Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka ei riitä enää mihinkään

Vierailija
15.03.2026 |

3200 käteen, mutta lainanlyhennyksen ja muiden laskujen jälkeen jää juuri sen verran että saa ruoat kuukaudeksi. Ennen tästä jäi säästöön.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin 1800e siivoojan palkalla ja maksoin siitä opintolainoja. En päässyt koskaan mihinkään reissuun. Ei ollut varaa autoon eikä omaan asuntoon. Elämä oli yhtä puurtamista. Isoäitini joka oli siivoja, kävi reissuissa ja heillä oli isoisän kanssa varaa maksaa omakotitalo omaksi isolla tontilla. Tämä ei ole mitenkään reilua, että kaikki vain kallistuu. Nyt opiskelen ja joudun ottamaan vielä enemmän velkaa, että saan itseni ja lapseni ruokittua ja varustettua välttämättömimmät. Mutta ihmisillä on paljon enemmänkin velkaa kuin minulla. Niin ajattelen, että jotkut yrittäjät ottavat miljoona velkoja ja työllistävät muita ihmisiä. Oma "ristini" on siihen nähden vielä pieni kannettavaksi. Joten en valita turhasta. Mutta toki mielestäni myös pienipalkkaisille ihmisille kuuluisi mm. se että pääsee joskus reissuun jne virkistäytymään. Palkan pitäisi riittää kyllä muuhunkin kuin vain siihe, että on nippa nappa elossa. 

Vierailija
22/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi asut yksin omakotitalossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omistusasunto kannattaa aina!"

Ei mikään kannata aina. Mutta jos ostaa sellaisen omistusasunnon, että järkeväksi laina-ajaksi laskettu esim. 10 vuotta, niin ei talouden (korkojen, hintatason, tulojen) muutokset kovin helposti aja vyötä erityisen tiukalle. Itsellä nyt kolmas omistusasunto, hinta ostettaessa 400 000 euroa. Missään vaiheessa lainaa ei mihinkään asuntoon ole ollut yli 100 000 euroa (nyt jäljellä 20 000€). Kaikki tämä on omista palkkatuloista kokonaan maksettu (ei perintöjä tms.), käsirahan ensimmäiseen asuntoon säästin myös myös palkkatuloista. Olen 42-vuotias. 

Vierailija
24/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku talouskoulu vois olla ihan jees, niin opit ite kokkaamaan ja katsomaan mikä kaupassa on taloudellista ostaa. Ruokaostoksiin saa kyllä tuhlattua hemmetisti, jos hifistelee ja ostaa kaikkea valmista. Myös jos heittää paljon ruokaa roskiin, kuten nykyihminen yleisesti tekee. Ei osaa suunnitella syömisiään eikä ostoksiaan ja ostokset vanhenee kappiin.

Vierailija
25/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kelatuet riittää kaikkeen. Olen ostanut kelatuilla pleikkari vitosen. Kaksi polkupyörää uutena, kaksi läppäriä, pleikkari pelejä, uuden 55 tuuman telkkarin jota ennen ostin 40 tuuman telkkarin joka olikin liian pieni joten ostin isomman. Kalastusvälineitä ostan joka vuosi monella sadalla eurolla. Ruokaakin on aina ja ole lihonut.

Höpö höpö. Yrität taas kasvattaa vihaa työttömiä kohtaan. Millään 590 eurolla ei tuollaisia ostella.

Olen kaiken ostanut. 200 jää säästöön joka kuukausi. Minulle riittää 200 euroa ruokaan.  

Vierailija
26/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi asut yksin omakotitalossa?

Mikä ihmeen perheellisten yksinoikeus sekin on? Eikö riitä että pilaatte kaikki lomanikin?

Vierailija
27/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän. Itselleni tulee nettona kuukaudessa noin 4500 ja koko ajan vähemmän mulle jää siitä säästöön. Itselläni on kaksi elätettävää (toisesta en saa enää edes mitään tukia) ja talon lisäksi mökkikin maksettavana. Pärjään mutta huomaan kyllä että kaikki on kallistunut. Säännöllisin väliajoin tarkistan budjettini, kilpailutan ne mitä voin, ja pihistän sieltä missä se on mahdollista. Enimmäkseen pihistän itsestäni. En muista milloin viimeksi olisin ostanut itselleni jotain, tai vaikka käynyt kampaajalla. Omia valintoja nämä ovat ja itse kannan vastuun niistä mutta kai sen saa sanoa edes jossain että taloudellinen vastuu painaa kyllä. 

Vierailija
28/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite jättäisin vaimon, jos se ois sellainen loinen, jota pitää miehen elättää.

Vierailija
29/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kelatuet riittää kaikkeen. Olen ostanut kelatuilla pleikkari vitosen. Kaksi polkupyörää uutena, kaksi läppäriä, pleikkari pelejä, uuden 55 tuuman telkkarin jota ennen ostin 40 tuuman telkkarin joka olikin liian pieni joten ostin isomman. Kalastusvälineitä ostan joka vuosi monella sadalla eurolla. Ruokaakin on aina ja ole lihonut.

Mulla tukirahat hyvin kun ostan suoraan ulkomailta. 

Vierailija
30/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään kannata aina. Mutta jos ostaa sellaisen omistusasunnon, että järkeväksi laina-ajaksi laskettu esim. 10 vuotta, niin ei talouden (korkojen, hintatason, tulojen) muutokset kovin helposti aja vyötä erityisen tiukalle. Itsellä nyt kolmas omistusasunto, hinta ostettaessa 400 000 euroa. Missään vaiheessa lainaa ei mihinkään asuntoon ole ollut yli 100 000 euroa (nyt jäljellä 20 000€). Kaikki tämä on omista palkkatuloista kokonaan maksettu (ei perintöjä tms.), käsirahan ensimmäiseen asuntoon säästin myös myös palkkatuloista. Olen 42-vuotias. 

Moni ostaa liian kalliin asunnon heti nuorena. Ei ymmärrä, että ensin kannattais ostaa joku kerrostalokaksio. Sitten myydä se ja vaihtaa isompaan. Ostetaan kerralla joku iso ökytalo, kun pitää olla niin hienoa ja esittää muille parempaa ihmistä. Sitten ei saada sitä maksettua.

Vierailija
31/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko mennä töihin ja lopettaa eläminen Kelan tukien varassa.

Vierailija
32/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ois kannattanut ottaa vaimoa eikä tehdä lapsia. Riittäis palkka sitten vaikka mihin.

Vierailija
33/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano vaimolles, että senkin on aika mennä töihin. Ei 2020-luvulla enää elätellä koko perhettä miehen palkalla. Ei se ole tasa-arvoistakaan. Se on viime vuosituhannen puolivälin meininkiä.

Mistä perseestä teitä sikiää?

1. Missä kerrottiin että kyseessä on mies tai lesbo?

2.Missä kerrottiin että on parisuhteessa?

Vierailija
34/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ostaa liian kalliin asunnon heti nuorena. Ei ymmärrä, että ensin kannattais ostaa joku kerrostalokaksio. Sitten myydä se ja vaihtaa isompaan. Ostetaan kerralla joku iso ökytalo, kun pitää olla niin hienoa ja esittää muille parempaa ihmistä. Sitten ei saada sitä maksettua.

Mihin nämä horinat liittyvät? Jos lainanlyhennys 700€ niin sillä et saa tänä päivänä edes vuokra-asuntoa kuin jostain perseestä.

Vierailija
35/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla ole oikein elämänhallinta kasassa, jos yksinelävänä ei 3200 euron nettopalkka riitä. Mutta eihän sulle mikään neuvo kelpaa toki. Kaikkeen näyttää tulleen vain alapeukkua. Kunhan valitat ja jatkat samaa rataa.

Vierailija
36/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pirua ostat jos tuosta ei jää käteen. Itse saan käteen 2500 e /kk ja jää kuukausittain 500-1000 e käteen kulujen jälkeen.

Vierailija
37/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa miten paljon sulla siihen ruokaan oikein menee kuussa ja mitä ostat?

Vierailija
38/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oma nettopalkkani on 2350 ja yksi teini ja yksi opiskelija joka ei asu enää kotona. Ja on myös puoliso, joka töissä. 
Tuntuu, ettei tuo palkka riitä mihinkään mihin aiemmin riitti. Ennen kävin teatterissa, ravintolassa, konserteissa, ryhmäliikunnassa yms. ja muutaman kerran vuodessa laskettelemassa ja kotimaan hotellilomilla.
Nykyään hyvin harvoin, jos ollenkaan. Laskujen jälkeen jää käyttörahaa joku 400e/kk, jolla  siis ruoat, omat vaatteet ja huvit. Tosin mies siis maksaa ison osan ruoista. 
Mutta esim. joku teatteri + ravintola 130€ on valtava osuus tuosta 400€. 

Vierailija
39/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500e käteen, ei lainaa, maksan vuokran puoliksi vaimon kanssa, maksan liisariauton ja laitan osuuteni taloustilille. Osakesäästötilille laitan 400e ja säästötilille 100e. Rahaa jää vielä muihin menoihin 1000e yleensä kuukauden jälkeen rahaa käyttötilillä 300-500e jotka laitan osan säästötilille osan osakesäästötilille. 

Vierailija
40/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano vaimolles, että senkin on aika mennä töihin. Ei 2020-luvulla enää elätellä koko perhettä miehen palkalla. Ei se ole tasa-arvoistakaan. Se on viime vuosituhannen puolivälin meininkiä.

Mistä perseestä teitä sikiää?

1. Missä kerrottiin että kyseessä on mies tai lesbo?

2.Missä kerrottiin että on parisuhteessa?

No onhan tuo nyt selvää että perhettä on. Ei yksinelävä saa tuollaista määrä tuhlattua kuussa ruokaan ja laskuihin. Mitä luultavimmin se on lisäksi perheessä juuri mies, joka hoitaa asuntolainan lyhennykset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän