Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (156)

Vierailija
101/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan toi pitkään kypsynyt kaalikeitto perustuu nälkään että sä syöt aina kun on nälkä lusikalla sitä hitaasti ja istut sen ajan.   Se tasapainottaa sun himot ja tasaa verensokerin koska sä syöt sitä tasaisin väliajoin.  

Vierailija
102/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosi miehillä on jätti iso vatsa ja hiukset kaljuuntuu.  

Sitten miehelläni ei ole vielä vaihevuosia, vaikka hän on jo 67-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan toi pitkään kypsynyt kaalikeitto perustuu nälkään että sä syöt aina kun on nälkä lusikalla sitä hitaasti ja istut sen ajan.   Se tasapainottaa sun himot ja tasaa verensokerin koska sä syöt sitä tasaisin väliajoin.  

Hullua pitää laiduntamalla verensokeria ja insuliinia ylhäällä. Parempi syödä 1-2 kertaa päivässä runsaasti ja olla muuten syömättä - hampaatkin kiittää.

Vierailija
104/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaikeaa kalorit puoleksi entisestä, voit maata sohvalla tuijottamassa idioottisarjoja ja kilo tipuu kropasta viikossa .Ainoa kuri on itsekuri muuten se ei onnistu.

Vierailija
105/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienentänyt ruoka-annoksiq, lisännyt kasviksia, juon vettä ja menen lenkille, jos näläntunne yrittää iskeä ennen ruoka-aikaa. On toiminut hyvin ja laihdutin 15 kg ja ne kilot eivät ole tulleet takaisin. 

Vierailija
106/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 148 cm pitkä, ja lihon jos syön yli 1400 kaloria per päivä, jos haluan laihtua 0,5 kg/viikko saan syödä vain 900 kaloria per päivä. Ikää 51 v. 

En jaksa mitään kitudiettiä 900 kalorilla, se tarkoittaisi jatkuvaa nälkää. 

Painoa tuli 20 kg, vaikka ruokavalio ei ole muuttunut siitä kun olin nelikymppinen. Vaihdevuosissa kun vaan aineenvaihdunta hidastui. 

Olen jo jättänyt roskaruoan, höttöhiilarit, limsat ja mehut, makeutetut jugurtit ja rahkat, murot ja myslit,  makkarat, einesruoat, pullat, jäätelöt, keksit, ruokajuomana vain vesi ja rasvaton piimä, kahvi rasvattomalla maidolla. Syön paljon salaatteja ja keittoruokia. Syön lautasmallin mukaisesti puolet kasviksia, ja 1/4 hiilaria ja 1/4 proteiinia ja mahdollisimman värikästä ja monipuolista ruokaa.

En syö mitään ultraproaessoitua ruokaa. Ei noutoruokaa yms. Ei majoneeseja tai muita kaloritiheitä juttuja. 

Syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Syön pieniä annoksia, ruokaa n 3 DL, ei välipaloja. Nukun 8-9 tuntia yössä. Veriarvot normaalit.

Mitäs tässä vielä pitäisi tehdä?? 

Vierailija
107/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa kalorit puoleksi entisestä, voit maata sohvalla tuijottamassa idioottisarjoja ja kilo tipuu kropasta viikossa .Ainoa kuri on itsekuri muuten se ei onnistu.

Tuolla saa kätevästi aineenvaihdunnan pysähtymään. Kun puutostaudit kolkuttavat ja alkaa syödä enemmän, jokainen suupala kasaa kilon laardia kroppaan.

Vierailija
108/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino junnasi paikoillaan jo vähän alle nelikymppisestä. Käytin ihan samaa menetelmää kuin nuorempana, mutta tällä kertaa paino ei laskenutkaan kiloa kuussa, vaan junnasi paikoillaan. Yritin vuosia. Lopulta kokeilin ketoosiruokavaliota, vähän niinkuin "no kokeillaan nyt tuotakin". Kuuden viikon kuluttua verensokerini alkoi notkahdella (lievästi) ja sen jälkeen paino alkoi laskea kilon kuussa, kun jatkoin ketoosia.

Minulla oli siis insuliiniresistenssi. Olen myöhemmin kuullut, että insuliiniresistenssi aiheuttaa sen, ettei paino laske, vaikka söisi vähemmän. En ole kemisti, joten en tunne yksityiskohtia, mutta moni on sanonut noin ja minun kohdallani se piti paikkansa. Paino alkoi laskea vasta, kun sain ylimääräiset, kehoon varastoituneet sokerit käytettyä pois.

Vierailija
109/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoli eli stressihormoni aiheuttaa vyötärölihavuutta. Sen kun saisikin pois, stressin nimittäin. En ole vielä keksinyt keinoa.

Vierailija
110/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laihduin helposti. Muutin ruokavaliota terveellisemmäksi..

55v.

Minä en pysty enää muuttamaan ruokavaliota terveellisemmäksi. Harrastan säännöllisesti liikuntaa ja lisäksi hyötyliikuntaa aina kun mahdollista. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Mutta ne muutamat ylimääräiset kilot, jotka on tulleet salakavalasti vyötärölle ja reisiin muutaman viime vuoden aikana näillä samoilla elämäntavoilla, ei lähde mihinkään.

T: toinen 55-v.

Sama. Askelia tulee päivässä 8000 - 10000, kunnon salitreeni useamman kerran viikossa, hyötyliikunta maksimissa. Syön kolmesti päivässä enkä myöskään voi muuttaa rupkavaliota tän terveellisemmäksi. 45 v ikään asti sain syödä mitä huvitti ja miten paljon vaan ja pysyin  62  kg:n painossa. Siitä lähtien on paino noussut vaikka olen syömiseni koittanut optimoida. Nyt painoa on 68 kg. Haamuraja on 70, jos sen ylittyy niin v*t*tus on suunnaton, kun tässä kumminkin parhaani yritän. N54

Vierailija
111/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.

Jos on kilpirauhasen kanssa ongelmia ja lisäksi raudanpuute, laihtuminen ei ole mahdollista. Varastorasvan muuttaminen sokeriksi eli sen kemiallinen prosessi ei onnistu noilla spekseillä.

Vierailija
112/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä helevetti, onneksi en jaksa välittää ja kytätä jotain kilokalorimääriä ym.

Kuolema korjaa jokaisen, mitään ei mukaansa saa ja elämästä + hyvästä ruoasta/herkuista kannattaa nauttia vielä kun voi.

Vierailija
113/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic?

Vierailija
114/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

Jos kehon energiantarve pienenee laihtuessa, silloin olet laihtunut lihaksista etkä rasvakudoksesta.

Vierailija
115/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää. 

No ei pidä paikkaansa. Ne no molemmat varsin vähäkalorisia elintarvikkeita. Ja kyllä se on niin, että kulutettujen ja syötyjen kalorien tasapaino sen lopulta määrää, miten paino kehittyy. 

Jos on taipumus kakkostyypin diabetekseen, niin kyllä kaura lihottaa. Siinä kun on paljon hiilihydraatteja ja vähän proteiinia ja rasvaa.

Vierailija
116/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

legendaarinen " ruokavalia sama", juu ja elinatavat kans.

Mitäny unohtuu herkuttelut ja se että maakaa sohvalla suurimman osan ajasta...

Laihtuminen on tasan yhtä helppoa aina , aineenvaihdunta ei paljoa hidastu koskaan.

Kilo lähtee viikossa heti jos jättää aamupalan pois,eikä tunnu missään ees. 

Vierailija
117/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta, riisi, peruna pois niin mitäs sitä sitten syö ruoalla? Entä leivän määrä?

Mä syön noita ja olen laihtunut.

Mäkin laihduin normaalipainoisena, mutten enää ylipainoisena, koska mulle oli tullut insuliiniresistenssi.

Vierailija
118/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta, riisi, peruna pois niin mitäs sitä sitten syö ruoalla? Entä leivän määrä?

Mä syön noita ja olen laihtunut.

Ne määrät ja kuinka usein merkkaavat eniten. Ateria koon ei tulisi ylittää oman nyrkin kokoa ja kolmea ateriaa päivässä ei tarvitse kukaan. Kaksi joskus jopa yksi terveellinen ateria riittää.

Mä en pysty syömään riittävästi proteiinia vain kahdella saati yhdellä aterialla. Niistä tulee niin kylläinen olo, etten pysty nielemään enempää. Kolmenkin aterian kanssa pitää olla tarkkana enkä voi syödä oikein sitten muuta kuin proteiinia ja vähän kasviksia. Muuten en jaksa syödä tarpeeksi proteiinia.

Vierailija
119/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.

Meneekö? Pitääkin seurata. Syön vain muutaman kerran päivässä ja vajaatoiminta. 

Myöskään tiukka hiilarien karsiminen ei kannata, jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kokeilin joskus nuorempana karppausta ja olin välillä ihan sairaan huonovointinen ja vain leipäviipale tms. helpotti oloa. Myöhemmin luin, että kilppariongelmainen tarvitsee riittävästi hiilareita, jotta elimistö toimii kunnolla.

Okei, tuo onkin mielenkiintoista. Onko sulla, tai jollakulla muulla, antaa vinkkejä henkilölle, jolla on insuliiniresistenssi ja paljon viskeraalirasvaa? Miten saisin rasvan pois ja pitäisin kilpirauhasen kunnossa? Vähemmän syöminen ei johda kuin kiljuvaan nälkään ja lopulta pakonomaiseen syömiseen, jos yritän laihtua hiilareita syöden. Yritin sitä vuosikausia eikä siitä tullut koskaan mitään.

Vierailija
120/156 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduin näin:

1900kcal pv

10 000 askelta/pv

3 salitreeniä viikossa (isoja lihasryhmiä)

1 aerobinen treeni/vko

1hiit/viikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän