Mä istuin rattaissa vielä 4vuotiaana eikä siihen mitenkään puututtu neuvolassa vaan
Oltiin asenteella että" käveleehän tyttö jos se haluaa".
Tuntuu,että lasten kasvattaminen oli silloin rennompaa eikä neuvolassa kytätty niin hysteerisesti.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattaiden kanssa lapsi voi kävellä sen minkä jaksaa ja sitten levähtää, näin voidaan taittaa pitkiäkin matkoja jalan. Autossa sen kun istua möllötetään, mutta tätä eivät ÄiTyLiT ole ottaneet samalla tavalla hampaisiinsa..
Autolla tyypillisesti mennään kauas joten kävely ei silloin ole vaihtoehto. Se mihin reagoidaan on se, kun vanhempi kävelee mutta lapsi ei.
Tyypillisesti kilometrin päähän tarhaan.
Sekö on kauas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattaiden kanssa lapsi voi kävellä sen minkä jaksaa ja sitten levähtää, näin voidaan taittaa pitkiäkin matkoja jalan. Autossa sen kun istua möllötetään, mutta tätä eivät ÄiTyLiT ole ottaneet samalla tavalla hampaisiinsa..
Autolla tyypillisesti mennään kauas joten kävely ei silloin ole vaihtoehto. Se mihin reagoidaan on se, kun vanhempi kävelee mutta lapsi ei.
Sekö on kauas?
Moni jatkaa siitä töihin jonne onkin sitten pidempi matka. Pitäiskö ensin kävellen viedä lapsi hoitoon, kävellä itse takaisin kotiin ja vasta sitten lähteä autolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kenen lapsen rattaissa istumiseen nyt on puututtu?
Kyllä vielä tänäkin talvena eskarin täti oli sanonu mun lapselle, kun oli nähnyt että tuon lapsen pulkalla, että "kyllä sun pitäs jo itse jaksaa kävellä, kun olet jo eskarilainen". 😳
Ei helvetti, kyllä tuo on lasun paikka.
Toisaalta myös se on lasun paikka jos lapsi on sanonut, että kävely teki kipeää jalkoihin. Perheväkivallalle on nollatoleranssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikein reagoidaan, no huh huh. Nykyelämä taitaa monelle olla pelkkää reagoimista aamusta iltaan.
Nämä koko ajan rattaissa istutetut saattavat kävellä tosi epävarmasti vielä 3-vuotiaina. Ovat kuin ylikasvaneita taaperoita.
4v osaa jo kävellä ja pyöräillä, sinulla on ollut laiskat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos, että olen omat lapseni tehnyt 2000 luvun alussa. Montakohan lasua, meistäkin olisi tehty nykypäivänä. Miten, toimimme väärin kasvatuksessa. Sääliksi, käy kuinka omat lapseni pärjäävät tulevien lastensa kanssa, tässä lasu hullunmyllyssä.
Mun poika syntyi 2006 ja 3v jäi rattaat kokonaan pois käytöstä eikä iso poika niihin olisi itsekkään kehdannut enää istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vielä tänäkin talvena eskarin täti oli sanonu mun lapselle, kun oli nähnyt että tuon lapsen pulkalla, että "kyllä sun pitäs jo itse jaksaa kävellä, kun olet jo eskarilainen". 😳
Kyllä eskariin pitää itse kävellä. Se on harjoittelua koulua varten. Kouluun tulisi oppia kulkemaan itsenäisesti.
Mää söin tuttia 5-vuotiaaksi. Muistan vieläkin kun se vietiin pois. Ilmeisesti joku oli sanonut ettei voi mennä eskariin tutin kanssa. Itkin monta yötä ja söin peiton reunoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö on kauas?
Lapsi ei voi itse ajaa autoa, joten tässä tapauksessa lapsi on kyydissä. Mutta silloin kuin lapsi voi itse pyöräillä tai kävellä niin tietysti se vaihtoehto tulee valita, koska se tukee lapsen kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Mää söin tuttia 5-vuotiaaksi. Muistan vieläkin kun se vietiin pois. Ilmeisesti joku oli sanonut ettei voi mennä eskariin tutin kanssa. Itkin monta yötä ja söin peiton reunoja.
Onneksi nykyään tiedetään enemmän ja tiedotetaan asioista. Hammasterveyden kannalta tuo on todella haitallista. Mä oon ottanut nuoremmilta lapsilta tutit ja pullot 1.5v pois, jotta ei tarvitse kipeitä oikomishoitoja. Esikoisen aikaan näistä asioista ei juuri tiedotettu, söi tuttia 3v asti ja 7v sai hammasraudat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä mihin kaikkeen neuvolassa nykyisin puututaan. Kauas on tultu niistä ajoista kun neuvolatoiminta oli mallia "mittaus, punnitus ja piikki pyllyyn".
Neuvola on alunperin torjunut lapsikuolleisuutta, katsottu että lapsi kasvaa ja saa ravintoa ja tarjottu rokotukset, myöhemmin se on siirtynyt ohjaamaan lapsen kasvatuksessa. Myös ajanhenki on kovasti muuttunut, lapset osallistuvat varhaiskasvatukseen, heillä on ilmainen kattava koulutus 18v asti. Joten lapsenoikeudet ovat nykyään huomattavasti paremmat ja vastuullinen vanhempi ne haluaa huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisitpä mihin kaikkeen neuvolassa nykyisin puututaan. Kauas on tultu niistä ajoista kun neuvolatoiminta oli mallia "mittaus, punnitus ja piikki pyllyyn".
Neuvola on alunperin torjunut lapsikuolleisuutta, katsottu että lapsi kasvaa ja saa ravintoa ja tarjottu rokotukset, myöhemmin se on siirtynyt ohjaamaan lapsen kasvatuksessa. Myös ajanhenki on kovasti muuttunut, lapset osallistuvat varhaiskasvatukseen, heillä on ilmainen kattava koulutus 18v asti. Joten lapsenoikeudet ovat nykyään huomattavasti paremmat ja vastuullinen vanhempi ne haluaa huomioida.
Yhä enemmän kiinnitetään huomiota siihen, että lapset tulee kasvattaa oikein. Neuvola ja lastensuojelu valvovat kasvatusta. Lisäksi päiväkodit on muutettu hoitopaikoista kasvatuspalvelun tarjoajiksi. Päiväkodissa ammattilaiset antavat lapsille laadukkaan kasvatuksen koska useimmilla vanhemmilla ei katsota olevan siihen kompetenssia.
Minusta tuntuu että lapsia pidetää nykyään jotenkin vähempiälyisinä... vertaan esim. tuttuun 7-vuotta täyttäneeseen eskarilaiseen. Itse kuljin ensimmäisen eskaripäivän jälkeen itse yksin aina eskariin ja takaisin, matkaa noin 1 km. Jos oli jotain paperia vanhemmille vietäväksi, annettiin kaulaan pussi, jossa paperit oli, ja ne annettiin kotona vanhemmille. Ja en taatusti pukenut mitään kuravaatteita enää tuossa ikässä. Tämä tuttu sitten, hänet viedään ja haetaan eskarista autolla joka päivä, vaikka matka ehkä vähän yli kilometri. Ja lähes koko kevään ulkoillut kurahousuissa, niin kuin joku pikkutaapero. Mihin tämä maailma on menossa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu että lapsia pidetää nykyään jotenkin vähempiälyisinä... vertaan esim. tuttuun 7-vuotta täyttäneeseen eskarilaiseen. Itse kuljin ensimmäisen eskaripäivän jälkeen itse yksin aina eskariin ja takaisin, matkaa noin 1 km. Jos oli jotain paperia vanhemmille vietäväksi, annettiin kaulaan pussi, jossa paperit oli, ja ne annettiin kotona vanhemmille. Ja en taatusti pukenut mitään kuravaatteita enää tuossa ikässä. Tämä tuttu sitten, hänet viedään ja haetaan eskarista autolla joka päivä, vaikka matka ehkä vähän yli kilometri. Ja lähes koko kevään ulkoillut kurahousuissa, niin kuin joku pikkutaapero. Mihin tämä maailma on menossa.
Kyllä nykyäänkin voi eskariin kulkea itse, siihen vaan haetaan lupa. Jos eskari on koulun tiloissa vaikuttaa siihen että siellä ollaan kuin koulussa, ei tarvitse kuravaatteita, mutta päiväkodin tiloissa toimitaan päiväkodin säännöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyäänkin voi eskariin kulkea itse, siihen vaan haetaan lupa. Jos eskari on koulun tiloissa vaikuttaa siihen että siellä ollaan kuin koulussa, ei tarvitse kuravaatteita, mutta päiväkodin tiloissa toimitaan päiväkodin säännöillä.
Miten korkeilta viranomaisilta tällainen lupa haetaan? Kestääkö lupaprosessi monta vuotta? Saako kielteisestä päätöksestä valittaa hovioikeuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen mitään lupaa tarvita vaan ilmoitus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä ero muuten oikeasti johtuu? Eikö eskarien ohjelma ole kuitenkin samanlaista riippumatta siitä, onko se koulun vai päiväkodin yhteydessä? Eli miksi pukeutumisessa pitää noudattaa päiväkodin sääntöjä pakollisine kuriksien pukemisineen, vaikka muutoin eskarilaisilla on eri ohjelma kuin päiväkotilapsilla?