Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainon sisällä ainakin mahdotonta. Annoin olla, koska naama näyttää nyt paremmalta kuin alipainon rajoilla.

N57

Vierailija
122/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laihduin näin:

1900kcal pv

10 000 askelta/pv

3 salitreeniä viikossa (isoja lihasryhmiä)

1 aerobinen treeni/vko

1hiit/viikko

Laihduin siis 1900kcl ruokavaliolla, lähtömitat 170/80kg. Pudotin 10kg. Ikä 50v. Treenejä 5xviikko hikeen asti. Askeleet 10000. Tietty oli jo liikkunut monta vuotta ennen laihdutusta, eli lisäsin treenejä 3>5 ja askelmäärä tuplaksi.

Ruokavalio on se tärkein laihduttaessa, eli tarvitse tuollaista trenimääräämutta keski-ikäisen kannattaa tehdä kovaa lihaskuntotreeniä joka tapauksessa-ihan terveyden takia, vaikkei ois tarve laihduttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea ruokavalion kalorit-et ehkä syö niin kevyesti kuin luulet. Kolme treeniä viikossa ei kuluta paljoakaan energiaa. Paljonko askelia sulla tulee päivässä?

Vierailija
124/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinineuvo käy järkeen, mutta käytännössä on täysi työ saada syödyksi edes yksi gramma proteiinia per (normaalipainoinen) painokilo. Tuo 1,5 grammaa on täysi mahdottomuus. Siinä tulee mukana jo paljon enemmän ruokaa kuin olen syönyt enää aikoihin, ja kun olen lihonut näilläkin, niin syömisen lisääminen ei oikein ole vaihtoehto.

Vierailija
125/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama, paitsi että en ole ylipainoinen. Haluaisin laihtua 2-4 kg. Ei onnistu, vaikka liikun, sekä syön vähän. Olen tähän asti ollut aina superhoikka, nyt tullut kiloja vaikka en ole muuttanut mitään.

Ilmeisesti kaikilla vähän sama. N

Tiputan 4 kiloa helposti kuukaudessa. Tiputa kalorit 1000:een päivässä, ei tarvi edes urheilla yhtään ja laihdut kilon viikossa. Muista vetää vitamiineja ettei tule puutostiloja. Kilo viikossa on aika extreme.

Ei, ei. Et halua laihduttaa lihasmassaasi pois vaan rasvaa. Kitukuurilla painonlasku lähtee lihaksista. Tarvitset lihaksia kun ikää kertyy

Vierailija
126/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ozempic?

Käytännössä voit saada saman suolistohormonivaikutuksen, kun jätät sokerin ja viljan sekä runsaasti lisäaineita sisältävän keinoruuan pois ruokavaliostasi. Tilalle paljon kasviksia, ehkä jopa fermentoituna. Sokeritonta lihaa, kalaa, kananmunaa, sokerittomia, kypsytettyjä ja fermentoituja maitotuotteita.  Vähintään  12-14  tunnin paasto/vrk, jotta suolisto saa levätäkin välillä. Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä, 7-8 tunnin yöunet.

Vierailija
127/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli 40 v täytettyäni muutamassa vuodessa 10 kg ylipainoa, vaikka minusta tuntui että söin samalla tavalla kuin ennen, liikuin jne. Reilu vuosi sitten havahduin millaiseen kuntoon olin lähes huomaamattani päätynyt, päätin tehdä kokonaisvaltaisen elämäntapa muutoksen eli siis pysyvän muutoksen, en dieettiä. Aloin pitää ruokapäiväkirjaa ja seurasin älykellosta kulutustani. Opettelin tuntemaan ensimmäistä kertaa elämässäni miten kroppani toimii oikeasti. Kiinnitin erityistä huomiota proteiinin saamisen säännöllisyyteen jokaisella aterialla. Olen aina syönyt terveellisesti ja monipuolisesti, siihen en tarvinnut erityisiä oppeja, mutta otin rutiiniksi tietyn aamupalan jne. Herkkuja syön säännöllisesti mutta tietoisesti, niin että ne eivät hallitse arkeani. Nukun 8-9 tunnin yöunet, liikun säännöllisesti, pidän huolen palautumisesta jne.

Minulta tippui puolessa vuodessa nuo ylipainokilot, ja en juuri huomannut että olisi tarvinnut tinkiä mistään, päinvastoin olen nyt paremmassa kunnossa kuin koskaan sekä fyysisesti että psykkisesti.

Tämä kokemus on opettanut minulle sen että ikä , vaihdevuodet tai hormonit eivät tarkoita sitä, etteikö voisi olla hyvivoiva, energinen, lihaksikas ja normaalipainoinen keski-ikäinen nainen.

Myös vaihdevuosi oireet ovat helpottaneet merkittävästi tämän elämänmuutoksen myötä. 

Kannustan kaikkia rohkeasti haastamaan itsensä ja tekemään pieniä mutta merkittäviä muutoksia, niillä on valtavan suuri merkitys sairauksien ennalta ehkäisyyn, jaksamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. 

Itselleni oli tärkeää että paino putosi hallitusti, ei liian nopeasti. En usko mihinkään dieetteihin, kaikissa on aina sama ongelma, kilot tulevat nopeasti takaisin. Kun ruokavalio perustuu sallivuuteen, mutta samalla siihen realismiin että syöt sen verran kuin kulutat,tai jos haluat laihtua  niin kokoajan pienessä energiavajeessa, niin tuloksia syntyy väistämättä. Lisänä kun pitää huolen että ravinto on monipuolista ja laadukasta, niin kroppa saa kaikki tarvitsemansa.

Vierailija
128/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jossain tuhruisella nettifoorumilla ohjeen, joka saattaisi tepsiä: pitää viedä välillä vasu pois.

Vierailija
129/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insuliiniresistenssi joka on varmasti puolella ikäisistäsi. 

Vierailija
130/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta, riisi, peruna pois niin mitäs sitä sitten syö ruoalla? Entä leivän määrä?

Mä syön noita ja olen laihtunut.

Mäkin laihduin normaalipainoisena, mutten enää ylipainoisena, koska mulle oli tullut insuliiniresistenssi.

En ole normaalipainoinen.

Vierailija
131/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa selittelyä koko keskustelu täynnä. Pari kiloahan lähtee suunnilleen suolan määrä puolittamalla, jolloin nestettä sitoutuu vähemmän. Onko se sitten haluttua laihtumista vai ei, riippuu varmaan aika paljon siitä onko kilot, tietty rasvaprosentti, yleinen fyysinen suorituskyky tai joku muu asia sitten homman prioriteettina.

Suola on ihmiselle välttämätöntä, HH-kuona taas ei. Hiilihydraatit nollaan niin painokin laskee.

Hiilariton ruokavalio tappaa hormonitoiminnan ja libidon, mutta ei kai siinä mitään sitten, jo sitä haluaa jo viisikymppisenä. Suolaa taas saadaan keskimäärin reilusti liikaa.

Mistä tuollainen tieto on peräisin? Ihminen on suurimman osan olemassaolostaan syönyt hyvin vähän hiilihydraatteja, joten väitteesi kuulostaa erikoiselta.

Vierailija
132/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli 40 v täytettyäni muutamassa vuodessa 10 kg ylipainoa, vaikka minusta tuntui että söin samalla tavalla kuin ennen, liikuin jne. Reilu vuosi sitten havahduin millaiseen kuntoon olin lähes huomaamattani päätynyt, päätin tehdä kokonaisvaltaisen elämäntapa muutoksen eli siis pysyvän muutoksen, en dieettiä. Aloin pitää ruokapäiväkirjaa ja seurasin älykellosta kulutustani. Opettelin tuntemaan ensimmäistä kertaa elämässäni miten kroppani toimii oikeasti. Kiinnitin erityistä huomiota proteiinin saamisen säännöllisyyteen jokaisella aterialla. Olen aina syönyt terveellisesti ja monipuolisesti, siihen en tarvinnut erityisiä oppeja, mutta otin rutiiniksi tietyn aamupalan jne. Herkkuja syön säännöllisesti mutta tietoisesti, niin että ne eivät hallitse arkeani. Nukun 8-9 tunnin yöunet, liikun säännöllisesti, pidän huolen palautumisesta jne.

Minulta tippui puolessa vuodessa nuo ylipainokilot, ja en juuri huomannut että olisi tarvinnut tinkiä mistään, päinvastoin olen nyt paremmassa kunnossa kuin koskaan sekä fyysisesti että psykkisesti.

Tämä kokemus on opettanut minulle sen että ikä , vaihdevuodet tai hormonit eivät tarkoita sitä, etteikö voisi olla hyvivoiva, energinen, lihaksikas ja normaalipainoinen keski-ikäinen nainen.

Myös vaihdevuosi oireet ovat helpottaneet merkittävästi tämän elämänmuutoksen myötä. 

Kannustan kaikkia rohkeasti haastamaan itsensä ja tekemään pieniä mutta merkittäviä muutoksia, niillä on valtavan suuri merkitys sairauksien ennalta ehkäisyyn, jaksamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. 

Itselleni oli tärkeää että paino putosi hallitusti, ei liian nopeasti. En usko mihinkään dieetteihin, kaikissa on aina sama ongelma, kilot tulevat nopeasti takaisin. Kun ruokavalio perustuu sallivuuteen, mutta samalla siihen realismiin että syöt sen verran kuin kulutat,tai jos haluat laihtua  niin kokoajan pienessä energiavajeessa, niin tuloksia syntyy väistämättä. Lisänä kun pitää huolen että ravinto on monipuolista ja laadukasta, niin kroppa saa kaikki tarvitsemansa.

Alapeukku siitä, että opetat muita vaihdevuosioireista olematta vielä oikeasti vaihdevuosi-iässä. Oikeat vaihdevuodet eivät noilla konsteilla häviä minnekään, mutta tietty nelikymppisenä vielä voi lykätä muutoksia jos onnistuu saamaan munasarjansa vielä toimimaan.

Vierailija
133/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske kaloreita. Muuten menee mutu-meiningiksi. Vain siten saat tietää, paljonko nyt syöt ja paljonko pitäisi vähentää/muokata syömistä, että laihtuisit

Vierailija
134/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalikeitto ilman sokeria suolaa mausteita ja lihaa .  Sitä syö aina kun nälkä.  Nolla kaloria. Vettä.   Huomaat kyllä viikon päästä että nyt lähtee rasva.  

Tuo on käytännössä paasto ja toimii lyhytaikaisena. Esim. viikko tai kaksi. Sen jälkeen kannattaa syödä riittävästi proteiinia, sillä erityisesti naisilla paasto saattaa surkastuttaa lihaksia.

Vierailija
135/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi näihin ketjuihin tulee aina näitä "hiilarit NOLLAAN" - ihmisiä.

Itselle ei ainakaan toimi hiilarittomuus. Maha ei toimi ollenkaan ilman aamun kaurapuuroa/leseitä enkä nyt usko kokonaan hiilarittoman ruokavalion olevan suolistollekaan hyväksi. Hienoa jos se toimii jollekin. Haluan myös olla ruokavaliolla, jota voin toteuttaa niin arjessa kuin juhlassa. Täysi hiilarittomuus ei ole mulle sellainen.

Tiukassa on kilot vaihdevuosissa. Itse lisäsin reilusti vettä ja huolehdin, että en syö iltasin. Onhan se sellaista 0,5kiloa alas ja kilo ylös, mutta olen nyt vuodessa kuitenkin 6 kiloa saanut pois.

Kommentoimme näihin ketjuihin siksi, että meillä itsellämme vika on ollut sokereissa. Kun olemme pitäneet hiilihydraatit minimissä jonkin aikaa, paino on taas alkanut laskea.

Ei se varmaankaan kaikilla toimi, mutta osalla meistä ei ole toivoakaan laihtua ilman ketoosia.

Vierailija
136/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo se on kun lopettaa kaikkien näiden 5 ateriaa päivässä kuuntelemisen. Ala seuraamaan paljonko kaloreita syöt päivässä, joka päivä ja kirjaa ylös. Sen jälkeen ala tiputtamaan kalorimääriä niin, että alkaa puntarilla näkyä. Laihduttaminen on hyvin yksinkertaista, syö vähemmän kaloreita kun poltat.

Kalorien laskenta on turhaa kun syö 1-2 ateriaa päivässä lihaa ja eläinrasvaa. Nälkä pysyy loitolla ja paino laskee. Se että syö harvoin pitää insuliinit matalalla ja elimistö pääsee hyödyntämään varastoitua rasvaa.

Kalorien laskeminen toimii, one meal a day toimii, tuo esittämäsi keto (proteiinia ja rasvaa, ei hiilareita) toimii sekin. Kaikki on tullut kokeilta ja kaikki ne toimii. Kun katsoo kaupan kassalla mitä ylipainoiset ostavat niin näkee heti miksi he ovat ylipainoista. Suklaapatukkaa ja sen sellaista.

Mä olen lihonut aiemmin. Nykyisistä ostoksistani ei pysty päättelemään ylipainoani, koska en liho näillä ruoilla. Pysyn vain samanpainoisena.

Vierailija
137/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et edes ole vaihdevuosi-ikäinen. Minäkin laihduin samoilla nevoilla 42 v, mutta 52 v olikin ihan toinen juttu.

Vierailija
138/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsymys voi johtua liiasta sokerista, kilpirauhasesta tai diapetes.  Raudan puute. Pinaatti auttaa. Puuro. 

Pinaatti lähinnä ryövää elimistöstä ravinteita eikä rauta ole pinaatissa ihmisen hyödynnettävässä muodossa. Parasta on syödä lihaa ja eläinrasvastaa; korjaantuu sekä diabetes että kilpirauhas- ja muut hormoniongelmat.

Jos raudanpuutetta haluaa korjata ruokavaliolla, niin veriletut ja naudan maksa ovat aika hyvä keino. Myös linsseissä on runsaasti rautaa, joskin se ilmeisesti imeytyy huonommin kuin eläinperäinen rauta.

Vierailija
139/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske kaloreita. Muuten menee mutu-meiningiksi. Vain siten saat tietää, paljonko nyt syöt ja paljonko pitäisi vähentää/muokata syömistä, että laihtuisit

Mistä tiedät ihan tarkasti, mikä on kulutuksesi? Ei sitä voi tietää.

Vierailija
140/167 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinineuvo käy järkeen, mutta käytännössä on täysi työ saada syödyksi edes yksi gramma proteiinia per (normaalipainoinen) painokilo. Tuo 1,5 grammaa on täysi mahdottomuus. Siinä tulee mukana jo paljon enemmän ruokaa kuin olen syönyt enää aikoihin, ja kun olen lihonut näilläkin, niin syömisen lisääminen ei oikein ole vaihtoehto.

Proteiinilisällä saa helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi