Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ystävyyteni loppuvat aina dissaamiseen ja haukkumiseen?

Vierailija
15.03.2026 |

Kun muistelen päättyneitä ystävyyksiä niin yleensä minulle on tultu kertomaan suoraan että olen ruma, en ole ansainnut elämäni saavutuksia tai onnea tai persoonani ei miellytä. Pari kertaa joku ulkopuolinen on tullut kertomaan nämä asiat ns. ystävän tietämättä eli ovat puhuneet pahaa selkäni takana ja siihen se ystävyys sitten on loppunutkin. Olen perustavallinen, rauhallinen, en kuvittele itsestäni liikoja tai leuhki, olen sinnikäs ja siksi saanut jotain elämässäni aikaan (opinnot, työ, remontit, harrastukset) mutta tietty paljon tuuriakin ollut (puoliso, lapset). En ole kaunis ja yksi kasvojen arpi näkyvästi esillä mutta asia ei itseä haittaa kun on ollut lapsuudesta alkaen.

Näitä on ollut viidenkympin ikään jo reilun puolen kymmentä ns. ystävää, ja joskus ystävyys on kestänyt kymmeniäkin vuosia kunnes ystävä päättää avautua ajatuksistaan. En siis ole kuulemma heille tehnyt mitään pahaa mutta pelkkä olemiseni ärsyttää ja se tullaan yksityiskohtaisesti kertomaan.

Onko tämä yleistä ja tavallista? Mitä voisin tehdä toisin vastaisuudessa välttääkseni nämä purkaukset ja ystävyyksien katkeamiset?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut sama ongelma, niin parisuhteissa kuin ystävienkin kanssa. En ole keksinyt muuta syytä kuin kateus siitä että olen tasapainossa itseni kanssa, onnellinen ja positiivinen. Olen kiltteydessäni vetänyt puoleeni ongelmaisia ja vaikeita ihmisiä, jotka ajan kanssa keskittävät pahan olonsa purkamisen minuun. Samalla he piikittelevät ja arvostelevat minua ominaisuuksistani ja kääntävät veistä haavassa, jos tietävät jonkun kipukohdan elämästäni. Aivan kuin  eivät kestäisi sitä, että kipeistä asioista huolimatta pystyn iloitsemaan siitä mitä minulla on, tai että kaikesta huolimatta suhtaudun kanssaihmisiin positiivisesti.

Olisiko mahdollista, että tämä olisi syynä sinunkin tapauksessasi? 

Sanonta "kateus vie kalatkin vedestä" on totta.

Vierailija
22/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista puhutaan pahaa mutta joillekin tullaan se kertomaan kasvokkain. Miksi siis yhdelle erityisesti mutta joillekin ei koskaan?

Mä en kyllä ole ajatellut ystävistäni pahaa. Toki ymmärrän kaikilla olevan ns. heikkoja puolia, mutta miksi niistä pitäisi arvostella?  Voiko olla, ette arvosta itseäsi ap? Sekin voi alkaa pidemmän päälle tuntumaan läheisistä tosi rasittavalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan kaikki ystävyydet ovat päättyneet ap:n kuvailemalla tavalla, niin peiliin pitää katsoa

Tuo oli rumasti sanottu. AP:llä on varmasti muutenkin vaikeaa, jos ystävyys on päättynyt. Voi olla, että siinä on jotain vuorovaikutuksellista, mutta ei se pelkällä peiliin katsomisella korjaannu, jos sitä ei itse huomaa. Voimia ap, ja käy juttelemassa terapeutille. Täältä netistä tulee vaikka mitä ilkeitäkin kommentteja, ja osa tykkää lytätä toisia oikein olan takaa. 

Vierailija
24/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollainen, jonka pelkkä olemassa olo ärsyttää muita. Sinä ET ole, koska sinulla on työ, kumppani ja lapset. Mietipä mitä se on meille, joita ei haluta edes työpaikalle, koska pelkkä näkemisemme inhottaa muita. 

Sinä olet itse vastuussa siinä tapauksessa siitä, että muutut. Ehkä sinulla ei ole ollut osaavaa kasvattajaa, joka on pakottanut sinut opettelemaan, miten muiden kanssa tullaan toimeen, vaan on luultavasti vain näyttänyt huonoa mallia. se ei toki ole oma vikasi. 

Mutta kommentistasi paistaa ajattelu, että vika on sitten kaikissa muissa.

Vierailija
25/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista puhutaan pahaa mutta joillekin tullaan se kertomaan kasvokkain. Miksi siis yhdelle erityisesti mutta joillekin ei koskaan?

Mä en kyllä ole ajatellut ystävistäni pahaa. Toki ymmärrän kaikilla olevan ns. heikkoja puolia, mutta miksi niistä pitäisi arvostella?  Voiko olla, ette arvosta itseäsi ap? Sekin voi alkaa pidemmän päälle tuntumaan läheisistä tosi rasittavalta?

Jos taas arvostaa itseään, on ylimielinen. Ei kiusaajien kanssa voi voittaa, eroon vaan.

Vierailija
26/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan liian nössö ja se ärsyttää. Sitten kun sinusta ei saa oikein mitään iloa irti, annetaan suoraa palautetta että edes jotain reaktiota saisi sinussa aikaan?

Miksi pitää hakea jotain reaktiota?

On normaalia arvostaa itseään ja käyttäytyä sen mukaisesti. Ellei, se on ärsyttävää.

Vierailija
27/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuollainen, jonka pelkkä olemassa olo ärsyttää muita. Sinä ET ole, koska sinulla on työ, kumppani ja lapset. Mietipä mitä se on meille, joita ei haluta edes työpaikalle, koska pelkkä näkemisemme inhottaa muita. 

Olen nyt tähän ikään ymmärtänyt että pelkkä olemassaoloni ärsyttää, myös työpaikalla. Ihan on sanottu suoraan, että kaikki työpaikalla olisi onnellisimpia jos en olisi siellä, olen niin vastenmielisen näköinen. Ja elämäni ei kuulemma ole elämisen arvoista eikä kukaan pidä minusta. Vaikka on puoliso ja lapset jotka väittävät rakastavansa minua. Eli ei työ, kumppani ja lapset suojele minua siltä että pelkkä olemassaoloni ärsyttää osaa ihmisiä. - ap

Eu kukaan työpaikalla sano ketään vastenmielisen näköiseksi.

Miksi teet tällaisen ketjun?

Ja eikö niiden sanojien pitänyt olla ystäviä? 🤔

Vierailija
28/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan liian nössö ja se ärsyttää. Sitten kun sinusta ei saa oikein mitään iloa irti, annetaan suoraa palautetta että edes jotain reaktiota saisi sinussa aikaan?

On normaalia arvostaa itseään ja käyttäytyä sen mukaisesti. Ellei, se on ärsyttävää.

Sounds like you-problem. Käsittelehän niitä tunteitasi vaikka terapeutin kanssa.

Vierailija
29/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt tähän ikään ymmärtänyt että pelkkä olemassaoloni ärsyttää, myös työpaikalla. Ihan on sanottu suoraan, että kaikki työpaikalla olisi onnellisimpia jos en olisi siellä, olen niin vastenmielisen näköinen. Ja elämäni ei kuulemma ole elämisen arvoista eikä kukaan pidä minusta. Vaikka on puoliso ja lapset jotka väittävät rakastavansa minua. Eli ei työ, kumppani ja lapset suojele minua siltä että pelkkä olemassaoloni ärsyttää osaa ihmisiä. - ap

Tuo kuulostaa enemmän siltä, että sinulle ollaan jostain kateellisia. Yleensä ihmisiä ei ärsytä rumuus, vaan kauneus tai joku muu asia, esim se että jollakin on enemmän ja helpommin asioita kuin heillä. 

Vaatimattomuudesta?

Vierailija
30/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettisin myös, miksi joku kolmas osapuoli tulee kertomaan sinulle, että ystäväsi on puhunut sinusta pahaa. Mitä hän tuolla kertomisellaan tavoittelee? Onko kaikki, mitä hän kertoo, aivan niin tottakaan, vai onko ystäväsi sanomisia vääristelty? 

Vierailija
31/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos taas arvostaa itseään, on ylimielinen. Ei kiusaajien kanssa voi voittaa, eroon vaan.

En näkisi asiaa niin. Vaan jos arvostaa itseään, käyttäytyy normaalisti. Se ei ärsytä muita. Voi tosiaan olla, että tuollainen yksi asia alkaa ajan mittaan ärsyttämään.

Vierailija
32/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sounds like you-problem. Käsittelehän niitä tunteitasi vaikka terapeutin kanssa.

En puhunut itsestäni, vaan aloittajan kohtaamista ihmisistä. Aloittajanhan tässä pitäisi ongelmaa käsitellä terapiassa, niin ettei se vaikuttaisi häneen. Eivät nämä muut ihmiset tule muuttumaan. 

Myös ehkä nostaa itsetuntoaan?

Vierailija
33/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkösi kritisoiminen on kummallista. Tökeröitä työkavereita.

Mukavaa, että sinulla on perhe.

Vierailija
34/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näkisi asiaa niin. Vaan jos arvostaa itseään, käyttäytyy normaalisti. Se ei ärsytä muita. Voi tosiaan olla, että tuollainen yksi asia alkaa ajan mittaan ärsyttämään.

Jokainen saa olla niin kuin on, ei tarvitse kävellä munankuorilla ettei 'ärsyttäisi'.  Sinun kokema ärsytys kertoo vain sinusta.

Vierailija
35/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti tuo reaktion hakeminen. Kuulostaa kyllä narsismilta (minusta ainakin).

Tälläkin palstalla on joitain, jotka tekevät provo-aloituksia. Se "älä ruoki trollia" - ei kannata ottaa mitään kantaa, ei vastata, ei alapeukuttaa, ei poistattaa (sekin on kanta). Trolli kun ei saa sitä haluamaansa reaktiota, niin mahtaa siinä sutina käydä päässä :))

....

Ikävä juttu on tuo tekoäly, jos se laittelee tänne jotain tyhmiä aloituksia. Se oppii koko ajan. Miettinyt, et mitäpä jos ei anneta sille mitään oppimisen aihetta?

Vierailija
36/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedät puoleesi hirviöitä?

sehän se täytyy olla.

vika on varmasti kaikissa muissa. sinä olet täydellinen.

Vierailija
37/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha kansakin tiesi, että vika löytyy peilistä.

Vierailija
38/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettisin myös, miksi joku kolmas osapuoli tulee kertomaan sinulle, että ystäväsi on puhunut sinusta pahaa. Mitä hän tuolla kertomisellaan tavoittelee? Onko kaikki, mitä hän kertoo, aivan niin tottakaan, vai onko ystäväsi sanomisia vääristelty? 

Meille tuli töihin uusi, karmea pomo. Hän haukkui osaa työntekijöistä (lähinnä esimiesasemassa olevia) niin, että nämä kaikki irtisanoutuivat. 

Yksi työntekijä, joka taas on alemmassa asemassa, on saanut myös kuraa niskaan (sai eräs toinenkin, mutta hänkin lähti), niin on kertonut minulle pari kertaa, mitä ikävää pomo on sanonut minusta. Minua se ei sinänsä hetkauta, koska pomo on mulkqu ja mulla ois varaa koska vain nostaa kytkintä ja jäädä vaikka kotiin, mutta se on vähän mietityttänyt, että miksi hän niitä minulle kertoo. 

No, ei ehkä halua itse ainoana tuntea siellä oloaan p*skaksi. Ja vaikka siinä olisikin jotain minusta ärsyyntymistä taustalla jostain syystä, niin tuo on hyvä pointti pohtia, että mitä hän sillä tavoittelee? 

Ehkä hän tosiaan tavoittelee sillä lailla itselleen tasapainoisempaa oloa, niin ok, kestän sen kyllä, vaikka tuntuukin vähän raskaalta. Silti sitä "tavoitetta" en kyllä yhtään ihmettele. Se pomo on sen verran karsea tapaus :(

39/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole kirjolla, ap? Tuo, ettet osaa lukea ihmisiä yhtään, vaikka olet tuntenut heidät noin pitkään, ei kuulosta ihan tavanomaiselta.

Voitko kertoa tarkemmin, millaista palautetta olet saanut? Oletko leuhka, et ota muita huomioon, keskityt vain itseesi? 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
40/68 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedät puoleesi hirviöitä?

sehän se täytyy olla.

vika on varmasti kaikissa muissa. sinä olet täydellinen.

Sekö sinua ärsyttää? Kiusattava on mielessäsi täydellinen ja pitää siksi rikkoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän