Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (450)

Vierailija
381/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta, riisi, peruna pois niin mitäs sitä sitten syö ruoalla? Entä leivän määrä?

Kasviksia, jogurttia, pähkinöitä. Leipä kokonaan pois.

Minä syön leipää päivittäin ja olen hoikkana pysynyt. Aamupalaksi söin puuron sijaan 2dl vanilijajukurttia, dl sokeroitua vadelmasoppaa, 1,5 dl mysliä, ruisreal päälle 2 siivua juustoa, 3 kanaleikkelettä. Laiskottaa lähtä lenkille. Venyttelen jalat ja alan kutomaan. En käy salilla, mutta lihakset tallella. N55.

Vierailija
382/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän ikää, sen vähemmillä kaloreilla pitää olla.

Olen ratkaissut sen syömällä kolmena päivänä viikosta n. 400 kcal, ja muuten syön normaalisti, niin ei tule puutostiloja.

Paino putoaa n. 0,5 kg viikossa.

-500 kcal/pv ja paino putoaa 0,5-1kg. Riippuu liikunnan määrästä. Tuo 0,5, vaikka vain olisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää liikkua viikon jokaisena päivänä. Reipas tunnin kävely päivittäin saa aikaan hirmunälän 

Vierailija
384/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

1500kcal ei laihduta pienikokoista naista, jotkut jopa lihoo sillä.

Mitä tarkoitat pienikokoisella? Onko edes syytä kcal vajeeseen. Itse 163/65 ja kcal vaje 500/pv. Tavoitteena 60kg. 

Vierailija
385/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää liikkua viikon jokaisena päivänä. Reipas tunnin kävely päivittäin saa aikaan hirmunälän 

Kunhan katsoo, ettei syö siltikään liikaa. Herkästi luulee, että pitää syödä reippaasti enemmän kun on liikkunut, vaikka liikunnan energiankulutus on lopulta aika pieni. Varsinkin jonkun kävelyn.

Vierailija
386/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalikeitto ilman sokeria suolaa mausteita ja lihaa .  Sitä syö aina kun nälkä.  Nolla kaloria. Vettä.   Huomaat kyllä viikon päästä että nyt lähtee rasva.  

No ei lähe rasva!

Vierailija
387/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama, paitsi että en ole ylipainoinen. Haluaisin laihtua 2-4 kg. Ei onnistu, vaikka liikun, sekä syön vähän. Olen tähän asti ollut aina superhoikka, nyt tullut kiloja vaikka en ole muuttanut mitään.

Ilmeisesti kaikilla vähän sama. N

Syöt liian vähän ja huonosti. Syö ravinteikasta lihaa ja eläinrasvaa äläkä muuta. Hiilihydraatit ja kasvikunnan tuotteet eivät kuulu ihmisen luontaiseen ruokavalioon.

Mistä kivennäis-ja hivenaineet?

Vierailija
388/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkinälkää torjuu parhaiten se, että välillä syö oikein kunnolla. Eli kylläiseksi ja vähän ylikin. Elimistö oppii, että ruoka ei ole loppumassa. Ja tähän 16-8 pätkääpaasto lisäksi. 

Mulla meni kilpirauhanen vielä vajaammalle pätkäpaastosta. Ihan verikokein todistettiin. Pätkäpaasto ei sovi, jos on taipumusta vajaatoimintaan tai raudanpuutetta. Ainakin minä menin ojasta allikkoon. Mulla taas ei ole ikinä näläntunnetta, syön kuin lintu, enkä silti laihdu. Ylipainoa on noin 5 kiloa.

Vierailija
389/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme päivää ilman makeita niin olo on jo parempi.  Joku vähäsokerinen hedelmä. Omena. 

Omena ei ole mikään vähäsokerinen vaan yhdessä omenassa on sokeria kuin lasillisessa sosa solaa. 

100g omena muistaakseni 80kcal?! 

Vierailija
390/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan toi pitkään kypsynyt kaalikeitto perustuu nälkään että sä syöt aina kun on nälkä lusikalla sitä hitaasti ja istut sen ajan.   Se tasapainottaa sun himot ja tasaa verensokerin koska sä syöt sitä tasaisin väliajoin.  

Hullua pitää laiduntamalla verensokeria ja insuliinia ylhäällä. Parempi syödä 1-2 kertaa päivässä runsaasti ja olla muuten syömättä - hampaatkin kiittää.

Tuossahan ne piikit tulee!

Vierailija
391/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sairas ketju, jossa vanhat syömishäiriöiset akat tappelee kaloreista, läskistä, keksivät tekosyitä jne. 

Vierailija
392/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää tuijottaa yksittäisiä ruoka-aineita, kuten jotain omenaa tai leipää. Se on kokonaisuus mikä ratkaisee. Sä voit laihduttaa vaikka hampurilaisilla, toki kehonkoostumus ei sitten välttämättä miellytä. Kukaan ei ole omenaa syömällä lihonut

Vierailija
393/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 148 cm pitkä, ja lihon jos syön yli 1400 kaloria per päivä, jos haluan laihtua 0,5 kg/viikko saan syödä vain 900 kaloria per päivä. Ikää 51 v. 

En jaksa mitään kitudiettiä 900 kalorilla, se tarkoittaisi jatkuvaa nälkää. 

Painoa tuli 20 kg, vaikka ruokavalio ei ole muuttunut siitä kun olin nelikymppinen. Vaihdevuosissa kun vaan aineenvaihdunta hidastui. 

Olen jo jättänyt roskaruoan, höttöhiilarit, limsat ja mehut, makeutetut jugurtit ja rahkat, murot ja myslit,  makkarat, einesruoat, pullat, jäätelöt, keksit, ruokajuomana vain vesi ja rasvaton piimä, kahvi rasvattomalla maidolla. Syön paljon salaatteja ja keittoruokia. Syön lautasmallin mukaisesti puolet kasviksia, ja 1/4 hiilaria ja 1/4 proteiinia ja mahdollisimman värikästä ja monipuolista ruokaa.

En syö mitään ultraproaessoitua ruokaa. Ei noutoruokaa yms. Ei majoneeseja tai muita kaloritiheitä juttuja. 

Syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Syön pieniä annoksia, ruokaa n 3 DL, ei välipaloja. Nukun 8-9 tuntia yössä. Veriarvot normaalit.

Mitäs tässä vielä pitäisi tehdä?? 

Mulla 1250kcal/pv, mutta työpäivinä ei riitä, pitää nostaa. Mikäli tuon alle menee en jaksa yhtään mitään. N55

Vierailija
394/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan toi pitkään kypsynyt kaalikeitto perustuu nälkään että sä syöt aina kun on nälkä lusikalla sitä hitaasti ja istut sen ajan.   Se tasapainottaa sun himot ja tasaa verensokerin koska sä syöt sitä tasaisin väliajoin.  

Hullua pitää laiduntamalla verensokeria ja insuliinia ylhäällä. Parempi syödä 1-2 kertaa päivässä runsaasti ja olla muuten syömättä - hampaatkin kiittää.

Tuossahan ne piikit tulee!

Ei tule, jos on insuliiniresistenssi. Mä voin olla vaikka 18 h syömättä yhtään mitään ja siltikään sokerit ei juurikaan laske. Ihan itse mittaan sormenpäämittarilla.

Vierailija
395/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää. 

No ei pidä paikkaansa. Ne no molemmat varsin vähäkalorisia elintarvikkeita. Ja kyllä se on niin, että kulutettujen ja syötyjen kalorien tasapaino sen lopulta määrää, miten paino kehittyy. 

Jos on taipumus kakkostyypin diabetekseen, niin kyllä kaura lihottaa. Siinä kun on paljon hiilihydraatteja ja vähän proteiinia ja rasvaa.

No otappa selvää kaurasta. Se on yksi suositelluimmista puuron muodossa aamuisin db:ta sairastavalle. 

Vierailija
396/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinineuvo käy järkeen, mutta käytännössä on täysi työ saada syödyksi edes yksi gramma proteiinia per (normaalipainoinen) painokilo. Tuo 1,5 grammaa on täysi mahdottomuus. Siinä tulee mukana jo paljon enemmän ruokaa kuin olen syönyt enää aikoihin, ja kun olen lihonut näilläkin, niin syömisen lisääminen ei oikein ole vaihtoehto.

Proteiini pitää sisällyttää joka ateriaan tasaisesti. Esim. lounas ja päivällinen 20-25g. Loput jaat muihin ruokailuihin. Minun prot tarve n. 97g/pv. 

Vierailija
397/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti näitä juttuja. Ei ihme, että meillä on niin paljon raihnaita vanhuksia ja lihavia ihmisiä, kun tietämys ja ohjeet on tätä luokkaa. Jos ootte hakanneet päätänne seinään kituuttamalla salaateilla, keitoilla, muilla vähillä nälkäkuolemakuureilla, niin eikö yhtään käy mielessä, että kannattaisi kokeilla jotain muuta? Mä voin luvata, että jos alat treenaamaan salilla ja päälle vaikka kävelyä ja sulle tehdään ruokavalio, niin laihdut varmasti, jos noudatat sitä. Et viikossa, etkä kuukaudessa, mutta viimeistään 6kk päästä peilistä katsoo muuttunut ihminen. Lisäksi se treeni alkaa ajan myötä tuomaan myös henkisesti virtaa

Vierailija
398/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli 40 v täytettyäni muutamassa vuodessa 10 kg ylipainoa, vaikka minusta tuntui että söin samalla tavalla kuin ennen, liikuin jne. Reilu vuosi sitten havahduin millaiseen kuntoon olin lähes huomaamattani päätynyt, päätin tehdä kokonaisvaltaisen elämäntapa muutoksen eli siis pysyvän muutoksen, en dieettiä. Aloin pitää ruokapäiväkirjaa ja seurasin älykellosta kulutustani. Opettelin tuntemaan ensimmäistä kertaa elämässäni miten kroppani toimii oikeasti. Kiinnitin erityistä huomiota proteiinin saamisen säännöllisyyteen jokaisella aterialla. Olen aina syönyt terveellisesti ja monipuolisesti, siihen en tarvinnut erityisiä oppeja, mutta otin rutiiniksi tietyn aamupalan jne. Herkkuja syön säännöllisesti mutta tietoisesti, niin että ne eivät hallitse arkeani. Nukun 8-9 tunnin yöunet, liikun säännöllisesti, pidän huolen palautumisesta jne.

Minulta tippui puolessa vuodessa nuo ylipainokilot, ja en juuri huomannut että olisi tarvinnut tinkiä mistään, päinvastoin olen nyt paremmassa kunnossa kuin koskaan sekä fyysisesti että psykkisesti.

Tämä kokemus on opettanut minulle sen että ikä , vaihdevuodet tai hormonit eivät tarkoita sitä, etteikö voisi olla hyvivoiva, energinen, lihaksikas ja normaalipainoinen keski-ikäinen nainen.

Myös vaihdevuosi oireet ovat helpottaneet merkittävästi tämän elämänmuutoksen myötä. 

Kannustan kaikkia rohkeasti haastamaan itsensä ja tekemään pieniä mutta merkittäviä muutoksia, niillä on valtavan suuri merkitys sairauksien ennalta ehkäisyyn, jaksamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. 

Itselleni oli tärkeää että paino putosi hallitusti, ei liian nopeasti. En usko mihinkään dieetteihin, kaikissa on aina sama ongelma, kilot tulevat nopeasti takaisin. Kun ruokavalio perustuu sallivuuteen, mutta samalla siihen realismiin että syöt sen verran kuin kulutat,tai jos haluat laihtua  niin kokoajan pienessä energiavajeessa, niin tuloksia syntyy väistämättä. Lisänä kun pitää huolen että ravinto on monipuolista ja laadukasta, niin kroppa saa kaikki tarvitsemansa.

Alapeukku siitä, että opetat muita vaihdevuosioireista olematta vielä oikeasti vaihdevuosi-iässä. Oikeat vaihdevuodet eivät noilla konsteilla häviä minnekään, mutta tietty nelikymppisenä vielä voi lykätä muutoksia jos onnistuu saamaan munasarjansa vielä toimimaan.

Munasarjansa toimimaan? Mulla täys toiminta päällä gynen mukaan. N55

Vierailija
399/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pläskit on sementoituneet ja laihtumiseen tarvitaan paineilmatalttavasara.

Vierailija
400/450 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin 15kg 9kk aikana. Ensin kalorit nostettiin 2500/pvä ja siitä lähettiin 5 viikon välein tiputtamaan. Missään kohtaa ei menty alle 1700 kalorin. Olen 168 cm, 9kk jälkeen painoin 59kg ja olin hyvässä kunnossa. Salitreeniä 4krt/vko, kävelyä päälle aina kun huvitti. Alussa paino nousi 3kg ja sen jälkeen lähti tippumaan. Pitkäjänteistä hommaa, mutta tulosta tulee. Jos mä söisin jotain täälläkin mainittuja kalorimääriä, ei todellakaan toimisi edes oma hormonitoiminta noilla määrillä, saati muuten kroppa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi