Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa sinut seisomaan punaisissa valoissa jalankulkijana?

Vierailija
15.03.2026 |

En ymmärrä tätä suomalaisten mentaliteettia asiassa. Jos jalankulkijoille on punainen valo, niin suomalainen jököttää siinä hievahtamatta kiltisti vaikka keskellä yötä, vaikka auton auta näkyisi mailla halmeilla.

Olenko "gangsta", kun en itse alistu tähän? Jos missään ei autoa näy eikä sellaista tule, niin minä kävelen kyllä päin punaisia.

Sinä joka jäät siihen seisomaan, niin voitko avata logiikkaasi?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisen erottaa siitä, että se jää seisomaan punaisiin vaikkei autoja olisi mailla eikä halmeilla.

Vierailija
22/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kaikki päin punaisia auton alle juosseet oli myös sitä mieltä, ettei autoja näy missään. Sitä paitsi poliisi tulee ja pamputtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tarina on tosi: kesäyö, ei jalankulkijoita, kaupunki nukkuu. Liikennevalot toimivat. Kävelen punaisia päin, koska ei ketään ei missään. Käy minun järkeeni. Hetken päästä poliisiauto kohdallani ja sakot. 

Vierailija
24/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko vaikka sellainen pikkuseikka kuin YHTEISET liikennesäännöt, joilla pyritään TURVALLISUUTEEN, jotta sinä tai kukaan muu ei KUOLE liikenteessä. Joo, kyllä, liikennevalojärjestelmä ei ole täydellinen, kuten ei mikään muukaan järjestelmä. Jossain perähikiällä jossa on ne yhdet tai kahdet valot, on aivan sama käveleekö keskellä yötä päin punaisia jos ei missään ketään näy. Tai näin luulisi, kunnes ylittäessäsi tietä päin punaisia nurkan takaa tuleekin vihreillä valoilla se äänetön sähköauto ja hups.

Nää on näitä. Ehkä tyhmin lause mitä koskaan olen kuullut liikenteen ammattilaisena, liittyy vilkun käyttämättömyyteen ja se kuuluu näin: "mitä se muille kuuluu mihin mä oon menossa". Otetaan nyt oikein finglishit käyttöön, tuo on ihan hands down satavarma ääliön merkki. Ja kyllä, tulkitsitte oikein, kykenemättömyys ottaa muita huomioon on merkki tyhmyydestä. Ei minun keksintöä, vaan tutkittu juttu.

Vierailija
25/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, koska noin toimittaessa olen onnettomuuden sattuessa itse siihen syyllinen. Ei vain se, vaan jalankulkijana autoon törmätessä todennäköisesti loukkaantunut, vammautunut tai kuollut. 

Tarkkaa harkintaa käyttäen ylitän ajoradan punaisilla hiljaisena aikana vain, jos se on varmasti kaikkiin suuntiin tyhjä, eikä mistään päin ole liikennettä tulossakaan.

Vierailija
26/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no just siks että ASn kaltainen vauhtihullu kaahaa koska itelle on vihreä, en halua kuolla "nuorena"

Vierailija
27/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polliisin peleko

Vierailija
28/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no just siks että ASn kaltainen vauhtihullu kaahaa koska itelle on vihreä, en halua kuolla "nuorena"

AAPEE siis eikä AS no ASS vois toki

Vierailija
29/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan jää seisomaan. On parempaakin tekemistä.

Vierailija
30/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se sinua liikuttaa jos joku seisoo punaisissa valoissa vaikka keskellä yötä?

Vierailija
31/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kaikki päin punaisia auton alle juosseet oli myös sitä mieltä, ettei autoja näy missään. Sitä paitsi poliisi tulee ja pamputtaa.

Ei se nyt ihan mene näin.

Otetaan esimerkki, en tiedä missä asut, mutta kerron silti. Eilen olin ylittämässä Mannerheimintietä Hesperian puiston / Töölönlahden kohdalla. Lähdin ylittämään manskua siltä puolelta, josta liikenne menee keskustaan päin ja yhteensä nelikaistaiseen Mannerheimintien välissä tässä kohtaa on vielä ratikkapysäkki, eli kohdassa on kolmet valot: Yhdet molempiin suuntiin menevälle autoliikenteelle ja keskellä yhdet raitiovaunukaistalla.

Ylitin törkeästi päin punaisia keskustan suuntaan menevät kaistat, kun katsoin vasemmalle, että autoja ei  näy kuin jossain satojen metrien päässä. Olin loikkinyt tämän n. 5 metrin ylityksen kahdessa sekunnissa. En haitannut mitenkään autoliikennettä, eikä sellaisen alle jäämisestä ollut mitään riskiä. Ylitin päin punaisia myös raitiovaunukaistan, koska ratikoita ei näkynyt missään. Viimeiselle pätkälle jäin odottamaan valojen vaihtumista, koska autoliikennettä oli siihen suuntaan.

Koinko näissä kahdessa päin punaisia kävelyssä henkilökohtaista vaaraa tai haittasinko autoliikennettä? 

Kyllä siinä jotain uuvatteja  oli seisomassa ja odottamassa valojen vaihtumista.

Vierailija
32/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama logiikkaa pätee autoihin. Punaisiin valoihin pysähdytään keskellä yötä,vaikkei missään ketään. Suomalaiset on niin tunnollisia.

Vierailija
33/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan jää seisomaan. On parempaakin tekemistä.

Kuten esimerkiksi vauvapalstalla lojuminen.

Vierailija
34/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuako siinä sitten pitäisi?

Vierailija
35/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun näköetäisyydellä vilkkaaseen valoristeykseen ja kaikkea näen.

Jopa auton ajavan päin punaista. Usein näen myös jalankulkijan menevän päin punaista,

joskus jopa niin, että nippa nappa ehtii pois auton alta.  Olen siitä mielissäni, 

että kouluikäiset noudattavat sääntöjä ja malttavat odottaa omaa vuoroaan.

Myöskin vanhat ihmiset ovat kuuliaisia. Ne jotka pyyhältävät päin punaista 

ovat näitä "kiireisiä bisnesnaisia".

nim. näkijä

Vierailija
36/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne, jotka nököttävät punaisissa valoissa näyttävät hieman mielisairailta. 😁

Hullujen hommaa. Tietysti yli mennään jos autoja ei tule. 

Vierailija
37/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, koska noin toimittaessa olen onnettomuuden sattuessa itse siihen syyllinen. Ei vain se, vaan jalankulkijana autoon törmätessä todennäköisesti loukkaantunut, vammautunut tai kuollut. 

Tarkkaa harkintaa käyttäen ylitän ajoradan punaisilla hiljaisena aikana vain, jos se on varmasti kaikkiin suuntiin tyhjä, eikä mistään päin ole liikennettä tulossakaan.

Niin mutta jos tilanne on sellainen, että mitään riskiä onnettomuudesta ei ole? 

Katson oikealle ja vasemmalle, eikä autoja ole näköpiirissä missään, eikä sellaista voi myöskään "kulman takaa" teknisesti hypätä päälle, niin minkä takia minä seisoisin tässä tilanteessa vaikka sateessa odottamassa valojen vaihtumista?

Vierailija
38/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tarina on tosi: kesäyö, ei jalankulkijoita, kaupunki nukkuu. Liikennevalot toimivat. Kävelen punaisia päin, koska ei ketään ei missään. Käy minun järkeeni. Hetken päästä poliisiauto kohdallani ja sakot. 

Mä kävelen päin punaisia ihan vaikka vieressä olisi poliisiauto parkissa. Ei niitä ole koskaan kiinnostanut. Saattavat jopa moikata jos muuten on hiljaiset kadut. 

Vierailija
39/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siinä istuakaan viitsi likaisella jalkakäytävällä.

Vierailija
40/44 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kävelen päin punaisia ihan vaikka vieressä olisi poliisiauto parkissa. Ei niitä ole koskaan kiinnostanut. Saattavat jopa moikata jos muuten on hiljaiset kadut. 

Eikös yöllä ole vilkkuvalot käytössä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan