Lestoilla on omat säännöt ja oma moraali
Kommentit (832)
Vierailija kirjoitti:
- Lisäksi Suviksilta löytyy käytettyjä kortonkeja eniten kuin mistään muilta festareilta ja ulkomaailmalle sanotaan ettei siellä mitään sellaista tapahdu. - Voi sinua ressukkaa. :(
Miten nämä urbaanilegendat vaan jaksaa elää vuosikymmenestä toiseen, no tietenkin siksi kun on niin herkullisia väitteitä ;) Totuudesta niin väliä, mut kiva pöyristellä.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/a/3-12285776
Tunnustuksen jälkeenKymmenen vuotta sitten vanhoillislestadiolaiset joutuivat myöntämään, että liikkeen sisällä oli käytetty hyväksi lapsia. Selvitimme, mitä sitten tapahtui.
30.1.2022 7:55 Päivitetty 30.1.2022 9:18
"Aluksi haluan todeta, että kaikki se, mistä meitä on syytetty, on totta."
Otetaanpa tämä hieno juttu framille uudestaan :)
Miksi käytät hymiötä näin järkyttävän tapauksen yhteydessä? Sairasta.
Hienoa on että synnit tunnustetaan, kadutaan ja tehdään parannus, mutta mitään muuta hienoa asiassa ei olekaan, niin ruma ja surullinen asia.
Sama Raamattu tuomitsee kaikki, myös uskovat:
1. Pietarin kirjeestä: "Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu, ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen, jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
Jeesuksen Kristuksen edessä kaikki ihmiset ovat lähtökohdiltaan täysin samalla viivalla. Ja jotka ovat Jumalan lapsiksi tulleet, heistä sanotaan että Jumala kyllä kurittaa omiaan pitääkseen heidät nöyrinä ja kuuliaisina. Ja joskus se on kuultaa melkoinen Pyhän Hengen tukkapölly käynnissä.
https://www.rapport.fi/jani-kaaro/lestadiolaiset-modernilla-noitaroviol…
Kannattaa lukea myös tämä. Huom. kirjoittaja ei ole itse lestadiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tässä Tampereella heidän kokouspaikka. Ovat tosi ylimielistä porukkaa. Ajavat autoilla melkein päälle suojatiellä.
Sitten kävelevät vastaan rinnakkain isolla porukalla. Viimetipassa nipin napin vähän väistävät.
Täällä on kadut tukittu autoilla, vaikka tossa on iso parkkipaikka. Mutta kun lähimmät paikat on varattu. Pysäköinti ei edes haittaisi, jos ajaisivat kuin muut ihmiset. Mutta ilman vilkkua kaahataan - Jumalaan luottaen - tavallisen kuolevaisen varpaille.
Jotenkin surullista, kun muuten olen mieleltäni "vähän lesta". En tykkää tästä nykymenosta. Ihmisellä pitää olla edes vähän jotain arvoja.
Mutta tuo ylimielisyys...sitä en vaan ymmärrä. Se näkyy niin pitkälle. "Me olemme parempia".
Todella harmi kuulla, jos kokemuksesi ovat noin huonoja. Pyytäisin silti, että et kuitenkaan yleistäisi koko porukkaan.
-vl
(Ps. olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta pieneltä paikkakunnalta, jossa oli paljon lestadiolaisia. Monet heistä kiusasivat minua, ja tunnistan tuon ylimielisyyden joissakin ihmisissä, kun muistelen niitä aikoja. Mutta samalla oli meitä hiljaisempia ja arempia lestadiolaisia, jotka ehkä jäivät näiden äänekkäämpien ja esillä enemmän olevien varjoon. Huonoista kokemuksistani huolimatta olen pysynyt liikkeessä, ja siinä on auttanut se, että myöhemmin olen saanut paljon myös positiiviisia kokemuksia yhteisöstä ja hyviä ystäviä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten lestapappeja vielä ylipäätään on. Vähänhän heitä on mutta silti. Lestoja ei kannusteta itsenäiseen raamatun lukuun, vaan kehotetaan kuuntelemaan vain maallikkosaarnaajia.
Toinen ala, mistä tämä joukko loistaa poissaolollaan, on oikeustiede.
Tässäkin oli yksi vale. "Lestoja ei kannusteta itsenäiseen raamatun lukuun, vaan kehotetaan kuuntelemaan vain maallikkosaarnaajia."
Ikinä ei lestadiolaisuudessa ole ollut asennetta, että Raamattua ei saisi tai kannattaisi lukea, päin vastoin.
Riippuu missä piireissä pyörii. Ainakin meillä päin ei kannustettu itsenäiseen raamatun lukuun 70-luvulla. Tietyt Pohjois-Pohjanmaan rauhanyhdistykset olivat ainakin tuolloin aivan patavanhoillisia ja maallikkosaarnaajakeskeisiä. Liekö yhä sama tilanne.
50v sitten. Aika moni asia maailmassa on muuttunut tuossa ajassa, lestadiolaisuuskin on. Toivottavasti nykyisin kannustetaan Raamatun itsenäiseen lukemiseen!
ei-lessu uskis
En kyllä oikein jaksa edes uskoa, että jossain olisi kehotettu kuuntelemaan vain maallikkosaarnaajia.
Ehkä väite on vähän huolimattomasti muotoiltu ja siksi ei kovin uskottava.
Mutta ainahan kaikki on pienessä mittakaavassa mahdollista.
Olen kyllä valitettavasti kuullut seurakuntamme jäseneltä, joka vaihtoi meille Lähetyshiippakuntaan. Sanoi, että Raamatun luvusta ei puhuttu, vaan meininki oli hyvin perinteeseen nojaavaa, tyyliin "Näinhän me aina ollaan uskottu ja ajateltu, ethän uskalla edes yrittää ajatella omilla aivoilla, mitä Raamattu sanoo" :( Voihan olla, että kyseessä vain tietty porukka tietyllä paikkakunnalla, mutta epäilen että linja yleisemminkin on tämä: me kerromme sinulle miten sinun kuuluu uskoa
Meillä taas nimenomaan kehoitetaan itse tutkimaan Raamattua rukouksessa ja peilaamaan kaikkea opetusta Sanaan. Seurakuntalaisilla on velvollisuus kysyä, jopa ojentaa, jos pastori puhuisi jotain epäilyttävää. Vielä ei onneksi ole tullut eteen, omakin pappimme tuntee Raamatun todella hyvin ja opetus on tervettä ja luotettavaa.
Varmaan riippuu vähän myös sosiaalisesta taustasta ja muista vastaavista tekijöistä. Minun vl-kodissani tutkittiin paljonkin Raamattua ja koko suvun kanssa usein keskusteltiin ja jopa väiteltiin asioista. Joissakin muissa perheissä ei Raamattua välttämättä lueta niin paljon, tässäkin on vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnustuksen jälkeenKymmenen vuotta sitten vanhoillislestadiolaiset joutuivat myöntämään, että liikkeen sisällä oli käytetty hyväksi lapsia. Selvitimme, mitä sitten tapahtui.
Otetaanpa tämä hieno juttu framille uudestaan :)Miksi käytät hymiötä näin järkyttävän tapauksen yhteydessä? Sairasta.
Hienoa on että synnit tunnustetaan, kadutaan ja tehdään parannus, mutta mitään muuta hienoa asiassa ei olekaan, niin ruma ja surullinen asia.
Minulla tuli sama asia mieleen. Täytyy olla jotenkin vääristynyt todellisuudentaju, jos tuo on hieno juttu hymiön kera. Mutta onhan meitä joka junaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tässä Tampereella heidän kokouspaikka. Ovat tosi ylimielistä porukkaa. Ajavat autoilla melkein päälle suojatiellä.
Sitten kävelevät vastaan rinnakkain isolla porukalla. Viimetipassa nipin napin vähän väistävät.
Täällä on kadut tukittu autoilla, vaikka tossa on iso parkkipaikka. Mutta kun lähimmät paikat on varattu. Pysäköinti ei edes haittaisi, jos ajaisivat kuin muut ihmiset. Mutta ilman vilkkua kaahataan - Jumalaan luottaen - tavallisen kuolevaisen varpaille.
Jotenkin surullista, kun muuten olen mieleltäni "vähän lesta". En tykkää tästä nykymenosta. Ihmisellä pitää olla edes vähän jotain arvoja.
Mutta tuo ylimielisyys...sitä en vaan ymmärrä. Se näkyy niin pitkälle. "Me olemme parempia".
Minulla on paljon tuttuja Tampereella (en itse siellä asu). Minäpä lähetän tuon sinun kuvauksesi heille ja kysyn, kuinka moni tunnistaa siitä itsensä. Kun tuntuu, että siellä kaikki ovat sinun mukaasi ylimielistä porukkaa, kävelevät muiden päälle, kaahaavat ilman vilkkua muiden varpaille ja pitävät itseään muita parempina. Ollaan kuulolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpa tämä hieno juttu framille uudestaan :)Miksi käytät hymiötä näin järkyttävän tapauksen yhteydessä? Sairasta.
On hieno asia, että uhreiksi joutuneilla on ollut rohkeutta viedä asia eteenpäin, ja hieno asia, että luotettava media seuraa vl-liikkeen toimia hyväksikäytön suhteen. Kuten jutustakin näet, ongelma ei ole ohi. Jokainen, joka yrittää lakaista sitä maton alle, pelaa hyväksikäyttäjien pussiin, tarkoituksella tai tahattomasti.
Nostin uutisen, koska juuri sitä ennen oli paljon vähätteleviä kommentteja. Jos asia kielletään, lapset ovat vaarassa. Ajattelen eri tavalla kuin sinä siitä, mikä tässä asiassa on sairasta. Se ei ole kaksoispiste ja sulkumerkin puolikas, vaan jokin aivan muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi lestadiolaisuus on niin käsittämätön sairaus ja rikos ihmisyyttä vastaan, että Iranin jälkeen jenkit vois tuhota sen. Eikä kukaan jäis kaipaamaan.
Mikä sinua lestadiolaisissa hiertää? Onko se kateus heidän yhteisöllisyyttään, perheitään ja arvojaan kohtaan?
Ei lestadiolaisilla ole yhteisöllisyyttä, tai jos on niin se rajataan aika tarkkaan. Omasta kokemuksesta voin sanoa (edelleen sukuni kanssa ulkona niistä)
Vaikka lestadiolaisia ollaan. Onko sitten se yritys mitä meillä ei ole niin syy siihen ulkopuolisuutteen vai mikä.
- Toi lestadiolaisuus on niin käsittämätön sairaus ja rikos ihmisyyttä vastaan, että Iranin jälkeen jenkit vois tuhota sen. Eikä kukaan jäis kaipaamaan. -
Lainattu tältä palstalta. Jonkun kommentoijan mukaan ei ole kuulemma mitään yksittäisiä lestadiolaisia vastaan. Ja mode ei huomaa mitään (😴😴), vaikka joku hoksauttaakin asiattomista ja sääntöjenvastaisista kommenteista.
- Toi lestadiolaisuus on niin käsittämätön sairaus ja rikos ihmisyyttä vastaan, että Iranin jälkeen jenkit vois tuhota sen. Eikä kukaan jäis kaipaamaan. -
Siinä saattaisi vahingossa käydä kommentoijallekin huonosti, jos jenkit rupeaisivat lestadiolaisia pommittamaan. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi lestadiolaisuus on niin käsittämätön sairaus ja rikos ihmisyyttä vastaan, että Iranin jälkeen jenkit vois tuhota sen. Eikä kukaan jäis kaipaamaan.
Mikä sinua lestadiolaisissa hiertää? Onko se kateus heidän yhteisöllisyyttään, perheitään ja arvojaan kohtaan?
Ei lestadiolaisilla ole yhteisöllisyyttä, tai jos on niin se rajataan aika tarkkaan. Omasta kokemuksesta voin sanoa (edelleen sukuni kanssa ulkona niistä)
Vaikka lestadiolaisia ollaan. Onko sitten se yritys mitä meillä ei ole niin syy siihen ulkopuolisuutteen vai mikä.
Minäkin joskus ihmettelen tuota yhteisöllisyysväitettä. Tai, ehkä olen sellainen ihminen, että olen vl ennen kaikkea uskon tähden ja seurat ovat minulle se olennaisin toimintamuoto, olen aika vähän käynyt missään muissa tilaisuuksissa. Ja minulla on yhtä lailla sekä vl- että ei-vl-tuttuja ja -ystäviä.
Ongelma on suljetuille uskonyhteisöille yhteinen.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010246464.html
Lapsia joutuu väkivallan uhreiksi uskonliikkeissä Suomessa Ilmiö ei ole häipynyt minnekään
Uskonnot|Yli kymmenen vuotta sitten Suomea järkyttivät lapsiin kohdistuneet seksuaalirikokset vanhoillislestadiolaisen liikkeen sisällä. Lapset joutuvat yhä rikosten uhreiksi eri uskonyhteisöissä, joita ei käytännössä valvo kukaan.
ESIMERKIKSI Oulun poliisille tulee vuosittain epäilyjä lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista, joihin liittyy jokin uskonnollinen yhteisö tai sellaisessa elävä perhe.
Viime vuosien ajalta puhutaan muutamasta ilmoituksesta vuodessa Oulun poliisilaitoksen alueella. Yksi perheen sisäinen rikosepäily voi poikia useamman rikosasian, summaa Oulun rikostorjuntasektorin johtaja Markus Kiiskinen.
Erityisen vaikeaa avun hakeminen ja viranomaiselle ilmoittaminen voi olla sellaisilla pienillä paikkakunnilla, joilla lähes kaikki ihmiset kuuluvat samaan yhteisöön.
"On mahdollista, että joskus tulee tilanteita, että esimerkiksi kouluterveydenhoitajalle ei uskalleta puhua tapahtumista, jos hän kuuluu samaan yhteisöön", Silver sanoo.
JONI VALKILA pitää erikoisena, että Suomessa asiaa ei ole enempää selvitetty, vaikka rikosilmiö tuli julkisuuteen jo yli kymmenen vuotta sitten. Hän korostaa, että yhteiskunnalla olisi velvollisuus panostaa asian selvittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin joskus ihmettelen tuota yhteisöllisyysväitettä. Tai, ehkä olen sellainen ihminen, että olen vl ennen kaikkea uskon tähden ja seurat ovat minulle se olennaisin toimintamuoto, olen aika vähän käynyt missään muissa tilaisuuksissa. Ja minulla on yhtä lailla sekä vl- että ei-vl-tuttuja ja -ystäviä.
Meitä on erilaisia ihmisiä, osa on ekstroverttejä, osa introverttejä. Itse kuulun jälkimmäisiin eikä minulla ole laajaa ystäväpiiriä. Minulla on sopiva määrä ystäviä, joiden kanssa voin jutella, jos tarvetta on. Tilanteeni on hyvin samantapainen kuin sinulla ja olen siihen tyytyväinen. Ikäkin tekee sen, että viihdyn hyvin kotona.
Mutta siitä olen onnellinen, että lasteni perheillä on laajat ystäväpiirit, paljon rinnalla kulkijoita, vertaistukea ja auttavia käsiä. Myös sisarukset perheineen ovat toisilleen tärkeitä ja lapsilla on serkkukavereita. Kokonaiset perheet puuhailevat paljon yhdessä ja auttavat toisiaan.
Kymmenien vuosien kokemuksella voin sanoa, että kyllä yhteisöllisyys on kuitenkin leimaa antavaa lestadiolaisuudelle, niin kuin varmasti muillekin uskonnollisille yhteisöille. Parhaiten se näkyy ehkä elämän kriisitilanteissa. Yrittämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, niin kuin joku jossakin kommentissa epäili. Suurin osa meistä on tavallisia palkansaajia, valtiolla tai kunnalla töissä.
Kuolevat ihmiset on samalla viivalla ristillä . No katsotaan sitten sen näkee sitten tyypit on siellä mihin ei valo loista . Tikku muiden silmässä tukki lestan ja juutalaisen.
Muissa vika on eikö niin . Muut voi lavastaa vaikka syylliseksi ja panetella niin oma ego siinä nousee. Kymmenykset ja sika sopii hyvin yhteen.
Uhratkaa nyt pari kukkoa sillä pelastuu .
No eihän Mooses käyttänyt kondomia kun ei ollut kumiakaan keksitty vielä silloin . Tuskin Mooses panadolia käytti tai partakonetta saati kännykkää.
Olen kyllä valitettavasti kuullut seurakuntamme jäseneltä, joka vaihtoi meille Lähetyshiippakuntaan. Sanoi, että Raamatun luvusta ei puhuttu, vaan meininki oli hyvin perinteeseen nojaavaa, tyyliin "Näinhän me aina ollaan uskottu ja ajateltu, ethän uskalla edes yrittää ajatella omilla aivoilla, mitä Raamattu sanoo" :( Voihan olla, että kyseessä vain tietty porukka tietyllä paikkakunnalla, mutta epäilen että linja yleisemminkin on tämä: me kerromme sinulle miten sinun kuuluu uskoa
Meillä taas nimenomaan kehoitetaan itse tutkimaan Raamattua rukouksessa ja peilaamaan kaikkea opetusta Sanaan. Seurakuntalaisilla on velvollisuus kysyä, jopa ojentaa, jos pastori puhuisi jotain epäilyttävää. Vielä ei onneksi ole tullut eteen, omakin pappimme tuntee Raamatun todella hyvin ja opetus on tervettä ja luotettavaa.