Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

Mä lihoisin valaaksi tuolla hiilarimäärällä. Mulla toimii vhh ja pätkäpaasto, sekä puolen tunnin kävelylenkki joka päivä, pinttia sitten kun tuo käsi on taas kunnossa. Olen erittäin herkkä insuliinille, joten syön paljon tärkkelyksettömiä kasviksia perunan, pastan ja riisin tilalla.

N52

Kukaan ei kyllä liho valaaksi 1500 kilokalorilla päivässä. Sellaista ihmettä ei ole vielä missään aineenvaihduntatutkimuksissa havaittu. Toki joku esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa tms. aineenvaihduntaa hidastavaa sairautta sairastava voi olla noilla kilokaloreilla lievästi ylipainoinen, vaikka useimmille ne on laihdutuskalorit. Mutta että lihoisi valaaksi, ei mahdollista.

Vierailija
162/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elimistö ei kylläkään toimi tuolla "yksinkertaisella matematiikalla""

Ei, mutta sen oman kulutuksen laskemiseen on helppo tapa. Kirjaa kaikki syömänsä kalorit, ja seuraa painon kehitystä. Siitä voi sitten laskea, mikä on oma yksilöllinen kulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

1500kcal ei laihduta pienikokoista naista, jotkut jopa lihoo sillä.

No saa kyllä olla tosi pienikokoinen, että sillä lihoo. Olen itse 160 cm pitkä, siis olen se tuolla tavalla laihduttanut. Nyt kun en enää laihduta, vaan pysyttelen 67 kilon painossani, saan syödä 1900 kcal per päivä niin että en liho enkä laihdu. Laihduttaminen siis onnistui hyvin 1500 kcal:illa, toki loppuaikana tahti alaspäin oli hidas, mutta eipä mulla mikään kiire ollutkaan.

Vierailija
164/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää. 

Puuro ei lihota. Kaurajuomissa on sokeria.

Minusta viljatuotteet näin vanhemmiten kyllä turvottavat. Jopa kaurapuuro, mitä ei ennen olisi uskonut.

Vierailija
165/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen käy kyllä haastavaksi, jos vielä annoskokoja pienentää. Nyt jo osa vaihdettu salaattiin. Puuro päivittäin.  Mutta jotain täytty yrittää. 2h en kyllä ehdi päivässä liikkua töiden ym ohella. 

Mutta yllätyin, vaikka tästä aina on puhuttu. Ikä todella vaikuttaa.

Ap

Kun pitää itsensä kiireisenä ei nälkää edes huomaa ja mahalaukku supistuu kun syö vähemmän, puuroa et tarvitse mihinkään. Päivässä on 24t, kun osan liikunnasta vaihtaa hyötyliikuntaan saa helposti pari tuntia päivässä liikuttua. Nämä on valintoja joita tulee tehdä mikäli haluaa laihtua, tätä faktaa ei pääse karkuun.

Nukkuminen on myös loistava laihdutuskeino. Säästyy myös rahaa kun ei tarvitse syödä tai muuten harrastaa. Unen merkitystä muutenkin aina vähätellään tai se kokonaan unohdetaan painonhallinnassa. Jos kroppa on stressitilassa niin aivan sama syötkö kaksi keksimurua vai säkillisen perunoita, läski pysyy koska keho on hätätilassa.

Vierailija
166/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, miksi paino ei putoa, voi olla ihan siinä, että lihasmassa lisääntyy urheillessa. Aina ei kannattaisi tuijottaa vain vaakaa. Oletko huomannut kehossa muuten muuttumista? 

Vierailija
167/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli 40 v täytettyäni muutamassa vuodessa 10 kg ylipainoa, vaikka minusta tuntui että söin samalla tavalla kuin ennen, liikuin jne. Reilu vuosi sitten havahduin millaiseen kuntoon olin lähes huomaamattani päätynyt, päätin tehdä kokonaisvaltaisen elämäntapa muutoksen eli siis pysyvän muutoksen, en dieettiä. Aloin pitää ruokapäiväkirjaa ja seurasin älykellosta kulutustani. Opettelin tuntemaan ensimmäistä kertaa elämässäni miten kroppani toimii oikeasti. Kiinnitin erityistä huomiota proteiinin saamisen säännöllisyyteen jokaisella aterialla. Olen aina syönyt terveellisesti ja monipuolisesti, siihen en tarvinnut erityisiä oppeja, mutta otin rutiiniksi tietyn aamupalan jne. Herkkuja syön säännöllisesti mutta tietoisesti, niin että ne eivät hallitse arkeani. Nukun 8-9 tunnin yöunet, liikun säännöllisesti, pidän huolen palautumisesta jne.

Minulta tippui puolessa vuodessa nuo ylipainokilot, ja en juuri huomannut että olisi tarvinnut tinkiä mistään, päinvastoin olen nyt paremmassa kunnossa kuin koskaan sekä fyysisesti että psykkisesti.

Tämä kokemus on opettanut minulle sen että ikä , vaihdevuodet tai hormonit eivät tarkoita sitä, etteikö voisi olla hyvivoiva, energinen, lihaksikas ja normaalipainoinen keski-ikäinen nainen.

Myös vaihdevuosi oireet ovat helpottaneet merkittävästi tämän elämänmuutoksen myötä. 

Kannustan kaikkia rohkeasti haastamaan itsensä ja tekemään pieniä mutta merkittäviä muutoksia, niillä on valtavan suuri merkitys sairauksien ennalta ehkäisyyn, jaksamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. 

Itselleni oli tärkeää että paino putosi hallitusti, ei liian nopeasti. En usko mihinkään dieetteihin, kaikissa on aina sama ongelma, kilot tulevat nopeasti takaisin. Kun ruokavalio perustuu sallivuuteen, mutta samalla siihen realismiin että syöt sen verran kuin kulutat,tai jos haluat laihtua  niin kokoajan pienessä energiavajeessa, niin tuloksia syntyy väistämättä. Lisänä kun pitää huolen että ravinto on monipuolista ja laadukasta, niin kroppa saa kaikki tarvitsemansa.

Alapeukku siitä, että opetat muita vaihdevuosioireista olematta vielä oikeasti vaihdevuosi-iässä. Oikeat vaihdevuodet eivät noilla konsteilla häviä minnekään, mutta tietty nelikymppisenä vielä voi lykätä muutoksia jos onnistuu saamaan munasarjansa vielä toimimaan.

Niin, olen nyt 47 v. Että kyllä tässä jo esivaihdevuosioireita on koettu useampi vuosi, ja ihan oma kokemus on niistä ja myös siitä että ne ovat helpottaneet elämän muutoksen myötä. Toki tiedostan että ne paheneekin varmasti vielä, mutta on ihan tiedostettu ja tutkittu juttu, että elintavoilla voi merkittävästi helpottaa oireita.

No et voi kyllä edes tietää, ovatko oireesi olleet oikeita esivaihdevuosioireita. On muitakin syitä ihan samoihin oireisiin.

Ja joka tapauksessa esivaihdevuodet ovat pikkujuttu varsinaisiin vaihdevuosiin verrattuna. Vähän sellaista pientä ajoittaista esimakua, joka kumminkin menee itsestään pois aina välillä. Sitten sinä touhukkaana opetat täällä, että jokin sinun tekemäsi hokkuspokkustemppu niinku oikeasti poistaisi oikeat vaihdevuosioireet. Tuo on vähän kuin lukiolainen antaisi täällä neuvoja, miten saadaan pitkä parisuhde toimimaan.

Vierailija
168/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pienentänyt ruoka-annoksiq, lisännyt kasviksia, juon vettä ja menen lenkille, jos näläntunne yrittää iskeä ennen ruoka-aikaa. On toiminut hyvin ja laihdutin 15 kg ja ne kilot eivät ole tulleet takaisin. 

Mulla ainakin näläntunne iskee illalla, kun yritän lopettaa syömisen. Maha on täynnä, mutta kroppa on paniikissa luullen, ettei ole saatu tarpeeksi energiaa. Eikä varmaan olekaan saatu niin paljoa energiaa, että saavutettu varastorasva säilyisi.

Vierailija
169/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 148 cm pitkä, ja lihon jos syön yli 1400 kaloria per päivä, jos haluan laihtua 0,5 kg/viikko saan syödä vain 900 kaloria per päivä. Ikää 51 v. 

En jaksa mitään kitudiettiä 900 kalorilla, se tarkoittaisi jatkuvaa nälkää. 

Painoa tuli 20 kg, vaikka ruokavalio ei ole muuttunut siitä kun olin nelikymppinen. Vaihdevuosissa kun vaan aineenvaihdunta hidastui. 

Olen jo jättänyt roskaruoan, höttöhiilarit, limsat ja mehut, makeutetut jugurtit ja rahkat, murot ja myslit,  makkarat, einesruoat, pullat, jäätelöt, keksit, ruokajuomana vain vesi ja rasvaton piimä, kahvi rasvattomalla maidolla. Syön paljon salaatteja ja keittoruokia. Syön lautasmallin mukaisesti puolet kasviksia, ja 1/4 hiilaria ja 1/4 proteiinia ja mahdollisimman värikästä ja monipuolista ruokaa.

En syö mitään ultraproaessoitua ruokaa. Ei noutoruokaa yms. Ei majoneeseja tai muita kaloritiheitä juttuja. 

Syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Syön pieniä annoksia, ruokaa n 3 DL, ei välipaloja. Nukun 8-9 tuntia yössä. Veriarvot normaalit.

Mitäs tässä vielä pitäisi tehdä?? 

Oletko laskenut, paljonko saat proteiinia päivässä? Proteiini nimittäin tekee kylläisen olon. Lisäksi jos sitä ei saa tarpeeksi, etenkin naiset tuossa iässä, lihakset alkavat tosi herkästi surkastua. Kun vähentää energiamäärää, kannattaa pitää proteiinin määrä samana ja nipistää hiilihydraateista ja ehkä rasvasta, mutta rasvaa pitää saada jonkin verran.

Vierailija
170/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 148 cm pitkä, ja lihon jos syön yli 1400 kaloria per päivä, jos haluan laihtua 0,5 kg/viikko saan syödä vain 900 kaloria per päivä. Ikää 51 v. 

Painoa tuli 20 kg, vaikka ruokavalio ei ole muuttunut siitä kun olin nelikymppinen. Vaihdevuosissa kun vaan aineenvaihdunta hidastui. 

Olen jo jättänyt roskaruoan, höttöhiilarit, limsat ja mehut, makeutetut jugurtit ja rahkat, murot ja myslit,  makkarat, einesruoat, pullat, jäätelöt, keksit, ruokajuomana vain vesi ja rasvaton piimä, kahvi rasvattomalla maidolla. Syön paljon salaatteja ja keittoruokia. Syön lautasmallin mukaisesti puolet kasviksia, ja 1/4 hiilaria ja 1/4 proteiinia ja mahdollisimman värikästä ja monipuolista ruokaa.

En syö mitään ultraproaessoitua ruokaa. Ei noutoruokaa yms. Ei majoneeseja tai muita kaloritiheitä juttuja. 

Syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Syön pieniä annoksia, ruokaa n 3 DL, ei välipaloja. Nukun 8-9 tuntia yössä. Veriarvot normaalit.

En ole nähnyt koskaan noin lyhyttä ihmistä, mutta pienennä ruoka-annos 1,5 - 2dl:ajan.

Olet lapsen kokoinen, joten sinun täytyy syödä lasten annoskokoja.

Ei 148 cm aikuinen ole lapsen kokoinen. Aikuisella on aikuisen kroppa, joka on varttuneempi kuin lapsella. Lyhyt ihminen on vain lyhyempi pätkä samaa putkea kuin pitkäkin. Kaikilla on suunnilleen saman kokoiset aivot ja sisäelimet ja naisilla ei ole juurikaan eroa lantion sisämitoissa pituuden mukaan. Eli pitkät ja lyhyet naiset kaikki synnyttävät saman kokosia vauvoja samalla tavalla. Tämä oli minulle muuten yllätys, kun lyhyenä naisena odotin esikoistani. Olin muusta syystä lantion magneettikuvassa ja mitathan olivat ihan keskimääräiset, vaikka olin omasta mielestäni hirveän pienikokoinen, painokin ennen raskautta lähempänä 40 kuin 50 kiloa. Tätä sitten ihmettelin, mutta lääkärit ja kätilöt sanoivat, että ihan normaalia, tosi monilla pienikokoisilla naisilla on aivan tilava lantio, tämä ei riipu lainkaan pituudesta.

Vierailija
171/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko laskenut, paljonko saat proteiinia päivässä? Proteiini nimittäin tekee kylläisen olon. Lisäksi jos sitä ei saa tarpeeksi, etenkin naiset tuossa iässä, lihakset alkavat tosi herkästi surkastua. Kun vähentää energiamäärää, kannattaa pitää proteiinin määrä samana ja nipistää hiilihydraateista ja ehkä rasvasta, mutta rasvaa pitää saada jonkin verran.

No tämähän on se ongelma. Kun pitää saada tietty määrä proteiinia ja tietty määrä rasvaa ja tietty määrä kuitua, syödä se 500g kasviksia ja vielä 960 mg kalsiumia mikä on muuten todella paljon mutta myös todella tärkeää, kun kukapa haluaisi luukadon tässä iässä. Niin siinä onkin sitten jo niin paljon ruokaa, että ei sillä ainakaan laihdu. 

Vierailija
172/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laihduin näin:

1900kcal pv

10 000 askelta/pv

3 salitreeniä viikossa (isoja lihasryhmiä)

1 aerobinen treeni/vko

1hiit/viikko

Laihduin siis 1900kcl ruokavaliolla, lähtömitat 170/80kg. Pudotin 10kg. Ikä 50v. Treenejä 5xviikko hikeen asti. Askeleet 10000. Tietty oli jo liikkunut monta vuotta ennen laihdutusta, eli lisäsin treenejä 3>5 ja askelmäärä tuplaksi.

Ruokavalio on se tärkein laihduttaessa, eli tarvitse tuollaista trenimääräämutta keski-ikäisen kannattaa tehdä kovaa lihaskuntotreeniä joka tapauksessa-ihan terveyden takia, vaikkei ois tarve laihduttaa. 

Mulla ei pumppu kestä noin tiuhaa urheilumäärää. On pakko antaa kehon palautua välillä, muuten kroppa alkaa käydä ylikierroksilla.

Vierailija
173/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinit kannattaa tankata heti aamupuurosta. Lisää puuroon proteiinimaitoa, proteiinijauhetta, maapähkinävoita (vain pikkunokare), chiansiemeniä 2 rkl (liotettuna), auringonkukansiemeniä 1 tl, proteiinirahkaa ja raejuustoa. Naposta lisäksi muutama pähkinä. Tuosta saat jo 40-50 g proteiinia.

Eikö olisi parempi syödä vaikka broileria? Siitä saa proteiinia vähän käsitellyssä muodossa (käytännössä käsittelyä on ollut vain paistaminen) eikä siinä ole mitään turhaa. Lisäksi sitten kasviksia ja jotakin muuta maun mukaan, vaikka sitten puuroa tai siemeniä.

Vierailija
174/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää. 

Puuro ei lihota. Kaurajuomissa on sokeria.

Minusta viljatuotteet näin vanhemmiten kyllä turvottavat. Jopa kaurapuuro, mitä ei ennen olisi uskonut.

Mua ei turvota.

Vierailija
175/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinit kannattaa tankata heti aamupuurosta. Lisää puuroon proteiinimaitoa, proteiinijauhetta, maapähkinävoita (vain pikkunokare), chiansiemeniä 2 rkl (liotettuna), auringonkukansiemeniä 1 tl, proteiinirahkaa ja raejuustoa. Naposta lisäksi muutama pähkinä. Tuosta saat jo 40-50 g proteiinia.

Eikö olisi parempi syödä vaikka broileria? Siitä saa proteiinia vähän käsitellyssä muodossa (käytännössä käsittelyä on ollut vain paistaminen) eikä siinä ole mitään turhaa. Lisäksi sitten kasviksia ja jotakin muuta maun mukaan, vaikka sitten puuroa tai siemeniä.

Munakokkeli ja savukala, jos proteiinilla haluaa aloittaa päivänsä. Tai tummaa leipää ja graavilohta. Viikonloppuina ainakin.

Usein arkisin jää kyllä kaurapuuroon, maitokahviin ja rahkajugurttiin.

Vierailija
176/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen käy kyllä haastavaksi, jos vielä annoskokoja pienentää. Nyt jo osa vaihdettu salaattiin. Puuro päivittäin.  Mutta jotain täytty yrittää. 2h en kyllä ehdi päivässä liikkua töiden ym ohella. 

Ap

Mulla ikää 55v ja jos liikun ton pari tuntia päivässä, olen täysin poikki sen jälkeen. Esim. tunti salia, tunti kävelyä tai pyöräilyä. 

Mä olin jo teininä aivan poikki loppupäivän, jos tein kuntoa kohottavaa liikuntaa. Sama juttu on edelleen esivaihdevuosissa.

Niin koska peruskunto on huono, niin liikunta väsyttää

Mulla oli ihan hyvä kunto teininä.

Lisäksi tuossa ei ole kyse kunnon tasosta, vaan siitä, että kuntoa kohottava liikunta uuvuttaa. Jos kunto on hyvä, voin tehdä enemmän ja kovempaa, ennen uupumista, kun taas huonolla kunnolla se tulee pienemmästä. Se joka tapauksessa tulee joka kerta, kun liikunta on ollut riittävää kohottaakseen kuntoa.

Vierailija
177/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla ikää 55v ja jos liikun ton pari tuntia päivässä, olen täysin poikki sen jälkeen. Esim. tunti salia, tunti kävelyä tai pyöräilyä. 

Mä olin jo teininä aivan poikki loppupäivän, jos tein kuntoa kohottavaa liikuntaa. Sama juttu on edelleen esivaihdevuosissa.

Niin koska peruskunto on huono, niin liikunta väsyttää

Liikunta voi myös väsyttää ihan vaan siksi, että esim. ferritiiniarvot on huonot.

Mulla oli iän kaiken sama ongelma, liikunta vei viimeisetkin voimat ainat, eikä kunto kasvanut millään. Sitten kävin laajoissa verikokeissa, joissa kävi ilmi, että ferritiini oli 6, punasoluja oli vähän, eli reilusti alle viitearvojen, ja ne vähäisetkin olivat kooltaan pieniä, eli selkeästi viitearvoja pienempiä.

yritä siinä sitten aktiivisesti urheilla, kun kertakaikkiaan ei happi kulje elimistössä kuten pitäisi.

Sitten kun loppui megamenkat, niin kolmen kuukauden päästä tuntui kuin olisin herännyt eloon ja joku vetänyt verhon silmien edessä. Mutta vielä otti pari vuotta, ennen kuin liikunta alkoi olla sellaista kuin sen kuuluu, eli virkistävää ja voimaa antavaa, ei kaiken ottavaa. Vaikka siis määrät oli aina aika samanlaiset, nyt tosin olen voinut vielä lisätä liikuntaa, kun se tuntuu vain hyvältä.

Mulla onkin ferritiini vähän alhaalla. Syön nyt rautalisää, ja ferritiinikin on parantunut.

Hyvä tietää, että uupumus saattaa korjautua rautalisällä!

-se, joka ensin puhui liikunnan väsyttävyydestä

Vierailija
178/178 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laske kaloreita. Muuten menee mutu-meiningiksi. Vain siten saat tietää, paljonko nyt syöt ja paljonko pitäisi vähentää/muokata syömistä, että laihtuisit

Mistä tiedät ihan tarkasti, mikä on kulutuksesi? Ei sitä voi tietää.

Siihen on olemassa laskureita, joissa huomioidaan pituus, paino, arkiaktiivisuus ja liikunnan määrä. Siitä saa suuntaa antavan kulutuksen. Itellä nuo laskurit antaa liian ison lukeman, mutta kuitenkin suuntaa-antavan arvion.

Voit myös laskea kaloreita nykyisestä ruokavaliostasi, niin saat totuudenmukaisemman käsityksen, että onko ruokavaliosi terveellinen, kevyt tmv. Ihan mutua tommonen, että keski-ikä ja ihan itestään lihoin. Aineenvaihdunta ei hidastu mitenkään merkittävästi vielä 50-vuotiaana. Monella vaan elintaso nousee, enemmän rasvaista ja prosessoitua ruokaa ja liikunta minimissä. 

Ja jos tämä yksinkertainen matematiikka ei onnistu ominvoimin, kannattaa hankkia valmentaja. 20kg ei ole tullut yhdessäyössä niin se vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä laihduttaa. 

Elimistö ei kylläkään toimi tuolla "yksinkertaisella matematiikalla"

Ootko kokeillut kalorinlaskentaa enemmänkuin kaksi päivää? Suurimmalle osalle kalorinlaskenta antaa täsmällisempää tietoa siitä- että paljonko kaloreita menee suusta sisään -kuin se, että arvelee: syön samoin kuin ennenkin.  Tietysti jos haluaa jäädä kiinni tekosyihin niin ei ole pakko laihduttaa. Ei ole pakko laskea kaloreita. Voi jatkaa valittamista. 

Murto-osalla ihmisistä voi olla jokin aineenvaihdunnallinen sairaus tai aineenvaihduntaan vaikuttava sairaus-mutta sit pitääkin mennä lääkäriin, jos näin on ja paino huitelee hurjassa ylipainossa.

Hyvin monella on insuliiniresistenssi, ja monella naisella on sekä raudanpuutetta että kilpirauhasen vajaatoiminta.

Ylipäätään ihminen on paljon monimutkaisempi laite kuin pelkkä polttouuni.