Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähi-itä on ollut konfliktissa aina.

Vierailija
15.03.2026 |

Lähi-itä on ollut konfliktissa tai sen kaltaisessa tilassa jo satoja vuosia, joten miten tähän nykyiseen tilanteeseen sitten pitäisi suhtautua?

Nykyään on vain olemassa pitkän kantaman välineitä, joilla voidaan pistää kylmäksi tuhat ihmistä kerralla.

Toisaalta, näitä välineitä käytetään nykyään "sivistyneesti" mukamas.

Mikä ihme näitä oikein kaihertaa? 

Ja ennenkaikkea: Miksi minun pitäisi maksaa tästä? 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HARMA GEDDON ON SEKIN TUOLLA ARABIASSA EGYPTISSÄ !!   MENNÄÄN NYT SINNE VAAN KILTISTI .  Karmel vuorella on asuntoja ja kylissä.  Jisreel on sama kuin harmageddon.   JISREELIIN laakso SIELLÄ .  

Vierailija
42/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krimin sodat on ollut lähinnä turkkilaisten tataarien sotia . Tataarit on arabeja . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se Mooseksen ajan ismail juttu  tässä . 

Vierailija
44/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Babylon on kartalla Irak Iran ne alueet . 

Vierailija
45/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko Stalin tappoi Puolan kansalaisia kun hyökkäsi Puolaan TÄTÄ EI KERROTA . 

Vierailija
46/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jehovat valehdellut kaikki harmageddon juttunsa !  Se oikea on edelleen siellä Israel valtion alueella . Lukee se Raamatussa ja kartoissa JISREEL LAAKSO . 

Vierailija
47/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodesta 1948 lähtien. Miksiköhän. 

Lähi-idässä on sodittu suunnilleen 4000 vuotta faaraoitten Egyptin ja Assyrian kuninkaiden ajoista lähtien siinä vaiheessa kun varhaisten esisuomalaisten elinkeinot olivat vielä metsästys, kalastus ja keräilytalous.

Ei kyllä poikkea muusta maailmasta mitenkään.

Vierailija
48/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mitä lestadiolainen laulaa kun laittaa lapsensa saatanalle ;. Sun käteesi herra voimakkaan .  Hellari kuskaa lapselleen huumeita ja kiduttaa laulaen avustusruoka suussa varastetut vaatteet päällä ;. Käy siunaamaan sun lahjasi sun lapsesi .  

Vierailija
49/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä paistettu jauheliha ole ruskeaa miksi Saarioinen myy harmaata makaronilaatikkoa ? 

Vierailija
50/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on hiekkaa aivoissa ja kuumuus tekee ihmiset hulluiksi.

Uskonnot sekoittavat pään. Tapetaan ihan siksi kun toinen uskoo "väärin".

Väärin uskottu.

Vierailija
51/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on.

Ongelma tällä hetkellä maahan muutossa ei olekaan islamin vaan lähi-itäläisen kulttuurin leviäminen länsimaihin; käyttävät uskontoa välineenä himoamalleen väkivallalle.

Kauko-Idän islaminuskoiset ovat rauhaa rakastavia.

Oletkohan oikea uskontotieteilijä?

Vierailija
52/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä edes kukaan enää muista mistä sotiminen alkoi. Niille se on vain mukavaa ajanvietettä, kansallisurheilua suorastaan. 

Vierailija
53/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen shia-muslimi ja sinä olet sunni-muslimi. Olemme molemmat muslimeja (eli hörhöjä jo sinänsä), mutta koska sinä uskot väärin, niin kyllä tässä nyt täytyy taistella tuhat vuotta ja tappaa kaikki. Syy: Väärin uskottu.

Vierailija
54/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistähän tämä konfliktitila johtuisi?

Oilisiko syynä näiden kolonialististen valloittajamaiden, kuten Britannian, Saksan, Ranskan jne. toiminta alueella???

Britannia muun muassa luovutti eurooppalaissiirtolaisille maita toisen maailmansodan jälkeen kysymättä lainkaan paikallisten asukkaiden mielipiteitä tähän maanryöstöön.

Vierailija
55/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen shia-muslimi ja sinä olet sunni-muslimi. Olemme molemmat muslimeja (eli hörhöjä jo sinänsä), mutta koska sinä uskot väärin, niin kyllä tässä nyt täytyy taistella tuhat vuotta ja tappaa kaikki. Syy: Väärin uskottu.

Laita tilalle protestantti ja katolinen ja mene 500 vuotta ajassa taaksepäin, niin ihan sama juttu. 

Vierailija
56/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaiset suurvallat  kahinoi melko rankasti.  Niiden hävittyä tuli  arabien  mukana  sotaisa  islam ja se onkin aiheuttanut  suurimmat  mullistukset  historiallisella ajalla. 

Vierailija
57/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita tilalle protestantti ja katolinen ja mene 500 vuotta ajassa taaksepäin, niin ihan sama juttu. 

Ei todellakaan ole 😄

Vierailija
58/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene 500 vuotta ajassa taaksepäin. Nyt on 2026 ja jotkut hiekka-aavikolla elää vielä jossain 1000 vuoden päässä nykyhetkestä. Olisi jo aika heittää ne turbaanit helvettiin ja takoa järkeä päähän.

Vierailija
59/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä aivan sama juttu.  Esim.  Suomeen levisi protestanttisuus  enemmän vallanperimysjuttujen  aiheuttamana.

Vierailija
60/69 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Sotaisa on alueen historia, kautta aikojen. On siellä muutakin tapahtunut, toisaalta asioiden kulkuun ollaan vaikutettu voimakkaasti ulkopuolelta.

Iranhan on monessa asiassa hyvin kehittynyt valtio, jonka juuret juontavat muinaiseen Persian. Ennen vallankumousta 70-luvulla, siellä elettiin suhteellisen vapaamielisesti, kun aluetta miettii. Samoin aikoinaan oli myös Afganistanissa ja Syyriassa.

Se mitä sen jälkeen on tapahtunut on monien asioiden summa. Ei pidä kaunistella asioita, kieltää uskonnollisia tekijöitä tai nähdä tapahtumia mustavalkoisesti.

Öljy on kuitenkin tavallaan alueen siunaus ja kirous. Kylmän sodan aikaan alue oli varsinainen temmellyskenttä. Koomista tavallaan miten jenkit ovat useampia tahoja ensin nostaneet valtaan ja sen jälkeen tuhonneet, esimerkiksi Hussein ja Bin Laden. Gaddafi oli ristiriitainen tapaus. Vallanpito ei kaikkineen tokikaan kestä päivänvaloa. Hän kuitenkin yritti rakentaa yhtenäistä politiikkaa alueelle ja ilmeisesti onnistui rakentamaan suhteita liiankin hyvin, mikä sitten johti tiedettyyn kohtaloon. En nyt enempiä mainitse Israelin perustamisen ja sen toiminnan vaikutuksista. Niin ja kurdeja sekä muita pienempiä heimoja ei saisi unohtaa.

Mennyt on mennyttä, tulevasta ei kukaan tiedä. Välillä itsestä on tuntunut kuin joku valo olisi paikoitellen kajastanut. Melkeinpä poikkeuksetta lopputulos on ollut karmivaa. Toivoisin rauhan aikoja sinne myös. 

Tuollaisia aseellisia väliinmenoja pidän yksinkertaisesti väärinä ja ennen kaikkea tuloksettomena toimintana. Nyt on pieni sellainen odotusaika itsellä. Jokin vastaus on varmaankin tulossa ja voi olla että kirpaisee, eikä tapahdu välttämättä ihan heti. Rauhanomainen ratkaisu jollain tavalla olisi se mitä tarvittaisiin, kunpa löytyisi joku Ahtisaaren tapainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä