Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?
Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.
Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa selittelyä koko keskustelu täynnä. Pari kiloahan lähtee suunnilleen suolan määrä puolittamalla, jolloin nestettä sitoutuu vähemmän. Onko se sitten haluttua laihtumista vai ei, riippuu varmaan aika paljon siitä onko kilot, tietty rasvaprosentti, yleinen fyysinen suorituskyky tai joku muu asia sitten homman prioriteettina.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, minkä ikäinen olet? Oletko mies vai nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa selittelyä koko keskustelu täynnä. Pari kiloahan lähtee suunnilleen suolan määrä puolittamalla, jolloin nestettä sitoutuu vähemmän. Onko se sitten haluttua laihtumista vai ei, riippuu varmaan aika paljon siitä onko kilot, tietty rasvaprosentti, yleinen fyysinen suorituskyky tai joku muu asia sitten homman prioriteettina.
Suola on ihmiselle välttämätöntä, HH-kuona taas ei. Hiilihydraatit nollaan niin painokin laskee.
Hiilariton ruokavalio tappaa hormonitoiminnan ja libidon, mutta ei kai siinä mitään sitten, jo sitä haluaa jo viisikymppisenä. Suolaa taas saadaan keskimäärin reilusti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.
Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?
Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:
- Aamupala 300 kcal
- Lounas 500 kcal
- Päivällinen 500 kcal
- Iltapäivän välipala 200 kcal
Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä.
Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:
- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä
- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää
- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi
- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike
Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.
Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita
1500kcal ei laihduta pienikokoista naista, jotkut jopa lihoo sillä.
Läskit jo kivettyneet, ne ei lähde enää ikinä pois.
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on kun lopettaa kaikkien näiden 5 ateriaa päivässä kuuntelemisen. Ala seuraamaan paljonko kaloreita syöt päivässä, joka päivä ja kirjaa ylös. Sen jälkeen ala tiputtamaan kalorimääriä niin, että alkaa puntarilla näkyä. Laihduttaminen on hyvin yksinkertaista, syö vähemmän kaloreita kun poltat.
Kalorien laskenta on turhaa kun syö 1-2 ateriaa päivässä lihaa ja eläinrasvaa. Nälkä pysyy loitolla ja paino laskee. Se että syö harvoin pitää insuliinit matalalla ja elimistö pääsee hyödyntämään varastoitua rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola on ihmiselle välttämätöntä, HH-kuona taas ei. Hiilihydraatit nollaan niin painokin laskee.
Hiilariton ruokavalio tappaa hormonitoiminnan ja libidon, mutta ei kai siinä mitään sitten, jo sitä haluaa jo viisikymppisenä. Suolaa taas saadaan keskimäärin reilusti liikaa.
Ei tapa vaan korjaa sen kuntoon. Avaintekijä on syödä riittävästi eläinrasvaa.
Samulin ei ollut Samulin . Miehensä oli Samulin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.
Meneekö? Pitääkin seurata. Syön vain muutaman kerran päivässä ja vajaatoiminta.
Myöskään tiukka hiilarien karsiminen ei kannata, jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kokeilin joskus nuorempana karppausta ja olin välillä ihan sairaan huonovointinen ja vain leipäviipale tms. helpotti oloa. Myöhemmin luin, että kilppariongelmainen tarvitsee riittävästi hiilareita, jotta elimistö toimii kunnolla.
Höpö höpö, hiilihydraattien karsiminen ja runsasrasvainen ruokavalio korjaa kilpirauhasongelmat. Hashimoton tautia hoidetaan nimenomaan keto/karnivore-ruokavaliolla.
Älä puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on kun lopettaa kaikkien näiden 5 ateriaa päivässä kuuntelemisen. Ala seuraamaan paljonko kaloreita syöt päivässä, joka päivä ja kirjaa ylös. Sen jälkeen ala tiputtamaan kalorimääriä niin, että alkaa puntarilla näkyä. Laihduttaminen on hyvin yksinkertaista, syö vähemmän kaloreita kun poltat.
Ei se ohje ole 5 ateriaa. Mistä sä ton olet vetänyt? Se on aamupala, 2 ateriaa ja mahdollisesti 1-2 välipalaa. Välipalat on tyyliin jugurtti tai hedelmä, ei mikään ateria.
Kaalikeitto ilman sokeria suolaa mausteita ja lihaa . Sitä syö aina kun nälkä. Nolla kaloria. Vettä. Huomaat kyllä viikon päästä että nyt lähtee rasva.
En tiedä miksi näihin ketjuihin tulee aina näitä "hiilarit NOLLAAN" - ihmisiä.
Itselle ei ainakaan toimi hiilarittomuus. Maha ei toimi ollenkaan ilman aamun kaurapuuroa/leseitä enkä nyt usko kokonaan hiilarittoman ruokavalion olevan suolistollekaan hyväksi. Hienoa jos se toimii jollekin. Haluan myös olla ruokavaliolla, jota voin toteuttaa niin arjessa kuin juhlassa. Täysi hiilarittomuus ei ole mulle sellainen.
Tiukassa on kilot vaihdevuosissa. Itse lisäsin reilusti vettä ja huolehdin, että en syö iltasin. Onhan se sellaista 0,5kiloa alas ja kilo ylös, mutta olen nyt vuodessa kuitenkin 6 kiloa saanut pois.
Koska olet jo tottunut huonoihin tapoihisi, eli ahmimiseesi, etkä edes yritä muuttaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorien laskenta on turhaa kun syö 1-2 ateriaa päivässä lihaa ja eläinrasvaa. Nälkä pysyy loitolla ja paino laskee. Se että syö harvoin pitää insuliinit matalalla ja elimistö pääsee hyödyntämään varastoitua rasvaa.
Kalorien laskeminen toimii, one meal a day toimii, tuo esittämäsi keto (proteiinia ja rasvaa, ei hiilareita) toimii sekin. Kaikki on tullut kokeilta ja kaikki ne toimii. Kun katsoo kaupan kassalla mitä ylipainoiset ostavat niin näkee heti miksi he ovat ylipainoista. Suklaapatukkaa ja sen sellaista.
Kukaan ei laihdu. Öljyssä Paistetulla ! Sokerilla tai suolalla. Majoneesi sun herkkusi lahjalapsi on kuule ihan vaahdotettua ÖLJYÄ ja munankeltuaista jos puhutaan välillä oikeista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Pysyin hoikempana 3-4v, mutta aina oli nälkä
Itse kävin laajoissa verikokeissa, ja sitä kautta nousi esiin muutamia puutostiloja. Niitä kun aloin korjata, niin sellainen napostelun tarve lähti oikeastaan kokonaan. Eikä ole niin kovaa nälkää enää.
Eli ainakin omalla kohdalla se jatkuva nälkä oli merkki ravintoaineiden puutteesta.
Aamulla puuro missä vain vettä ja kaurajauhot on kaloriton. Kunnes heität siihen muuta.
Koska syöt liikaa. Miksi te läskit aina valehtelette ja teette kaikesta monimutkaisempaa kuin se oikeasti on? SYÖT LIIKAA. SYÖ VÄHEMMÄN. LIIKUNTA EI AUTA, JOS EDELLEEN PORSASTELET.
Väsymys voi johtua liiasta sokerista, kilpirauhasesta tai diapetes. Raudan puute. Pinaatti auttaa. Puuro.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi näihin ketjuihin tulee aina näitä "hiilarit NOLLAAN" - ihmisiä.
Itselle ei ainakaan toimi hiilarittomuus. Maha ei toimi ollenkaan ilman aamun kaurapuuroa/leseitä enkä nyt usko kokonaan hiilarittoman ruokavalion olevan suolistollekaan hyväksi. Hienoa jos se toimii jollekin. Haluan myös olla ruokavaliolla, jota voin toteuttaa niin arjessa kuin juhlassa. Täysi hiilarittomuus ei ole mulle sellainen.
Tiukassa on kilot vaihdevuosissa. Itse lisäsin reilusti vettä ja huolehdin, että en syö iltasin. Onhan se sellaista 0,5kiloa alas ja kilo ylös, mutta olen nyt vuodessa kuitenkin 6 kiloa saanut pois.
Koska se toimii; se että olet totuttanut itsesi hiilarimoskaan on ihan omaa syytäsi ja vähentäminen pitää tehdä asteittain. Äkillinen muutos ruokavaliossa vetää taatusti pakin sekaisin.