alkaa odottaa syksyä, että se kasvu loppuu :DDDDDDDDD

Vierailija
358/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rantarakentamista ohjaa rakennusjärjestys, joka kunnioittaa luontoa ja maisemakuvaa määräten näin:

"" Rakennuspaikalla tulee ranta-alueen puusto pääosin säilyttää ja vain sen harventaminen on sallittua. 

Rakennusten / rakennelmien ja rantaviivan väliin tulee jättää olemassa olevaa suojapuustoa ja uuden kasvamista tulee edistää niin, ettei maisemakuva heikkene

Rantaviivaan rajautuville tai muutoin näkyville avokallioille ei tule sijoittaa rakennusta.""" /lainaus /Kuntaliitto 

( >> eli olipa Onni että kalliolla oli jo mökki, sillä tuskin tuolle paljaaksi hakatulle kummulle olisi saanut enää rakennuslupaa).

Nuo rakennusluvat ovat aika kuntakohtaisia ja kyllä noin kauaksi rannasta saa varmaan rakentaa.  Samoin puiden kaataminen, voi olla vaikea määrittää mitkä nyt sitten saa kaataa pois ja mitkä jättää. Puut on kuitenkin uusiutuva luonnonvara ja olihan nuokin saaneet ne kaataa pois ja luultavasti luvan kanssa. 

Tai sitten jos ovat luvatta kaataneet, niin myöhäistä enää tehdä mitään :D

Pihasta tuli kuitenkin kaunis ja puutkin kasvaa ajan kanssa takaisin. 

Ja olihan siinä lähellä metsää. Ei tuo tontti niin kamalan suuri ollut joten ei suurta vahinkoa tullut, vaikka muutama puu liikaa oliskin kaatunut. 

Vierailija
359/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan ne saaneet rakennusluvan sille saunalle ja vierasmajoitukselle.  Melkein yhtä iso rakennus, kuin varsinainen mökki joka olikin aika pieni.

Ja nykyään kai saa rakentaa  alle  30 neliön rakennuksen ilman rakennuslupaa. 

Vierailija
360/398 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa mukava pariskunta. Mies oli aika söötti. Pihasta tuli kaunis. Ainoa omituisuus oli, kun Laura oli kattanut tarjolle kilokaupalla sitruunoita. Eihän niitä kukaan syö sellaisenaan. Roskiin meni.

Sitruunavettä voi tehdä. Mutta jospa ne oli vain rekvisiittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän