Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiskoe: Kesto noin 4kk. Syön ravintosuositusten mukaisesti

Vierailija
16.03.2026 |

Mitä luuletteko, meneekö rasva-arvot tuolla viiterajoihin? Nyt olivat vähän koholla. Kokonaiskolestrolin ja LDL:n osalta.

Olen nyt syönyt n2kk n 80% ajasta suositusten mukaisesti. Eli runsaasti tuoreita kasviksia, ja lisännyt hedelmiä ja marjoja. Ajatus on nyt lisätä pariksi kuukaudeksi vielä marjojen määrää ja esim. jogurttia jonka sekaan aamuin / illoin kauralesettä / pellavansiemenrouhetta lusikalliset. Ja jos ne maistuvat / vatsa tykkää, niin lisätä ne pysyviksi osiksi ruokavaliota. 

Sen lopun 20% oon syönyt esim. pullaa ja pikaruokaa. 

Mitä luulette että tapahtuu arvoille KoK. 5,4 ja LDL 3,9+

Tähän mennessä tapahtunut sellaista että paino on pudonnut noin 5kg. Tosin tässä on mukana tietoista annoskoon pienennystä. Se on tarkoitus lopettaa, koska enempää ei ole tarvetta pudottaa. 

Liikunta on tällä hetkellä liian vähäistä. Mutta kävelyä tulee noin 4km viikkoon. Ja jokinverran kotijumppaa / pihatöitä ja polttopuuhommia. Sitä pitäisi toki lisätä

Taustalla siis konttorirottamies M 44v

Paraneeko arvot?

Vaihtoehdot

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus on että ruokavalio vastaisi mahd hyvin todellisuutta mitä jatkossakin ajattelin ylläpitää. Koska eihän siinä järkeä olisi rypistää sellaista ruokavaliota itselleen joka on pakkopullaa ylläpitää. 

Vierailija
62/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivää aloiteltiin avokadoleivillä, mozzarellalla, parman kinkulla ja Paistetulla kananmunalla. Nam.... :P

Tältä aamulta perinteinen marjajogurtti jäi väliin. Mutta ei haittaa. Ehkä iltapalaksi sitten. 

Näitä viilatessa on tullut tutustuttua enemmän ruokien suosituksiin ja sisältöön. Ja se on yksi syy miksi ajattelin lähteä muokkaamaan ravitnoani yleisten suositusten mukaiseksi. Ne joustaa ja jättää sekasyöjälle paljon valinnan varaa. 

Esim. Katkaravut ja Kananmunat on nyttemmin tutkittu hyväksi ravinnoksi vaikka sisältävät paljon kolesterolia. Kovan rasvan kokonaismäärä on oleellisemnassa roolissa. Jne. Ja vilja/ maitotuotteita en haluaisi rajoittaa koska niitä on käytännössä tarjolla joka paikassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joudut teho-osastolle parissa viikossa jos et ymmärrä lopettaa ihmiskoettasi ajoissa

Vierailija
64/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joudut teho-osastolle parissa viikossa jos et ymmärrä lopettaa ihmiskoettasi ajoissa

Ei sitä tiedä? Jos vaikka kaadun rappusissa tai saan Hanta- viruksen. 

Aika näyttää ja kellot kilkkaa... 

Vierailija
65/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi kolestrolipotilas, jolla aikoinaan, kymmenisen v sitten todettiin liian korkeat lukemat ja annettiin nuo ravinto-ja liikuntasuositukset. Koska en pystynyt niitä sellaisenaan noudattamaan, lääkitys myös aloitettiin. 
En vain jaksa koko ajan nipottaa ruoan kanssa enkä luopua kaikista herkuista, joista nautin js joihin olen tottunut. Oma valinta: täytyy edes ruon osalta saada nautintoja välillä, elämä on luotenkin elämistä varten ja periaatteessa aika lyhyt kumminkin. T. Mies 62v

Vierailija
66/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi kolestrolipotilas, jolla aikoinaan, kymmenisen v sitten todettiin liian korkeat lukemat ja annettiin nuo ravinto-ja liikuntasuositukset. Koska en pystynyt niitä sellaisenaan noudattamaan, lääkitys myös aloitettiin. 
En vain jaksa koko ajan nipottaa ruoan kanssa enkä luopua kaikista herkuista, joista nautin js joihin olen tottunut. Oma valinta: täytyy edes ruon osalta saada nautintoja välillä, elämä on luotenkin elämistä varten ja periaatteessa aika lyhyt kumminkin. T. Mies 62v

Omat ei ole kovin korkeat. Ainakaan vielä. Mutta sukurasitteita on ja pidän myös rasvaisen ja suolaisen ruuan mausta. Mutta jospa kohtuus ja pienet viilaukset tekisivät tehtävänsä. Kun pidän kuitenkin myös näistä terveellisemmiksi mielletyistä lisäykstänikin. Kuten avokadot ja marjat. Ap

Vierailija
67/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat ei ole kovin korkeat. Ainakaan vielä. Mutta sukurasitteita on ja pidän myös rasvaisen ja suolaisen ruuan mausta. Mutta jospa kohtuus ja pienet viilaukset tekisivät tehtävänsä. Kun pidän kuitenkin myös näistä terveellisemmiksi mielletyistä lisäykstänikin. Kuten avokadot ja marjat. Ap

Kyllä mullekin marjat maistuu ja varsinkin kesällä ja syksyllä käytän aika paljon niitä. Myös Alentaja-levite käytössä. 
T. Tuon edellisen kommentin kirjoittaja

Vierailija
68/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mullekin marjat maistuu ja varsinkin kesällä ja syksyllä käytän aika paljon niitä. Myös Alentaja-levite käytössä. 
T. Tuon edellisen kommentin kirjoittaja

Sama homma. Ajattelin nyt kokeilla jos toistaiseksi riittää tuo 80% suositusten mukaisesti ja 20% vähemmän suositusten mukaisesti. 

Ruoka on hyvää ja en halua sen kanssa ruveta pingoittamaan suuntaan tai toiseen. 

Hyvä kun on löytynyt toimiva tie. 

Ap

Vierailija
69/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat ja sokerit pois niin juhannuksena jo on kolesterolit normaalit. Lisää Oivariini tai voi margariinin tilalle ja rasvaista lihaa ja kananmunia enemmän.

Vierailija
70/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljat ja sokerit pois niin juhannuksena jo on kolesterolit normaalit. Lisää Oivariini tai voi margariinin tilalle ja rasvaista lihaa ja kananmunia enemmän.

Katotaan. Kuten sanoin en halua tehdä kovin rajoitteista ruokavaliostani. Jos tää tehoo niin jatkan ennemmin tätä. 

Vierailija
71/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähtötason ldl 4, siitä neljä kuukautta tyydyttyneiden rasvojen minimointi (luokkaa alle 2 % kokonaisrasvasta), ei siis rasvaisia juustoja saati voita taikka kermaa, kananmunia pari viikossa, maksaa ei ollenkaan, eikä äyriäisiä tai muutakaan missä paljon kolesterolia, mutta sokeria ja viljatuotteita normaalisti, maitotuotteet pääosin rasvattomia. Kasviksia vähänlaisesti, hedelmiä jonkin verran. Ainut mitä vahdin oli tosiaan tyydyttyneiden rasvojen päivämäärä, mikä selvästi jäi alle 20 g. Liikuntaa ei tullut talviaikana ylenmäärin, muutama kerta viikossa. Tällä putosi kolmeen. 

Vierailija
72/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähtötason ldl 4, siitä neljä kuukautta tyydyttyneiden rasvojen minimointi (luokkaa alle 2 % kokonaisrasvasta), ei siis rasvaisia juustoja saati voita taikka kermaa, kananmunia pari viikossa, maksaa ei ollenkaan, eikä äyriäisiä tai muutakaan missä paljon kolesterolia, mutta sokeria ja viljatuotteita normaalisti, maitotuotteet pääosin rasvattomia. Kasviksia vähänlaisesti, hedelmiä jonkin verran. Ainut mitä vahdin oli tosiaan tyydyttyneiden rasvojen päivämäärä, mikä selvästi jäi alle 20 g. Liikuntaa ei tullut talviaikana ylenmäärin, muutama kerta viikossa. Tällä putosi kolmeen. 

Toivoisin itse että ei ihan näin tarkaksi rasvavahdiksi tarvisi alkaa. Koska vaatii jo aika tarkkaa suunnittelua tuon ylläpito. 

Ja niitä rasvattomia tuotteita jos haluaa pitää monenlaista evästä valikoimisissa.

Hyvä kuitenkin että on siellä toiminut. 

Vierailija
73/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko suomalaisiin ravitsemussuosituksiin. Jos söisin niiden mukaisesti niin voisin pahoin koko ajan. Ällöttää koko lautasmalli ja kaikki rasvattomat maitopohjaiset proteiinit. En ymmärrä sitä että päivällä aktiiviseen aikaan syödään niin että napa paukkuu ja illat ollaan nälissään. Mulla ainakin sekä mieli että keho toimii paremmin pienessä nälässä ja illalla sitten syön hitaasti ja lämmintä ruokaa. Toki päivällä laitan jotain suuhuni ja syön monipuolisen aamupalan. Ja viisastelijoille tiedoksi että olen reippaasti alipainon puolella. N50+

Ja sinä luulet, että reippaasti alipaino on joku tavoiteltava asiat tai vajaaravitsemus. En oikeasti ymmärrä, että miksi ihmiset eivät tajua, että heillä on jonkinlainen syömishäiriö ja sitten sitä "ilosanomaa" jaetaan vielä auliisti muille. Aidosti toivon sinulle hyvää ja terveyttä, mutta toivottavasti havahdut hakemaan apua tästä viestistä. 

Vierailija
74/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas söin 4 kk voita, kuohukermaa, majoneesia, kananmunia ja rasvaista lihaa ja maitotuotteita, en yhtään sokeria ja viljoja. Ldl putosi normaaliksi, kun oli jotain liki 4.  Triglyseridit on tärkeämpää pitää normaalina kuin kolesteroli.

Vierailija
75/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas söin 4 kk voita, kuohukermaa, majoneesia, kananmunia ja rasvaista lihaa ja maitotuotteita, en yhtään sokeria ja viljoja. Ldl putosi normaaliksi, kun oli jotain liki 4.  Triglyseridit on tärkeämpää pitää normaalina kuin kolesteroli.

Hyvä että toimi. Itselleni vilkatuotteiden ja sokereiden täyskielto vaatisi isoa muutosta ruokailuun. En ole sokerihhiri, mutta esim tänään meni kahvin kanssa tiramisua ja vadelmalevosra yms.

Arkena en leivoksia juuri syö, mutta pari leipäsiivua menee ja esim. Pastaa  yms . Ruuaksi. Toki voi korvata vaikka porkkanoilla ja potuilla, mutta ruokavaliosta tulisi aika erilainen. 

Katson tosiaan tämän nyt ainakin ensin. 

Vierailija
76/93 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi osa-alue mikä mättää turhan usein on uni.  Tää on varmasti tuttu monelle vanhemmalle. Mutta muksut tuo onat haasteensa tohon. 

Pyrin että olisi ainakin 7-8h. Mutta joskus jää alle ja aika usein joku herättää keskellä yötä yms. 

Mutta on siinä omaakin syytä mukana kun kukkuu liian myöhään. 

Vierailija
77/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi osa-alue mikä mättää turhan usein on uni.  Tää on varmasti tuttu monelle vanhemmalle. Mutta muksut tuo onat haasteensa tohon. 

Pyrin että olisi ainakin 7-8h. Mutta joskus jää alle ja aika usein joku herättää keskellä yötä yms. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nukutko-tarpeeksi-nain-univaje-voi-…;

Toi voi olla yllättävän monella kompastuskivi. Ja yksi mikä vaikuttaa, on iltapäiväkahvit jotka saattavat huomaamatta leikata osan syvästä unesta pois. Se on tarpeellinen asia kaikin puolin. 

Mutta oma vika tosiaan kun en saa päätöstä tehtyä että 23.00 viimeistään peittoa korville ja tuutilullaa... AP

Vierailija
78/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi voi olla yllättävän monella kompastuskivi. Ja yksi mikä vaikuttaa, on iltapäiväkahvit jotka saattavat huomaamatta leikata osan syvästä unesta pois. Se on tarpeellinen asia kaikin puolin. 

Mutta oma vika tosiaan kun en saa päätöstä tehtyä että 23.00 viimeistään peittoa korville ja tuutilullaa... AP

Joillakin on hyvä, että omalla päätöksellä voi määrittää nukkumaan menonsa.

Itse en tuohon pysty, nukahdan vain, jos olen väsynyt, ei siinä kellon aika tai päätös merkkaa mitään.

Vierailija
79/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin on hyvä, että omalla päätöksellä voi määrittää nukkumaan menonsa.

Itse en tuohon pysty, nukahdan vain, jos olen väsynyt, ei siinä kellon aika tai päätös merkkaa mitään.

Toki monella niin. Mutta itselläni se on lähinnä halua lukea vielä pari sivua kirjaa rauhassa yms. 

Vierailija
80/93 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ja oon siis itse luopunut Iltapäiväkahvista just sen takia, että haittaa itselläni unta. Silleen semisti. ja toinen on että alkoholi haittaa unta. Mutta se on hyvin satunnaista jos oluen tai pari otan. Ei ees joka kuukausi sellaista ihmettä tapahdu nykyisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi