Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka ei riitä enää mihinkään

Vierailija
15.03.2026 |

3200 käteen, mutta lainanlyhennyksen ja muiden laskujen jälkeen jää juuri sen verran että saa ruoat kuukaudeksi. Ennen tästä jäi säästöön.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2500e käteen, ei lainaa, maksan vuokran puoliksi vaimon kanssa, maksan liisariauton ja laitan osuuteni taloustilille. Osakesäästötilille laitan 400e ja säästötilille 100e. Rahaa jää vielä muihin menoihin 1000e yleensä kuukauden jälkeen rahaa käyttötilillä 300-500e jotka laitan osan säästötilille osan osakesäästötilille. 

Lapset aikuisia. Ikää meillä on 43v.

Vierailija
42/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano vaimolles, että senkin on aika mennä töihin. Ei 2020-luvulla enää elätellä koko perhettä miehen palkalla. Ei se ole tasa-arvoistakaan. Se on viime vuosituhannen puolivälin meininkiä.

Mistä perseestä teitä sikiää?

1. Missä kerrottiin että kyseessä on mies tai lesbo?

2.Missä kerrottiin että on parisuhteessa?

No onhan tuo nyt selvää että perhettä on. Ei yksinelävä saa tuollaista määrä tuhlattua kuussa ruokaan ja laskuihin. Mitä luultavimmin se on lisäksi perheessä juuri mies, joka hoitaa asuntolainan lyhennykset.

Mistä yksinasuva sitten voisi saada ulosottoonkin 60 000€ vaikka ikänsä vuokralla asunut?  Jos se rahan kulutus ei yksinäiseltä onnistu.  Yhden tuollaisenkin tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2500 käteen sinkkutaloudessa ja suunnilleen sama lainanlyhennys kuin aplla, ja ei kyllä ylimääräistä jää. 350 laitan joka kuukausi kk-sijoitukseen, mutta olen jo harkinnut onko siinäkään mitään järkeä kun elämä muuten kituuttamista

Vierailija
44/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän erikoinen avaus jos tarkoitus kritisoida ruoan hinnannousua. (Toivottavasti kuitenkin tuottajille maksetaan nykyään paremmin! Mutta ahneitahan kaikki tuntuvat olevan. Itselle pitäisi saada aina eniten.)

Eikös ihan lyhyelläkin matikalla voida laskea, että: ei ne ole ne suuret tulot, vaan pienet menot. Eli itse voi asiaan vaikuttaa. Minä elän 1000-1200 eurolla kuukaudessa ja loput jää säästöön. 

Voisi tehdä uusi sota hyvää tälle maalle. Aletaan kermaperseistyä liikaa.

Joo. Jos ois tarkoitus kritisoida ruoan hinnannousua, niin vois nyt kertoa edes paljonko siihen ruokaan oikein menee ja mitä ostaa. Vai wolttaako jopa jokaisen ateriansa. Ei irtoa mitään tästä aloituksesta. Ne laskut voi olla vaikka jotain luottokorttilaskuja viime kuun baarireissuilta, jolloin on päissään tarjottu kaikille "kavereille". 

Vierailija
45/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano vaimolles, että senkin on aika mennä töihin. Ei 2020-luvulla enää elätellä koko perhettä miehen palkalla. Ei se ole tasa-arvoistakaan. Se on viime vuosituhannen puolivälin meininkiä.

Mistä perseestä teitä sikiää?

1. Missä kerrottiin että kyseessä on mies tai lesbo?

2.Missä kerrottiin että on parisuhteessa?

No onhan tuo nyt selvää että perhettä on. Ei yksinelävä saa tuollaista määrä tuhlattua kuussa ruokaan ja laskuihin. Mitä luultavimmin se on lisäksi perheessä juuri mies, joka hoitaa asuntolainan lyhennykset.

Mistä yksinasuva sitten voisi saada ulosottoonkin 60 000€ vaikka ikänsä vuokralla asunut?  Jos se rahan kulutus ei yksinäiseltä onnistu.  Yhden tuollaisenkin tiedän.

Saahan sitä kuka vain toki tuhlattua niin paljon kuin haluaa. Mutta järjissään oleva ihminen tiedostaa silloin tuhlanneensa turhuuksiin eikä ainakaan valita ettei rahat riitä mihinkään. 

Vierailija
46/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän erikoinen avaus jos tarkoitus kritisoida ruoan hinnannousua. (Toivottavasti kuitenkin tuottajille maksetaan nykyään paremmin! Mutta ahneitahan kaikki tuntuvat olevan. Itselle pitäisi saada aina eniten.)

Eikös ihan lyhyelläkin matikalla voida laskea, että: ei ne ole ne suuret tulot, vaan pienet menot. Eli itse voi asiaan vaikuttaa. Minä elän 1000-1200 eurolla kuukaudessa ja loput jää säästöön. 

Joo. Jos ois tarkoitus kritisoida ruoan hinnannousua, niin vois nyt kertoa edes paljonko siihen ruokaan oikein menee ja mitä ostaa. Vai wolttaako jopa jokaisen ateriansa. Ei irtoa mitään tästä aloituksesta. Ne laskut voi olla vaikka jotain luottokorttilaskuja viime kuun baarireissuilta, jolloin on päissään tarjottu kaikille "kavereille". 

Onko sun mielestä siis OK että yli 3 tonnin nettotuloilla ei ole varaa käydä edes baarissa? 

Vierailija
47/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sun mielestä siis OK että yli 3 tonnin nettotuloilla ei ole varaa käydä edes baarissa? 

Ap ei ole vieläkään kertonut onko sinkku vai onko perhettä. Jos sinkulla on 3200 nettotulot eikä ikinä ole viihteellä vara käydä, niin onhan se surkeaa. Mutta jos elätettävänä on perhe ja vaimo ei käy töissä, niin silloin tulot pitää ajatella per perheen aikuinen. Eli ap:n tapauksessa nettotulot on oikeasti 1600 per perheen aikuinen. Silloin ei ole ihme, jos ei baariin ole varaa, koska perhe on kokonaisuudessaan pienituloinen.

Vierailija
48/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla autoon mene kuin 400 e/kk, toki on omalla rahalla ostettu käytettynä 30kE arvoinen auto eli minun kuukausikulu sisältää vakuutus+verot, huollot yläkanttiin arvioituna ja polttoaineet käytön mukaan. En ikimaailmassa autoon laittaisi tonnia kuussa. Jos johonkin ei ole varaa, sitten siihen säästetään kunnes on. Verrokkina saisin 500e/kk kuluilla töistäni ihan uuden leasing auton, jonka arvo olisi 50-70kE uutena. Tähän kun peilaa, tonni rahaa autoon on aivan tosi paljon. Millä ferrarilla oikein ajelet?

Vierailija
49/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole vieläkään kertonut onko sinkku vai onko perhettä. Jos sinkulla on 3200 nettotulot eikä ikinä ole viihteellä vara käydä, niin onhan se surkeaa. Mutta jos elätettävänä on perhe ja vaimo ei käy töissä, niin silloin tulot pitää ajatella per perheen aikuinen. Eli ap:n tapauksessa nettotulot on oikeasti 1600 per perheen aikuinen. Silloin ei ole ihme, jos ei baariin ole varaa, koska perhe on kokonaisuudessaan pienituloinen.

Mulla on sinkkuna n. 2500 nettotulot ja hyvin on varaa myös baariin ja sijoituksiinkin jää rahaa. 

Vierailija
50/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 2500 käteen sinkkutaloudessa ja suunnilleen sama lainanlyhennys kuin aplla, ja ei kyllä ylimääräistä jää. 350 laitan joka kuukausi kk-sijoitukseen, mutta olen jo harkinnut onko siinäkään mitään järkeä kun elämä muuten kituuttamista

Mitäs nuo sijoitukset sitten on, jos ei ylimääräistä? 

Vierailija
51/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta ase ja ammu itsesi.

Vierailija
52/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luottokorttimaksuja? Niitähän ap kertoi olevan.

Vierailija
53/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs nuo sijoitukset sitten on, jos ei ylimääräistä? 

Säästöjä. Säästöjen lisäksi tulee jäädä rahaa vielä elämiseen. Ja tuo on erittäin kohtuullinen säästösumma, js aikomus esim eläkettä varten säästää.

Vierailija
54/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääasiassa somen perusteella ihmetellyt, miten tosi tavallisten ammattien edustajat, vaikka myyjän ja vartijan liksoilla, ihmiset asuu ja elää tosi leveästi. Mediaanipalkkahan on Suomessa aika matala ja en jaksa uskoa, että kaikilla on joku merkittävä varallisuus jo nuorella iällä.  Tosi monilla on asunto täysin rempattu nykyisten trendien mukaan, kesämökki, merkkivaatteet, suht uusi auto, ravintolaillallisia ja ulkomaanmatkoja jne. En ymmärrä. Minulle jää palkasta verojen jälkeen 3000-3500 euroa kuukaudessa ja elän ihan normaalisti kitsastelematta, mutta silti paljon vaatimattomammin kuin monet somettajat. Ei ole yhtään tehnyt mieli laittaa 30kiloa rahaa johonkin keittiöremppaan tai ottaa satoja tuhansia lainaa. Päinvastoin, vaikka pankista olisivatkin tarjonneet puoli miljoonaa velkaa päädyin ostamaan ihan perusasunnon, johon on varaa vaikka tulot tippuisi puoleen tai korot nousisi pilviin. Tuntuu, että monet elää ihan siellä luottokortin limitin turvin. Liekö syynä sitten se, että somessa näkee miten julkkikset ja suurituloiset elää ja se luksuselämä on niin meidän silmien edessä, että jotkut luulee sen olevan normi. Vaikka normaalia olisi ajaa 7 vuotta vanhalla autolla ja asua asunnossa, jossa edellinen remontti tehty 15 vuotta sitten kun oli putkiremontti. Normaalia olisi ajaa polkupyörällä, jolla on hyvä ajaa eikä ostaa 5000e pyörää koska oli polkupyöräetu töissä.

Vierailija
55/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yli 3 tonnin tuloilla ei ole varaa käydä baarissakaan niin vika on kyllä surkeassa rahankäytössä eikä muussa.

Vierailija
56/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ihmisistä ei hyvätkään tulot riitä kunnolla, koska pari lasta, iso asuntolaina, kaksi autoa, lapsilla ei-niin-halvat harrastukset, lomamatkat yms. Kuukausittaisten tulojen ja menojen erotus on sen verran pieni, että pienetkin muutokset tuloissa tai kuluissa aiheuttavat ongelmia. 

Vierailija
57/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat nousee, palkat ei. Verotus kiristyy. Paitsi perintövero.

Vierailija
58/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki ei riitä mihinkään. Vasta 2 viikkoa takana ja koko kuukauden ruokarahat loppu ja käytetty. Vielä pitäis 2 viikkoa elää muutamalla eurolla.

Vierailija
59/59 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Jätä ne fine dining ravintolat, day spat ja viikottaiset kaunedenhoitoaikasi vähemmälle niin jää enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän