Kielten opiskelijat! Listataan vain helppoja kielioppiasioita opiskelemistamme kielistä!
Kertokaapa jotain älyttömän helppoja kielioppiasioita eri kielistä, joita olet opiskellut tai yhä opiskelet.
Asia voi siis olla ihan mikä vain.
Itse koen esimerkiksi ruotsin verbit älyttömän helpoiksi, nehän opetellaankin kaikki aikamuodot kerrallaan tuosta noin vain ja kaikille persoonamuodoille käy sama muoto. Eli sama verbi, oli tekijänä sitten minä, sinä, hän, me, te tai he.
Englannissa yksi asia on helppo: ei ole sanojen sukuja.
Kommentit (38)
Latinaksi nauretaan "hahahae", itketään "uhuhu", hyssytellään "stt", lauletaan "lalla", paheksutaan "fu" ja lyödään "tuktak".
Saksassa verbin perusmuodosta saa suoraan substantiivimuodon ja se on aina neutri.
2/3 ruotsinkielen substantiiveista on en sukuisia
Vierailija kirjoitti:
Venäjässä on vain yksi mennyt aikamuoto ja sekin poskettoman helppo.
Preteriti
Ruotsin kielessä verbiä ei taivuteta persoonan mukaan (minä syön, sinä syöt, hän syö, me syömme, te syötte, he syövät= äter)
Venäjän mennyt aikamuoto taipuu vain kolmessa muodossa: miespuolinen, naispuolinen, neutraali
Kiinassa ei ole sijamuotoja. Siitä vaan kirjoittamaan sanoja peräkkäin.
Suomen kielessä voit laittaa sen sanajärjestyksen, jonka itse haluat.
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa ei ole sijamuotoja. Siitä vaan kirjoittamaan sanoja peräkkäin.
Verbejäkään ei taivuteta.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa verbin perusmuodosta saa suoraan substantiivimuodon ja se on aina neutri.
Oho, tätä en tiennytkään. Kyllä muuten nyt helpottaa tän saksan opiskelu
Vierailija kirjoitti:
Venäjän mennyt aikamuoto taipuu vain kolmessa muodossa: miespuolinen, naispuolinen, neutraali
Eikä siellä ole mitään imperfektiä, perfektiä ja pluskvamperfektiä.
On tosiaan vain tasan yksi mennyt aikamuoto.
Saksassa ja italiassa kirjoitusasu vastaa täysin ääntämistä. Kun osaat ääntämissäännöt, osaat ääntää kaikki vieraatkin sanat täysin oikein. Ihan niinkuin suomenkin kielessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja monikko. Ja joka verbistä on kaksi versiota kaikkiin sijamuotoihin. Ei minusta kovin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monikko. Ja joka verbistä on kaksi versiota kaikkiin sijamuotoihin. Ei minusta kovin helppoa.
Mitkä kaksi versiota?
Olen vasta oppinut preteritin, olin melko alkeissa vielä.
Raamatun heprea: suhteellisen suppea sanasto!
Grok, osa vastauksesta: Käytännössä noin 1 0001 200 yleisintä sanaa riittää ymmärtämään jo ~9093 % tekstistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kaksi versiota?
Luin kirjan/ luin kirjaa on eri verbit. Tulos vs toiminta-aspekti
Englannissa, ruotsissa eikä italiassa ole akkusatiivimuotoa tai muutakaan ns. taivutusmuotoa tekemisten kohteille kuten vaikkapa suomessa ja saksassa. Eli ne sanat eivät taivu, mikä tekee lauseiden muodostamisesta simppeliä, sen kun iskee sen tekemisen kohteen lauseeseen taivuttelematta yhtään mitään.
Esim. minä katson kukkaA, minä poimin kukaN, minä otan leiväN pussista, syön banaaniA, näen hevoSEN, katson miesTÄ, kosketan laSTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kaksi versiota?
No vaikka ostaa on kupit' ja pokupat' yhden verbiparin mainitakseni. Minä tein venäjästä aineopinnot yliopistolla ja oli tuskaa verbien kanssa. Liikeverbit olivat pahimmat. Siksi hämmästytti, kun joku väittää nimenomaan verbejä helpoiksi, mutta jos olet alussa, niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kaksi versiota?
Luin kirjan/ luin kirjaa on eri verbit. Tulos vs toiminta-aspekti
Mielenkiintoista! Haluatko kertoa tästä enemmän? Eikö se sitten ole helppoa valita jompi kumpi verbi?
Venäjässä on vain yksi mennyt aikamuoto ja sekin poskettoman helppo.